Hexagon Purus AS

Dette var virkelig en stor nyhed på mange måder, ikke mindst for Purus. Her er en artikel om forrige års Toyota-Kenworth-demo:

Shell var også med, så det er ikke bare test af startups. Det er fantastisk for Purus, at de leverer både tanke og batteripakker. Her er der nu mulighed for store volumener.

5 Synes om

Hånden op som tegn på en fejl. Jeg har ikke tidligere indset, at Purus også kan levere batteripakker til FCEV-køretøjer, og at deres forretning hører under BVI-sektoren. Det giver flere muligheder for, at BVI-siden på et tidspunkt bliver rentabel. Rigtig godt, der er allerede meget godt i dette selskab.

I USA bliver brintproduktions- og distributionsinfrastrukturen kørt op af mange aktører. Det er en god ting. Nu gør Hyundai også sin del:

Derudover giver de amerikanske brinthubs deres eget store positive bidrag til denne sektor. På grund af den førnævnte gunstige udvikling forventer jeg, at Hexagon Purus har mange år med stærk vækst foran sig.

Det bliver nogle meget spændende år forude. Det bliver interessant at følge, hvordan salget af de forskellige modeller udvikler sig. (BEV Hino & Mercedes, FCEV Nikola, Paccar, Solaris, Caetano bus)

6 Synes om

Nyt produkt:

3 Synes om

Hvordan ser I på dette træk i forhold til Purus? Det tidligere moderselskab og største ejer har købt en andel i en af Purus’ konkurrenter.

2 Synes om

Ja, selskabet har jo en del anden forretning end blot brintsektoren. Efter min mening er Hexagon Composites ved at sammensætte en omfattende pakke til levering/opbevaring af såvel flydende naturgas og brint som andre industrigasser. Der er jo nu fremsat vurderinger af, at brugen af både LNG og andre industrigasser udover brint vil stige i Europa, så måske investerer de bredt i voksende markeder?

Eller hvad?

10 Synes om

Man må sige, at man undrer sig lidt over virksomhedens kurs; i dette marked har de klaret sig ret godt mod 2025-målet, som blev sat i det meget varme “brint”-marked i 2020 på omkring 4-5 MNOK.

Virksomhedens mål er forblevet på sporet, og det ser ud til, at de måske endda lykkes med det. Virksomhedens værdiansættelse er alligevel kun gået nedad i disse 3-4 år; dengang var virksomhedens værdi 3-5 gange højere end nu. Så vidt jeg ved, har det været kendt hele tiden, at dette ikke vil give overskud i årevis, da der foretages investeringer.

Efter min mening har denne klaret sig fremragende blandt de “sløvere aktier” inden for transport, som jeg følger.
Vi må se, hvor meget politik kommer til at påvirke disse ting i fremtiden, men efter min mening er dette en af fremtidens vindere, HVIS brint-løsningerne/batterierne slår igennem. Tidligere var der en, der kommenterede på et indlæg, hvor det blev nævnt, at de 2 (eller 3) største sætter sig på størstedelen af hele markedet. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis denne blev en af de største, jeg er fortsat fortrøstningsfuld.
(Ejer siden 2020 med en lille position)

5 Synes om

Ja, det er et kvalitetsselskab. Indtil videre har de leveret præcis som forventet, og det er netop sådan et selskab, jeg har ledt efter til min portefølje.

Det seneste kvartal var stærkt, men Q&A-delen efterlod mig med en lidt ambivalent følelse. Det vakte følgende tanker hos mig:

Hydrogen Mobility & Infrastructure (HMI) voksede med 71 % år-over-år (yOy). Salget af tanke til køretøjer steg med 335 % og udgør nu 28 % af denne forretningsdel. Den største del er forretningen relateret til brintdistributionsinfrastruktur, som voksede med 82 % yoy. Sektorens omsætning var 526 MNOK og EBITDA 17 MNOK.

Det er gode tal, og med denne vækstrate ser næste år rigtig godt ud for denne sektor. Det er præcis det, jeg har kigget efter her – positivt selv med lille volumen, men med masser af vækstpotentiale. Og aktiviteterne befinder sig lige ved brintbranchens rødder. Generelt er det meget lovende, at forretningen inden for brintdistribution og -lagring vokser så hurtigt, da det er den anden støttepille, der kræves for fremtidig vækst. Kan dette vokse med lignende procentsatser næste år? Når man ser på kundelisten, så sandsynligvis ja. Air Liquide, Linde, Lhyfe, Plug, Toyota, Solaris osv. er et godt udvalg. På mellemlang sigt kan de amerikanske brint-hubs for eksempel fungere som en væsentlig vækstdriver. For eksempel fik Arches-hubben som den første finansieringen på plads. Et af målene for den hub er at udrulle 5.000 tunge brintlastbiler og 1.000 brintbusser. Hubben er måske i drift i 2027-2028. Det, der gør det interessant, er, at til den tid er Kenworth (Toyota+Hexagon Purus), Nikola (Purus) og Hyundai de eneste, der reelt kan levere brintlastbiler, så der er en ret god chance for vækst. Derudover er New Flyer vist den eneste seriøse brintbusproducent i USA, og de bruger også Purus-brinttanke. Og det er bare én hub…

Battery Systems and Vehicle Integration (BVI) er en lorteforretning. Indtil videre kører det med nul i omsætning, men næste år forventer selskabet en omsætning på 1-2 BNOK. Det vil sige, at aktiviteterne skalerer hurtigere end brintdelen. Der er bare den faldgrube, at der ikke er indgået nogen bindende ordrer. Jeg kiggede for eksempel på salgstallene for Daimlers e-lastbiler, og de lå på verdensplan kun omkring 800 stk. i Q1/2024. Selskabet sælger 100-125.000 lastbiler pr. kvartal.

Så her ser jeg selv store risici af to årsager: Det er muligt, at volumenerne forbliver små, og jeg antager også, at margenen er elendig. Jeg forventer ikke, at der bliver solgt særlig mange Daimler-lastbiler næste år. Samarbejdslastbilen med Hino virker som en ret smart bylastbil, men jeg bryder mig ikke om denne forretningsmodel, hvor Hexagon Purus selv samler dem.

Jeg håber virkelig, jeg tager fejl, men jeg har en følelse af, at BVI-sektoren vil forblive tabsgivende næste år. I den sektor er der ingen andre, der leverer gode resultater, og markedet er ret luntent i øjeblikket. Som investor bryder jeg mig ikke rigtig om den usikkerhed, batteriforretningen bringer med sig; det er en lidt for svær branche. Men selskabet er godt, og ledelsen har aldrig svigtet tilliden, så den bliver selvfølgelig i porteføljen. Hvis BVI-sektoren klarer sig godt (hvilket jo er yderst muligt på trods af min pessimisme), er jeg klar til at øge positionens størrelse.

Hvad tænker I?

10 Synes om

Måske det faktum, hvornår dette bliver rentabelt, hvilket er det samme spørgsmål som for næsten alle brintvirksomheder. Vækst og volumen garanterer ikke lønsomhed, selvom man ikke kan opnå lønsomhed uden dem.

Værdiansættelsen og kursen stiger først, når der er lønsomhed i sigte; den største brint-hype er overstået nu, og den bærer ikke længere sektoren, og det gør små nyheder heller ikke. Der er måske brug for politiske beslutninger.

Det er godt, hvis du har fundet et firma, der passer til porteføljen, så er det bare all-in :+1:.

Jeg har selv en lille position, som er købt på det forkerte tidspunkt, så jeg er solidt i minus…

3 Synes om

Hexagon Purus på Parookaville-festivalen:
225.000 besøgende, 3 festivaldage og en enestående festoplevelse. :tada::ferris_wheel:

*Sideløbende med topnavne som Steve Aoki, Don Diablo & Co. fik vi hos Hexagon Purus vores debut på PAROOKAVILLE i år for at kombinere fest og sjov med bæredygtighed. Hvordan gjorde vi det? *

I samarbejde med SFC Energy AG og ved hjælp af flaskebundter (bundles) produceret i Weeze leverede vi grøn brintenergi til Green Camp. Derudover transporterede den brintdrevne bus fra ARTHUR BUS gæster fra Platinum Club til festivalen. Vores teammedlem Philipp fortalte detaljeret om, hvad Hexagon Purus bidrog med til festivalweekenden!

1 Synes om

Sådan! :folded_hands:

https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-receives-its-first-purchase-order-under-the-long-term-agreement-with-hino-trucks

Og derudover:

Det ser godt ud :+1:

7 Synes om

Hej.

Spørgsmål til @everlaastia: Hvad er efter din mening det smarteste brintfirma lige nu at sætte sig ind i og overveje at investere i?

Jeg undersøgte det en del for et par år siden, men dengang var det for tidligt efter min smag, men nu begynder det nok at være aktuelt baseret på nyhederne.

Jeg er ikke selv helt inde i sagerne, men jeg har stor tro på brint som brændstof, og brint er fremtiden, så jeg burde stille og roligt finde de firmaer, man kan placere små bets i. Tilsyneladende er Hexagon helt ok, men hvilke andre seriøse kandidater findes der, som man bør begynde at undersøge?

Generelt har du sikkert bedre styr på brint, så derfor spørger jeg lige præcis dig @everlaastia, hvilke brintfirmaer der er værd at få på radaren?

(Jeg er ikke sikker på, om det hører til i denne tråd, men flyt det gerne til en bedre tråd eller hvor det nu hører hjemme :slight_smile: )

4 Synes om

Nu er de to største amerikanske busproducenter i hus.

7 Synes om

https://www.h2-view.com/story/hexagon-purus-brings-hydrogen-storage-and-distribution-systems-to-africa/2115334.article/

5 Synes om

Kursen -18 % efter nyheden.

1 Synes om

Disse BVI-risici er nu blevet til virkelighed, præcis som jeg frygtede. Batteridrevne erhvervskøretøjer er bestemt ikke ligefrem et varmt produkt. Og kunden er endda Daimler, som er verdens største producent af erhvervskøretøjer.

Vi venter med gru på resultaterne af samarbejdet med Hino.

https://x.com/ainge_man/status/1842095994881679499?t=1jwJHoMDEHDQ8DW8e3RYNw&s=19

4 Synes om

Mon vi snart glider ned på de samme niveauer? Det ser ikke godt ud for situationen fremover.

Batteriaftalen med Panasonic er blevet genforhandlet.
Hexagon Purus Systems USA LLC og Panasonic har i dag underskrevet en ændret leveringsaftale. Blandt andet er parterne blevet enige om at reducere det udestående forudbetalingsbeløb fra 34,4 millioner USD til 12,9 millioner USD.

To muligheder.

1. Batterierne er blevet billigere eller
  2. De bestilte mængder er skrumpet

Jeg ved, at vestlige aktører stadig skal betale en præmie for batterier, så jeg mistænker, at det rigtige svar er 2.

De første handler med Tern-batterilastbiler er gennemført, værdi 5,5 millioner. BVI-delen er godt nok langt fra at være en profitabel forretning, men det var også det, jeg frygtede.

Og så sikres finansieringen:
Hexagon Purus ASA: Planlagt rettet emission og handelsopdatering
30. oktober 2024 - Fondsbørsmeddelelse

MÅ IKKE OFFENTLIGGØRES, PUBLICERES ELLER DISTRIBUERES, HELT ELLER DELVIST, DIREKTE ELLER INDIREKTE, I AUSTRALIEN, CANADA, JAPAN, HONGKONG, SYDAFRIKA ELLER USA ELLER NOGEN ANDEN JURISDIKTION, HVOR OFFENTLIGGØRELSE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION VILLE VÆRE ULOVLIG. DENNE MEDDELELSE UDGØR IKKE ET TILBUD PÅ NOGEN AF DE HERI BESKREVNE VÆRDIPAPIRER.

Hexagon Purus ASA (“Hexagon Purus” eller “Selskabet”) har hyret ABG Sundal Collier ASA som Global Coordinator og Joint Bookrunner, samt Arctic Securities AS og Danske Bank, Norwegian Branch som Joint Bookrunners (tilsammen “Managerne”) til at rådgive om og gennemføre en rettet emission af nye ordinære aktier i Selskabet (“Udbudte Aktier”) for at rejse et bruttoproprovenu på ca. 1.000 millioner NOK (“Den Rettede Emission”). Udbudsprisen pr. Udbudt Aktie i Den Rettede Emission (“Udbudsprisen”) og det endelige antal Udbudte Aktier, der skal udstedes, vil blive fastsat af Selskabets bestyrelse (“Bestyrelsen”) på baggrund af en accelereret book-building-proces udført af Managerne.

Nettoproprovenuet fra Den Rettede Emission vil blive anvendt til at finansiere Selskabets forretningsplan og er beregnet til fuldt ud at finansiere selskabet et godt stykke forbi tidspunktet for break-even på pengestrømmen. Da det flerårige kapacitetsudvidelsesprogram næsten er gennemført, har Selskabet nu tilstrækkelig kapacitet til at dække den forventede vækst over de næste par år. Selskabets fokus i de kommende år vil være at optimere udnyttelsen af den eksisterende kapacitet, skabe operationelle forbedringer og rentabilitet samt minimere yderligere kapitalforbrug.

Følgende investorer (“De Forhåndstilkendegivne Investorer”) har forpligtet sig til at ansøge om og vil få tildelt Udbudte Aktier for følgende omtrentlige beløb:

Hexagon Composites ASA: 383 millioner NOK
Mitsui & Co., Ltd.: 250 millioner NOK
Følgende medlemmer af direktionen vil tegne Udbudte Aktier i Den Rettede Emission for følgende beløb:

Morten Holum, CEO: 500.000 NOK
Salman Alam, CFO: 500.000 NOK
Michael Kleschinski, EVP Hydrogen Mobility & Infrastructure: 300.000 NOK
Todd Sloan, EVP Battery Systems & Vehicle Integration: 300.000 NOK
Anne Lise Hjelseth, EVP People & Culture: 300.000 NOK
Heiko Chudzick, EVP Operations: 200.000 NOK

For at lette forberedelserne til børsnoteringen af de Udbudte Aktier i Tranche 2 (som defineret nedenfor) og et eventuelt Efterfølgende Udbud (som defineret nedenfor), har Bestyrelsen i Hexagon Purus besluttet at flytte rapporteringsdatoen for Selskabets Q3 2024-kvartalsrapport til den 28. november 2024. I fravær af Q3 2024-rapportering i den nærmeste fremtid har Hexagon Purus besluttet at give nedenstående foreløbige, estimerede og ikke-reviderede tal for Q3 2024. Tallene afspejler estimater pr. dags dato og kan blive ændret:

Q3 2024 omsætning på ca. 544 millioner NOK. I kvartalet udgjorde omsætningen fra Hydrogen Infrastructure & Mobility (HMI) segmentet ca. 514 millioner NOK, mens omsætningen fra Battery Systems & Vehicle Integration (BVI) segmentet udgjorde ca. 29 millioner NOK
Q3 2024 EBITDA på ca. -51 millioner NOK. I kvartalet udgjorde EBITDA i HMI-segmentet ca. 11 millioner NOK, mens EBITDA i BVI-segmentet udgjorde ca. -21 millioner NOK
Q3 2024 pengestrøm fra drift på ca. -115 millioner NOK
Likvide beholdninger ved udgangen af Q3 2024 på ca. 269 millioner NOK
Fast ordrebeholdning ved udgangen af Q3 2024 på ca. 913 millioner NOK

De ovenfor anførte foreløbige, estimerede og ikke-reviderede tal for Q3 2024 inkluderer effekten af godtgørelsesbetalingen fra Daimler Truck North America, som nævnt i fondsbørsmeddelelsen udstedt af Selskabet den 4. oktober 2024. Selskabet fastholder sin finansielle guidance for 2024 og forventer stadig en omsætningsvækst på mindst 50 % år-over-år for 2024, samt en betydelig forbedring af Selskabets EBITDA-margin år-over-år. For 2025 forventer Selskabet, baseret på foreløbige estimater, en omsætningsvækst på mindst 50 % år-over-år og fortsat betydelig forbedring i EBITDA-marginen. Selskabet forventer at nå EBITDA break-even og være pengestrømspositiv i løbet af 2026.

4 Synes om

Eksperter anbefaler 17.1.2025 …

Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities genoptager dækning af Hexagon Purus med en købsanbefaling og et kursmål på 7 kroner pr. aktie.

Det fremgår af en analyse fra mæglerhuset fredag.

Pareto mener, at selskabets fokuserede kernesylinder- og integrationsteknologi, som fortsat betjener et bredere marked, vil generere sund vækst, selv i et usikkert marked for lavudledningsmobilitet.

Ifølge mæglerhusets estimater vil Hexagon Purus have en gennemsnitlig årlig salgsvækst på 40 procent i 2024-2027, med en positiv ebitda i 2026.

Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities genoptager dækning af Hexagon Purus med en købsanbefaling og et kursmål på 7 norske kroner pr. aktie.

Det fremgår af en analyse fra mæglerhuset fredag.

Pareto mener, at selskabets fokuserede kernesylinder- og integrationsteknologi, som fortsat betjener et bredere marked, vil skabe sund vækst, selv på et usikkert marked for lavudledningsmobilitet.

Ifølge mæglerhusets estimater vil Hexagon Purus’ omsætning vokse med gennemsnitligt 40 procent om året i 2024-2027 og have en positiv EBITDA i 2026.

3 Synes om

Jep. I Tyskland nærmer en milepæl sig i øvrigt:
Screenshot_20250206_225832_X

2 Synes om