Hermès - Tyst kung

Varför är jag så förtjust i det här företaget?

De fokuserar på kvalitet och hantverk.
Nuförtiden känns det som att allt ska vara så billigt som möjligt och att kvalitet inte uppskattas. Eller om det uppskattas, är man ändå inte beredd att betala för det. Hermès fokuserar just på att tillverka så högkvalitativa produkter som det bara är möjligt.

Frihet.
Hermès gör saker på sitt eget sätt och fokuserar på det långa spelet. De är ägare, och de vill att företaget ska finnas kvar och blomstra om 20–40 år. Därför undviker de skulder och behåller kontanter för sämre tider. Institutioner och investerare vill att Hermès ska växa snabbare, men familjen Hermès håller inte med. De har en framåtanda likt Warren Buffett – varför riskera andras pengar bara för avkastning som ändå kommer in bra? Man får inte vara girig.

Hantverkarna (artisanerna) har friheten att skapa konst efter eget sinne och förverkliga sig själva. Detta tror jag är vad konstnärer vill mest av allt – att vara fria och få utlopp för sin kreativitet. Dessutom får de lön från Hermès.
Detta är väldigt viktigt idag, eftersom människor värdesätter bekvämlighet och många byter jobb så fort arbetet inte längre känns meningsfullt. Hermès verkar vara en sådan arbetsplats som kommer ihåg sina anställda med bra lön, premier och frihet. Om så är fallet tror jag inte att de anställda lättvindigt skulle byta till en konkurrent.

En sofistikerad touch.
Sofistikerad smak kommer från förmågan att uppfatta subtila signaler – till exempel att känna nyanser i mat och dryck som andra missar. Exempelvis valdes Tornio bryggeris Original lager till världens bästa lageröl, och den har länge varit min favorit. Den har just denna sofistikerade touch – smaken är inte dominant, utan en subtil antydan.
Samma känsla får jag av Hermès – ett subtilt varumärke som inte skriker “JAG ÄR Hermès, TITTA PÅ MIG”. Denna Hermès “quiet luxury” faller mig i smaken – man upprätthåller kvaliteten och de som vet, de vet, utan att göra en stor sak av det.

Magin.
Hermès har nått sin position i kungliga och rika kretsar, vilket gör det unikt. Genom att höja priserna bibehåller Hermès sin status i dessa kretsar. Positionen är otroligt stark och enligt min mening svår att utmana.
Jag anser att magin kring LVMH Louis Vuitton har börjat falna; för mig framstår det som ett varuhus. Hermès lyckas enligt mig bevara sin magi bättre eftersom det är ett separat varumärke. Jag tror starkt på att Hermès kommer att gå om LVMH med tiden.

Heritage.
Hermès stämpel är sådan att det tar tid för nya företag att uppnå den, så konkurrensen är begränsad. Denna vallgrav (moat) är svår att bryta igenom, såvida man inte kan förvränga tidens struktur.
Det finns inget officiellt erkännande för “heritage”-stämpeln inom lyxsektorn, men den tilldelas vanligtvis företag som är 50–100 år gamla och som har producerat kvalitetsvaror år efter år.

Lyx.
När priserna på produkterna höjs säljer de bättre. I andra branscher måste priserna sänkas för att försäljningsvolymen ska öka. Detta älskar jag med lyxföretag – ofta ett starkt varumärke och prissättningskraft.
Fåfänga som drivkraft.
Människor är fåfänga och kommer alltid att vara det – detta kan jag lita på. Dessutom fungerar en “hälsosam avundsjuka” som en drivkraft – om grannen köper en gårdsgrill, köper jag en större. Denna kapplöpning syns ofta bland de rika.

Långsiktiga trender och klassiker.
Nuförtiden jagar man fast fashion, och om 5–10 år tittar man på bilder och undrar vad man egentligen tänkte. Själv gillar jag klassiker eftersom de tål tidens tand.
Till exempel läser jag inte nyheter lika noga längre, eftersom informationen blir föråldrad så snabbt, till och med på några timmar. Jag läser hellre klassiska böcker som har överlevt tiden – på så sätt ackumuleras kunskap på kunskap.
Jag tror att detsamma gäller Hermès – om man har köpt Balenciagas “kostymskor” kan man inte ha dem till kostym på en fest. Troligtvis är de omoderna om 5–10 år eftersom de ändå ser smaklösa ut.

image

Skönheten tittar tillbaka.
Om man köper en vacker produkt, tittar den produkten tillbaka på en. Man börjar vilja ha fler vackra produkter – den gamla goda Diderot-effekten.

Produkternas värde.
Hermès produkter, särskilt Kelly- och Birkin-väskor, antingen behåller sitt värde eller ökar i pris. Hermès produkter är sådana att om de är i gott skick och riktigt gamla, tror jag att man får ett bra pris för dem vid vidareförsäljning. För kinesiska kunder är det viktigt att produkternas värde bevaras.

Defensivitet.

1. Familjeägande på 75 %, och holdingbolag håller kontrollen inom familjen, vilket håller företaget vid liv.
  2. Företaget styrs långsiktigt och man strävar inte efter snabba vinster. Detta är en utmärkt strategi på lång sikt – man fokuserar på kvalitet, vilket genererar fler kunder i takt med att människor blir rikare.
  3. Hermès sköts väl av familjen, och jag tror att företaget kommer att fortsätta generera pengar om 20–40 år. Företaget har lyckats med det sedan 1837 – varför inte även i framtiden?
  4. Hermès kunder är extremt rika, och i svåra tider är de inte de första som får slut på pengar. Detta gör Hermès mycket defensivt. Precis som Charles-Émile Hermès, Thierry Hermès son, fattade det viktiga beslutet att flytta verksamheten till 24 Rue du Faubourg Saint-Honoré år 1880. Detta strategiska val placerade Hermès mitt bland lyxkunderna, nära Champs-Élysées i Paris och områden som de rika föredrog.
  5. Mycket starkt varumärke – varumärken har prissättningskraft. Om du vill ha just den här produkten måste du köpa detta varumärke.
  6. Diversifiering i flera produktsegment, men läderprodukter dominerar. Detta är bra, eftersom jag anser att läderprodukter är “ultimate luxury”. Nuförtiden är plastprodukter så billiga och de tål inte tidens tand. Läder däremot får en vacker patina med tiden.
  7. Jag anser att Hermès behandlar sina anställda väldigt väl – bonusen på 4000 euro per anställd som delades ut 2023 tyckte jag var mycket generös.
  8. Geografisk spridning – i flera olika länder.
    karta

Slutanalys
Jag anser att Hermès är ett företag som bockar av följande rutor i mina kriterier:

1. Jag förstår verksamheten väl.
  2. Tekniken kommer inte att disruptera denna bransch så att historien förändras drastiskt över en natt.
  3. Jag ser att företaget finns kvar även om 20–40 år.
  4. Det kommer att leverera samma avkastning, eller till och med bättre i framtiden, år efter år.
  5. Starka konkurrensfördelar och enorma vinstmarginaler, samt en god tillväxt på +12 % för ett företag i den storleken.
  6. Starka trender och marknaden växer snabbt.
  7. Människor blir rikare och hittar till lyxkonsumtion.
  8. Jag känner att jag kan sova gott med den här aktien utan att behöva bevaka varje litet prasslande.
  9. Jag tror att tiden kommer att korrigera mina misstag, även om jag betalade lite för mycket för det här företaget nu. Men jag tror att multiplarna för detta företag sällan smälter; de långsiktiga utsikterna ser mycket bra ut enligt mig.

voi Masse-setä

1. Jag gillar företag som ger god avkastning men som är defensiva. Sådana företag garanterar att jag har torrt krut när allt rasar och aktiekurserna är låga.

Masse-setäkin hymyilee trooppisella saarella tälle.

28 gillningar