Forummedlemmernes populære velgørenhedsarrangement😊 Underskriv borgerforslaget!

Finnerne har haft evnen til at reagere på beslutninger, der vedrører dem, når det har været nødvendigt. Et tidligt eksempel på dette er den Store Adresse, der blev indsamlet allerede før uafhængigheden i 1899 mod kejserdømmets russificeringsforsøg.

(Eetu Isto: Angreb 1899)

Ifølge den enstemmige beslutning (Centerpartiet, Samlingspartiet, Socialdemokraterne, Sande Finner, Venstreforbundet, De Grønne, Kristendemokraterne, Bevægelse Nu) fra regionsrådet for velfærdsområdet Nordösterbotten (Pohte) skal der være døgnåben akutmodtagelse inden for primær sundhedspleje i det store område Syd-Oulu med over 120.000 indbyggere.

Velfærdsområdet Nordösterbotten har gennem omfattende spareforanstaltninger formået at vende dette års budget til et overskud på 9,4 millioner euro, og ifølge dem kan lukningen af Oulaskangas’ nattevagt ikke forventes at medføre betydelige besparelser. Social- og sundhedsministeriet har derimod beregnet, at lukningen af nattevagten kunne medføre en besparelse på 0,2 % af velfærdsområdets udgifter, hvilket er grunden til, at parlamentet i december besluttede at lukke Oulaskangas’ nattevagt.

Et overvældende flertal af indbyggerne i Syd-Oulu-området, uanset partitilhørsforhold, støtter bevarelsen af Oulaskangas’ nattevagt, som er kernen i regionens sundhedsydelser og -sikkerhed, hvilket er grunden til, at der blev lanceret et borgerinitiativ til fordel for nattevagten, som allerede har samlet over 40.000 underskrifter.

Ifølge @JNivala, en læge/investor og sundhedsekspert bosat i området, kan den planlagte nedlæggelse af nattevagten ikke begrundes med besparelser, personalemangel eller patientantal. Velfærdsområdets budget er i overskud, det nødvendige personaletal er lavt, dvs. kun 4,5 medarbejdere/nat på hverdagsnætter, og patientantallet om natten er i gennemsnit 25-40, når man medregner patienter, der er til stede ved natskiftets start og dem, der ankommer om natten.

Hvis Oulaskangas’ nattevagt lukkes, vil rejsen til nattevagten i flere kommuner og byer stige til mindst 150 kilometer. @JNivala “Jeg var på mit eget kontor en hverdagsaften kl. 21 for at fjerne en legoklods fra et lille barns næsebor. I princippet kan dette udføres af en praktiserende læge til en vis grad. For denne familie ville operationen uden min indsats have betydet en 50 km lang tur til Oulaskangas. Fremover vil sådanne tilfælde så skulle rejse om natten til Oulu, over 150 km væk.”

Når rejsen forlænges, tager akutmedicinske opgaver længere tid, responstiden forsinkes, og der kan opstå situationer, hvor akutbehandling/ambulance ikke er tilgængelig i felten (Jeg fik selv et voldsomt anafylaktisk chok for 8,5 år siden, men overlevede, fordi ambulancen dengang var mindre end 2 km væk).

Facebook-opdatering fra en lokalpolitiker (Samlingspartiet) fra Oulu👇

@timontti, der bor i området, udtaler: “Jeg anser ikke nedlæggelsen af Oulaskangas’ nattevagt for berettiget, når man tager den minimale besparelse i betragtning i forhold til den opnåede fordel for pengene.”

Vi forummedlemmer kan gøre godt: Ukraine-indsamlingen indbragte over 62.000 euro i alt! Menneskerne i Oulaskangas-området og de, der besøger det, er lige så vigtige som ukrainerne.

Vi håber, at forummedlemmerne i stort tal vil støtte vores vigtige sag og underskrive borgerinitiativet👇

For Oulaskangas’ nattevagt,

@JNivala @timontti @Remmiinajo

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14659

42 Synes om

Fremragende initiativ, jeg har været inde og støtte. Jeg støttede også et andet lignende initiativ.

3 Synes om

Er det virkelig sådan, at velfærdsområdet ikke må bestemme over sine egne ydelser, selvom udgifterne holder sig inden for budgettet? Det giver jo ingen mening.

6 Synes om

Desværre er det lige præcis sådan. Endnu et citat fra JNivala👇

2 Synes om

Svært at forstå, hvorfor netop dette område. Fødselstallet er på et rimeligt niveau i finsk målestok, og områdets vitalitet vil forblive bedre end i store dele af resten af landet.

En eller anden form for gulerod ville snarere være nødvendig. En kynisk realist ville sige, at de gamle stædige folk lige så godt kan dø ud, men er det for meget at bede om tjenester til de små mennesker?

Der var også andre områder, hvorfra retten til nattevagt blev frataget. Minister Kaisa Juuso ville et par dage før afstemningen have genovervejet netop Oulaskangas’ nattevagts skæbne, sandsynligvis fordi grundene til at bevare den er særligt stærke, men allerede samme dag blev det konstateret, at regeringens/udvalgets forslag ikke ville blive genåbnet.

En funktionsdygtig ældre person er et værdifuldt menneske👍

1 Synes om

Antallet af klik på underskriftslinket er allerede 162!

Mange tak til alle, der har underskrevet initiativet😊

9 Synes om

Hvad er meningen med konstant at pumpe dette op med de der fuldstændig kunstige redigeringer?

2 Synes om

At få synlighed for et borgerforslag. Jeg har selvfølgelig også tænkt over berettigelsen af at ‘pumpe’, men ‘pumpningen’ har bragt snesevis af underskrifter til forslaget. Der er dog også rigtige ændringer (:grin:) i de ‘pumpninger’, da antallet af klik på borgerforslagets underskriftslink er steget. Så vidt jeg husker, var antallet ~100, da jeg begyndte at annoncere det, og nu er det allerede over 160.

Det ser ud til, at en form for mætningspunkt allerede er nået, så ‘pumpningen’ kan stoppe.

2 Synes om

Oulaskangas nattevagt-initiativet er klart det mest populære af de nuværende initiativer, men der mangler stadig tusindvis af underskrifter.

Screenshot_20250217_120325_Chrome

1 Synes om

Antal klikkere på underskriftslinket til borgerinitiativet er 179 (+16 i kaffestuen)!

Tak til alle underskrivere af initiativet😊

6 Synes om

Her er endnu en frisk Facebook-opdatering om betydningen af Oulaskangas’ nattevagt👇

1 Synes om

Oulaskangas nattevagt-borgerinitiativ går videre til parlamentets behandling, fordi grænsen på 50.000 underskrifter blev overskredet!

Screenshot_20250225_223230_Chrome

11 Synes om

Et borgerinitiativ blev overleveret til parlamentet i dag.
Ved kaffebordet var udover initiativets overgivere også statsminister Petteri Orpo og parlamentsmedlem Hanna-Leena Mattila (Centerpartiet).
Screenshot_20250506_164734_Facebook

7 Synes om

Jeg troede først, at Orpo var blevet meget skaldet.

5 Synes om

Den offentlige høring om borgerinitiativet fandt sted i dag i parlamentets social- og sundhedsudvalg. Ved høringen blev det bl.a. konstateret, at besparelsen ved lukningen af Oulaskangas primære sundhedspleje nattevagt ville være højst ca. 1 million euro, hvilket er ca. 0,05% af årsbudgettet for Nordösterbotten velfærdsområde Pohte. Det er altså denne absurde procentdel, borgerinitiativet handler om.

3 Synes om