SFR offentliggjorde i går vinderne af sin institutionelle undersøgelse for 2025 (findes her).
SFR’s undersøgelse interviewer årligt over 100 indenlandske institutioner. Da der ifølge vores beregninger er under 200 enheder, der kan klassificeres som institutioner i Finland, er undersøgelsens stikprøve meget omfattende. Undersøgelsen vurderer alle relevante indenlandske kapitalforvaltere ud fra ni forskellige kvalitetskriterier. De vigtigste kategorier er store kapitalforvaltere og udfordrere. Derudover uddeler SFR også priser i visse særlige kategorier. ![]()
Undersøgelsens centrale målepunkter er kvalitet og brugervenlighed. Historisk set har disse kategorier haft en ret stærk forbindelse til hinanden, og de aktører, der har været førende inden for kvalitet, er senere også blevet de mest anvendte aktører. Vi bemærker, at forskellene i undersøgelsens scoring ofte er meget små, og for eksempel var der sidste år kun 0,15 point mellem placering 1 og 7 i kvalitetspoint (skala 1-5). Samlet set anser vi SFR’s undersøgelse for at være den bedste kapitalforvaltningsundersøgelse i Finland, og den giver en god indikation af forskellige aktørers udvikling. Vi bemærker, at SFR’s undersøgelse ikke er offentlig, og jeg har heller ikke selv set hele undersøgelsen for i år. Derfor fremhæver jeg her kun observationer fra de selskaber, jeg følger. ![]()
Blandt de selskaber, vi følger, klarede Evli sig igen godt og placerede sig som nummer to i kategorien for store selskaber. Evli har ligget i toppen af undersøgelsen i godt over et årti. I udfordrerkategorien forbedrede UB sin placering med et trin og vandt hele kategorien. ![]()
Mandatum, som i de seneste år har haft en fantastisk stigning til topplaceringerne i undersøgelsen, var til vores store overraskelse ikke blandt de tre bedste. For eQ’s vedkommende var resultatet for andet år i træk en klar skuffelse, da de endte på en 7. plads i kvalitetspoint. Mellem 2017-2023 vandt eQ kvalitetkategorien med undtagelse af ét år.
Sandsynligvis vil selskaberne i løbet af dagen i dag selv informere mere detaljeret om resultaterne og fortælle om bl.a. brugervenlighed. ![]()