Denne virksomhed er faldet fra kategorien ‘interessant’ til kategorien ‘bør undgås’. Årsagen er manglen på en fungerende strategi, hvilket udmønter sig i ekstremt dårlig vækst. Brintbranchen er bare sådan lige nu, at konceptet skal være i orden. Det betyder, at virksomheden skal tilbyde helhedsløsninger. Enten ved at tilbyde det selv eller gennem netværk og partnere via deres produktporteføljer. Det er jo derfor, man indgår disse partnerskaber i brintsektoren. Det er naturligvis ønskeligt at finpudse virksomhedens strategi, hvis behovet opstår, men i Everfuels tilfælde føles det som om, virksomheden har mistet retningen. Nu hopper de så over i en helt anden sektor, og jeg tror ikke, at Everfuel har tilstrækkelige muskler til at blive en succesfuld brintproducent.
Det franske taxaselskab Hype er et godt eksempel på et fungerende koncept for let transport i h2-sektoren. De har integreret brintproduktion, distribution, køretøjsflåde, chauffører, forbrugere og en app under deres egen paraply – enten selv eller gennem partnere. Det er gjort nemt for chaufføren at skifte til brinttaxa – enten som ansat eller selvstændig. På den måde har de selv skabt efterspørgslen på brint, som de så selv producerer eller skaffer gennem partnere. Strategien ser ud til at være ret succesfuld, og virksomheden vokser med god fart.
“Hype, en uafhængig pure player inden for brintmobilitetsløsninger, har udvalgt 7 nye regioner: Le Mans, Bordeaux, Bruxelles, Madrid, Barcelona, Lissabon og Porto, hvor virksomheden vil replikere sin dokumenterede model, der er testet i mere end syv år i Paris-regionen. Denne model består i samtidig udrulning af netværket af grønne brinttankstationer og de tilhørende anvendelsesmuligheder, med taxier som det første relevante marked.”
Home - First integrated hydrogen mobility platform - Hype
Et andet godt eksempel er Plug Power og Hyvia. Plug tilbyder også tankstationer og brint samt vedligeholdelse af udstyr til brintgaffeltrucks, så kunden får alt nødvendigt under ét tag. Dette har været den vindende strategi i denne sektor. Samme koncept tilbyder Plug og Renault gennem Hyvia: varebil, vedligeholdelse af udstyr, stationer og brint kommer fra samme adresse. Varebilerne bruger brint, som leveres til stationerne af Hyvia. På den måde skabes et økosystem…
Everfuel har ikke gjort noget lignende – i hvert fald ikke i tilstrækkelig skala. Efter min mening gik virksomheden lidt for overilet i krig. Derudover er timingen dårlig; først bløder man penge i et par år, og så forsvinder man fra markedet, lige når de franske brintvarebiler kommer i masseproduktion. På den anden side betyder det næppe det store, da bedre integrerede konkurrenter står stærkere lige nu, og H2 Energys store projekt skrider frem i Danmark. Konkurrencen spidser til, og Everfuel vil sandsynligvis være en af de tabende virksomheder, især når det er svært på finansmarkederne.
Jeg tvivler på den nye strategis levedygtighed. At producere brint er noget for de store drenge. Jeg mistænker, at Everfuel bliver trængt op i en krog som en lille aktør i denne sektor.
Sådan er det. Meh.