Jeg spurgte Verner i foråret, om jeg kunne starte et nyt liv her i blogområdet. Jeg besluttede mig derfor for at gå i gang med det samme og starte bloggen nu i december.
Jeg kaldte min blog for den fokuserede værdiinvestors dagbog. Jeg syntes, det var et passende navn, da fokus er en af mine største svagheder. På den anden side er min portefølje ifølge den offentlige mening meget koncentreret og risikabel. Et delvist passende navn med dobbelt betydning?
Jeg har tidligere ført en blog om flere forskellige emner, hvor jeg har behandlet langsigtede planer og derefter fulgt op på planernes realisering over tid. Investering passer perfekt ind her, så jeg tænkte, hvorfor ikke? Jeg er ikke velsignet med en skarp pen. Nogle gange mangler mine beskeder en rød tråd. Eller den forsvinder i det mindste, efterhånden som afsnittene skrider frem. Hvad var det nu, jeg skrev om…?
–
Bloggens formål er frem for alt at være en dagbog for mig selv. Et sted, hvor jeg i det mindste i hovedtræk begrunder min investeringstese. Hvorfor købte jeg virksomhed X til pris Y. Er virksomheden af høj kvalitet, eller håber jeg på en hurtig værdikorrektion og exit? Jeg tror, at når disse grunde er nedskrevet et sted, vil de ikke blive glemt eller ændret over tid. Jeg kan efterfølgende gennemgå mine egne tanker. Uanset om forventningerne var rigtige eller forkerte.
På bloggen følger og kommenterer jeg også udviklingen i de virksomheder, jeg ejer, og forskellige interessante virksomhedsbegivenheder.
–
Som investor betragter jeg mig selv som en værdiinvestor. Jeg undersøger virksomheder, der interesserer mig, og fastsætter en værdi for dem. Hvis en virksomhed opfylder mine kriterier baseret på kvalitet, økonomisk sundhed og en generel mavefornemmelse, forsøger jeg at købe virksomheden, når dens pris på markedet er betydeligt lavere end min egen vurdering. Hvor betydeligt…?
Jeg fastsætter et par forskellige værdier for virksomheden. Først og fremmest og vigtigst er forretningsværdien. Sekundært er virksomhedens bogførte værdi, mere præcist en Graham-lignende likvidationsværdi. Jeg vil ikke gå nærmere ind på mine værdiansættelsesmetoder i denne blog.
En kvalitetsvirksomhed, der i sig selv genererer et tilstrækkeligt afkast af kapitalen, forsøger jeg at holde i porteføljen på lang sigt. Jeg kan dog sælge, hvis værdiansættelsen bliver latterligt høj.
På den anden side, en virksomhed, som jeg har købt baseret på forretningsværdien, men som jeg ikke mener genererer et tilfredsstillende afkast af kapitalen på lang sigt, forsøger jeg at sælge, når prisen har korrigeret sig tæt på min egen vurdering.
En virksomhed købt baseret på likvidationsværdi sælger jeg hurtigst muligt, allerede inden værdiansættelsen er fuldt korrigeret.
Jeg er nærig. Jeg er nærig, fordi jeg vil have det størst mulige afkast. Jeg er også nærig, fordi jeg vil have den størst mulige sikkerhedsmargin, når jeg tager fejl. Jeg ved, at jeg ofte vil tage fejl. For at citere Buffett (eller Graham?); regel nummer et for investering er at ikke tabe mange penge. Regel nummer to er at ikke glemme regel nummer et.
–
Jeg er i de tidlige stadier af min investeringsrejse. Jeg er ved at opbygge formue. Jeg fokuserer på investering på deltid i den tid, der er tilbage efter arbejde og familieliv. Jeg ønsker ikke at eje tyve aktier. Der er simpelthen ikke tid til at forstå dem fuldt ud. Jeg føler, at jeg kan følge omkring fem virksomheder på et detaljeret niveau. Derfor består min investeringsportefølje af maksimalt fem virksomheder ad gangen. Jeg har dog flere titusinder af virksomheder på min overvågningsliste, som jeg har undersøgt ret godt og fastsat værdiansættelser for.
Udover at jeg kender virksomhederne i min koncentrerede portefølje særligt godt, giver det også en fordel i forventet afkast. Hvis min analyse i gennemsnit er korrekt, er det mere rentabelt at investere en større del af investeringsformuen i mine bedste ideer. For igen at citere Buffett – hvorfor skulle jeg investere i den tiendebedste idé, hvis jeg kan investere mere i den første?
Jeg nyder enormt meget at lave investeringsanalyser. Jeg føler, at det er mit kald. Jeg ønsker dog ikke at gøre det for nogen andre, og derfor har jeg bevidst valgt en karriere inden for et andet felt. Ret succesfuldt, i hvert fald efter mine egne standarder.
Mit investeringsmål er økonomisk frihed. Frihed til at overgå til at administrere min egen portefølje på fuld tid. Frihed til at tilbringe tid med familien. Frihed til at holde ferie, når jeg har brug for det. Frihed til at gøre, hvad jeg vil.
Når jeg opnår økonomisk frihed, vil jeg diversificere porteføljen til ti aktier. Det er ikke optimalt. Men hvis jeg allerede har forladt arbejdsmarkedet, er en ekstra diversificering stadig en god forsikring. Det kan også være klogt af skattemæssige årsager.
–
Min portefølje består i øjeblikket af fem aktier, en fra Kina og fire fra Finland. Jeg følger primært finske virksomheder, men jeg har ikke noget mål om at holde porteføljen Finland-vægtet. Det har været et naturligt sted at starte analysearbejdet. Jeg tilføjer større beløb kontanter til porteføljen en til to gange om året.
Jeg havde tænkt mig at fortælle om mine beholdninger og deres investeringsteser i de næste indlæg, men da beskeden blev ret lang, og hvis du har læst så langt, ville du måske blive skuffet, hvis porteføljen forblev en hemmelighed. Så her er en liste. Mere om disse senere.
Viafin Service 34,95%
Alibaba Group 28,42%
SRV Group 12,54%
Inderes 11,52%
Saga Furs 10,72%
Kontanter 1,85%