Godt nytår til tråden! 
Næste uge bliver endnu en gang pinlig for de indenlandske åbne ejendomsfonde
Den ene fond efter den anden vil nemlig i denne uge informere om udskydelse af deres indløsninger, da størstedelen af fondene har indløsningsvinduer ved udgangen af juni og december. Typisk udbetales indløsninger på disse tidspunkter, og indløsninger skal normalt indsendes mindst 6 måneder i forvejen. Det vil sige, at det primært er indløsninger foretaget i H1’25, der nu forfalder til udbetaling. Jeg har her samlet et hurtigt overblik over, hvilken situation de forskellige selskaber står i med deres fonde. Jeg følger også med interesse fondenes afkast fra Q4, da der i flere år er foretaget lidt kraftigere værdireguleringer i Q4 (selvom vurderingsrapporterne naturligvis udarbejdes 4 gange om året). 
eQ: eQ vil med sikkerhed informere om udskydelse af indløsninger i fondene Liikekiinteistöt (Erhvervsejendomme) og Yhteiskuntakiinteistöt (Samfundsejendomme), da begge fonde allerede har tidligere indløsninger i kø, som ikke er udbetalt. eQ solgte nogle ejendomme fra sine fonde i løbet af Q4, og jeg anser det for muligt, at de vil gentage, at de udbetaler nogle ældre indløsninger. eQ offentliggør også udvidede rapporter om sine fonde (sandsynligvis først om et par uger), og disse er selvfølgelig interessante. eQ Liikekiinteistös kvartalsafkast var -3,5 % i Q4, så presset fortsætter dér.
Titanium: Titanium Hoivarahasto (Plejefond) vil meget sandsynligt igen udskyde indløsninger, da indløsninger fra de to foregående vinduer stadig står i kø uden at være udbetalt. Fonden solgte endelig nogle ejendomme i december (https://www.inderes.fi/analyst-comments/titaniumin-hoivarahasto-myy-kohteita-35-meurlla), og fonden burde logisk set samtidig udbetale gamle indløsninger. Derudover er vi selvfølgelig interesserede i at se, hvilken rabat i forhold til den bogførte værdi (tasearvo) disse ejendomme er solgt med, og hvor stor en del af de indløsninger, der står i kø, fonden er i stand til at udbetale. For boligfondens vedkommende lykkedes det Titanium at udbetale de udestående indløsninger i løbet af H2 (
), og det bliver spændende at se, om de kan undgå at udskyde indløsninger nu.
OP: OP behøver ikke at informere om udskydelse af indløsninger, da de lukkede fondene (Vuokratuotto og Palvelukiinteistöt) for et år siden (man kan ikke indløse/tegne). Alle udestående indløsninger er blevet udbetalt i løbet af 2025, men fonden forbliver fortsat lukket. OP har logisk set et enormt pres for at åbne fonden, da argumentet om investorernes interesse og/eller den usædvanlige markedssituation fungerer stadig dårligere. Jeg har svært ved at forstå, hvordan OP kan retfærdiggøre at holde fondene lukkede længere nu, især når begge fonde i løbet af 2025 har leveret positive kvartalsafkast (hvis afkastet er positivt, skulle man tro, at de underliggende ejendomme kunne sælges til deres bogførte værdier?).
Ålandsbanken: Å havde den tvivlsomme ære at være den første aktør, der udskød indløsninger fra en boligfond (Asuntorahasto) i efteråret 2023. Fonden har udskudt indløsninger lige siden, og vi vil med 100 % sikkerhed kunne læse om udskydelse af indløsninger også i den kommende uge. Hos Å er værdien af boligfonden i øvrigt faldet med ca. 20 % siden efteråret '23, hvor den blev lukket for at beskytte kundernes interesser. Efter et værdifald på 20 % og fastlåste penge i 2 år vil mange kunder sikkert undre sig over, om denne løsning var for at beskytte kundernes interesser eller for at tage et spekulativt væddemål med kundernes penge.
Som en sidebemærkning vil jeg nævne, at Ålandsbanken nu også har lukket deres vindfond (Tuulirahasto) (skete i sommer), og her vil indløsninger også med sikkerhed blive udskudt. I vindfonden følger jeg værdioudviklingen med interesse, da situationen for de underliggende aktiver er vanskelig (som for alle finske vindmølleparker) på grund af den lave elpris.
S-Pankki: S-Pankkis boligfond opererer i en anden cyklus, så der kommer først en meddelelse i februar. S-Pankki har ikke ligefrem udskudt indløsninger, da fonden har opfundet en ”genial” måde at undgå dette på. Fonden godkender kun en brøkdel af indløsningerne målt i euro, og resten af indløsningerne annulleres. Det betyder, at de, hvis ordre ikke går igennem, er nødt til at lave en ny indløsningsordre. Desuden ryger disse nye indløsninger altid over i det næste indløsningsvindue, hvilket svarer til at sparke dåsen videre. Det er også tvivlsomt, hvor godt den berømte ”bedstemor fra Pihtipudas” (den jævne investor) forstår en sådan annullering af indløsninger.
Evli bliver nok også nødt til at udskyde udbetalingen af indløsninger fra sin Vuokratuotto 2-fond, da der efter min forståelse også her er flere indløsninger i kø.
Man må håbe, at skovfondene (metsärahastot) forbliver åbne; den finske sektor for specialinvesteringsfonde har ikke ligefrem brug for en situation lige nu, hvor en skovfond er nødt til at udskyde indløsninger. Dette bliver også spændende i Q4, da alle tre åbne skovfonde har indløsningsvindue i december.