Finanssektoren som investering

Kauppalehti rapporterede i går om en ret overraskende handel, da fonden OP-Metsänomistaja solgte over 10.000 hektar skov til Tornator (artiklen er i hvert fald i øjeblikket frit tilgængelig):

Den solgte skov svarer til ca. 8 % af fondens skovareal, og vurderet ud fra gennemsnitsprisen ligger købssummen i omegnen af 35 millioner euro. Med disse antagelser solgte fonden ca. 6 % af sine investeringsaktiver i denne ene handel. En ekstra krølle på handlen er, at den samme fond ejer 19,69 % af køberens, det vil sige Tornators, aktier.

Man kan ikke undgå tanken om, at en bølge af indløsninger allerede har ramt skovfondene, og at man med denne handel har forberedt sig på udbetalingen af fremtidige indløsninger. Ifølge fondens halvårsrapport havde fonden næsten 22 millioner euro i kassen ved udgangen af juni, og efter denne handel kunne beløbet ligge i størrelsesordenen 60 millioner euro, hvilket svarer til 10 % af fondens værdi:

https://www.op-mediapankki.fi/l/6dcWKxcKbmv7

Oplysninger om fonden OP-Metsänomistaja findes fra side 400 og frem i PDF-filen. Tornator-aktier findes også i fonden til et eventuelt salg med en bogført værdi på 112 millioner euro, men findes der købere til den bogførte værdi?

19 Synes om

Sale og Kassu har skrevet nogle gode kommentarer om kapitalforvalternes år 2025 :slight_smile:

Børsåret begynder at lakke mod enden, og efter Q3-sæsonen begynder der at tegne sig et ret godt billede af, hvordan året er gået for kapitalforvalterne. Markedssituationen har i det store hele været meget gunstig for kapitalforvalterne i løbet af 2025. Kapitalmarkederne har været i en vedvarende opadgående trend, og man kom sig i sidste ende meget hurtigt over forårets toldkaos. Investorernes risikovillighed er da også vokset i Finland i løbet af året, efter at stemningen ellers var meget forsigtig i starten af året.

7 Synes om

Sale diskuterede ejendomsfonde med Hannu Huuskonen. :slight_smile:

Emner:

00:00 Start
00:28 Hannu Huuskonen
06:14 Ejendomsfonde
09:34 Fordele
12:52 Ulemper
18:29 For den private investor
23:35 Hvorfor blev de så populære?
28:45 Er vi i en krise?
31:13 Den nuværende situation
44:00 Lukning af fonde
54:02 Hvor mange indløsninger er der i kø
58:55 Krisens varighed
01:06:35 Omdømme
01:09:08 Efterspil
01:30:00 Spørgsmål fra publikum

10 Synes om

Godt nytår til tråden! :tada:

Næste uge bliver endnu en gang pinlig for de indenlandske åbne ejendomsfonde :clown_face: Den ene fond efter den anden vil nemlig i denne uge informere om udskydelse af deres indløsninger, da størstedelen af fondene har indløsningsvinduer ved udgangen af juni og december. Typisk udbetales indløsninger på disse tidspunkter, og indløsninger skal normalt indsendes mindst 6 måneder i forvejen. Det vil sige, at det primært er indløsninger foretaget i H1’25, der nu forfalder til udbetaling. Jeg har her samlet et hurtigt overblik over, hvilken situation de forskellige selskaber står i med deres fonde. Jeg følger også med interesse fondenes afkast fra Q4, da der i flere år er foretaget lidt kraftigere værdireguleringer i Q4 (selvom vurderingsrapporterne naturligvis udarbejdes 4 gange om året). :clipboard:

eQ: eQ vil med sikkerhed informere om udskydelse af indløsninger i fondene Liikekiinteistöt (Erhvervsejendomme) og Yhteiskuntakiinteistöt (Samfundsejendomme), da begge fonde allerede har tidligere indløsninger i kø, som ikke er udbetalt. eQ solgte nogle ejendomme fra sine fonde i løbet af Q4, og jeg anser det for muligt, at de vil gentage, at de udbetaler nogle ældre indløsninger. eQ offentliggør også udvidede rapporter om sine fonde (sandsynligvis først om et par uger), og disse er selvfølgelig interessante. eQ Liikekiinteistös kvartalsafkast var -3,5 % i Q4, så presset fortsætter dér.

Titanium: Titanium Hoivarahasto (Plejefond) vil meget sandsynligt igen udskyde indløsninger, da indløsninger fra de to foregående vinduer stadig står i kø uden at være udbetalt. Fonden solgte endelig nogle ejendomme i december (https://www.inderes.fi/analyst-comments/titaniumin-hoivarahasto-myy-kohteita-35-meurlla), og fonden burde logisk set samtidig udbetale gamle indløsninger. Derudover er vi selvfølgelig interesserede i at se, hvilken rabat i forhold til den bogførte værdi (tasearvo) disse ejendomme er solgt med, og hvor stor en del af de indløsninger, der står i kø, fonden er i stand til at udbetale. For boligfondens vedkommende lykkedes det Titanium at udbetale de udestående indløsninger i løbet af H2 (:clap:), og det bliver spændende at se, om de kan undgå at udskyde indløsninger nu.

OP: OP behøver ikke at informere om udskydelse af indløsninger, da de lukkede fondene (Vuokratuotto og Palvelukiinteistöt) for et år siden (man kan ikke indløse/tegne). Alle udestående indløsninger er blevet udbetalt i løbet af 2025, men fonden forbliver fortsat lukket. OP har logisk set et enormt pres for at åbne fonden, da argumentet om investorernes interesse og/eller den usædvanlige markedssituation fungerer stadig dårligere. Jeg har svært ved at forstå, hvordan OP kan retfærdiggøre at holde fondene lukkede længere nu, især når begge fonde i løbet af 2025 har leveret positive kvartalsafkast (hvis afkastet er positivt, skulle man tro, at de underliggende ejendomme kunne sælges til deres bogførte værdier?).

Ålandsbanken: Å havde den tvivlsomme ære at være den første aktør, der udskød indløsninger fra en boligfond (Asuntorahasto) i efteråret 2023. Fonden har udskudt indløsninger lige siden, og vi vil med 100 % sikkerhed kunne læse om udskydelse af indløsninger også i den kommende uge. Hos Å er værdien af boligfonden i øvrigt faldet med ca. 20 % siden efteråret '23, hvor den blev lukket for at beskytte kundernes interesser. Efter et værdifald på 20 % og fastlåste penge i 2 år vil mange kunder sikkert undre sig over, om denne løsning var for at beskytte kundernes interesser eller for at tage et spekulativt væddemål med kundernes penge.

Som en sidebemærkning vil jeg nævne, at Ålandsbanken nu også har lukket deres vindfond (Tuulirahasto) (skete i sommer), og her vil indløsninger også med sikkerhed blive udskudt. I vindfonden følger jeg værdioudviklingen med interesse, da situationen for de underliggende aktiver er vanskelig (som for alle finske vindmølleparker) på grund af den lave elpris.

S-Pankki: S-Pankkis boligfond opererer i en anden cyklus, så der kommer først en meddelelse i februar. S-Pankki har ikke ligefrem udskudt indløsninger, da fonden har opfundet en ”genial” måde at undgå dette på. Fonden godkender kun en brøkdel af indløsningerne målt i euro, og resten af indløsningerne annulleres. Det betyder, at de, hvis ordre ikke går igennem, er nødt til at lave en ny indløsningsordre. Desuden ryger disse nye indløsninger altid over i det næste indløsningsvindue, hvilket svarer til at sparke dåsen videre. Det er også tvivlsomt, hvor godt den berømte ”bedstemor fra Pihtipudas” (den jævne investor) forstår en sådan annullering af indløsninger.

Evli bliver nok også nødt til at udskyde udbetalingen af indløsninger fra sin Vuokratuotto 2-fond, da der efter min forståelse også her er flere indløsninger i kø.

Man må håbe, at skovfondene (metsärahastot) forbliver åbne; den finske sektor for specialinvesteringsfonde har ikke ligefrem brug for en situation lige nu, hvor en skovfond er nødt til at udskyde indløsninger. Dette bliver også spændende i Q4, da alle tre åbne skovfonde har indløsningsvindue i december. :grimacing: :evergreen_tree:

69 Synes om

Det er ret overraskende, at ingen har indbragt disse suspenderinger for domstolene.

Hvis man har ret til at suspendere indløsninger midlertidigt, hvornår ændrer det sig så til en permanent tilstand?

Folk har trods alt penge bundet i disse, og ejendom bør have en form for beskyttelse. Lige nu er der intet tegn på den slags.

De penge, som kunne have været til rådighed nu, ville sandsynligvis have givet et bedre afkast på en lønkonto i denne suspenderingsperiode end i en lukket fond.

17 Synes om

Hvad med UB’s produkter? Så vidt jeg forstår, har deres fonde ikke været lukket en eneste gang endnu.

3 Synes om

Ja! UB, Alexandria og, så vidt jeg ved, også Aktia har været i stand til at holde deres ejendomsfonde åbne gennem hele denne krise. Det er en god præstation, når man tager den svære markedssituation i betragtning.

Btw, nu er der kommet en meddelelse fra eQ om udsættelser. YKK udbetaler 40 % af de gamle indløsninger, men de nyeste ryger bagerst i køen. https://www.eq.fi/fi/funds/news/2026-01-05

eQ har også ret omfattende fondsspecifikke begrundelser for, hvorfor de gør dette: https://www.eq.fi/~/media/files/funds/eq-yhteiskuntakiinteistot/eq-yhteiskuntakiinteistöt_lunastusten-maksutilanne-ja-käsittely.pdf?la=fi

16 Synes om

Her ville der være et godt emne til et speciale for en økonom med temaet: Ville konkurs og en ekstern kurator have været en bedre valgmulighed for kunden, når utilsigtet insolvens indtræffer?

Pressemeddelelse fra Evli i dag om, at indløsninger i Vuokratuotto 2 bliver sat i kø: https://assets.evli.com/production/Evli.com/Documents/Mutual_funds/Other_information/FI/Asiakastiedote_Evli-Vuokratuotto-II_2026_01_07_fi.pdf?dm=1767783215

Jeg må sige, at der er kommet overraskende få udmeldinger endnu, når man tager i betragtning, hvor langt vi er henne i måneden. For et år siden kom de meget hurtigere. Selvfølgelig har der været helligdage indimellem, men det lugter lidt af, at udsættelser efterhånden er “business as usual”, og at det ikke er så nøje, om det meldes ud med det samme eller med en lille forsinkelse. Da der er tale om en usædvanlig og meget væsentlig sag, bør ejerne efter min mening informeres med det samme og ikke med forsinkelse. For god ordens skyld træffes beslutningen formelt af fondsselskabets bestyrelse, og først derefter kan der informeres om udsættelserne. Sandsynligvis har de lange helligdage forsinket fondsselskabernes bestyrelsesmøder.

28 Synes om

Tak for de links, Sauli. Jeg læste eQ’s begrundelser for at udskyde indløsningerne. Begrundelsen om ansvarligt salg i en situation, hvor der er få købere, er efter min mening ikke uden grundlag. At udskyde indløsninger er selvfølgelig ikke ideelt. Men at sælge ejendomme hurtigt med en stor rabat ville heller ikke være ideelt (og heller ikke risikofrit). Uanset hvad man gør, vil der være problemer.

3 Synes om

Hvis markedsværdien af et objekt falder, så er det dets værdi. Det er ikke på rabat på det tidspunkt. Det er heller ikke overvurderet, når værdierne stiger.

Markedet normaliseres ikke, før denne boble brister.

Hvis en virksomhed som Kojamo på et tidspunkt kostede 20 euro pr. aktie, hvor realistisk er det så at sige, at det stadig er en 20-euro-virksomhed, selvom aktiekursen ligger omkring en tier?

10 Synes om

Jeg synes, at der har været det samme problem med denne her bogføring til ”markedsværdi” for både fonde og ejendomsinvesteringsselskaber: I begge tilfælde er de bogførte værdier blevet opskrevet, når markedet har været overophedet.

Efter at hypen lagde sig, begyndte både fonde og Kojamoer at fortælle, at den nuværende markedssituation ikke svarer til ejendommenes reelle værdi. Disse værdier var blevet pumpet op på baggrund af vurderingsrapporter udarbejdet i perioden med lavt renteniveau.

Det er efter min mening værd at bemærke, at stigningen i renteniveauet ikke ser ud til at have påvirket den værdi, der oplyses i vurderingsrapporterne, i særlig grad.

13 Synes om

Vi er sikkert alle enige om, at paniksalg i forbindelse med f.eks. en krise ikke er smart (f.eks. corona eller finanskrisen). I kriser tørrer likviditeten typisk helt ud, og priserne afspejler dette. I den nuværende situation mener jeg frem for alt, at spørgsmålet er, hvor længe man kan hævde, at den nuværende situation er en undtagelsestilstand? Dette er ikke en krisesituation, men et bear-marked efter et langt bull-marked. Der handles meget mindre end for f.eks. 3 år siden, men der handles dog. Efter min mening afspejler de nuværende priser snarere de nuværende markedsrealiteter end en form for undtagelsestilstand. Ja, der er færre købere end i de vilde år, men disse cyklusser hører til gamet. For eksempel er værdierne i Ålandsbankens boligfond faldet med over 20 % siden de første udsættelser, så den udsættelse er blevet dyr for kunderne (ja, jeg ved godt, at ejendommene ikke kunne være solgt til den bogførte værdi dengang, men det havde sikkert været muligt at få tingene skudt afsted med en rabat på under 20 %?).

32 Synes om

Det lader til at fungere sådan, at hvis en fond udbyder en ejendom til 100, og det højeste bud er 70, så står den stadig til 100 i balancen. De foretager ikke en nedskrivning, og den ”eksterne” vurderingsmand får ikke kendskab til disse markedspriser, eller hvis vedkommende gør, så tages der ikke højde for det.

Edit:

Her er også Etlas figur over boligmarkedet. Situationen kan være værre om et år end nu.

Og lige nu er vi ikke langt fra gennemsnittet.

8 Synes om

Der er endnu ikke kommet nogen meddelelse fra Titanium om udsættelse af indløsninger. Selskabet har altid meldt dette ud tidligere, og jeg tror ikke, at selskabet har ændret på denne praksis. Hos f.eks. Å har man normalt som udenforstående kunnet læse om disse i fondens kvartalsrapporter, som altid udkommer med flere ugers forsinkelse.

Man må efterhånden tillægge det en vis sandsynlighed, at Titanium Hoiva ikke længere behøver at udsætte indløsninger, men i stedet vil kunne betale restancerne + de nuværende indløsninger fuldt ud via december-transaktionen. Dette ville naturligvis være en utrolig god nyhed for aktionærerne (og selvfølgelig for fondsejerne). Jeg anser stadig en forsinkelse på grund af helligdagene som sandsynlig, men sandsynligheden for et positivt scenarie stiger, som dagene går :thinking:

10 Synes om

Ejendomsfonde har ofte gearing, det vil sige lån.

Hvis værdiansættelsen af et objekt var 100, og man fik 70 for det, så ville værdien af selve investeringen med en typisk gearing på f.eks. 20 %…30 % vel være betydeligt under 70.

Jeg orker ikke at regne det ud på mobilen, men långiveren deltager i hvert fald ikke i rabatgildet…

1 Synes om

Denne kommentar hører måske mere hjemme i kaffestuen, men generelt set virker det som om, at investorer har en nærmest ubegrænset tillid til “eksterne vurderingsmænds” vurderingsrapporter. I gamle dage kunne man få de vurderingsrapporter lokalt for en flaske snaps fra en “kompetent” ejendomsmægler; i dag er større aktører nødt til at betale rigtige penge for dem.

En ekstern vurderingsmand er som regel bevidst om den aktuelle markedssituation, og til hvilken pris et bestemt aktiv ville kunne realiseres på et givet tidspunkt. De har dog et enormt råderum, når de udarbejder vurderingerne, og de bliver aldrig stillet til ansvar for en eventuelt forkert vurdering.

I denne situation er det mest naturlige at udarbejde en vurderingsrapport, der tilfredsstiller ordregiveren/betaleren. Ellers vil den næste vurderingsrapport blive lavet af en anden part, som så også scorer pengene for opgaven.

9 Synes om

Jeg var et par timer for tidligt ude, nu kom der meddelelser fra Titanium:

For Hoivas vedkommende udskyder Hoiva som forventet indløsningerne fra vinduet ved årsskiftet (dvs. indløsninger indgivet i H1’25). Hoiva udbetaler også halvdelen af de ældste indløsninger (foretaget i H1’24 og som stod til udbetaling 1.1.2025). Dette er et vigtigt datapunkt. Fonden solgte ejendomme for 35 MEUR i december, og hvis det antages, at man ikke ønsker at øge gearingen, kunne der udbetales ~25 MEUR til investorerne fra det beløb. Dette ville betyde, at H1’24-indløsningerne var på 50 MEUR, altså det samme som vi havde forventet, at alle indløsninger ville være i alt. Der er selvfølgelig en mulighed for, at selskabet efterlader noget råderum til udbetaling af afkastandele, men det er svært at tolke denne meddelelse positivt for Titanium, og der er en klar risiko for, at indløsningerne netto er større end vores forventninger :grimacing: Jeg vil sætte mig nærmere ind i dette, så snart jeg er tilbage på arbejde på mandag.

For Asuntos vedkommende blev de gamle indløsninger afviklet i løbet af efteråret, men nu udskydes de nye igen.

32 Synes om

Her er endnu en Q4-gennemgang fra Ålandsbankens Boligfond ved ugens udgang, hvor der ikke overraskende rapporteres om fortsatte udsættelser. Porteføljeforvalternes kommentarer er meget dystre. I tidligere rapporter har kommentarerne været mere positive. Nu siges det direkte, at priserne ikke forventes at stige ordentligt før i 2026. :derelict_house:

Fonden står i en ret svær situation. Der er en enorm kø af indløsninger, cashflowet er negativt (eget estimat), gearingen er høj (LTV 44 %) og der er ingen klare drivere for et positivt afkast. Den gearing er godt nok pinligt høj, da et fald på godt 10 % i porteføljens værdi ville sende LTV over det tilladte niveau på 50 %. :chart_decreasing:

Jeg har lavet en hurtig beregning på bagsiden af en kuvert, der viser, at fonden udbetalte ca. ~30 MEUR i indløsninger i løbet af 2025. I årsrapporten for 2024 oplyste de, at der var indløsninger for 68 MEUR i køen. Oven i dette er der selvfølgelig kommet indløsninger foretaget i H2’24 og H1’25 (den værste mediestorm var i starten af 2025, så der er helt sikkert kommet flere indløsninger til). Disse vil blive udbetalt indtil mindst 2027. :people_wrestling:

Fondens værdi er nu faldet med næsten ~25 % siden indløsningerne blev udskudt for godt 2 år siden. :neutral_face:

Ellers en ret elendig uge for de finske specialfonde, men det er positivt, at skovfondene ikke har rapporteret om problemer, så der ser det ud til, at man kan håndtere indløsningerne. :+1:

35 Synes om

Gearing på 44 % af den selvdefinerede balanceværdi, hvilket betyder, at gælden reelt er over 50 %

Og trægheden på boligmarkedet betyder, at man er omkring 300 boliger om måneden bagud i antallet af handler i forhold til en normal situation

9 Synes om