Hvad… betyder ordet “besparelsesrate” ikke at der skæres ned på sundhedsomkostninger? ![]()
@anon13460915, det ville være praktisk. k€, M€, G€, T€.
Kielikello Rahasummien merkintä - Kielikello og Rahasummat - Kielitoimiston ohjepankki anbefaler forkortelsen 10 M€ eller 10 Me (eller 10 MEUR) for 10 000 000 €.
10 000 000 000 € er sværere, da den mest kompakte forkortelse er 10 mia. €. Jeg skriver ofte 10 000 MEUR. 10 G€ ville være pænere, men måske ville ikke mange forstå det.
Historien fortæller naturligvis ikke, hvor stor en gældsbelastning der blev brugt til købet, hvilket ville sige meget mere om levestandarden. Især når de arbejder uden arv eller lignende.
Denne kunne godt være blevet postet i to forskellige tråde, men jeg lægger den i kaffestuen.
Jeg er endelig kommet med i aktieforeningskulten (Osakeliitto -kulttiin). I det seneste nummer af magasinet Viisas Raha var der straks en mægler sammenligning, og Nordnet fik fortjent tæsk for sine priser på små handler. Det er lidt ironisk, at jeg delvist blev medlem netop på grund af de nedsatte mæglerpriser, da det så ud til, at jeg snart kunne få brug for købsbukserne ![]()
Faktisk eksisterer sådan en allerede, men der bliver skrevet meget lidt i den. Titlen er efter min mening lidt misvisende, men så vidt jeg forstår, er det tilladt at annoncere køb/salg der, og stort set alt andet relateret til handel
https://keskustelut.inderes.fi/t/treidaus-liveseuranta/4578
E: Personligt mener jeg, at alle køb/salg bør være i samme tråd, uanset hvor længe man holder aktien eller årsagerne til købet. Ellers skal vi snart have tråde til, at jeg købte fra Finland/udlandet/USA/på mandags-dip/tirsdag med pelshat på/onsdag fuld og for sjov…
Det er helt unødvendigt at snakke om, hvad man har købt/solgt i denne tråd.
“Jeg har lige købt/solgt til en svinghandel”
“Jeg har lige købt/solgt for en lang position”
“Jeg har lige købt/solgt Sampo”
“Jeg har lige købt/solgt Qt”
“Jeg har lige købt/solgt for over 1 mio. euro til min portefølje”
“Jeg har lige købt/solgt et tab”
Tråden ser præcis ud, som forumets brugere ønsker, den skal se ud med deres indlæg.
Hundredtusind indlæg om IPO-tegninger og derefter salg til siden tilfører sandsynligvis ingen merværdi for nogen medinvestor?
Men f.eks. en købsmeddelelse fra tradere/svingtradere om visse selskaber, som jeg selv følger, når kursen falder, giver mig merværdi, fordi jeg ikke gider følge selskabernes aktiekurser i porteføljen. Jeg køber gerne, hvis der er fejlvurdering.
Begrundelser for beslutninger i den tråd er aldrig for mange.
PS. Efter min smag ville jeg holde kryptovalutaer i en separat tråd.
Uden at læse artiklerne kunne jeg gætte på, at omfanget er anderledes. Andre landes bankers tab på udlån forbliver små, men virkningerne på verdensøkonomien er betydelige. Kinas tid som vækstmotor kan være forbi.
Jeg bemærker, at jeg ikke bliver skræmt af fald, hvis jeg falder i samme tempo som indekserne eller mindre end indekserne. Coronadippet generede mig ikke, fordi indekset faldt markant mere end min egen portefølje, det var endda mere behageligt end perioden før, hvor min portefølje ganske vist steg lidt, men indekset endnu mere. ![]()
Jeg kæmper altså mod indekset, mere præcist mod “OMX Helsinki GI”-indekset, hvis det er meget svagt, og min egen stigning er stor, så tager jeg et stærkere indeks som benchmark. Jeg kan glæde mig over @Telemaster og @Viljons procenter
, men måske bliver jeg mest begejstret over succes for en investor, der tidligere har haft lidt dårligt held, måske på grund af uheld.. især for @Ensihoitsu ønsker jeg særlig succes. ![]()
Det er motiverende, når man følger nogens langsigtede succes, og at denne succes er opnået med stor dygtighed og arbejde samt med egne fuldt forståede valg. Jeg håber, jeg bliver en klog investor på forskellige måder, altså at jeg får en passende + holdbar psyke, gode informationsreserver i hovedet, og at jeg også kan anvende denne viden i investering, så min porteføljes afkastkurve ser flot ud i forhold til indekserne over 10-års perioder.
Jeg er meget sikker på, at jeg ved at placere i nogle indeksfonde med lave omkostninger ville opnå bedre afkast end på denne måde, men for mig betyder udvikling og succes inden for investering meget, altså selve rejsen og de afkast, der er opnået gennem mine egne valg, bringer på en måde lykken. Det gør selvfølgelig ikke noget, hvis jeg er millionær før jeg fylder halvtreds – det ville være en fin bonus.
Dette er en livsstil for mig med mange forskellige ting, og det inkluderer også for mig en ret stor opsparing, og jeg lider ikke under det, men nyder det. Og nogle gange nyder jeg for eksempel, når Inderes “ankommer” til børsen, så til ære for det spiser jeg i stedet for den normale billigste kvark fra Lidl en dyr blød øko-borgerkvark fra Valio. ![]()
Investeringens meningsfuldhed øges selvfølgelig af dette forum, hvor jeg aldrig er blevet behandlet dårligt, så held og lykke med de seneste fald og fremtidige fald til alle! ![]()
Jakken vender hurtigt. Det føles i hvert fald for mig, at der er lidt af det samme i luften på tværs af markeder generelt, herunder fagfolk, guruer og andre i branchen. Jeg følger med og sidder på mine hænder indtil videre. Den mest spændende tid siden foråret 2020, vil jeg sige…
Hvis du sigter efter månen (to the moon), falder du så ned i et birketræ (Koivu)? ![]()
Ja, eller
Jeg købte oroco
Jeg købte også oroco
Jeg købte oroco sammen med andre
Jeg købte mere oroco
Oroco ud over de to tidligere oroco-partier
Jeg købte voxtur
Heh, købte også voxtur
Voxtur som en lemming
Voxtur også her
Der skulle være en knap, man kunne trykke på for at kvittere 10 tidligere voxtur-handler i skovhuggerens regnskab med “hej, jeg købte også denne, yeah!”
Jeg tror ikke, at en regning på 100.000 USD giver dig meget mere end en overnatning, et par sting og noget aspirin. Jeg mener at have læst en historie om, at en fødsel kostede omkring 1,5 millioner. Jeg tror dog, det var med kejsersnit eller lignende, men ret dyrt alligevel.
Men disse hører dog under den tråd som genstande for aktiehandel… der er også Kamux og Harvia spam indimellem ![]()
Svenskerne er gode til at spare ![]()
Man kan måske bare respektere andres investeringer og meddelelser om køb/salg i købs-/salgstråden…
Hvad er det, der er så irriterende? F.eks. i de nævnte beskeder?
Er man slet ikke interesseret i, hvorfor folk køber Voxtur?
Lad os tage et andet perspektiv. Hvad er kursstigningen baseret på? At nogen er villig til at betale mere for aktien end den nuværende pris. Når det råbes op nok hos Inderes, er der sandsynligvis en grund til det. God eller dårlig. På det tidspunkt kan man tjekke selskabets tråd for at se, om der er ny information, og derefter drage sine egne konklusioner.
Det er tydeligt mellem linjerne, at man ønsker meddelelser i købs- og salgstråden, som man nemt kan følge, og at al information præsenteres på et sølvfad.
Hvis en pengeløs mand og 20 andre “nobodies” fylder mæglerens lomme, er der ingen, der er interesserede. Hvis derimod @Johannes_Sippola fortæller, at han laver en swingtrade på 50.000 € med et skærmbillede og et kursmål, vil købsknappen straks blive hamret på, selv med lukkede øjne, og i finske aktier kan man normalt se dette som en lille kursudsving.
Så hvis I kun ønsker handler fra bestemte personer i en tråd, hvorfor laver I så ikke en tråd, hvor der kun er handler fra personer x, y og z.
For mig er alle handler acceptable. Nogle gange scroller jeg gennem listen for sjov og begynder at undersøge, hvilket selskab der var tale om, og om det gør noget, der interesserer mig. Hvis ikke, kan jeg stadig ignorere disse meddelelser, og de gør i hvert fald ikke mig noget ondt.
Købs- og salgskæden er en genial dump-lomme til harmløse beskeder, hvis informationsværdi i virksomhedstråde stort set ville nærme sig nul. Hvis den kæde ikke eksisterede, ville vi ende med alle de beskeder i andre tråde. Og meget mere skænderi i efterdiskussionerne om flagning.
Jep. En alternativ fremtid…
Virksomhedstråd:
“Jeg købte 200 stk. @2,34€, for jeg synes, der er potentiale. Hvad synes I andre?”
Debattråd:
“HEII, hvorfor blev det flaget??!!?? Der var jo en diskussion om fremtidsudsigter”
(her en @Sijoittaja-alokas (nybegynder-investor) stil vred tændstikmandsansigt)
Det nuværende er efter min mening godt. Jeg forstår godt, at den længerevarende garde kan ærgre sig over nogle af de friere tråde, men gruppen er udvidet, og jeg synes, det er fedt, at forummet har været rimeligt fleksibelt.
Det der irriterer mig mest er folks irritation over unødvendige ting.