Det här var verkligen en stark nyhet på många sätt, inte minst för Purus del. Här är ytterligare en artikel om Toyota-Kenworth-demonstrationen från i förfjol:
Även Shell var med, så det är inte frågan om något testande av startups. För Purus del är det fantastiskt att både tankarna och batteripacken kommer därifrån. Här finns det nu möjligheter till stora volymer.
Handen upp för ett misstag. Jag har inte tidigare insett att Purus även kan leverera batteripaket till FCEV-fordon och att deras verksamhet hamnar under BVI-sektorn. Det ger ytterligare möjligheter för att BVI-sidan ska bli lönsam vid något tillfälle. Snyggt jobbat, det finns verkligen mycket bra i det här bolaget redan nu.
I USA rustar man verkligen upp infrastrukturen för produktion och distribution av vätgas med hjälp av många aktörer. Det är en bra sak. Nu gör även Hyundai sin del:
Utöver det bidrar de amerikanska vätgashubbarna med sitt eget stora positiva bidrag till denna sektor. På grund av den tidigare nämnda gynnsamma utvecklingen förväntar jag mig att Hexagon Purus har många år av kraftig tillväxt framför sig.
Det kommer sannerligen att bli mycket intressanta år framöver. Det ska bli roligt att följa hur försäljningen av de olika modellerna utvecklas. (BEV hino & merca, FCEV Nikola, Paccar, Solaris, Caetano bus)
Jo, det där företaget har ju mycket annan verksamhet än bara vätgassektorn. Jag anser att Hexagon Composites håller på att sätta ihop ett heltäckande paket för både leverans och lagring av såväl flytande naturgas och vätgas som andra industrigaser. Det har ju nu lagts fram uppskattningar om att användningen av både vätgas, LNG och andra industrigaser ökar i Europa, så de kanske investerar brett på växande marknader?
Jag måste nog förundras lite över hur företaget utvecklas; i den här marknaden har man rört sig ganska bra mot 2025-målet som sattes i en väldigt het “vätgasmarknad” 2020 på omkring 4–5 MNOK.
Företagets mål har hållit i sig och det ser ut som att de faktiskt kan lyckas med det. Företagets värdering har ändå bara sjunkit under dessa 3–4 år; då var företagets värde 3–5 gånger högre jämfört med nu. Som jag har förstått det har det varit känt hela tiden att detta inte kommer att vara lönsamt på flera år eftersom investeringar görs.
Enligt min mening har det här presterat utmärkt bland de “mörnare” (sega aktier) inom transport som jag följer.
Det återstår att se hur mycket politiken påverkar de här sakerna i framtiden, men i mitt tycke är detta en av vinnarna i framtiden OM vätgaskoncepten/batterierna slår igenom. Tidigare kommenterade någon ett inlägg där det nämndes att de 2 (eller 3) största tar merparten av hela marknaden. Jag skulle inte bli förvånad om detta blev ett av de största, jag känner mig fortfarande förtroendefull.
(Ägare sedan 2020 med en liten position)
Ja, det är ett kvalitetsbolag. Hittills har de levererat precis som de ska och det är just ett sådant bolag jag har letat efter till min portfölj.
Det gångna kvartalet var starkt, men Q/A-delen lämnade en lite kluven känsla. Följande tankar väcktes hos mig:
Hydrogen Mobility & Infrastructure (HMI) växte med 71 % yOy. Försäljningen av tankar till fordon växte med 335 % och utgör numera 28 % av detta affärssegment. Det största segmentet är verksamheten kopplad till infrastruktur för vätgasdistribution, som växte med 82 % yoy. Sektorns omsättning var 526 MNOK och EBITDA 17 MNOK.
Det här är bra siffror, och med den här tillväxttakten ser nästa år riktigt bra ut i den här sektorn. Det här är precis vad jag har sökt efter – att nå ett positivt resultat även med låga volymer, men där det finns stor tillväxtpotential. Och verksamheten befinner sig precis vid vätgasbranschens rötter. På det hela taget är det väldigt lovande att verksamheten kring vätgasdistribution och lagring växer så snabbt, eftersom det är det andra benet som krävs för framtida tillväxt. Kan detta växa med liknande procentsatser även nästa år? Med tanke på kundlistan så antagligen ja. Air Liquide, Linde, Lhyfe, Plug, Toyota, Solaris osv. är en bra uppställning. På medellång sikt kan till exempel de amerikanska vätgashubbarna fungera som en betydande tillväxtdrivare. Till exempel fick Arches-hubben finansieringen ordnad som den första. Ett av målen för den hubben är att rulla ut 5 000 tunga vätgaslastbilar och 1 000 vätgasbussar. Hubben är kanske i drift 2027–2028. Vad som gör saken intressant är att vid den tiden kan Kenworth (Toyota+Hexagon Purus), Nikola (Purus) och Hyundai faktiskt leverera vätgaslastbilar, så det finns en riktigt bra chans för tillväxt. Dessutom verkar New Flyer vara den enda seriösa tillverkaren av vätgasbussar i USA, och även där används Purus vätgastankar. Och detta är bara en hubb…
Battery Systems and Vehicle integration (BVI) är en skitbusiness. Just nu snurrar det på noll i omsättning, men nästa år förväntar sig bolaget en omsättning på 1–2 BNOK. Verksamheten skalar alltså snabbare än vätgassidan. Här finns dock fallgropen att inga bindande order har lagts. Jag tittade till exempel på Daimlers försäljningssiffror för e-lastbilar, och de låg globalt sett bara runt 800 stycken under Q1/2024. Bolaget säljer 100–125 tusen lastbilar per kvartal.
Här ser jag alltså stora risker av två anledningar: det är möjligt att volymerna förblir små, och jag antar också att marginalen är usel. Jag förväntar mig inte att särskilt många av Daimlers lastbilar säljs nästa år. Samarbetslastbilen med Hino verkar vara en ganska smart stadsbil, men jag gillar inte affärsmodellen där Hexagon Purus monterar dem själva.
Förhoppningsvis har jag verkligen fel, men jag har en känsla av att BVI-sektorn kommer att gå med förlust nästa år. Ingen annan gör heller något vidare resultat i den sektorn, och marknaden är ganska sval just nu. Som investerare gillar jag inte riktigt den osäkerhet som batteribusinessen medför, det är en lite för svår bransch. Men bolaget är bra och ledningen har aldrig svikit förtroendet, så det får naturligtvis ligga kvar i portföljen. Om BVI-sektorn går bra (vilket ju är mycket möjligt trots mitt björnande) så är jag beredd att öka storleken på positionen.
Kanske det, att när detta blir lönsamt – det vill säga samma fråga som för nästan alla vätgasbolag. Tillväxt och volym garanterar inte lönsamhet, även om lönsamhet inte kan nås utan dem.
Värderingen och kursen stiger när lönsamhet är i sikte; den största vätgashypen är nu över och den bär inte längre sektorn, och det gör inte heller smånyheter. Det behövs kanske politiska beslut.
Bra om du har hittat ett bolag som passar i portföljen, så det är bara att köra all-in .
Själv har jag en liten position som köptes vid fel tidpunkt, så jag ligger back rejält…
Hexagon Purus på Parookaville-festivalen: 225 000 besökare, 3 festivaldagar och en exceptionell partyupplevelse.
Tillsammans med toppartister som Steve Aoki, Don Diablo & Co. gjorde vi på Hexagon Purus vår debut på PAROOKAVILLE i år för att kombinera partyglädje med hållbarhet. Hur gjorde vi det?
I samarbete med SFC Energy AG och genom att använda flaskpaket tillverkade i Weeze, levererade vi grön vätgasenergi till Green Camp. Dessutom transporterade den vätgasdrivna bussen från ARTHUR BUS Platinum Club-gäster till festivalen. Vår teammedlem Philipp berättade mer om vad Hexagon Purus bidrog med under festivalhelgen!
Fråga till @everlaastia: vilket vätgasbolag tycker du är det smartaste att fördjupa sig i och överväga att investera i just nu?
Jag undersökte det hela lite för ett par år sedan, men då var det för tidigt för min smak, men nu börjar det nog bli aktuellt baserat på nyheterna.
Själv har jag inte så bra koll på dem, men jag tror starkt på vätgas som bränsle och att vätgas är framtiden. Sakta men säkert borde man hitta de företag där man kan lägga in några små bets. Hexagon verkar vara helt ok, men vilka andra seriösa alternativ finns det att börja undersöka?
Generellt sett har du säkert bättre koll på vätgas, så därför frågar jag just dig @everlaastia, vilka vätgasbolag bör man ha på radarn?
(Jag är inte säker på om det här hör hemma i den här tråden, men flytta gärna till en bättre eller dit det nu hör hemma )
Dessa BVI-risker realiserades nu alltså, precis som jag befarade. Batteridrivna nyttofordon är verkligen ingen het produkt. Och kunden är ändå Daimler, som är världens största tillverkare av nyttofordon.
Man väntar med fasa på resultaten från samarbetet med Hino.
Batteriavtalet med Panasonic har omförhandlats.
Hexagon Purus Systems USA LLC och Panasonic har idag undertecknat ett ändrat leveransavtal. Parterna har bland annat enats om att minska det utestående förskottsbeloppet från 34,4 miljoner USD till 12,9 miljoner USD.
Två alternativ.
Batterierna har blivit billigare eller
De beställda volymerna har minskat
Jag vet att västerländska aktörer fortfarande måste betala en premie för batterier, så jag misstänker att rätt svar är 2.
De första affärerna med Tern-batterilastbilar har gjorts, värde 5,5 miljoner. BVI-sidan är verkligen långt ifrån lönsam verksamhet, men det var just det jag befahade.
Och sedan säkras finansieringen:
Hexagon Purus ASA: Planerad riktad nyemission och handelsuppdatering
30 oktober 2024 - Börsmeddelande
FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, I AUSTRALIEN, KANADA, JAPAN, HONGKONG, SYDAFRIKA ELLER USA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDET, PUBLICERINGEN ELLER DISTRIBUTIONEN SKULLE VARA OLAGLIG. DETTA MEDDELANDE UTGÖR INTE ETT ERBJUDANDE AV NÅGOT AV DE VÄRDEPAPPER SOM BESKRIVS HÄRI.
Hexagon Purus ASA (“Hexagon Purus” eller “Bolaget”) har anlitat ABG Sundal Collier ASA som Global Coordinator och Joint Bookrunner, samt Arctic Securities AS och Danske Bank, Norwegian Branch som Joint Bookrunners (tillsammans “Managers”) för att ge råd om och genomföra en riktad nyemission av nya stamaktier i Bolaget (“Erbjudandeaktierna”) för att inbringa en bruttolikvid om cirka 1 000 miljoner NOK (“den Riktade Nyemissionen”). Teckningskursen per Erbjudandeaktie i den Riktade Nyemissionen (“Teckningskursen”) och det slutliga antalet Erbjudandeaktier som ska emitteras kommer att fastställas av Bolagets styrelse (“Styrelsen”) baserat på ett accelererat book-building-förfarande utfört av Managers.
Nettolikviden från den Riktade Nyemissionen kommer att användas för att finansiera Bolagets affärsplan och är avsedd att fullt ut finansiera bolaget långt förbi tidpunkten för ett positivt kassaflöde (cash flow break-even). Då det fleråriga kapacitetsexpansionprogrammet närmar sig sitt slut har Bolaget nu tillräcklig kapacitet för att täcka den förväntade tillväxten under de kommande åren. Bolagets fokus under de kommande åren kommer att vara att optimera utnyttjandet av befintlig kapacitet, driva operativa förbättringar och lönsamhet samt minimera ytterligare kapitalinvesteringar.
Följande investerare (“Pre-committing Investors”) har åtagit sig att ansöka om och kommer att tilldelas Erbjudandeaktier till följande ungefärliga belopp:
Hexagon Composites ASA: 383 miljoner NOK
Mitsui & Co., Ltd.: 250 miljoner NOK
Följande medlemmar i ledningsgruppen kommer att teckna Erbjudandeaktier i den Riktade Nyemissionen till följande belopp:
Morten Holum, VD: 500 000 NOK
Salman Alam, Finansdirektör: 500 000 NOK
Michael Kleschinski, EVP Hydrogen Mobility & Infrastructure: 300 000 NOK
Todd Sloan, EVP Battery Systems & Vehicle Integration: 300 000 NOK
Anne Lise Hjelseth, EVP People & Culture: 300 000 NOK
Heiko Chudzick, EVP Operations: 200 000 NOK
För att underlätta förberedelserna inför noteringen av Erbjudandeaktierna i Tranche 2 (enligt definition nedan) och ett eventuellt Efterföljande Erbjudande (enligt definition nedan), har Styrelsen i Hexagon Purus beslutat att flytta rapporteringsdatumet för Bolagets delårsrapport för tredje kvartalet 2024 till den 28 november 2024. I avsaknad av rapportering för tredje kvartalet 2024 inom den närmaste tiden har Hexagon Purus beslutat att tillhandahålla nedanstående preliminära, uppskattade och oreviderade siffror för tredje kvartalet 2024. Siffrorna återspeglar uppskattningar per dagens datum och kan komma att ändras:
Intäkter för tredje kvartalet 2024 på cirka 544 miljoner NOK. Under kvartalet uppgick intäkterna från segmentet Hydrogen Infrastructure & Mobility (HMI) till cirka 514 miljoner NOK, medan intäkterna från segmentet Battery Systems & Vehicle Integration (BVI) uppgick till cirka 29 miljoner NOK.
EBITDA för tredje kvartalet 2024 på cirka -51 miljoner NOK. Under kvartalet uppgick EBITDA i HMI-segmentet till cirka 11 miljoner NOK, medan EBITDA i BVI-segmentet uppgick till cirka -21 miljoner NOK.
Kassaflöde från den löpande verksamheten för tredje kvartalet 2024 på cirka -115 miljoner NOK.
Likvida medel vid utgången av tredje kvartalet 2024 på cirka 269 miljoner NOK.
Fastställd orderstock vid utgången av tredje kvartalet 2024 på cirka 913 miljoner NOK.
De preliminära, uppskattade och oreviderade siffrorna för tredje kvartalet 2024 som anges ovan inkluderar effekten av ersättningsbetalningen från Daimler Truck North America som nämndes i börsmeddelandet som Bolaget publicerade den 4 oktober 2024. Bolaget vidhåller sin finansiella prognos för 2024 och förväntar sig fortfarande en intäktstillväxt på minst 50 % jämfört med föregående år för 2024, samt en betydande förbättring av Bolagets EBITDA-marginal jämfört med föregående år. För 2025, baserat på preliminära uppskattningar, förväntar sig Bolaget en intäktstillväxt på minst 50 % jämfört med föregående år och en fortsatt betydande förbättring av EBITDA-marginalen. Bolaget förväntar sig att nå EBITDA-break-even och vara kassaflödespositivt under 2026.
Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities inleder bevakning av Hexagon Purus med en köprekommendation och en riktkurs på 7 norska kronor per aktie.
Det framgår av en analys från mäklarhuset på fredagen.
Pareto tror att bolagets fokuserade kärncylinder- och integrationsteknologi, som fortfarande betjänar en bredare marknad, kommer att generera sund tillväxt, även på en osäker marknad för lågutsläppsmobilitet.
Enligt mäklarhusets estimat kommer Hexagon Purus att ha en genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 40 procent under 2024-2027, med en positiv ebitda under 2026.
Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities inleder bevakning av Hexagon Purus med en köprekommendation och en riktkurs på 7 norska kronor per aktie.
Det framgår av mäklarhusets analys på fredagen.
Pareto tror att bolagets fokuserade kärncylinder- och integrationsteknologi, som fortfarande betjänar bredare marknader, kommer att skapa sund tillväxt även på en osäker marknad för lågutsläppsmobilitet.
Enligt mäklarhusets uppskattningar kommer Hexagon Purus försäljning att växa med i genomsnitt 40 procent per år under 2024-2027 och ha en positiv ebitda under 2026.