Der var en interessant sammenligning i Bloomberg Surveillance Early Edition, som oprindeligt er Jeremy Granthams værk.
“Markederne er til tider som en Brontosaurus’ hjerne og nervesystem. Det tager et stykke tid at opdage, at man er blevet bidt i halen.”
Hvis du hele tiden hopper på gulvet, er det så mere sandsynligt, at a) gulvet giver efter, eller b) det bliver en trampolin, og du flyver gennem loftet?
Jeg er nødt til at vende tilbage til Boreo-Sievi-historien en gang til. One more time!
Når man ser på grafen, hvor toppene er den 17. august, og ved, at Boreo den 18. august fremsatte et fusionstilbud om Sievi, baseret på selskabernes markedsværdier, er det svært at tro på andet end kursmanipulation.
Det er selvfølgelig muligt, at alt dette blot er fuldstændigt tilfældigt. Ikke desto mindre anser jeg det for mere sandsynligt, at en del af kursstigningen var relateret til fusionstilbuddet om Sievi, og en del var helt sikkert den brede børs-hype, vi så sidste sommer.
Hvordan mon FI (Finanstilsynet) er kommet videre med undersøgelsen af dette?
Ifølge den seneste information er ‘Pullavan Kuningatarpitko’ (en type flettet brød) i øjeblikket mere populær end kamwienerbrød. Resten af arbejdsdagen går nok med at surfe på sociale medier, hvis der nu skulle være en privatperson, der tilfældigvis kommer med investeringsanbefalinger!
Sikkert lige så godt som undersøgelsen af Lehtos resultatadvarsel 30 minutter før regnskabsrapporten. Det vil sige, at det ligger i en mappe et sted, og så fortsætter man med at spise wienerbrød.
Inderes kunne måske få nogen derfra til Roast (et program/event). Selvom jeg gætter på, at der ikke vil være en kø af folk, hvis der overhovedet er nogen.
Men jeg synes, Remedy har lækre muligheder for værdiskabelse inden for det næste årti. Jeg overlader kortsigtede spekulationer om aktien til andre.
Remedy har et stærkt team og unik ekspertise. Disse er efterspurgte egenskaber på spilmarkedet. Og de har ikke ændret sig, uanset om kursen er 50 eller 28 euro. Eller 20 euro.
Virksomhedens rentabilitetsprofil er også lækker, når flere spil er udgivet. Så vil afkastet af kapital også se bedre ud. Lige nu belaster en enorm kasse ROI og ROE.
Remedy har også asymmetri: risici styres godt. I teorien kan et spil blive et kæmpehit, og så konkretiseres CFO’ens “EBIT EBIT EBIT EBIT”-slide.
Selvfølgelig er der mange risici i en virksomhed som denne.
Jeg har tillid, medmindre fakta ændrer sig, og jeg ville ikke sælge nu, selvom anbefalingen var den modsatte.
Selvfølgelig, hvis Remedies spil begynder at blive forsinket, folk begynder at forlade virksomheden, og multiprojektmodellen ser ud til at gå i opløsning, bør sagen genbehandles.
Det nuværende børsmarked er heller ikke en fornøjelse for en virksomhed som denne. Men hvad betyder det, hvis jeg ejer virksomheden og ikke “aktien”?
Jeg nægter selvfølgelig ikke, at de ting, du nævnte, måske kunne ske på et tidspunkt i fremtiden, men det virker meget som om, at efter de seneste kursfald er antallet af langsigtede ejere af børsnoterede selskaber steget voldsomt på bekostning af investorer, der jager afkast. Kunne dette ikke bare være den mere erfarne investors måde at flytte tabsgivende eller stagnerende aktier til den “lange portefølje” på?
Hvis der er noget, jeg har bemærket, er det, at jo klogere og mere kapabel en person er, jo mere komplekse forklaringer er de i stand til at finde på for deres egen adfærd
Jeg har været ret disciplineret med Remedy-købene, hvoraf de seneste var den 20. marts 2022 til en pris på 10,20 euro. Dette gør det psykologisk nemmere at holde. Der er ingen grund til at skifte en vindende hest, eller en formodet vindende hest, på grund af svag kursudvikling.
Lad os ikke blande aktiekursen og forretningsudviklingen sammen.
Det er en anden sag, hvis en investor ved et uheld har købt aktier til en pris af 50 euro. Skal man realisere tabene nu? Jeg kan ikke sige det, og jeg er ikke en investeringsrådgiver.
Efter min mening bør en aktie sælges, hvis a) forretningen forringes mod forventning b) aktien er voldsomt overprissat. Nu ser jeg ingen af delene i Remedies tilfælde.
Altså nu. Og jeg tager meget ofte fejl, og jeg skammer mig ikke engang over det.
Min kontaktperson i den øvre mellemledelse hos et stort finanshus sendte et screenshot fra virksomhedens morgenmøde for et par timer siden. Nu er der heftig snak.
Jeg ville måske sætte endnu en pil ved “panik”, men ellers er jeg enig. På den anden side kan bunden af hullet være kort i tid, og bevægelserne kan være kraftige. På den anden side kan der så være disse håbefulde udsving, der ender i et endnu værre hul, før en stabil tilbagevenden til stigningen.
I dag kl. 18.30 finsk tid vil Biden tale om inflation og den økonomiske situation. Det er næsten sikkert, at den ene eller den anden vil få en stærk reaktion, hvis fortiden er en indikator…
Spekulanter manipulerer kurserne, og ejere ejer virksomheder. Begge har forskellige syn på investering, og en af dem er en dårlig måde at investere på.
Ja, man bør altid overveje den anden debattørs investeringsstil og overbevisninger. I sidste ende er der lige så mange investeringsstile, som der er investorer.
Og på onsdag kommer de næste inflationstal, som markedet venter spændt på. Hvis Biden hives frem for at snakke om økonomi, så er det efter min mening et dårligt tegn. På den anden side ved demokraterne, at hvis de ikke vil tabe det næste valg grimt, så er de nødt til at gøre noget ved inflationen (og benzinprisen), men på den anden side må de ikke ødelægge amerikanernes pensionsopsparinger, da de har en stor del i aktier (401k) – ikke misundelsesværdigt, der skal line-dansers evner til…