Fokuseret værdiinvestors dagbog

Jeg spurgte Verner i foråret, om jeg kunne starte et nyt liv her i blogområdet. Jeg besluttede mig derfor for at gå i gang med det samme og starte bloggen nu i december.

Jeg kaldte min blog for den fokuserede værdiinvestors dagbog. Jeg syntes, det var et passende navn, da fokus er en af mine største svagheder. På den anden side er min portefølje ifølge den offentlige mening meget koncentreret og risikabel. Et delvist passende navn med dobbelt betydning?

Jeg har tidligere ført en blog om flere forskellige emner, hvor jeg har behandlet langsigtede planer og derefter fulgt op på planernes realisering over tid. Investering passer perfekt ind her, så jeg tænkte, hvorfor ikke? Jeg er ikke velsignet med en skarp pen. Nogle gange mangler mine beskeder en rød tråd. Eller den forsvinder i det mindste, efterhånden som afsnittene skrider frem. Hvad var det nu, jeg skrev om…?

Bloggens formål er frem for alt at være en dagbog for mig selv. Et sted, hvor jeg i det mindste i hovedtræk begrunder min investeringstese. Hvorfor købte jeg virksomhed X til pris Y. Er virksomheden af høj kvalitet, eller håber jeg på en hurtig værdikorrektion og exit? Jeg tror, at når disse grunde er nedskrevet et sted, vil de ikke blive glemt eller ændret over tid. Jeg kan efterfølgende gennemgå mine egne tanker. Uanset om forventningerne var rigtige eller forkerte.

På bloggen følger og kommenterer jeg også udviklingen i de virksomheder, jeg ejer, og forskellige interessante virksomhedsbegivenheder.

Som investor betragter jeg mig selv som en værdiinvestor. Jeg undersøger virksomheder, der interesserer mig, og fastsætter en værdi for dem. Hvis en virksomhed opfylder mine kriterier baseret på kvalitet, økonomisk sundhed og en generel mavefornemmelse, forsøger jeg at købe virksomheden, når dens pris på markedet er betydeligt lavere end min egen vurdering. Hvor betydeligt…?

Jeg fastsætter et par forskellige værdier for virksomheden. Først og fremmest og vigtigst er forretningsværdien. Sekundært er virksomhedens bogførte værdi, mere præcist en Graham-lignende likvidationsværdi. Jeg vil ikke gå nærmere ind på mine værdiansættelsesmetoder i denne blog.

En kvalitetsvirksomhed, der i sig selv genererer et tilstrækkeligt afkast af kapitalen, forsøger jeg at holde i porteføljen på lang sigt. Jeg kan dog sælge, hvis værdiansættelsen bliver latterligt høj.

På den anden side, en virksomhed, som jeg har købt baseret på forretningsværdien, men som jeg ikke mener genererer et tilfredsstillende afkast af kapitalen på lang sigt, forsøger jeg at sælge, når prisen har korrigeret sig tæt på min egen vurdering.

En virksomhed købt baseret på likvidationsværdi sælger jeg hurtigst muligt, allerede inden værdiansættelsen er fuldt korrigeret.

Jeg er nærig. Jeg er nærig, fordi jeg vil have det størst mulige afkast. Jeg er også nærig, fordi jeg vil have den størst mulige sikkerhedsmargin, når jeg tager fejl. Jeg ved, at jeg ofte vil tage fejl. For at citere Buffett (eller Graham?); regel nummer et for investering er at ikke tabe mange penge. Regel nummer to er at ikke glemme regel nummer et.

Jeg er i de tidlige stadier af min investeringsrejse. Jeg er ved at opbygge formue. Jeg fokuserer på investering på deltid i den tid, der er tilbage efter arbejde og familieliv. Jeg ønsker ikke at eje tyve aktier. Der er simpelthen ikke tid til at forstå dem fuldt ud. Jeg føler, at jeg kan følge omkring fem virksomheder på et detaljeret niveau. Derfor består min investeringsportefølje af maksimalt fem virksomheder ad gangen. Jeg har dog flere titusinder af virksomheder på min overvågningsliste, som jeg har undersøgt ret godt og fastsat værdiansættelser for.

Udover at jeg kender virksomhederne i min koncentrerede portefølje særligt godt, giver det også en fordel i forventet afkast. Hvis min analyse i gennemsnit er korrekt, er det mere rentabelt at investere en større del af investeringsformuen i mine bedste ideer. For igen at citere Buffett – hvorfor skulle jeg investere i den tiendebedste idé, hvis jeg kan investere mere i den første?

Jeg nyder enormt meget at lave investeringsanalyser. Jeg føler, at det er mit kald. Jeg ønsker dog ikke at gøre det for nogen andre, og derfor har jeg bevidst valgt en karriere inden for et andet felt. Ret succesfuldt, i hvert fald efter mine egne standarder.

Mit investeringsmål er økonomisk frihed. Frihed til at overgå til at administrere min egen portefølje på fuld tid. Frihed til at tilbringe tid med familien. Frihed til at holde ferie, når jeg har brug for det. Frihed til at gøre, hvad jeg vil.

Når jeg opnår økonomisk frihed, vil jeg diversificere porteføljen til ti aktier. Det er ikke optimalt. Men hvis jeg allerede har forladt arbejdsmarkedet, er en ekstra diversificering stadig en god forsikring. Det kan også være klogt af skattemæssige årsager.

Min portefølje består i øjeblikket af fem aktier, en fra Kina og fire fra Finland. Jeg følger primært finske virksomheder, men jeg har ikke noget mål om at holde porteføljen Finland-vægtet. Det har været et naturligt sted at starte analysearbejdet. Jeg tilføjer større beløb kontanter til porteføljen en til to gange om året.

Jeg havde tænkt mig at fortælle om mine beholdninger og deres investeringsteser i de næste indlæg, men da beskeden blev ret lang, og hvis du har læst så langt, ville du måske blive skuffet, hvis porteføljen forblev en hemmelighed. Så her er en liste. Mere om disse senere.

Viafin Service 34,95%
Alibaba Group 28,42%
SRV Group 12,54%
Inderes 11,52%
Saga Furs 10,72%

Kontanter 1,85%

47 Synes om

Mere Saga Furs, finansieret af Viafin-indtægter

Jeg foretog i går en lille omvægtning i porteføljen. Jeg solgte en del af min største beholdning, Viafin Service, for at finansiere yderligere køb af Saga Furs. Det føles dårligt at sælge en god og voksende virksomhed for at købe, hvis ikke en dårlig, så i det mindste en cyklisk og på lang sigt døende forretning. Men grådighed er grådighed, og jeg kan ikke vende blikket fra Saga Furs’ euro-nominelle nettoværdibjerg.

Viafin Service har været i porteføljen i ret kort tid, men er steget over 60% fra de første køb og lidt (15%) fra tilføjelserne. Jeg overvægtede den med vilje, fordi jeg dengang ikke fandt noget andet fornuftigt at købe, og min egen tillid til Viafins langsigtede succes er stor. Så overvægten var okay for mig – jeg oplevede det ikke som risikabelt. Nu er det meste af undervurderingen dog afviklet, så en reduktion for at finansiere en investering med et bedre pris/værdi-forhold var på sin plads.

Jeg skrev tidligere i Saga Furs-tråden lidt om mine tanker om virksomhedens investeringscase. Dette er altså en helt ny investering i øvrigt:

Det nuværende regnskabsår for Saga Furs er forløbet stort set med de samme tal som det foregående regnskabsår. Første halvår lå langt under, men i andet halvår er man ifølge selskabets meddelelser kommet nogenlunde op på de samme tal.

Værdien af mægleromsætningen for det indeværende regnskabsår er efter septemberauktionen 343 millioner euro (2022/2023: 349 mio. euro).

Omsætningen har ved stikprøver været ret konstant 13% af mægleromsætningens værdi, så den vil sandsynligvis ligge på omkring 44,6 M€. Med sidste års tilsvarende EBIT% (6,9) ville man nå et EBIT-resultat på omkring 3,1 M€ i det afsluttede regnskabsår. Virksomhedens historiske gennemsnit (siden 2005) har været en EBIT på 8,5%. Derudover har virksomheden historisk set i gennemsnit opnået et nettoresultat, der er 36% højere end EBIT, da virksomheden tilbyder finansiering til både producenter og købere. Med en gennemsnitsantagelse ville nettoresultatet for det afsluttede regnskabsår således være 4,216 M€, hvilket svarer til ca. 14,5% yield til aktiernes nuværende pris (29 M€).

Men lad os tage disse tal med et gran salt. Virksomhedens forretning er yderst cyklisk. Det er virkelig svært at vurdere et normaliseret EBIT-niveau for forretningen, når der har været corona, forbud i producentlande osv. osv. Men på den anden side også konkurrenters udtræden af markedet. Da den sidste konkurrent meddelte, at den ville lukke, hævede Saga Furs sit EBIT-mål til 15%. Jeg ved ikke, om det er realistisk, men alene retningen giver et positivt signal.

Men som jeg skrev i mit citerede indlæg. Jeg investerede ikke i virksomheden på grund af dens forretning. Der er for mange spørgsmålstegn til, at jeg kunne bygge en investeringscase omkring det. Men det er et dejligt lille supplement, mens vi venter på, at kontanter frigøres fra balancen. Vi går efter en markedskurskorrektion, større udbytter eller et forbud mod hele branchen (og dermed likvidation af virksomhedens aktiver). Virksomheden har i gennemsnit udbetalt udbytte på ca. 3 M€/år, hvilket er over 10% yield med den nuværende værdiansættelse. Kan vi nå derhen? En sund skepsis skal holdes for øje, men jeg finder ingen grund i tallene og balancen til, at vi ikke skulle kunne.

Det var lidt tanker. Vi får se, hvordan det går. Tilliden er ikke stor, men jeg ved endnu ikke, hvorfor jeg tager fejl. Om et par år vil årsagen nok også vise sig :slight_smile:

Porteføljen i dag:

Alibaba Group 28,3%
Viafin Service 25,6%
Saga Furs 20%
SRV Group 12,7%
Inderes 11,6%

Kontanter 1,9%

23 Synes om

Investeringsåret 2024 er afsluttet. Året gik resultat-mæssigt godt. I det forgangne år handlede jeg mere med porteføljen, end jeg forventede. Jeg stræber efter at minimere handelsomkostningerne og vil være særligt opmærksom på dette i 2025.

Porteføljeafkast 2024: 26,70%

Screenshot 2024-12-31 085221

Porteføljens bevægelser 2024:

• Viafin Service +55,88%
  • SRV Group +40,48%
  • Alibaba Group +19,71%
  • Vincit -23,09% (solgt)
22 Synes om

USA’s handelskrig mod verden

Trump roder med toldsatserne, som man kunne forvente. Det kom dog som en overraskelse for mig, at der føres handelskrig med f.eks. Canada. Mere moderat med Kina, selvom der blev råbt op om 60% toldsatser før valget.

Makroforhold interesserer mig ikke det mindste i min investeringsvirksomhed. Men nyhedsstrømmen er svær at undgå, så jeg har her overvejet toldsatsernes/handelskrigens indvirkning på mine porteføljevirksomheder.

Alibaba

Alibaba er en massiv virksomhed, der også har direkte forretning mod USA. Dens betydning for Alibaba-koncernen er dog som en prut i Sahara. Det vigtigste for Alibaba er den økonomiske udvikling i Kina og resten af Asien. Handelskrigens indvirkning? Ikke ubetydelige, men ikke afgørende. Kina stimulerer+, cloud-forretningen ruller i Asien+, virksomheden sælger ikke-kritiske forretningsområder fra+.

Viafin Service

Viafins forretning er 100% indenlandsk. Indirekte virkninger er der naturligvis fra kundernes mindre produktion. På den anden side er reduceret produktion en mulighed for at udføre vedligeholdelse under stilstand. Handelskrigens indvirkning? Praktisk talt ikke-eksisterende.

Saga Furs

Salget i Nordamerika udgør et par procent af Saga Furs’ samlede forretning. Kina udgør 90%. Kina stimulerer, især forbrugerefterspørgslen. Handelskrigens indvirkning? Praktisk talt ikke-eksisterende.

SRV Group

SRV bygger i Finland. Indirekte virkninger måske på råvarepriserne? På den anden side vil amerikanernes toldsatser presse resten af verden til at importere mere til Europa og dermed billigere? Handelskrigens indvirkning? Ikke-eksisterende eller endda marginalt positiv?

Inderes

Inderes opererer i Finland og lidt i de andre nordiske lande. Handelskrigen skaber usikkerhed på finansmarkederne. Antallet af IPO’er kan forblive lavere? En af Inderes’ kundevirksomheder kan kollapse og falde ud af overvågningen? Handelskrigens indvirkning? Ikke nødvendigvis ubetydelig, men ingen grund til bekymring.

Generelt set føler jeg, at porteføljen næppe kunne tage mindre skade af USA’s handelskrigstogt. Aktierne kan naturligvis bevæge sig, men det giver kun bedre købsmuligheder.

Det var det for i dag. Saga Furs rapporterede i sidste uge. Inderes i morgen. SRV på torsdag. Jeg skriver om disse, når jeg får tid, orker og bliver motiveret.

En afslappende regnskabssæson til alle!

14 Synes om

Heh. Hehhe-hee. Jojo.

Jeg har handlet mere med porteføljen siden årets start, end jeg kan huske. Regnskabssæsonen har ændret mine vurderinger af porteføljeselskabernes reelle værdier en smule. Derfor har jeg ændret vægtningen i min portefølje og for nylig også fjernet en af mine investeringer.

I starten af året, allerede før regnskabssæsonen, solgte jeg lidt Viafin for at købe mere Inderes. Tilsvarende, efter regnskabssæsonen, solgte jeg lidt Saga Furs for at købe mere Inderes. Denne uge solgte jeg min SRV-position - for at købe mere Inderes.

Inderes er på min overvågningsliste let den mest prisvenlige kvalitetsvægtede investering. Saga Furs er billigere, og SRV var stort set med samme rabat. Men i modsætning til SRV - ville jeg tro, at jeg kan eje Inderes langsigtet, selv efter at værdiansættelsen er korrigeret. Verden ændrer sig selvfølgelig, og fakta med den, men i lyset af den nuværende viden er det sådan.

Mine målinger, krydret med mine egne justeringer, der viser virksomhedens afkastprocent på kapital, er begge på niveau med kvalitetsvirksomheder. Virksomhedens værdiskabelse er større end mit afkastkrav, hvoraf sidstnævnte også er ret højt. Dertil kommer en rabat på over 50% i forhold til min egen værdiansættelse.

Jeg er noget forundret over, hvordan denne virksomhed ikke værdsættes på markedet. Det passer mig selvfølgelig fremragende som ejer. Efter generalforsamlingen håber jeg, at der igen købes godt med egne aktier. Måske forstår investorerne ikke effekten af afskrivninger på goodwill i FAS-regnskabet, uanset ledelsens årlige bemærkninger. Pengestrømmen udvikler sig dog som forventet.

Opsummering af min overvægt i Inderes. Jeg købte en fremragende virksomhed, der har udviklet sit eget nichemarked og opererer monopolistisk, med fremragende udsigter til at vokse geografisk samt inden for udvalgte parallelle tjenester. Ledelsen tænker langsigtet og har vist det gennem sine handlinger (og ikke kun med ord). Virksomheden ser ud til at skabe mere værdi, end jeg kræver i afkast, så den beholdes i porteføljen, selvom den i princippet er overprissat. Derudover kan den i dag fås med 50% rabat. Hvis rabatten er på samme eller et højere niveau, når der tikker kontanter ind på investeringskontoen → øges vægtningen yderligere.

Jeg har forresten ikke ændret min holdning til SRV, selvom jeg fjernede den fra porteføljen. Der er dog stadig et lille spørgsmål om SRV’s finansieringsløsning, der udløber sommeren 2026. Da vendingen i byggeriet nu er trukket ud betydeligt, har jeg undret mig lidt over, hvordan SRV agter at betale den regning, så den ikke behøver at blive konverteret til aktier. Det var dog ikke afgørende. SRV var den svageste i porteføljen og blev derfor fjernet. Inderes er bedre.

Alibaba er steget over 50% siden årets start og er også steget til en betydelig overvægt i porteføljen. Intentionen er at lette positionen med et bestemt eurobeløb i slutningen af året og samtidig udnytte tab på salg uden for investeringsporteføljen i beskatningen. Alibaba vil dog stadig udgøre en betydelig del af porteføljen, selv efter salgene. Afhængigt af prisen vil anslået 50-67% af aktierne forblive i porteføljen for at afvente deres 10-års jubilæum (2032) og anskaffelsesomkostningsformodningen.

Portefølje:

Alibaba 37,34%
Inderes 34,82%
Viafin Service 15,88%
Saga Furs 11,89%

Kontanter svarende til et par flues prutter.

9 Synes om

Efter at handelskriget er eskaleret til en USA vs. Kina duel, besluttede jeg at opgive min Alibaba-position, fordi der var en endnu bedre investeringsmulighed tilgængelig. Jeg øgede også Inderes’ vægt i porteføljen en smule fra ~35% til ~70%.

Det kan være, at der ikke kommer større ændringer i porteføljen i den nærmeste fremtid. Porteføljen vil modtage omkring 10-15% kontanter inden for en til to måneder via udbytter og andre kontanttilførsler, så der vil snart være chips til én position. Lad os se, hvad der er tilgængeligt til den tid!

Inderes 68,77%
Viafin Service 16,24%
Saga Furs 13,36%
Kontanter 1,64%

9 Synes om