Karkeasti voidaan ehkä sanoa, että tuon verran olisi tarvetta rahoitukselle kohti 2027 julkaistavia tutkimustuloksia. Itse olen epätietoinen, mikäli anteja on tarkoitus järjestää useampi - mikä on markkinan vastaus.
Tällä hetkellä ankkuriomistajien tai yritysvaltaajien/ostajien osalta odotetaan liikettä.
kyllä ..nyt tarvittaisiin merkintäsitoumuksia ennen yhtiökokousta.
ONGELMA on - niistä tiedottaminen korottaisi kurssia lisäämällä luottamusta annin onnistumiseen.
Tämä ei taas ole potentiaalisen merkitsijän etu, koska miksi korottaa kurssia kun annin yksikköhinta nousisi? Nämä olisi pitänyt saada jo ennen kokouskutsua.
Nyt pitäisi siis yhtiön sisäpiirin toimia, mikäli luottavat Faronin menestykseen. Syrjälältä tällaista liikettä lienee turha odottaa - hän on puhdas sijoittaja ja 25-30 miljoonan euron omaisuusarvon lasku YTD tuskin lisää solidaarisuutta Faronin tai sen piensijoittajien suuntaan. Tämä ei tarkoita etteikö hän mahdollisesti osallistu antiin - hänen oma etunsa olisi silloin saada mahdollisimman edullisesti antiosakkeita, mikäli ei heitä hanskoja ja luovuta.
Siinäpä sitä ollaan ytimessä. Eikös me tuulipuvut ajatella juuri samalla tavalla? Nyt olisi hyvä ostaa, kun olisi jotain tietoa. Kun/jos tietoa tulee, kurssi nousee, on niin kallista että…
Itse olen hiljalleen kääntymässä lisäämisen puolelle. Missään nimessä en luovu. Onhan kadun ylityksessäkin omat riskinsä…
Tarkoittaisikohan tuo että Faron on tiedotuksellisesti avautumassa sillä herra Joab on varsinainen tieteilijä viestinnän ja sen ongelmien parissa.
Osatekijänä tammikuussa 26 julkaistusta: “Business Ethics in the Healthcare Industry”
Siitä teoksesta löyy mm luku:
“The Ethics of Optimism: Managing Investor Expectations in Biotech and Pharma”
Olisiko hän se “Hakulinen” johon Esko V viittasi ?
Edit: eli ainakin kansaivälisen tason tietämys pitäisi olla näiden osakeantimanööveerien takana!
Edit 2: Saa poistaa jos taas mainostan
Se tässä on ollut suurin ongelma, että sijoittajat pidetään pimennossa asioista.Onhan sitä palstalla puhuttu vuosia.Johdon ylimielisyyttä, johon toivottavasti tulee täysin uusi suunta.Enemmän avoimuutta, toivottavasti ei tullut liian myöhään.
Tällä hetkellä “ongelma” on se, että luottamus toimitusjohtajaan on mennyt. Se ero Helsingin ja USA:n välillä on, että jenkeissä luottamuksen menettänyt johtaja saa heti kenkää.
Jos tuote on kunnossa ja se nähdään potentiaalisena, niin täältä Helsingin pörssistä ne kyllä ostetaan pois kuljeksimasta. Onko Faronin tuote kunnossa, minä en osaa sitä sanoa. Mutta jotain kertoo se, että markkina-arvo on tällainen ja mikään iso lääkeyhtiö ei tee ostotarjousta. Eikö tämän pitäisi sijoittajille kertoa jo paljon?
80miljoonaa osaketta a 50snt, lyhyelläkin matematiikalla tuosta tulee 40M eur. Osakkeen hinta ei suinkaan tippunut yhtiön arvon putoamisen vuoksi vaan siksi että markkina arvioivat merkkariannin hinnaksi 50 senttiä osakkeelta. Kyllä, toki sijoittaja voi halutessaan nyt kyttäillä saako osaketta markkinalta edullisemmin, itse ainakin osallistun antiin rahoittakseni yhtiötä, en panikoivaa piensijoittajaa.
Toki itse olisin halunnut nähdä antihinnan esim euron pinnassa ja että koko haettavaa valtuutusta ei tarvitsisi antiin laittaa, mutta tällä hetkellä näyttää siltä että markkinat hinnoittelevat osaketta 50snt antihinnalle. Mikään ei toki suoraan estä euronkaan merkkariantia, mutta nykyisellä markkinahinnalla se voisi olla huono idea, joskin ilmoitus saattaisi nostaa suoraan kurssia, mutta löytyisikö siihen osallistujia on sitten toinen kysymys
Mikä logiikka tässä on? Ei ihan aukea?
Sellaisen logiikan ymmärrän että markkinan mielestä kerättävä rahasumma on suuri suhteessa siihen paljonko yhtiön molekyyliin ja yhtiön kykyyn sitä kehittää liiketoimintamielessä luotetaan, mutta merkintähintalogiikkaa kurssin attraktiopisteenä en hiffaa.
Logiikasta en tiedä, mutta niin se on faronin anneissa perinteisesti mennyt, oletus lienee että sama myydä nyt hieman kalliimmalla ja merkata sitten antihinnalla, niin jää edes senttejä taskunpohjalle / oletus että annin lähestyessä osaketta saa lähelle antihintaa vaikka ei osallistuis7
Osakekurssi lähestyy merkintähintaa, jos on oletuksissa, että osaketta saa sillä hinnalla ns.niin paljon kuin haluaa. Jos Nordea ilmoittaisi keräävänsä miljardin 10€ hinnalla, niin tietenkään osakekurssi ei sinne putoaisi.
Jos ja toivottavasti kun anti varmistuu (ankkurisijoittajien puolelta) ja ehdotkin ovat tiedossa, voi annin toteutuminen nostaa merkittävästi markkina-arvoa ja merkkareillekin selkeä myyntihinta.
Tottakai voi ja haluaisin uskoa että nostaakin, ymmärrän toki että osa pettyi kun ei tullut lottovoittoa partnerilta, mutta ollaan ennätysmatalassa valuaatiossa pitkiin aikoihin, joten syytä epäillä että jäätäisiin mörnimään ei ole. Toivoisin kuitenkin että anti onnistuu muutenkin kuin vain ankkureiden puolesta, minulla ja monella muullakin on tässä rahaa kiinni ja nähdäkseni paras tapa saada sille rahalle tuottoa tulevaisuudessa on pitää huoli että Faron ei mene rahoituksen vuoksi konkkaan.
Jos yhtiökokous oli 2.3 kerrotaanko annin ehdot heti samantien ja tuleeko silloin heti anti voimaan ja kaupankäynti loppuu kuin seinään? Vai jääkö joku päivä aikaa tehdä kauppaa annin tiedoilla? Vai voiko annin ehdot julkaista yllättäen ennen 2.3 kokousta?
Tietämätön kyselee että tietää milloin myydä saadakseen anti rahoja antia varten
Tuossa kokouksessa omistajat antavat hallitukselle valtuutuksen rakentaa ko. anti. Vaatii siis hallituksen kokouksen EGM:n jälkeen. Luultavasti tapahtuu vauhdilla, valmisteltu etukäteen asiaa, mutta tuskin sentään samana päivänä.
Minulle on yhdentekevää, merkitsenkö yhden osakkeen hinnalla 1,0 € vai kaksi osaketta hinnalla 0,50 €. Molemmissa vaihtoehdoissa Faron saa rahaa 1,0 € ja molemmissa vaihtoehdoissa minun omistusosuuteni pysyy nykyisellään.
Selvennätkö vielä, miksi matalampi hinta ja suurempi lukumäärä on mielestäsi merkitsijän etu?
Minulle on yhdentekevää, merkitsenkö yhden osakkeen hinnalla 1,0 € vai kaksi osaketta hinnalla 0,50 €. Molemmissa vaihtoehdoissa Faron saa rahaa 1,0 € ja molemmissa vaihtoehdoissa minun omistusosuuteni pysyy nykyisellään.
Ei pysy. Jos olit osakkeenomistaja aikaisemmin, 2 osaketta hintaan 0.5e dilutoi vanhoja omistuksiasi enemmän. Lisäksi uuden merkinnän kattama suhteellinen omistusosuus eroaa.
Jos taas olet kokonaan uusi sijoittaja faronissa, ja sijoitat 10K€, ensimmäisessä tilanteessa omistat 0,0064% yhtiöstä, toisessa 0,0102% (oletuksella että annilla kerätään 40M€ yhteensä ja alussa osakekanta 116M osaketta).
…Ja 0.5e tilanteessa se HCM-vaihtovelkakirialainan maksuerän aiheuttama diluutio tulee kalliimmaksi.