@Rauli_Juva Blir det någon resultatlive?
Tecken tecken tecken tecken.
@Rauli_Juva Blir det någon resultatlive?
Tecken tecken tecken tecken.
Javisst finns det det, den hade visst glömts bort att läggas upp på inderes.fi, men här hittar du den
Oktober–december 2025:
Omsättningen ökade med 5,3 % och uppgick till 53,7 miljoner euro (51,0). Omsättningen i jämförbara valutakurser ökade med 10,2 % och uppgick till 56,2 miljoner euro.
Rörelseresultatet var 10,4 miljoner euro (8,4), vilket motsvarar 19,3 % (16,5 %) av omsättningen.
Det justerade rörelseresultatet var 10,5 miljoner euro (8,7), vilket motsvarar 19,5 % (17,1 %) av omsättningen. Det justerade rörelseresultatet i jämförbara valutakurser var 11,8 miljoner euro (21,0 % av omsättningen).
Det operativa fria kassaflödet var 13,3 miljoner euro (15,0) och kassaflödesrelationen var 107,1 % (140,4 %).
Januari–december 2025:
Omsättningen ökade med 13,5 % och uppgick till 198,9 miljoner euro (175,2). Omsättningen i jämförbara valutakurser ökade med 16,0 % och uppgick till 203,3 miljoner euro. Den organiska omsättningstillväxten i jämförbara valutakurser var 14,4 %.
Rörelseresultatet var 38,3 miljoner euro (35,5), vilket motsvarar 19,3 % (20,3 %) av omsättningen.
Det justerade rörelseresultatet var 39,1 miljoner euro (37,1), vilket motsvarar 19,6 % (21,2 %) av omsättningen. Det justerade rörelseresultatet i jämförbara valutakurser var 41,0 miljoner euro (20,2 % av omsättningen).
Det operativa fria kassaflödet var 26,5 miljoner euro (35,0) och kassaflödesrelationen var 57,0 % (79,4 %).
Nettoskulden var 57,7 miljoner euro (57,2). Skuldsättningsgraden, beräknad som nettoskulden i förhållande till de senaste 12 månadernas justerade EBITDA, var 1,2 (1,3).
Soliditeten var 48,3 % (47,2 %).
Resultat per aktie var 1,41 euro (1,30).
Styrelsens förslag till vinstutdelning är sammanlagt 0,77 euro (0,75) per aktie. Utdelningen föreslås betalas ut i två poster.
Matias Järnefelt, VD:
Under det sista kvartalet 2025 fortsatte Harvia att växa på alla marknadsområden trots en mycket stark jämförelseperiod och ogynnsamma valutakurser. Kvartalet var en bra avslutning på året 2025 och visade att Harvia kan leverera ett starkt ekonomiskt resultat och främja genomförandet av sin strategi på ett utmärkt sätt, trots att den omgivande världen har blivit alltmer osäker.
Harvias omsättning under det sista kvartalet var 53,7 miljoner euro, vilket innebär en ökning med 5,3 % jämfört med föregående år. Omsättningstillväxten var helt organisk. I jämförbara valutakurser ökade omsättningen med 10,2 %.
I Nordamerika fortsatte efterfrågan på bastumarknaden att vara stark, och Harvias omsättning ökade särskilt inom bastuugnar. Vi nådde en god försäljningsutveckling särskilt under stora kampanjer, såsom Black Friday-reorna. Omsättningstillväxten under det sista kvartalet var 2,8 % jämfört med en tillväxt på 62,7 % i Nordamerika för ett år sedan. Även försvagningen av den amerikanska dollarn hade en betydande negativ inverkan på omsättningen.
I Europa fortsatte bastumarknaden att förbättras stegvis, även om det makroekonomiska läget förblev i stort sett oförändrat och relativt utmanande, särskilt i Nordeuropa. Försäljningsutvecklingen i Europa var som helhet god. Nordeuropa var vårt snabbast växande marknadsområde under det sista kvartalet med en omsättningstillväxt på 11,6 %, och området återvände till en tillväxttrend även för helåret efter två år av nedgång. I Kontinentaleuropa fortsatte vår försäljning att utvecklas stabilt på de flesta nyckelmarknader och produktområden, inklusive Tyskland, Frankrike och Storbritannien.
Inom marknadsområdet APAC & MEA växte vi endast något under det sista kvartalet, vilket främst berodde på periodiseringen av stora leveranser snarare än betydande förändringar på marknaden eller i Harvias prestation. För hela året 2025 ökade Harvias omsättning i APAC & MEA-regionen med 25,4 %, vilket stöddes av betydande framsteg på flera marknader. Vid ingången till 2026 är APAC & MEA fortfarande ett av våra strategiskt viktigaste områden och en drivkraft för vår långsiktiga tillväxt.
Resultatpresentation
Harvia anordnar en engelskspråkig webcast för analytiker, investerare och media den 12 februari 2026 kl. 11.00. Vid webcasten medverkar VD Matias Järnefelt och ekonomidirektör Ari Vesterinen. Evenemanget kan följas via direktsändning på adressen https://harvia.events.inderes.com/q4-2025.
Roboten lyckas inte plocka ut den viktigaste siffran till tabellen, det vill säga det justerade rörelseresultatet som var 10,5 MEUR, klart under förväntningarna.
När det gäller omsättningen var Nordeuropa över vår prognos (+12 % mot 5 %), Kontinentaleuropa och USA ungefär enligt förväntan, men APAC&MEA var en tydlig besvikelse (nollväxt, medan vi räknade med +25 %). Bolaget skyllde detta på timingen av stora leveranser. Gällande produktmixen var nedgången inom ånga anmärkningsvärd.
Vad gäller resultatet var materialmarginalen omkring 63 %, vilket är en bra nivå och (som väntat) en tydlig ökning från jämförelseperiodens svaga nivå på knappt 60 %. De fasta kostnaderna översteg vår prognos, särskilt övriga rörelsekostnader, som stod för den största delen.
För helåret missade man för övrigt marginalmålet på 20 % något, då den justerade rörelsemarginalen för 2025 var 19,6 %. Detta beror förstås främst på det svaga andra kvartalet (Q2), men även hela andra halvåret (H2) hamnade något under målet på 20 %.
Där var mina främsta iakttagelser, som vi även gick igenom i livesändningen.
Webcast kl. 11
Då Rauli redan sammanfattade de negativa sakerna, anser jag att det även finns positiva aspekter i Q4-rapporten.
Det är roligt att se att affärsverksamheten tog ett stort kliv framåt på Harvias kärnmarknader och inom kronjuvelprodukterna. I Nordeuropa och särskilt i Finland finns det potential att växa även i fortsättningen, så länge människors framtidstro återvänder och bostadsmarknaden piggnar till.
Här understryks återigen Harvias förträfflighet, det vill säga den geografiska spridningen. När försäljningen inte går lika starkt i ett område kompenseras det på andra håll. Det är värt att notera att Harvia faktiskt växte med över 10 % även detta kvartal valutajusterat, och det justerade rörelseresultatet beräknat med jämförbara växelkurser var 11,8 miljoner euro (21,0 % av omsättningen). Mycket bra presterat ännu en gång, med andra ord. Och återigen kan man köpa bolaget med 10 % rabatt när de otåliga säljer sina aktier och inte förstår att titta under ytan. Det känns som att man även i Finland har gått mot den amerikanska stilen, där man bara stirrar på kvartalssiffror och inte alls ser till det längre perspektivet.
Någon har bestämt sig för att avyttra sina innehav efter resultatet. 0,5 % av hela Harvias aktiekapital har bytt ägare.
Men på andra sidan myntet står det förstås att någon också har legat på köpsidan.
Blockaffär på 3,7 miljoner euro i Harvias aktie | Arvopaperi
Visst har väl tillväxten i omsättningen i Nordamerika saktat ner ganska tydligt nu? Förra året var tillväxten YoY väl över 10 % varje kvartal, och under årets sista kvartal var tillväxten bara ett par procent jämfört med föregående år (även om resultatet för helåret fortfarande var bra). Som jämförelse var tillväxten för Q4/24 jämfört med Q4/23 över 60 procent.
Dessutom verkar tillväxten Q3/25→Q4/25 ha varit (procentuellt sett) hälften av vad den var under Q3/24→Q4/24, trots stora kampanjer under Black Friday och andra shoppingdagar.
Det tuffar ju fortfarande på bra, och jag har inte tänkt göra något med mitt innehav, men det förvånar inte direkt att kursen går ner.
Här är en färsk intervju med VD:n! Jag tycker att Järnefelt svarade riktigt bra på Raulis träffsäkra frågor om tillväxt, lönsamhet och det dämpade kvartalet i t.ex. Nordamerika och APAC & MEA-regionerna. Så om man faktiskt blickar bort från siffrorna på kvartalsnivå och ser till hela årets utveckling och den stora bilden, skulle jag inte vara orolig för bolagets riktning. ![]()
Och det lät nästan som om svaret på den sista frågan antydde att det eventuellt kan förväntas nyheter även från förvärvsfronten inom kort. Det var ju ett tag sedan den senaste affären nu. ![]()
Trots valutakursförändringar, tullar och en tuff jämförelseperiod nådde Harvia en svag tillväxt under slutet av året. Även om lönsamheten förbättrades jämfört med både föregående år och föregående kvartal, hamnade lönsamheten fortfarande något under målnivån. Harvias VD Matias Järnefelt kommenterar i analytiker Rauli Juvas intervju.
Ämnen:
00:00 Inledning
00:10 De viktigaste händelserna under Q4 och helåret
03:54 Efterfrågan i Nordeuropa på väg att vakna
05:24 Tillväxten i APAC & MEA-regionerna uteblev
07:28 Lite tillväxt i Nordamerika
09:29 Minskning för ångprodukter
11:49 Lönsamheten något under målnivån
13:15 Utsikter för 2026
15:10 M&A-marknaden
Tack för en bra intervju @Rauli_Juva ! Man kan inte direkt vara särskilt orolig för Harvias framtid när målen för hela året i praktiken inte nåddes på grund av den försvagade dollarn och tullar ![]()
Ja, jag håller med, Harvias starka resultatform fortsätter och med aktien måste man se skogen för alla träd.
Det är onödigt att leta efter saker i delårsrapporten med förstoringsglas bara för nöjet att få gnälla.
Ett fint år 2025 och bara mer i pipen.
Tack! Matias gör det riktigt bra oavsett vad man frågar, men i dag kändes det där passet väldigt smidigt ![]()
Det hintades ganska tydligt om förvärvskortet både i webcasten och i den sista frågan, som Tomi nämnde ovan. Visst har det kommunicerats tydligt även tidigare att man vill göra affärer när lämpliga objekt hittas.
Rekommendationsändring från Raul med två steg på en gång, så nu KÖP med riktkurs 44 euro (tidigare MINSKA 43 euro).
Knappast syns det någon Inderes-effekt i midcap-bolag nuförtiden, men jag är ganska nöjd med att jag ökade redan i torsdags. Om kursen skulle stå och stampa ett tag till, så skulle även Modellportföljen kunna lägga till ett kvalitetsbolag som en del av portföljen.
Själv gillar jag Harvias sätt att inte publicera någon kortsiktig prognos. I ett sådant här företag räcker de stora linjerna utmärkt. Visst förstår jag att analytiker skulle vilja ha utsikter med några månaders precision. Kul förresten att någon i webcasten föreslog att Harvia bara skulle rapportera resultat halvårsvis. Jag erkänner inte att jag var den som föreslog det.
Det kan faktiskt vara ett företagsköp på gång. Matias har ju vid flera tillfällen sagt att han inte själv har köpt Harvia-aktier eftersom han ständigt är involverad i insiderprojekt. Inte exakt med de orden, men alla förstår poängen. Man får bara hoppas att det blir ett lyckat köp. Kirami var det ju inte, men de andra har enligt min uppfattning varit det.
Vid det här laget måste man lyfta på hatten för Matias utmärkta, jordnära och tydliga kommunikation till oss investerare i dessa resultatrapporter och intervjuer.
Jag har varit med på Harvias resa i +5 år och allt möjligt har hänt längs vägen. Just nu känner jag mig dock mycket förtroendefull inför företagets framtid. Man hetsar inte från kvartal till kvartal, utan tåget tuffar på framåt med en tydlig strategi & fokus. Ibland ger valutakurserna motvind och ibland medvind. Börskursen lever sedan sitt eget liv.
Enligt min mening lätt en av Helsingfors mest förtroendeingivande VD:ar ![]()
Själv anser jag att någon form av guidning alltid är bättre än ingen guidning alls. I Harvias fall skulle företaget mycket väl kunna guida på årsbasis, till exempel att de tror på att nå de finansiella målen i år (10 % tillväxt och 20 % EBIT). Det kanske inte skulle påverka aktiens volatilitet orsakad av kvartalsrapporterna, men det skulle ge en viss riktning även på årsbasis. Visst kan detta också skötas genom verbal kommunikation, vilket Matias verkligen sköter utmärkt. Tydligen skulle Matias ha kunnat guida även för detta år ganska bra, då han sa att målet i början av året var 200 MEUR och 20 %. Om man hade lagt till ett “cirka” till dessa, så hade guidningen gällt för hela året ![]()
Håller med och vill tillägga att gårdagens intervju var sällsynt övertygande i den meningen att även alla gamla siffror kom direkt ur minnet utan tvekan. Man tänker nästan på Rain Man, på ett bra sätt. ![]()
PS. Har varit med på Harvias resa i snart 8 år. ![]()
Almanakka har skrivit om Harvia efter Q4 ![]()
Jag och andra som stirrar på Google Trends lät förväntningarna stiga onödigt högt inför det fjärde kvartalet. Det gick absolut inte dåligt, men en sådan värdering tål inte ens små besvikelser. Något oväntat hittades kvartalets mest positiva överraskning på hemmamarknaden, när Nordeuropa återvände till god tillväxt, men samtidigt verkade Nordamerika åtminstone på ytan mer dämpat. Efter en korrigering på 10 % värderas bolaget fortfarande till 18x de senaste 12 månadernas rörelseresultat.