Min släktingars dödsbo äger en liten post aktier i Finda Oy. Vi har fått ett erbjudande om aktierna, men innan vi accepterar det skulle jag vilja förstå vad aktiens verkliga värde är. Tydligen är aktiens jämförelsevärde i 2019 års beskattning 42,45 €, och det erbjudande vi fått ligger under detta.
Bolaget verkar ha varit en ganska bra utdelare, förra året betalades 3,68 €/aktie vilket är en direktavkastning på 8% med det beskattningsmässiga jämförelsevärdet.
Dessutom skulle jag vilja förstå om det finns några extra kostnader förknippade med att köpa, sälja eller äga aktier i ett onoterat bolag?
Nå, det är minst 5€ för lite per lapp, för det fanns ett parti med 1000 lappar för 45€ på köpsidan. Med lite ansträngning har dödsboet nu möjlighet att ta bättre hand om boet än vad ert nuvarande erbjudande är.
Finda som företag är överlag i en intressant situation, eftersom nu när DNA:s aktier har sålts, måste företaget fundera över sin egen verksamhet. Transparensen i dessa tidigare telefonbolag är lite si och så, därför har jag inte nappat.
E. Och jag vill nu ännu tydligare betona att 40€ per lapp är ett orimligt pris och ett sätt att lura oerfarna dödsbon.
Findans verkliga värde ligger på minst 60–70 euro. Företagsledningens uppgift är i framtiden att förvalta Findans investeringar så att aktieutdelningen genererar 6–8 % nettotillväxt/år med en låg skattesats för onoterade bolag. Om du tror att proffs kan uppnå bättre investeringsavkastning än du själv, behåll dina pengar här
Det är ganska generöst att kalla Findas telefonbolagsledning för investeringsproffs. Överhuvudtaget är det lite tveksam verksamhet att ledningen vägrar att likvidera bolaget och dela ut pengarna till ägarna nu när det inte finns någon anledning till dess existens efter försäljningen av DNA-innehavet. Jag förstår att det är trevligare för ledningen att köpa upp ägarandelar till spottpris från dödsbon och kasta pengar på vänners landskapsprojekt. Tyvärr är även Privanets vänner kända kursmanipulatörer, så det är svårt att bli av med den här aktien till ett rimligt pris.
Att handla via Privanet skulle knappast ge dig ett rättvist värde. Jag skulle också vara skeptisk till köperbjudanden, du skulle troligtvis få ett alldeles för lågt pris per aktie. Vi har aktier i PHP och därmed Finda, och man har försökt lura oss med diverse “speciella köperbjudanden”. Vi undersökte PHP:s tillgångar och antal aktier och behöll aktierna. Nu har vi redan fått ut mer i utdelningar än vad Privanets eller de hemskickade köperbjudandenas värde skulle ha varit. Behåll dem och ta emot utdelningarna. Alternativt, ta reda på aktiens värde genom att undersöka Findas tillgångar. Man kan också försöka ropa ut dem på till exempel Tori.fi.
Om du vill omvandla aktier till pengar är Privanet enligt mig det enda rimliga alternativet. Jag ägde själv Finda fram till slutet av februari, både personligen och via ett investeringsbolag. Under ett par år fick jag flera erbjudanden från två olika företag, vars erbjudanden alltid låg cirka 6-8 euro under erbjudandenivåerna på Privanet. På Privanet genomfördes affärerna som de skulle. Det enda stora minuset är provisionen på 2%. Dessutom delar köpare och säljare på överlåtelseskatten.
Låt oss då och då påminna oss om att förväntningarna återigen är höga på att få en enorm utdelning från Finda (8 %?). Om bröderna har hanterat sin miljardportfölj (efter DNA) lika bra som jag har gjort i denna aktiemarknadsmiljö (:), så finns det mycket att se fram emot även under kommande år. På Privanet är priset 30 % under eget kapital. Kan detta fortsätta att vara en “fantastisk historia”?
Det måste ha varit en sådan besvikelse att du bara lämnade informationen här? Jag är faktiskt också överraskad av den preliminära informationen. Nåväl, som tur är slutade de åtminstone med vinst (förmodligen ).
För mig verkade även förhandsinformationen blygsam. Å andra sidan förstår jag inte finanserna i ett rent investeringsbolag. Om positioner inte säljs/minskas, då ackumuleras intäkter bara från utdelningar?
Av någon anledning har Privanets sista notering ändå stigit till 54 euro.
Här är det bra att förstå Aurejärvis investeringsprofil. De föredrar lågrisk-, lågvolatilitetsinvesteringar som har underpresterat det senaste året. Mot denna bakgrund är resultatet inte överraskande.
Med Finda måste man fundera på: 1. Låter du “fondförvaltaren” sköta placeringarna av dina DNA-pengar, eller sköter du det själv? 2. Vill du diversifiera utomlands via Finda? 3. På grund av den mycket dåliga bolagskommunikationen är du i mörkret ett år i taget. 4. Är ledningens något arroganta inställning till ägarna permanent, eller får vi löften om förbättring vid vårens bolagsstämma?
Kommer vi att få Findas bokslut och bolagsstämmoinbjudan nästa vecka? Det finns mycket att snoka i. Jag är också intresserad av hur huvudägarna eller deras egna företag har samlat på sig fler Finda-aktier under året. Detta för att de har haft tillgång till insiderinformation, medan vi har väntat i ett år.