Globale ændringer i husstanden

Jeg tænkte, at vi kunne starte en tråd til husholdningsstyring, med ideen om at skabe en lavere tærskel for investering og økonomisk opfølgning gennem et let tilgængeligt emne. Det vil sige tips og diskussion om vigtige emner for husholdninger, såsom prisen på elektricitet, gas og benzin, og hvordan globale ændringer påvirker det, udgifter til realkreditlån og tilbud i forhold til renter, osv. Du er også velkommen til at tale frit om beskatningens indvirkning på husholdningen.

3 Synes om

Lad os starte med situationen, hvor Covid-19 har lukket virksomheder ned, og olieprisen er faldet, hvordan kan dette forventes at påvirke husholdningerne? Hvis virksomhederne ikke bruger elektricitet, vil elprisen så også falde for husholdningerne, eller er disse priser separate?

1 Synes om

Olieprisen påvirker virkelig mange ting i økonomien, startende med f.eks. brændstofomkostninger, hvilket igen kan have indflydelse på endda elprisen. Virksomheder og husholdninger opererer på de samme markeder her.

Hvis disse grundlæggende økonomiske emner interesserer dig, kan jeg anbefale Marginal Revolution University, som er tilgængeligt gratis online. Professorer fra George Mason University forklarer økonomiske begreber i korte videoer, og du kan teste din egen læring med multiple-choice opgaver. Let tilgængeligt materiale.

3 Synes om

Det er en rigtig god åbning på denne tråd.

{“content”:“Virkningerne af coronavirus på landbruget er blevet diskuteret meget lidt på denne spalte, og jeg kunne ikke rigtig finde en passende tråd at starte en diskussion i. Måske her, da de kommende vanskeligheder i produktionskæden ikke kun vil afspejles i landmændenes indtægter, men også i husholdningers/restauranters stigende råvareomkostninger.\n\nEuropæiske landmænd er bekymrede for at skaffe billig og pålidelig arbejdskraft. Denne artikel fra Wall Street Journal uddybede emnet fra et fransk perspektiv.\n\nhttps://www.wsj.com/articles/the-eu-and-its-farmers-depend-on-open-borders-coronavirus-upends-that-11587489550?mod=mhp\n\nUdenlandsk arbejdskraft i landbruget er et globalt fænomen. Hvis der er problemer med arbejdskraftens mobilitet/tilgængelighed, vil virkningerne i sidste ende afspejles i et mere begrænset udbud og stigende fødevareomkostninger for husholdninger/restauranter. Pengene, der går til mad, tages igen fra andet forbrug.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Ja, det er lige den slags tankestrømme, jeg gerne vil have her.

1 Synes om