cicada
13 Februari 2026 09:23
2528
Eicca:
Johnnyboy:
Så om bolaget till exempel har incitamentsansvar motsvarande 50 aktier och snart även gör ett företagsköp som betalas med 50 aktier, varför är det då bättre att de 100 nyligen återköpta aktierna makuleras och att man sedan trycker upp de 100 aktier som behövs för incitamentsprogrammet och företagsköpet, än att de 100 köpta aktierna allokeras till dessa?
Det vore säkert förnuftigt så. Enligt min mening är dock aktier reserverade för incitamentsprogram och företagsköp inte “utdelad” vinst till investerare, utan de borde snarage betraktas som nödvändiga kostnader för verksamhetens kontinuitet. Om man med tanke på verksamhetens framtid har konstaterat att företaget behöver fler aktier i den egna balansräkningen för belöningssystem eller investeringar, anser jag att man snarare borde tala om ökade kostnader eller investeringsbehov. I så fall är det enligt min mening lite tveksamt att tala om “vinstutdelning”.
Enligt aktiebolagslagen är ett aktiebolags främsta och viktigaste uppgift att generera vinst till aktieägarna, om inte annat anges i bolagsordningen. Inderes är ett av de få bolag som i sin bolagsordning har gjort ett undantag från detta; de nämner att Inderes medarbetare, kunder och community går före aktieägarnas intresse.
3 gillningar