Fondia, den annorlunda advokatbyrån

Ok. Se till att Inderes har ordning på sina processer, så att man inte i fortsättningen behöver förvånas över liknande missar. Det är frustrerande att läsa en analysrapport när man inte kan lita på ens “grundsiffrorna”.

Enligt min mening är det ett ganska vanligt misstag vid utarbetandet av Inderes analysrapporter att inte kontrollera antalet aktier. På morgonen tittade jag också på Inderes Huhtamäki-rapport, och det verkade vara samma fel, men

1 gillning

Ärligt talat, jag ber om ursäkt och det är nu korrigerat i databasen. De måste ju vara i ordning.

Jag vill samtidigt påpeka att Fondias faktiska Q3-siffror säkert har avvikelser på över 1 % från de verkliga. Det beror helt enkelt på att siffrorna rapporteras med en decimal (X,X MEUR). Och företaget rapporterar inte alls de lägre raderna i resultaträkningen, så där kan det finnas alla möjliga avvikelser från verkligheten. Nåja, å andra sidan är framtiden ännu mer osäker.

Lycka till och bra investeringar!

24 gillningar

Jag antar på ett allmänt plan att Inderes analysrapporters prognostiserade siffror i balansräkningen inte nödvändigtvis alltid har beaktat t.ex. de verkliga siffrorna för Q3, som t.ex. realiserade omräkningsdifferenser fram till Q3 m.m. Om så är fallet, så känner du säkert till följdverkningarna på bl.a. olika nyckeltal i er analysrapportmodell.

Visst kan jag ha fel i mitt antagande.

1 gillning

Svenskt Legal AI-företag tar in kapital till en värdering av 150 miljoner dollar.

https://pitchbook.com/news/articles/legal-ai-startup-legora-picks-up-150m-series-c?utm_medium=newsletter&utm_source=daily_pitch&sourceType=NEWSLETTER

Det vore intressant att höra från Fondias representanter hur man förhåller sig till AI och dessa nya Legal AI-startups. Ser man dessa som konkurrenter, tjänsteleverantörer eller komplement? Hur mycket av sådana här förmågor kan utvecklas in-house och hur mycket hjälper årtionden av case-erfarenhet och egna databaser i detta?

I vilket fall som helst får den nyheten och andra relaterade artik

3 gillningar

Så alltså värdering 1,8 miljarder USD och rest kapital 150 miljoner. Och Fondia är nog redan eller snart Legoras kund.

Bessemer Venture Partners led the round, valuing the startup at $1.8 billion. Other participants included Iconiq, General Catalyst and Redpoint Ventures. The deal comes just five months after Legora’s $80 million Series B at a $675 million valuation.”

2 gillningar

Sorry typo - ja, precis så.

Bara det upptagna kapitalet är mångdubbelt Fondias värdering. Så måste det naturligtvis vara, så länge Fondias affärsverksamhet huvudsakligen är bodyshoppning.

Och där hittar du även logotypen Customers | Legora

2 gillningar

Bra diskussion om juridiska tjänster, AI och Legora. Är Legora och andra Legal AI-startups konkurrenter, tjänsteleverantörer eller komplement? Jag själv anser att de är alla tre av dessa för oss juridiska tjänsteföretag samtidigt.

Legal AI-startups kan redan idag ses som konkurrenter när det gäller relativt enkla ärenden där man traditionellt skulle ha vänt sig till en jurist. Vår bransch disrupteras när det gäller sådana ärenden, vilket driver oss juridiska tjänsteföretag att förändras.

Nya Legal AI-startups är också tjänsteleverantörer för juridiska tjänsteföretag. På Fondia har vi till exempel Legora tillgängligt för alla våra jurister. Med dess hjälp kan vi betjäna våra kunder mer effektivt, då många rutinmässiga ärenden hanteras snabbare. En jurist kan under arbetsdagen producera mer värde för sina kunder.

För det tredje är de också komplement. Jag tror att kundföretag i framtiden (och redan idag) kommer att använda både Legal Tech-applikationer och expertjänster som tillhandahålls av människor parallellt.

Och ja: jag tror att det kommer att finnas arbete även för oss mänskliga jurister i framtiden. Legal Tech är goda nyheter även för oss: vi kan låta Legal Tech hantera ibland tråkiga rutinuppgifter och fokusera på sådana uppgifter där vi människor är som bäst. Till exempel att bistå våra kunder i avtalsförhandlingar.

Dessutom är det värt att ta en titt på vårt pressmeddelande från idag. Vi grundade en intern startup vid namn Lextopia. Med den strävar vi efter startupens smidighet och snabbhet när vi satsar på AI-baserad juridisk rådgivning, utveckling och pilotering av nya juridiska lösningar samt delning av bästa praxis och inspiration.

26 gillningar

Fint att bolagets VD har vågat kommentera saker.

Generellt undrar jag lite över dessa “interna startups” i en situation där Fondias lönsamhet ligger ljusår efter lönsamheten hos liknande advokatbyråer. Vore det inte i första hand mer lönsamt att försöka förbättra resultatet från juridiska tjänster än att satsa på mer riskfyllda projekt. När sedan EBIT-% för de grundläggande juridiska tjänsterna är tvåsiffrigt, är det lättare att prova dessa teknikprojekt.

9 gillningar

Håller med om allt. Men å andra sidan, om man ser att världens digitala omvandling formar branschen, måste strävan att vara med i den tidsbestämmas utifrån marknaden – inte Fondias lönsamhet. Att grunda en AI-startup under en period av stabil tvåsiffrig tillväxt är mindre riskfyllt. Men är det då någon mening med samma experiment om det sker till exempel år 2038.

Är syftet med det att kompensera för bristen på meningsfullhet som avsaknaden av kundarbete skapar, eller att skapa ett “vinnande team”, som lyftes fram i den senaste videon. Förhoppningsvis inte bara att hitta på roliga och meningsfulla aktiviteter, utan mer konkreta mål. Kan en AI-startup bli en honungsfälla för vacklande kapital? Finns det något så exceptionellt med den att även icke-vacklande kapital hittar dit?

Har Fondia så mycket tomgång att en startup får plats där emellan, eller tillför den tillräckligt med mervärde därifrån tiden tas?

Ursäkta de lite provokativa frågorna och om en bristfällig läsning av trådens historia och förståelse för företaget framgick av dem. :smile:

Edit. Typfel

6 gillningar

Hej @Bensatankki och @Wallet_Buffet_Omahan

På något sätt känns det som att storleken på satsningen har blivit lite oklar. Såvitt jag förstår är det i praktiken en person som arbetar med Lextopias interna startup just nu.

Jag själv skulle se Lextopia mer som ett experiment i hur AI kan och bör utnyttjas, hur det möjliggör utveckling av arbetssätt och vad som sedan senare skulle kunna göras tillgängligt för en större grupp att dra nytta av. Fondia har gjort satsningar och forskat mer brett inom AI, men kanske är större förändringar lättare att experimentera med i en ”separat enhet” utan att behöva övertyga en större skara människor direkt. Det vill säga en mycket måttlig satsning med en ny vinkel för en bredare utveckling av verksamheten i framtiden.

När AI säkert kommer att omforma branschen under de kommande åren, skulle jag vara mer oroad över ett företag som inte skulle göra relaterade experiment – eller bara fortsätta på samma sätt som alltid tidigare, för att ”sådana här saker rör ju inte oss”. De företagen kommer knappast att överleva omvälvningen som vinnare på lång sikt. Det fokuset är enligt mig en bra poäng, men det är ändå åtminstone för mig tydligt i det stora hela. Och kanske är det just där det är lättare att ”separera” experimentet, så att fokus på kärnverksamheten förblir tydligare.

Jag ser alltså ingen dramatik i saken åt något håll, men senare får vi se om viktiga lärdomar kan dras därifrån till den bredare organisationen.

12 gillningar

Min åsikt är att Fondia har svårt att konkurrera inom affärsjuridik med toppbyråer (C&S, Roschier m.fl.) – Kunder är villiga att köpa timmar från dessa byråer för 400-700 euro per timme, och dessa byråer behöver knappast presentera eller sälja sina tjänster. Enligt min erfarenhet är Fondia kanske en av de mest aktiva när det gäller att skaffa nya kunder, åtminstone i Helsingfors.

Enligt min uppfattning är arbetsgivarvarumärket inte alls lika attraktivt som hos de ovannämnda byråerna, och efter att ha pratat med ett halvdussin partners från stora byråer, får man lite intrycket mellan raderna att Fondia inte riktigt betraktas som en “seriös” konkurrent. Det är säkert en bra arbetsplats för de som arbetar inom lower-midtier och midtier, om man inte har samma passion för att arbeta långa arbetsveckor/dagar när det är högtryck.

Jag tror dock att Fondia kan vara en tillräckligt bra partner för vissa typer av verksamhet och i mindre avtalsförhandlingar.

8 gillningar

Länk till intervjun :slight_smile:

Där finns Fondias Timpas intervju. :backhand_index_pointing_up:

Tack till Timo - och trevlig läsning till er andra! :slight_smile:

7 gillningar

Ändringar i ledningsgruppen, fina namn på dessa Fondia-anställda, kanske VD:n också kunde byta namn till åtminstone Lappland-form :slight_smile: : Muutos Fondian johtoryhmässä: Victoria Swedjemark nimitetty Ruotsin-toimitusjohtajaksi, Emma Ridderstad uusiin tehtäviin Fondialla | Kauppalehti

VD:n för Fondia Oyj:s svenska dotterbolag byts ut. Victoria Swedjemark har utnämnts till VD för Fondia Oyj:s svenska dotterbolag och medlem av koncernens ledningsgrupp. Hon tillträder sin tjänst senast den 2 mars 2026. Fram till dess kommer koncernens VD Timo Lappi att fungera som tillfällig VD för det svenska dotterbolaget. Den svenska bolagets nuvarande VD Emma Ridderstad lämnar koncernens ledningsgrupp från och med idag och övergår till att bli kommersiell chef för Fondias nya interna innovationsplattform, Lextopia.

11 gillningar

Bra diskussion på forumet igen om både traditionella advokatbyråer och Fondia.

Jämfört med traditionella ”Esplanad-byråer” har vi på Fondia en annorlunda inriktning både ur kundernas och juristernas perspektiv. Som Fondias VD är jag förstås subjektiv, men jag kan inte skriva under på tanken att vi skulle ha svårt att konkurrera med toppbyråerna. Vårt syfte är inte att tävla på det sättet, utan att hitta vår egen nisch på marknaden.

Ur kundernas perspektiv återfinns vår nisch tydligast i våra kontinuerligt fakturerade tjänster (ungefär 75 % av Fondias omsättning kommer från våra kontinuerliga kundrelationer), våra jurister med i genomsnitt 17 års arbetslivserfarenhet (vår erfarenhetspyramid är mycket annorlunda än hos traditionella byråer) och utnyttjandet av Legal Tech (t.ex. MyFondias funktionaliteter för att skapa Legal Reviews och Legal Plans, som är kärnan i våra proaktiva juridiska tjänster).

För anställda återfinns vårt annorlunda värdeerbjudande i att vi kan erbjuda en annorlunda juristroll, som ligger någonstans mellan den traditionella externa experten och företagets interna jurist. Vårt mål är att kombinera de bästa aspekterna av dessa arbetsbeskrivningar. Själv (subjektivt) upplever jag vårt arbetsgivarvarumärke som ganska attraktivt när vi vill locka människor med detta fokus. Vi har fått in bra yrkesverksamma till våra öppna positioner.

Jag tror att de större förändringstrenderna i vår bransch gynnar moderna juridiska tjänsteföretag som Fondia. I detta avseende följer jag med stort intresse diskussionen i Sverige. PE-investeraren Axcel köpte i augusti sex traditionella advokatbyråer i Sverige, som tillsammans sysselsätter drygt 250 personer. Eftersom advokatbyråer endast får ägas av advokater, lämnade advokaterna från dessa sex byråer det lokala advokatsamfundet och verkar nu, liksom Fondia, utanför advokatsamfundet. Så föddes AGRD Partners, som i storlek motsvarar Fondia på den svenska marknaden, det vill säga tillhör TOP10 bland juristbyråer och är den största icke-advokatbyrån på listan.

Fondia och AGRD Partners har mycket gemensamt. Möjligheten att ha icke-advokater som ägare och i styrelsen, att satsa annorlunda på Legal Tech, etc. Den mest betydande skillnaden är att AGRD Partners ägs av en Private Equity-investerare, medan Fondia är publikt listat på First North.

Bakom den bifogade länken (och förmodligen även en betalvägg) finns Fondias färska perspektiv på den intressanta diskussionen som pågår i Sverige just nu. Jag ser med spänning fram emot vad som händer när jag som finländare försöker ge råd till svenska advokater i artikeln… :see_no_evil_monkey:

Vad tycker ni här på forumet? Kommer vi att se fler moderna juridiska tjänsteföretag i Finland i framtiden, som verkar utanför advokatsamfundet?

28 gillningar

God morgon!

En ny omfattande rapport om Fondia finns nu tillgänglig:

Här är några korta kommentarer angående den omfattande rapporten:

• Jag försökte redan i rubriken lyfta fram Fondias skillnad från traditionella advokatbyråer. Å andra sidan även det faktum att även om bolaget är litet och utvecklingen har varit svag, så är det inom sitt kärnområde, kontinuerliga juridiska företagstjänster, ändå Finlands största – åtminstone enligt vår bedömning. Naturligtvis är detta delvis en definitionsfråga, men jag anser att Fondia har en tydlig plats på marknaden och att dess position där är god.
  • I rapporten skisserade jag Fondias debiteringsgrader, och de var ju låga. Dessa är naturligtvis alltid knepiga, då de faktiska timmarna som anställda arbetar per vecka inom branschen är något annat än vad som lagstadgat rapporteras till AVI, men ändå. Detta beskriver enligt min mening väl vikten av denna fråga, så låt oss ta ett citat från rapporten: ”Vi förutspår att debiteringsgraden kommer att stiga med cirka 5 procentenheter fram till 2027, vilket skulle innebära en årlig tilläggsomsättning på 1,2 MEUR. Även om Fondia skulle betala en tredjedel av detta som bonusar till juristerna, skulle detta förbättra rörelseresultatet med cirka 0,8 MEUR. Detta skulle vara en stor förbättring för Fondia, vars justerade rörelseresultat är ~1,5 MEUR (2025e).” Nu är debiteringsgraden alltså cirka 60 % med samma beräkningsmetod. Mer i avsnittet Prognoser.
  • Jag försökte också göra mer jämförelser med branschrelevanta företag och i viss mån minska jämförelserna med andra expertföretag på Helsingforsbörsen (det finns förstås fortfarande sådana). Dessa har så olika kostnadsstrukturer att jag kanske har kritiserat Fondias nivå av fasta kostnader för mycket. Men det går inte att komma ifrån att de är för höga i förhållande till den nuvarande omsättningen.
  • AI kommer att omforma branschen och har redan gjort det, men juristens arbete kommer inte att försvinna. Arbetet kommer säkert att ändra form, men Fondia är enligt min mening mycket väl positionerat för detta. Det är svårt att säga något om den kommande omvälvningen, men jag skulle hävda att nycklarna till framgång eller misslyckande fortfarande ligger i våra egna händer.
  • Rekommendationsändringen baserades egentligen rent på kursuppgången (+8 % sedan föregående uppdatering), vilket minskade uppsidan till strax under 20 %.
  • Jag uppdaterade också prognoserna för de närmaste åren, och förändringarna var negativa. Dessa har behandlats på en separat sida, då jag alltid försöker hålla den omfattande rapporten så intakt som möjligt som en helhet, och då kan ändringar som är i fokus vid uppdateringar störa. Bakgrunden till nedgången i prognoserna är egentligen mer att förändringar alltid tar längre tid i den verkliga världen än i Excel, och å andra sidan kommer fokus under 2026 tydligt att flyttas till omsättningstillväxt. Synen på resultatpotentialen har inte förändrats i sig, men vägen dit kommer att ta längre tid än vad jag tidigare förutspådde.
  • Risken för vinstvarning är tydlig, det kommer säkert att bli tufft med lönsamhetsförbättringen. En negativ vinstvarning skulle vara mycket ogynnsam i början av denna vändning, men å andra sidan kommer Q4’25 enligt min bedömning att leverera ett hyggligt resultat och en betydande förbättring jämfört med jämförelseperioden. Det är lite en fråga om vilken horisont man ser på saker, men en negativ vinstvarning är ju aldrig en bra sak.
  • Värderingen är fortfarande förmånlig, men det är ju tydligt att resultatutvecklingen måste vändas. Den så kallade negativa spiralen är alltid giftig i expertföretag, men den har nu, enligt min uppfattning, stoppats. Å andra sidan kan man ännu inte tala om en positiv spiral, och det kräver att omsättningen vänds till tillväxt.
  • Fondia har en mycket kapitaleffektiv affärsmodell och ett negativt nettorörelsekapital, vilket innebär att omsättningstillväxt genererar kassaflöde (när det vanligtvis skulle binda det). Detta är en stor styrka om tillväxt uppnås.

Dessa tankar kom först till mig från forskningsprocessen. Ett intressant fall, särskilt för mig då små, i viss mån teknikdrivna expertföretag ligger ”nära hjärtat”. Men läs rapporten och berätta vad ni tycker.

32 gillningar

Mikael intervjuade Juha från Fondia angående en omfattande rapport. :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Start
00:11 Hur skiljer sig Fondia från traditionella aktörer?
01:29 Digital arbetsmiljö mellan jurister och kunder
03:37 LDaaS-tjänstens konkurrensfördelar
05:50 Bakgrund till Fondias utmaningar
08:02 Vidtagna åtgärder och resultatvändning
11:12 Vändningen synlig i siffrorna
13:15 Internationella verksamheters roll
16:54 Artificiell intelligens, hot eller möjlighet
21:52 Uppvärderingspotential

11 gillningar

Här är Juhas ytterligare kommentarer om Fondias ledningsgrupps utvidgning. :slight_smile:

7 gillningar

Kommer Fondia att gynnas av EU-Inc-initiativet? Behovet av juridik förändras från nationell nivå till EU-nivå, vilket kan öka behovet av löpande juridiska tjänster? Vad anser ni?

1 gillning

Här är Juhas förhandskommentarer inför att Fondia presenterar sitt Q4-resultat på onsdag :slight_smile:

Vi förväntar oss att Fondias omsättningsminskning dämpas under det säsongsmässigt starka fjärde kvartalet och att resultatet förbättras tydligt jämfört med jämförelseperioden tack vare genomförda effektiviseringsåtgärder. Enligt vår bedömning ligger våra prognoser i den nedre delen av guidningen, vilket gör sannolikheten för en negativ överraskning liten. Fokus i rapporten ligger särskilt på utsikterna för 2026 samt utdelningsförslaget, som vi förväntar oss förblir stabilt trots det utmanande året.

9 gillningar