Det här företaget har halkat ner från kategorin intressant till kategorin undvik. Orsaken är avsaknaden av en fungerande strategi, vilket kristalliseras i en mycket svag tillväxt. Vätgasbranschen är helt enkelt sådan för tillfället att konceptet måste vara i ordning. Det innebär att bolaget måste erbjuda helhetslösningar. Antingen genom att erbjuda dem själv eller genom nätverkande och via partners produktportföljer. Det är ju därför dessa partnerskap ingås inom vätgassektorn. Att slipa på bolagets strategi är förstås önskvärt om behov uppstår, men i Everfuels fall känns det som att bolaget har tappat riktningen. Nu hoppar man över till en helt annan sektor, och jag tror inte att Everfuel har tillräckliga muskler för att bli en framgångsrik vätgasproducent.
Det franska taxibolaget Hype är ett bra exempel på ett fungerande koncept för lätt trafik inom H2-sektorn. Det har integrerat vätgasproduktion, distribution, fordonspark, förare, konsumenter och en app under sitt eget paraply – antingen genom att göra det själv eller via partners. Man har gjort det enkelt för förare att gå över till att köra vätgastaxi – antingen som anställd eller som företagare. På så sätt har man själv skapat en efterfrågan på vätgas, som man sedan antingen producerar själv eller anskaffar via partners. Strategin verkar vara ganska framgångsrik och bolaget växer i snabb takt.
“Hype, en oberoende renodlad aktör inom lösningar för vätgasmobilitet, har valt ut 7 nya regioner: Le Mans, Bordeaux, Bryssel, Madrid, Barcelona, Lissabon och Porto, där företaget ska replikera sin beprövade modell som testats i över sju år i Parisområdet. Denna modell består av att samtidigt rulla ut sitt nätverk av tankställen för grön vätgas och tillhörande användningsområden, med taxibilar som den första relevanta marknaden.”
Home - First integrated hydrogen mobility platform - Hype
Ett annat bra exempel är Plug Power och Hyvia. Plug erbjuder även tankstationer och vätgas samt underhåll av utrustningen för vätgasdrivna gaffeltruckar, vilket gör att kunden får allt som behövs under ett och samma tak. Det här har varit den vinnande strategin inom denna sektor. Samma koncept erbjuder Plug och Renault genom Hyvia: skåpbil, underhåll av utrustning, stationer och vätgas kommer från samma håll. Skåpbilarna förbrukar vätgas som levereras till stationerna av Hyvia. På så sätt skapas ett ekosystem…
Everfuel har inte gjort något sådant – åtminstone inte i tillräcklig skala. Bolaget gav sig enligt min mening in i leken lite väl lättvindigt. Dessutom är timingen lite dålig; först blöder man pengar i några år och sedan försvinner man från marknaden precis när de franska vätgasskåpbilarna går i massproduktion. Å andra sidan spelar det knappast någon roll, då bättre integrerade konkurrenter är i en starkare position just nu och H2 Energys stora projekt framskrider i Danmark. Konkurrensen hårdnar och Everfuel lär vara ett av de förlorande företagen, särskilt när det är svårt på finansmarknaden.
Jag tvivlar på den nya strategins livskraft. Att producera vätgas är något för de stora grabbarna. Jag misstänker att Everfuel blir intryckt i ett hörn som en liten aktör inom denna sektor.
Så är det med det. Meh.