Konstigt att inte heller den här analysen har hittat till tråden, folk verkar redan ha fått mjölksyra i och med kursnedgången:SEB Research
Jag skulle inte nödvändigtvis ha märkt det själv heller, men jag bestämde mig idag för att ansluta mig till den ärorika skaran av Gofores aktieägare. Ett viktigt köpkriterium var att bolagsstämman hålls i Tammerfors, det är alltid roligt att resa dit.
Gofore publicerar sin bokslutskommuniké för 2025 onsdagen den 25 februari 2026 omkring kl. 9.00. VD Mikael Nylund presenterar resultatet i en direkt webbsändning samma dag kl. 13.00.
I sändningen medverkar även Gofores nya ekonomidirektör Saara Ukkonen samt Gofores AI-expert och direktör med ansvar för ledningskonsulting Tommi Rasinmäki och VD för Gofores nya intresseföretag inom AI-konsulting Valimo, Osmo Haapaniemi. Rasinmäki och Haapaniemi deltar även i sändningens Q&A-del och svarar på frågor om AI.
Joni har raskt tagit fram en förhandsrapport inför Gofores Q4-resultat, som publiceras onsdagen den 25.2.
Vi höjer rekommendationen för Gofores aktie till Öka (tid. Minska) inför Q4-rapporten, drivet av kursnedgången. Samtidigt sänker vi riktkursen till 13,0 euro (tid. 15,5 €), vilket återspeglar en ökad operativ risk samt en risk i värderingsnivåerna till följd av hotet om AI-disruption. Gofores omsättning ökade drivet av förvärv, och vi bedömer att lönsamheten under Q4 förbättrades tydligt jämfört med de föregående kvartalen. Det råder dock fortfarande osäkerhet kring Gofores utveckling under 2026, särskilt beträffande lönsamheten. Aktiens risk/avkastnings-förhållande har dock redan blivit lockande inför rapporten. Gofore publicerar sitt bokslut på onsdag, och bolagets presentation kan följas här klockan 13.00. Dessutom kan vår resultatsändning följas här med start klockan 08.55.
Citat från rapporten:
I början av året har ett stort orosmoment för investerare, särskilt vid diskussioner om SaaS-mjukvarubolag och även IT-tjänstebolag, varit det hot om disruption som AI skapar. Detta har pressat sektorns värderingsnivåer. Det allmänna ekonomiska läget har förblivit ganska bräckligt på grund av geopolitiska spänningar, men samtidigt har man även sett spirande positiva signaler, där börsernas generellt goda utveckling är ett exempel.
I Pörssihaukka fanns ett riktigt bra inlägg om SaaS-bolag och AI-bolagens energibehov. Energiförbrukningen kommer att bli ett stort problem. Det stöder behovet av SaaS-bolag, och AI kommer i slutändan inte att kunna göra det automatiskt. Bolagen förändras också och mjukvarubolagen utnyttjar AI. Frågan väcks om det ändå är dessa som blir de största vinnarna i slutändan. På sätt och vis skulle jag vilja öka Gofore i portföljen, men jag har redan lite för mycket av den. Jag säljer inte heller.
Jag plockade ut följande från utsikterna för 2026. Härifrån är riktningen uppåt!
Huld-investeringen syntes redan i tillväxten för det fjärde kvartalet och i pro forma-omsättningen vid utgången av december (215,2 miljoner euro), vilket var 16 % högre än föregående år. Till följd av Esentri-investeringen uppgick vår omsättning i januari till 18,7 miljoner euro, vilket var 20 % högre än ett år tidigare.
Vi såg även en positiv utveckling i den organiska tillväxten. Vi nådde en nollnivå efter fyra kvartal av negativ tillväxt. Att vända den organiska tillväxten till positiv igen är en av våra viktigaste prioriteringar för det påbörjade året. De genomförda investeringarna ger ett starkt stöd för denna strävan, särskilt inom våra strategiska branscher Defence & Space och Intelligent Industry.
Januari 2026 inledde det nya året i försiktigt positiva tecken. Trots att början av månaden till stor del präglades av ledigheter, ser kundaktiviteten starkare ut än under de två föregående åren av svag konjunktur. Utifrån dessa utgångspunkter är det bra att börja det nya året.”
Dessa upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling är alltid intressanta, när Gofore, med en årsomsättning på knappa 200 miljoner euro, går samman i ett konsortium med Nostrum för att få ett 7-årigt avtal värt 44 miljoner euro (utan köpförpliktelse) med staden.
Vad är Nostrum? Tydligen ett aktiebolag (Oy) som grundades för knappt ett år sedan, och den fakturering som genererats under företagets historia har möjligen uppstått från – döm om min förvåning – ett projekt för Esbo stad (helt spekulativt). Detta lär i sin tur hänga ihop med Silver Planet, som Gofore i tiden köpte, sett till grundaren. Man kan dra slutsatsen att Nostrum därmed erbjuder något så betydelsefullt för upphandlingens lösning att konsortiet bildats just därför och att det varit avgörande för vinsten. Undrar hur jämn kampen var gällande poängen och vilka som hamnade på reservplats eller fick se sig besegrade.
Den offentliga sektorn har sannerligen ett intressant sätt att köpa tjänster. Fin fortsättning för Gofore förstås, då affären säkert varit ganska stor även tidigare och ger intressant arbete åt många experter i flera år framöver.
Här är Jonis kommentarer gällande denna färska nyhet.
Gofore meddelade på måndagen att Esbo stad har valt GoforeNostrum-konsortiet som primär leverantör för experttjänster relaterade till stöd för digital transformation. Avtalet löper på sju år och dess uppskattade totala värde under hela avtalsperioden är cirka 44 MEUR. Avtalet medför inga prognosändringar, då detta är en förnyad upphandling. Detta stärker dock vårt förtroende för bolagets konkurrenskraft inom den hårt konkurrensutsatta offentliga sektorn, och i synnerhet i viktiga förnyade upphandlingar ger det kontinuitet. Å andra sidan kan man anta att marginalstrukturen i den förnyade upphandlingen är den föregående avtalsper
Här är Jonis kommentarer gällande Gofores färska nyhet.
Gofore meddelade på onsdagen att dess dotterbolag i DACH-regionen har vunnit ett betydande ramavtal med den tyska federala förvaltningens IT-center (ITZBund). Avtalets årliga värde uppskattas av Gofore till flera miljoner eller upp till 5 MEUR, vilket gör det till ett strategiskt viktigt genombrott inom den tyska offentliga sektorn. Avtalet medför inga omedelbara ändringar i våra prognoser, men det stärker vårt förtroende för bolagets tillväxtprognoser för 2026 och den organiska vändningen i DACH-regionen efter utmanande år.
Gofore rapporterade igår sina februarisiffror. Omsättningen växte kraftigt drivet av förvärv och överträffade våra prognoser något. Organiskt bedömer vi att omsättningen var i nivå med jämförelseperioden. Kapaciteten ökade något långsammare än väntat, men bolaget meddelade att utvecklingen av antalet fakturerbara anställda har varit god under början av året, vilket naturligtvis är positivt. Bolaget har i början av året berättat om två betydande avtal som stärker förtroendet för en vändning i omsättningen framöver. I och med affärsöversikten behöll vi prognoserna i praktiken oförändrade. Vår fortfarande aktuella Q4-rapport om bolaget kan läsas här.