Hy24 är en riktigt bra grej rent allmänt. Men 200 miljoner är inga stora pengar i de här sammanhangen och jag ser inte att särskilt mycket skulle ha förändrats. På något sätt måste efterfrågan på just deras vätgas säkras, och i Norden finns det även andra konkurrenter inom den här sektorn. Strategibytet är ingen mirakelkur om genomförandet inte håller högre kvalitet än tidigare.
Det Everfuel gjorde var oförlåtligt och förstörde enligt min mening ryktet som en pålitlig partner. Jag skulle förvåna mig om bolaget inte har sabbat sina relationer med Toyota i och med det tidigare tilltaget. I Europa finns det två jättar som driver vätgasmobiliteten framåt: Toyota och Hyundai. Det finns förvisso andra också, men dessa aktörer spelar den mest betydande rollen här i Europa, eftersom de samarbetar väldigt brett med europeiska företag och bidrar med sådant som andra inte har. Nu har bolaget trampat Toyota på tårna, och Hyundai är å andra sidan en konkurrent till Everfuel via H2 Energy – och den sammanslutningen har en verklig möjlighet att ta över marknaden på allvar. Så de korten är väl i princip spelade nu.
Jag menar alltså att om till exempel en vätgasbuss från CaetanoBus (Toyotas bränslecell) väljs ut för en nordisk stad, är då Everfuel den givna partnern för det projektet..? Jag vet inte, men jag tvivlar på det.
Alla gör förstås sin egen DD (Due Diligence), men jag är helt enkelt inte längre övertygad om det här bolaget. 200 miljoner försvinner ganska snabbt. Det kommer hela tiden nya aktörer till Norden, och risken finns att de gör saker bättre än Everfuel. Centraleuropa är å andra sidan de stora grabbarnas intresseområde.
![]()