Ojoj, det var verkligen en rejäl vändning att det blir en företrädesemission på 40 miljoner, även om det verkligen inte kom som en blixt från klar himmel.
Man får ju lyfta på sin egen svans om inte katten gör det själv.
Värdeskapande sker även i den situationen när finansieringen säkras. Jag hävdar att det finns en rabatt i Faron på grund av osäkerhet kring finansieringen, som försvinner när vi får klarhet i hur fas 3 ska finansieras.
Det vill säga, läget är att sannolikheten är x % för ett partneravtal, och y % för en finansieringskris och finansiering via eget kapital från en dålig position.
Det bra läget för att ta in eget kapital är lite som förbi redan, om man inte på något sätt kopplar det till det där avtalet.
För mig fungerade Jurriaans minskning som en varningssignal, och jag sålde av min oproportionerligt stora post direkt vid det meddelandet. Här måste man känna till den nederländska kulturen lite för att förstå att det inte är någon köksrenovering på gång, utan har man 8k av sina egna pengar investerade så vore man dum om man inte tog ut dem. Det finns inga lojala “bolagets män” där, utan det är det egna intresset som styr.
Även om jag undvek den här bomben så konstaterar jag också att min investeringstes för det här bolaget nu föll i bitar när även nästa fas genomförs med egen finansiering, och jag vill inte längre bära mer binär risk. (Kanske åldern och livssituationen börjar ta ut sin rätt?)
Om man dessutom tittar på kursgrafen för de senaste fem åren kan man konstatera att “buy and hold” inte är en vinnande strategi, men det har funnits gott om lägen för trading.
Jag har varit en Faron-permabull, men nu vände sentimentet och jag tänker minska mitt deltagande i den här tråden. Jag jobbar inte längre med att bevaka marknaden för cancerbehandlingar, så ämnet inspirerar inte på samma sätt längre, och i och med barnen har tiden blivit mer värdefull, så man kan dra ner på bevakningen av ett enskilt biotech-bolag och istället köpa ETF:er månadsvis. Lycka till till bolaget och allt gott, men för mig passar det här inte längre. Adjö.