Inderes kaffestue (Del 2)

Jeg har ikke en kontantmulighed i koden nu, så den skal altid investeres et eller andet sted. En sådan ren købsløsning ville efterlade alle pengene i kontanter i situationer, hvor ingen købsanbefalinger rammer virksomhederne i porteføljen. I gennemsnit, hvis man antager, at kurserne trods alt stiger lidt hele tiden, kunne man forestille sig en strategi, hvor man holder investeringer i kontanter, der taber til en strategi, hvor man er jævnt spredt ud over et ret stort antal virksomheder (Tilføj+Reducer er størstedelen af virksomhederne). Her ses det, at fra november 2018 til december 2019 er der en lang periode, hvor ingen købsanbefalinger ramte denne portefølje. En købsanbefaling ses altså som en stor rektangel.

Ud fra denne graf kunne man også konkludere (den sorte kurve er forskellen mellem Inderes og B&H), at når der er købsanbefalinger, overgår investering ifølge Inderes’ anbefalinger en Buy&Hold-strategi, men hvis der ikke er købsanbefalinger, er resultatet +/-0 eller endda dårligere.
I mit eget tilfælde, dvs. handlerne inden for forsikringskurven med de 14 aktier, ville jeg tro, at det kunne være klogere at investere de mellemliggende perioder, hvor der ikke er købsanbefalinger, i en god fond.

Jeg har brugt Adjclose-priser, dvs. slutkurser korrigeret for udbytter, splits osv. God pointe forresten, at anbefalinger kan komme f.eks. søndag. Jeg missede et dusin handler i beregningen. De faldt dog primært inden for intervallet Tilføj-Reducer, og denne fejl ser ikke ud til at have stor seksuel betydning.

I denne tabel er handlerne nu således, at hvis anbefalingen er kommet søndag eller f.eks. på en Valborgsaften, sker handlen til slutkursen på den næste børsdag.
Jeg inkluderede også muligheden for at udelade Tilføj-virksomheder og kun investere i Reducer- og Køb-aktier. Med dette lille datamateriale ville dette endda give et bedre (!) resultat end investering i Tilføj- og Køb-anbefalinger.

Dette er sandsynligvis muligt at beregne ud fra andre data, men det får vente. Jeg ville antage, at “selvfølgelig” er slutkursen altid lidt dyrere. Men hvis du ikke skifter til kontanter, får du også en bedre pris i gennemsnit ved slutkurser, når du sælger. Her, med disse anbefalinger, er det antaget, at priserne bevæger sig i modsat retning, så derfra kan man nok føre beregningen i den retning, at det ville være værd at foretage handlerne med det samme om morgenen. Dette skal jeg overveje bedre tid for, hvordan man laver den beregning. I princippet er åbnings- og slutkurserne også tilgængelige for handelsdage.
Rediger. Nå ja, og hvis du leder efter Inderes-effekten, så skulle du måske bruge nogle mindre virksomheder end disse store selskaber, for at effekten kunne findes blandt støjen.

9 Synes om