Jag är inte alls orolig för en ”försämring” av likviditeten. Inderes är redan nu, trots sin korta börshistorik, en av de relativt sett mest likvida aktierna i kategorin First North / Small cap. Detta är helt naturligt eftersom ägarbasen var ganska spridd redan vid noteringen. Likviditeten är på en tillräckligt bra nivå. På ett hållbart sätt växer den förstås bara genom att bolagets värde växer ![]()
Det här är en bra utmaning. Hittills har vi kunnat finansiera de satsningar som den valda strategin kräver och öka vinstutdelningen, eftersom affärsverksamhetens kassaflöde har varit bra. Balansräkningen har alltså hållit sig stark hela tiden och därmed har vinstutdelningen legat på en hållbar nivå. Kassaflödet varierar ofta en del årligen beroende på hur balansräkningen ser ut per den 31.12 och om det faller större enskilda investeringar på året. Därför upplever jag det som mer konsekvent att vinstutdelningen är mer förutsägbar och jämn för ägarna och ser på balansräkningen och kassaflödet i ett bredare perspektiv än bara ett år, så länge vi är disciplinerade så att vi inte låter balansräkningen försvagas och börjar undergräva grunden för bolagets långsiktiga utveckling genom utdelningen.
Ja! Under de senaste 10 åren har bolagets storlek dock tiodubblats, även om det har rymts ett och annat misslyckande på den resan.
Jag ser själv på utvecklingen med cirka 5-åriga horisonter, speglat mot olika utvecklingsfaser och strategival. I slutet av 2019 började vi bygga en bredare portfölj, vilket resulterade i att den nuvarande IR-verksamheten (Evenemang och Mjukvara) framgångsrikt byggdes upp. På den resan gick vi spikrakt uppåt med en supercykel och coronaboosten för evenemangsaffären, och efter det fick vi en rejäl baksmälla, men slutresultatet var helt okej. Nu är nästa fas internationalisering, där vi ännu inte har lyckats. Vi har hamnat efter målen de senaste åren; de externa faktorer som påverkat detta och felen i det egna utförandet är välkända.