LYNCHEILY I PYHÄNTÄ VOL 2
Efter det hektiska LapWall-besöket var det Feelia-fabrikens tur.
Jag hade bokat lunchmöte med VD Riikka Wulff klockan 12. Pyhäntäs kompakthet kan illustreras av att trots att jag lämnade LapWalls fabrik klockan 11.58, var jag bara några minuter försenad till detta möte.

För en sådan lyncheilijä som värdesätter reala utdelningar är ett sådant livsmedelsföretag mycket välkommet.
Till lunch serverades getost-, spenat- och tomatsoppa,

som fungerade ganska bra med Oikias havrekex.

Till efterrätt sedan Marjavasus röda vinbärskräm.

På denna plats var fotografering av produktionslokalerna förbjuden, så denna rapport kommer inte att innehålla samma bildkavalkad som den från LapWall. VD:n medgav att ett sådant förbud kanske inte är så nödvändigt, men vi beslutade att respektera regeln. Jag fick dock en glimt av produktionslokalerna från kontorsfönstret, varifrån de öppnade sig väl. Samtidigt råkade en underhållspersonal vara på plats som kunde berätta om bland annat autoklavmetoden, som också syntes väl.
Jag hade själv funderat över autoklavens funktion för olika typer av mat. Jag hade trott att den passade bäst för soppor och pastarätter, men den är tydligen mycket mångsidig. Det är bra om det finns vatten i maten, eftersom det fungerar som en bra värmeöverförare i processen. Därför fungerar till exempel pizza tydligen inte och hade vid test smakat som “grisöra”.
Organisationsförändring i fokus
Lunchdiskussionen fokuserade ganska mycket på den administrativa organisationsförändringen, där den gamla holdingbolagets modell med fyra VD:ar har ändrats till en modell med en VD. Samtidigt har Marjavasus verksamhet integrerats i Feelias verksamhet. Både organisatoriskt och fysiskt genom att flytta produktionen från Kuopio till Pyhäntä. Detta skedde tydligen i början av året och har gradvis börjat rulla på.
Jag tog också upp Pyhäntäs läge, särskilt när det gäller arbetskraft. För närvarande söker företaget en produktionschef, och det har tydligen kommit in många ansökningar, så det verkar inte vara något problem i det avseendet. Dessutom har de en ledig tjänst som kommersiell chef.
Wulff är ursprungligen från Kuopio, men har inte samma band till Pyhäntä som många företag i regionen brukar ha. Vi funderade på att det mitt i en sådan förändring kan vara en bra sak, att komma in i situationen utifrån och kanske kunna agera mer objektivt. Hon har erfarenhet av liknande förändringar och tillväxt från sitt tidigare arbete, så hon verkar vara en lämplig person för detta.
Det lät lite som att organisationen har hamnat lite efter tillväxten och att man nu måste stanna upp en stund för att få ordning på den, så att man kan fortsätta växa igen. Hon trodde att de administrativa förändringarna skulle vara ordnade till jul.
Affärsverksamhet
Jag frågade inte så mycket om Oikia, eftersom det behandlades ganska mycket i Indes resultatintervju. Jag frågade generellt om råvarupriserna och tydligen orsakar nötkött problem för närvarande. Det verkar inte finnas tillgängligt i Finland och måste importeras från EU, vilket sedan kräver egna tillstånd. Jag förstod det som att företaget kan hantera detta med olika produkter samt genom att ersätta nötkött med fläsk, kyckling eller växtbaserade lösningar.
Generellt diskuterades Feelias potential, särskilt inom den offentliga sektorn. De har redan fått beställningar från sektorn, men huvudsakligen från privata aktörer. Förhandlingarna med offentliga aktörer är långa och påverkas av politik. Å andra sidan funderade man på att det lönar sig att satsa och investera i detta säljarbete, eftersom ett avtal sedan genererar kontinuerlig omsättning under lång tid.
Även lobbyverksamhet lönar sig förmodligen. Strax före mig hade riksdagsledamoten Juha Hänninen från Samlingspartiet besökt fabriken. Det roliga med situationen är att han hade gått direkt från Feelia till LapWall, det vill säga vi korsade varandras vägar!
Denna rapport blev lite kort, då Wulffs personalmöte började och jag kanske också har något bristfällig information om företaget.
Reala utdelningar samlades dock in och det är trevligt att mumsa på dem i regionens vackra natur.

Disclaimer även här, att texten är min egen tolkning, som kan vara felaktig på grund av mina brister.
Ps. Slutligen kan man säga att en sådan lyncheily av två företag på en och samma dag är en ganska kognitivt krävande uppgift. Åtminstone för mig.