Da jeg ikke er så god til Python, spørger jeg i stedet for at teste selv. Hvordan klarede en portefølje med kun købsanbefalinger og andre vægte på nul sig?
Kan du sige, om datoerne altid er for den dag, hvor det er muligt at købe? Hvis kursmålet opdateres om søndagen, er købsprisen så fredagens slutkurs (uden Inderes-effekten) eller mandagens kurs? Det ville også være sjovt at vide, om det er bedst at købe med det samme ved åbningen eller først ved slutkursen.
Det er ikke tilfældigt, når man tænker på kontrolaspektet, at Kina netop nu hastigt indfører denne valuta i praksis, mens centralbanker i vestlige lande udfører undersøgelser og er relativt forsigtige med initiativet.
Selvom ideen efter min opfattelse er at holde vekselkursen mod yuan stabil som en “stablecoin”, så kan disse funktioner efter min mening ændres og justeres. Hvis for eksempel det kommunistiske parti ønsker at stimulere forbruget, hvad så hvis den digitale valuta havde en “bedst før”-dato?
Måske har de gamle, udskældte, men faktisk ret stabile FIAT-penge stadig en rolle at spille..
Tilføjelse: for at fortsætte med kommunisme eller en perfekt planøkonomi.
En af de største svagheder ved planøkonomi er mangel på information. Paradoksalt nok er der meget mere planlægning i en markedsøkonomi, da hvert firma og hver forbruger planlægger deres egne udgifter, fordi de naturligvis har den bedste information og indsigt i deres egne behov.
Kunstig intelligens, data og f.eks. den digitale valuta kunne delvist løse dette problem, når man tænker på det kinesiske kommunistpartis dagsorden. Landet har jo aldrig officielt opgivet kommunismen; der har blot været en sådan årtiers “NEP”-periode imellem for at modernisere..
Jeg har ikke en kontantmulighed i koden nu, så den skal altid investeres et eller andet sted. En sådan ren købsløsning ville efterlade alle pengene i kontanter i situationer, hvor ingen købsanbefalinger rammer virksomhederne i porteføljen. I gennemsnit, hvis man antager, at kurserne trods alt stiger lidt hele tiden, kunne man forestille sig en strategi, hvor man holder investeringer i kontanter, der taber til en strategi, hvor man er jævnt spredt ud over et ret stort antal virksomheder (Tilføj+Reducer er størstedelen af virksomhederne). Her ses det, at fra november 2018 til december 2019 er der en lang periode, hvor ingen købsanbefalinger ramte denne portefølje. En købsanbefaling ses altså som en stor rektangel.
Ud fra denne graf kunne man også konkludere (den sorte kurve er forskellen mellem Inderes og B&H), at når der er købsanbefalinger, overgår investering ifølge Inderes’ anbefalinger en Buy&Hold-strategi, men hvis der ikke er købsanbefalinger, er resultatet +/-0 eller endda dårligere.
I mit eget tilfælde, dvs. handlerne inden for forsikringskurven med de 14 aktier, ville jeg tro, at det kunne være klogere at investere de mellemliggende perioder, hvor der ikke er købsanbefalinger, i en god fond.
Jeg har brugt Adjclose-priser, dvs. slutkurser korrigeret for udbytter, splits osv. God pointe forresten, at anbefalinger kan komme f.eks. søndag. Jeg missede et dusin handler i beregningen. De faldt dog primært inden for intervallet Tilføj-Reducer, og denne fejl ser ikke ud til at have stor seksuel betydning.
I denne tabel er handlerne nu således, at hvis anbefalingen er kommet søndag eller f.eks. på en Valborgsaften, sker handlen til slutkursen på den næste børsdag.
Jeg inkluderede også muligheden for at udelade Tilføj-virksomheder og kun investere i Reducer- og Køb-aktier. Med dette lille datamateriale ville dette endda give et bedre (!) resultat end investering i Tilføj- og Køb-anbefalinger.
Dette er sandsynligvis muligt at beregne ud fra andre data, men det får vente. Jeg ville antage, at “selvfølgelig” er slutkursen altid lidt dyrere. Men hvis du ikke skifter til kontanter, får du også en bedre pris i gennemsnit ved slutkurser, når du sælger. Her, med disse anbefalinger, er det antaget, at priserne bevæger sig i modsat retning, så derfra kan man nok føre beregningen i den retning, at det ville være værd at foretage handlerne med det samme om morgenen. Dette skal jeg overveje bedre tid for, hvordan man laver den beregning. I princippet er åbnings- og slutkurserne også tilgængelige for handelsdage.
Rediger. Nå ja, og hvis du leder efter Inderes-effekten, så skulle du måske bruge nogle mindre virksomheder end disse store selskaber, for at effekten kunne findes blandt støjen.
Når værdiansættelsesniveauerne er i top i USA, er nordiske virksomheder mere interessante … På VC-siden er der interesse for digital-/SaaS (Software as a Service) osv. Dette forklarer også, hvorfor vi har set en kraftig stigning i vores egne positioner siden efteråret.
Jeg nævnte tidligere i denne tråd Taaleris nye Mikro Kruunu-fond, som investerer i skandinaviske mikroselskaber. Top 10-investeringerne er nu synlige. Vælg fanen “beholdninger”.
Af de resterende seks virksomheder er fire svenske og to norske. Jeg har listet korte basisinformationer for alle. Der kan være fejl, mere information findes via links.
En virksomhed på Stockholmsbørsens Mid Cap-liste, der “fokuserer på solvente Life Science-virksomheder med betydeligt udviklingspotentiale”.
To forretningsområder MedTech og Specialty Pharma
Virksomhederne inden for MedTech-forretningsområdet sælger primært forskellige medicinske produkter og tjenester: Abilia, Cardiolex Medical, Inpac, Multi-ply
Virksomhederne inden for Specialty Pharma-forretningsområdet udvikler og sælger lægemidler: Unimedic
I begyndelsen af 2021 flyttede den til Stockholms Mid Cap-liste
Ud over Kina har der også været uro i den russiske finansverden:
Kort sagt frygter russerne, at en nul vil blive fjernet fra pengenes værdi som led i en pengereform. Dette ville være en tragedie for russere, der har sparet op til deres pension. Der rygtes, at Ruslands centralbank ønsker at reducere mængden af rubler i omløb. Russiske myndigheder har afvist alle påstande.
Kinas kryptovaluta er et skræmmende effektivt redskab til overvågning af borgere og styring af pengepolitikken. Man kan fjerne nuller fra pengenes værdi, som man har lyst til.
Mon ikke jeg har lidt for høje forventninger… Da der dukkede et nyt besked-ikon op i Arocell-tråden, mærkede jeg et par hjertebanken i brystet, mens jeg åbnede tråden Og så var der bare et link til præsentationen af en ny fyr
Ja, rigtig godt for denne gruppe af dygtige fagfolk!
Bedstemor Masse har dog opnået præcis de samme ti-bagger på Kuutti inden for de seneste 12 måneder, men
disse forbandede “køb og glem” amatører tæller ikke med i denne konkurrence. Punktum.
Onkel Masse, FA, mine egne Kuutti har kun five-bagged, …grrr
Jeg undrer mig over, hvad årsagen mon er. @Verneri_Pulkkinen s 15-minutters video “appetiten kommer, mens man spiser” kan i hvert fald ikke findes af undertegnede under Verneris Kvart-sektionen. Den kan dog findes, når man klikker på fanebladet “alt videoindhold”. Eller er fejlen hos vikingehøvdingen? @Yu_Gong
Kan man ikke bare tale åbent om lønninger? Det er sjovt, at hvis man oplever diskrimination på grund af køn, har man ret til det. Jeg ved ikke, om det er ægte ligestilling. Hvis man bare var åben omkring lønninger, behøvede man ikke at lure.
Løntransparens ville tvinge arbejdsgiveren til at tydeliggøre jobbeskrivelser og kriterier. Jeg mener selv, at grundlønnen og jobbeskrivelsens basisniveau skal være det samme, og hvis man overskrider det, dvs. producerer mere merværdi for virksomheden end forventet ved ansættelsen, så skal man belønnes med en større løncheck. Et kønt ansigt eller brede skuldre skal ikke honoreres ekstra, undtagen inden for model- og skuespillerfaget.
Og jeg har været i teams, hvor de mest udkørte ville have haft godt af at opleve en lønnedgang i et kvartal eller et halvt år; at slæbe rundt på “dødvægt” er hverken sjovt i møder eller i resultatskabelse.