Fodelia - Livsmedelsbranschens pionjär

Pauli har gjort en ny bolagsrapport direkt efter negativen. :slight_smile:

Fodelias vinstvarning på torsdagen var värre än våra förväntningar, men detta berodde främst på Oikia, som annars spelar en biroll i aktiens investeringsprofil. Vi sänkte våra vinstprognoser betydligt, men med den kraftiga nedgången i aktiekursen anser vi att avkastningsförväntningen återigen är attraktiv. Vi höjer rekommendationen till köp (tidigare minska) och sänker riktkursen till 6,0 euro (tidigare 7,0 €). Bolaget rapporterar Q2-siffrorna onsdagen den 6 augusti.

Citat från rapporten:

Aktiekursen har sjunkit med 29 % sedan vår senaste uppdatering, vilket är betydligt mer än de prognossänkningar vi genomfört. Vi anser att den nuvarande vägledningen och våra nuvarande prognoser är realistiska med tanke på verksamhetsmiljön och Feelias kontraktsportfölj, vilket minskar risknivån för innevarande års prognoser. Aktien handlas till EV/EBITA-multiplar på 12,4x 2025e och 9,8x 2026e, varav den senare dock redan förutsätter en något starkare lönsamhetsmarginal (antagandena har täckning i närtiden).

10 gillningar

I allmänhet skulle jag vilja vara positiv, men finansdirektörens senaste aktieförsäljningar ställer det hela i ett mycket tveksamt ljus. Vid månadsskiftet juni-juli dumpade Kati hela sitt innehav på cirka 9000 aktier på marknaden, och nu utfärdas en varning om till och med omsättningen, vilket borde vara känt nästan i realtid av finansdirektören. Vid det laget var alla siffror fram till maj kända, samt försäljning/omsättning för juni. Ännu mer problematiskt är att även en extern analytiker kan se att en negativ vinstvarning borde ges. Poäng för det till Pauli.

16 gillningar

Jag snappade upp den negativa nyheten direkt och skickade den till en vän som har varit med i Fodelia. Han hann lyckligtvis sälja över 6€, då han själv av en slump också hade noterat den negativa nyheten.

Jag var ju tvungen att själv börja undersöka bolaget, då fallande knivar fascinerar. Läsning av Q1-rapporten och funderingar kring om den (möjliga) tillväxten skulle räcka för att motivera de ganska höga multiplarna.

Sedan en observation om styrelsen och allt såg bra ut; det fanns tillräckligt med kunskap om försäljning, inköp, logistik, företagskultur och bolaget. Och sedan den väggstora Röda Flaggan: en släkting till huvudägaren, som arbetar som controller i företaget, sitter också i styrelsen.

Detta vittnar om en total brist på affärssinne och kunskap om god bolagsstyrning i företaget.

Om man kunde få detta på PE 8-10 nivåer, så skulle man kunna fortsätta undersöka, men med denna värdering är sådana saker inte acceptabla enligt min mening.

10 gillningar

Ägarlistan har uppdaterats. Dock syns inte gårdagens försäljningar, endast situationen den 29.7. Jukka Ojala har minskat med 40 000 st. Näst största ägaren och tidigare VD för Feelia.

2 gillningar

Låt oss nu visa toppen här så att man kan relatera storleksklasserna :point_up:
(listan är begränsad så att alla som har minskat syns). Kati verkar inte ha varit med på listan alls, har det kanske bara varit bonusaktier..? :thinking:

image

Största aktieägarna – Fodelia

5 gillningar

Jag kommenterar endast din kommentar angående styrelsens sammansättning. Jag representerar personligen en relativt stor ägarandel i Fodelia. För några år sedan föreslog jag för bolagsstämman en ny styrelseledamot för att representera den största aktieägarens andra generation. Inom finskt långsiktigt ägande finns det en utmaning i att ansvarsfullt ägande inte riktigt överförs från en generation till nästa. Jag anser det vara oerhört viktigt att bolaget har en ansvarig huvudägare som också har förberett sig för en situation där huvudägaren av någon anledning är ur spel, t.ex. vid försämrad hälsa eller dödsfall. Det finns alltför många exempel där man inte har förberett sig ansvarsfullt för dessa frågor. Dessutom, när det gäller styrelseledamöternas mångfald, har en ung civilekonom tillfört sitt eget bidrag till styrelsens sammansättning. Om detta är ett hinder för någon att investera i bolaget, så har var och en friheten att välja. Jag ser detta enbart som en klok och ansvarsfull åtgärd.

45 gillningar

Fodelia borde verkligen ha en ekonomichef med skin in the game. @Mikko_Tahkola styrelsen borde diskutera saken.

8 gillningar

Precis. Jag har länge tyckt att ekonomichefen borde bytas ut om hen inte har tillräckligt med tro på sitt eget arbete för att kunna äga företaget. Och Kati har faktiskt varit med på ägarlistan ännu förra månaden, aktieinnehavet har legat runt ca 10k aktier före denna månad.

6 gillningar

Värdepappersmarknadsföreningens kod för bolagsstyrning förbjuder inte direkt styrelsemedlemskap för personer som är beroende av bolaget, men begränsar dock deras antal.

En majoritet av styrelsemedlemmarna ska vara oberoende av bolaget. Minst två styrelsemedlemmar som är oberoende av bolaget ska också vara oberoende av bolagets betydande aktieägare.

I Fodelias fall uppfylls detta villkor då 4/6 av styrelsemedlemmarna är oberoende av bolaget och dess största aktieägare.

Tillägg: detta är alltså bara som en allmän kommentar, om någon funderar på saken.

9 gillningar

Om en ekonomichefs jobb är att förstå pengar, känns det konstigt att företag X anser att ägande av företag X är ett kriterium för att utföra jobbet.

Om ekonomichefen var medveten om att en avgående chef kan lätta på innehavet och att aktiebytet kommer att sänka kursen tillsammans med svaga resultat, varför skulle hen då inte sälja aktien?

Tanken att det handlar om en fegis som inte vågar äga är lika spekulativ som tanken att det handlar om en opportunist som förbereder sig för att köpa billigare.

Jag känner inte till Fodelia-fallet i detalj, men generellt sett kunde de som sålde högre upp betraktas som smarta eller lyckliga, varför skulle det göra ekonomichefen till en fegis eller idiot och inte tvärtom.

Edit. Jag säger alltså inte att ägande av företaget skulle skada trovärdigheten.

7 gillningar

Sammanfattning april-juni 2025

• Omsättningen under översiktsperioden var 13,5 miljoner euro (13,5), en ökning med 0,1 %. Jämförbarheten påverkades av verksamheter som såldes under 2024.

• Omsättningen för de verksamheter som fortsätter i koncernen efter företagsförvärvet ökade med 10,4 %. Omsättningen för de fortsatta verksamheterna var 13,5 miljoner euro (12,3 miljoner euro) i april-juni. Feelia:s omsättning ökade med 15,0 %, Oikia:s fortsatta verksamheters omsättning minskade med 2,7 %.

• Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) under översiktsperioden var 0,8 miljoner euro (2,3) och 5,9 % av omsättningen (17,3).

• Det justerade rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) under översiktsperioden var 1,0 miljoner euro (1,0) och 7,2 % av omsättningen (7,5).

• Rörelseresultatet (EBITA) för verksamheterna var 0,4 miljoner euro (1,8) och 2,6 % av omsättningen (13,4).

• Det justerade rörelseresultatet (EBITA) för verksamheterna var 0,5 miljoner euro (0,6) och 3,9 % av omsättningen (4,5).

• Rörelseresultatet under översiktsperioden var 0,3 miljoner euro (-0,7) och 2,1 % av omsättningen (-5,5).

• Det justerade rörelseresultatet under översiktsperioden var 0,5 miljoner euro (0,5) och 3,4 % av omsättningen (3,7).

Vägledning för år 2025 (publicerad 31.7.2025)

Fodelia-koncernens omsättning förväntas uppgå till cirka 54-59 miljoner euro under 2025. Rörelsevinstmarginalen (justerad) förväntas ligga på ungefär samma nivå som föregående år eller något under.

11 gillningar

Här är Pauls snabbkommentarer. :slight_smile:

Fodelia rapporterade idag sin Q2-delårsrapport, vilken föregicks av bolagets vinstvarning den 31.7. Feelians omsättning och resultat var något bättre än våra förväntningar, men Oikias vändning till förlust tyngde koncernens siffror något under våra förväntningar.

6 gillningar

Pauli intervjuade Fodelias VD @RiikkaWulff angående Q2. :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Start
00:14 Ett mer utmanande kvartal än vanligt
01:40 Oikias resultat försämrades avsevärt
03:14 Utmaningar inom private label-produktionen
05:04 Utsikter för Oikias webbutik
07:30 Sänkt guidning
10:26 Satsningar på organisationsutveckling

9 gillningar

Och ännu mer detaljerade analyser

Oikias förändrade konkurrensmiljö har sänkt koncernens resultatutsikter för de närmaste åren. I Feelia fortsätter dock det långsiktiga lönsamma tillväxtarbetet och möjliggör tvåsiffrig tillväxt även på koncernnivå under flera år. Värderingsbilden på kort sikt är stram. Vi betraktar innevarande år delvis som ett återuppbyggnadsår och förväntar oss att den återhämtande lönsamheten kommer att stödja aktiekursen under de närmaste åren. Med anledning av kursuppgången sänker vi rekommendationen till öka (tidigare köp) och höjer riktkursen till 6,2 euro per aktie (tidigare 6,0 €).

8 gillningar

OP sänker riktkursen från 8,10 € till 6,50 € efter att ha sänkt sina prognoser avsevärt. Trots en betydande kursnedgång bibehåller de dock sin KÖP-rekommendation.

Med deras ord: “Oikias resultatförbättring förväntas, men segmentets svaghet väger inte lika tungt i bolagets värdering som frågetecknen kring Feelias tillväxt.”.

Riktkursen baseras på en kassaflödesmodell.

12 gillningar

VD köper aktier, 10k€+

Fodelia Oyj - Ledningens transaktioner - Inderes

18 gillningar

Någon säljer igen i stor skala. 17k till salu för 5,30e. Kan det vara Jukka Ojala som tidigare hade minskat med 40k. Handeln är så liten att det lätt sänker kursen om någon part vill sälja lite mer. Fungerar naturligtvis åt andra hållet på samma sätt.

3 gillningar

LYNCHEILY I PYHÄNTÄ VOL 2

Efter det hektiska LapWall-besöket var det Feelia-fabrikens tur.

Jag hade bokat lunchmöte med VD Riikka Wulff klockan 12. Pyhäntäs kompakthet kan illustreras av att trots att jag lämnade LapWalls fabrik klockan 11.58, var jag bara några minuter försenad till detta möte.
image
IMG20250820125515

För en sådan lyncheilijä som värdesätter reala utdelningar är ett sådant livsmedelsföretag mycket välkommet.
Till lunch serverades getost-, spenat- och tomatsoppa,
IMG20250820122319
som fungerade ganska bra med Oikias havrekex.
IMG20250820122323
Till efterrätt sedan Marjavasus röda vinbärskräm.
IMG20250820124536

På denna plats var fotografering av produktionslokalerna förbjuden, så denna rapport kommer inte att innehålla samma bildkavalkad som den från LapWall. VD:n medgav att ett sådant förbud kanske inte är så nödvändigt, men vi beslutade att respektera regeln. Jag fick dock en glimt av produktionslokalerna från kontorsfönstret, varifrån de öppnade sig väl. Samtidigt råkade en underhållspersonal vara på plats som kunde berätta om bland annat autoklavmetoden, som också syntes väl.

Jag hade själv funderat över autoklavens funktion för olika typer av mat. Jag hade trott att den passade bäst för soppor och pastarätter, men den är tydligen mycket mångsidig. Det är bra om det finns vatten i maten, eftersom det fungerar som en bra värmeöverförare i processen. Därför fungerar till exempel pizza tydligen inte och hade vid test smakat som “grisöra”.

Organisationsförändring i fokus

Lunchdiskussionen fokuserade ganska mycket på den administrativa organisationsförändringen, där den gamla holdingbolagets modell med fyra VD:ar har ändrats till en modell med en VD. Samtidigt har Marjavasus verksamhet integrerats i Feelias verksamhet. Både organisatoriskt och fysiskt genom att flytta produktionen från Kuopio till Pyhäntä. Detta skedde tydligen i början av året och har gradvis börjat rulla på.

Jag tog också upp Pyhäntäs läge, särskilt när det gäller arbetskraft. För närvarande söker företaget en produktionschef, och det har tydligen kommit in många ansökningar, så det verkar inte vara något problem i det avseendet. Dessutom har de en ledig tjänst som kommersiell chef.

Wulff är ursprungligen från Kuopio, men har inte samma band till Pyhäntä som många företag i regionen brukar ha. Vi funderade på att det mitt i en sådan förändring kan vara en bra sak, att komma in i situationen utifrån och kanske kunna agera mer objektivt. Hon har erfarenhet av liknande förändringar och tillväxt från sitt tidigare arbete, så hon verkar vara en lämplig person för detta.

Det lät lite som att organisationen har hamnat lite efter tillväxten och att man nu måste stanna upp en stund för att få ordning på den, så att man kan fortsätta växa igen. Hon trodde att de administrativa förändringarna skulle vara ordnade till jul.

Affärsverksamhet

Jag frågade inte så mycket om Oikia, eftersom det behandlades ganska mycket i Indes resultatintervju. Jag frågade generellt om råvarupriserna och tydligen orsakar nötkött problem för närvarande. Det verkar inte finnas tillgängligt i Finland och måste importeras från EU, vilket sedan kräver egna tillstånd. Jag förstod det som att företaget kan hantera detta med olika produkter samt genom att ersätta nötkött med fläsk, kyckling eller växtbaserade lösningar.

Generellt diskuterades Feelias potential, särskilt inom den offentliga sektorn. De har redan fått beställningar från sektorn, men huvudsakligen från privata aktörer. Förhandlingarna med offentliga aktörer är långa och påverkas av politik. Å andra sidan funderade man på att det lönar sig att satsa och investera i detta säljarbete, eftersom ett avtal sedan genererar kontinuerlig omsättning under lång tid.

Även lobbyverksamhet lönar sig förmodligen. Strax före mig hade riksdagsledamoten Juha Hänninen från Samlingspartiet besökt fabriken. Det roliga med situationen är att han hade gått direkt från Feelia till LapWall, det vill säga vi korsade varandras vägar!

Denna rapport blev lite kort, då Wulffs personalmöte började och jag kanske också har något bristfällig information om företaget.
Reala utdelningar samlades dock in och det är trevligt att mumsa på dem i regionens vackra natur.
IMG_20250820_160119
IMG20250819130124

Disclaimer även här, att texten är min egen tolkning, som kan vara felaktig på grund av mina brister.

Ps. Slutligen kan man säga att en sådan lyncheily av två företag på en och samma dag är en ganska kognitivt krävande uppgift. Åtminstone för mig.

96 gillningar

Tack för detta. Det var intressant att läsa och även se på bilderna hur företaget jag äger ser ut :wink: Tydligen även nya produkter, eller åtminstone har jag inte sett de smakerna på butikshyllorna. Det kom också som en överraskning att LapWall (jag äger inte) är från samma ort och dessutom så nära.

Sådana här rapporter är roliga, mer av dessa! Och visst kommer väl företagets kurs att stiga igen, när tiden går och eländet och fattigdomen i Finland, i kommunerna och välfärdsområdena fortsätter, och besparingar söks.

9 gillningar

Nå, nå… var det här redan uppe? Välfärdsområdet Västra Nyland köper mattjänster från Fodbar för områdena Raseborg, Hangö och Ingå. Det uppskattade värdet av upphandlingen för en beräknad fyraårsperiod är 13 000 000 euro (moms 0 %). Compass, Palmia och Vireko fick alla stryk och Fodbar vann med tydlig marginal. Ja, Fodbars koncept fungerar tydligt, bara välfärdsområdena börjar konkurrensutsätta. Länk till beslutet https://luhva-d10julk.oncloudos.com/vhp/2025144037.PDF. Fodelia kunde vara lite mer aktiv med sin kommunikation, detta är också en fin skalp.

41 gillningar