Världens ledande plattform för social handel och investeringar, nu har även finländare möjlighet att investera i aktier via eToro utan mäklaravgifter.
Här diskuteras eToro-erfarenheter.

Världens ledande plattform för social handel och investeringar, nu har även finländare möjlighet att investera i aktier via eToro utan mäklaravgifter.
Här diskuteras eToro-erfarenheter.

eToro har åtminstone några helt fantastiska annonser. Jag har lagt in några nedan, ifall någon inte har sett dem.
Vad baserar sig det obetalda arbetet på? De får väl sina pengar någonstans ifrån.
Vid det här laget kände jag en klump i halsen…

vi får en stor bunt människor från hemlandet att bidra lite till fluktuationerna ![]()
eToros kostnader hittar du på länken nedan.
De har åtminstone en uttagsavgift, vilket betyder att eToro tar ut en fast avgift (5 USD) för uttag, som täcker en del av kostnaderna för internationella överföringar. Dessutom tillkommer valutaväxlingsavgifter.
Aktiehandel är gratis, men CFD-handel medför kostnader.
”Dessutom utförs alla aktieaffärer som görs på Milanobörsen (Borsa Italiana), Helsingfors, Köpenhamn och Oslobörsen som CFD:er, oavsett kontoregulering.”
&
”eToros handelsplattform är inte en börs eller en marknad. Detta innebär att du bara kan köpa och sälja aktier inom eToros handelsplattform. Det är inte möjligt att flytta öppna positioner från ditt eToro-konto till en annan mäklare eller till en annan person. Om du öppnar en aktieposition på eToro får du inget aktiebevis eller tilldelas rösträtt. Om företaget skulle utfärda utdelningar kommer ditt saldo att uppdateras i enlighet med ditt innehav.”
Jag skulle gissa att det kan finnas en viss spread också. Det första uttalandet “Du får valuta för alla dina pengar…” ingjuter inte direkt förtroende. Jag skulle dock gärna se ett åtminstone “nästan” provisionsfritt/kostnadsfritt alternativ här i Finland också.
Tänk på skatten. För mig är eToro ett nej, nej. CFD-förlust från försäljning är inte avdragsgill från försäljningsvinster i Finland
CFD:t ja verotus - Osakkeet - Inderes forum
Ingen courtage, men skillnaden mellan köp- och säljpris (spread) är stor.
Om man kopierar någon (CopyTrader), hur vet man om man kopierar en CFD? Och om man gör en förlust, hur vet man hur stor del av förlusten som kom från aktier (avdragsgill i beskattningen) och hur stor del från en CFD (inte avdragsgill)?
Det som lockar mig med eToro är att kopiera en bra modellportfölj eller person, men den här CFD:n skrämmer mig om jag gör en förlust. Och jag förstår inte hur jag kan veta mina kostnader i förväg om det finns kostnader i en CFD?
Detta eToro intresserar mig, eftersom även en fattig person kan köpa decimalaktier
. Finns det några användare av denna tjänst här? De enda kostnaderna uppstår när man tar ut försäljningsvinster… alltså de 5 euro…
Jag tänker inte spela med hävstänger eller liknande.
Finns det något annat att tänka på?
Tacksam för svar![]()
Du kan inte dra av en realisationsförlust från realisationsvinster vid beskattningen, eftersom du bara kan handla med CFD:er (Contract for Difference) på eToro.
Jag ser nästan inga positiva sidor med eToro för en aktieplockare, åtminstone inte på den finska börsen. Som @MoneyWalker nämnde förlorar du möjligheten att sälja förlustbringande tillgångar i slutet av året och därmed lätta på kapitalbeskattningen. Jag har stött på samma ämne i min bekantskapskrets, eftersom företagets annonser ständigt dyker upp, till exempel på YouTube.
Dessutom har det förklarats ovan hur eToro tjänar sina pengar. Från spreads. Om man förenklar det så är det nästan en transaktionskostnad. Det finns inga gratisluncher, åtminstone inte i investeringsvärlden. Europa saknar motsvarande riktiga mäklare som WeBull, Robinhood etc. i USA, som jag förstår det erbjuder genuint kostnadsfria köp och försäljningar.
{“content”:“För mig är problemet beskattning. Så om du kopierar någon annans portfölj kan det finnas hundratals försäljningar på en dag. Så hur kan du då rapportera dessa kapitalvinster till skattemyndigheten? Går det att få en rapport från eToro som tillfredsställer skattemyndigheten?”,“target_locale”:“sv”}
Kan en finländare inte använda WeBull eller Robinhood då? Eller är beskattningen problemet?
Alltså, det lönar sig inte att investera i den finska börsen via eToro, men där kan man köpa riktiga amerikanska aktier “gratis”. Det vill säga, man kan göra köp med små summor.
Hej etoro-användare! Säg mig, hur ska man agera med den finska skattemyndigheten när det gäller försäljningsvinster från Etoro?
Det verkar vara ett värdepapperskonto där alla försäljningar beskattas. Etoro, som en internationell investeringsplattform, gör sannolikt inte detta, så det ligger på investerarens ansvar. Även om kontot finns utomlands (tydligen på Cypern), borde man ändå betala skatt till Finland direkt för dessa?
Kan någon berätta hur man ska hantera detta? Tack
Jag tog eToro på hösten för att testa en spelportfölj.
eToro skickar inte automatiskt en sammanställning till skattemyndigheten, så alla försäljningar måste i princip specificeras manuellt i skattedeklarationen från den rapport som laddas ner från eToro. Och naturligtvis betala skatt på vinsten.
Här har man hänvisat till den populära metoden att kopiera andra investerare på eToro. Detta kan vara lockande, men jag har inte gett mig in på det på grund av de förväntade rapportutmaningarna. Problemet är alltså att kopiering är CFD-handel, vilket innebär att förluster inte får dras av.
Däremot kan eToro även användas för normal aktiehandel, och då är förluster avdragsgilla som vanligt. Det lönar sig bara att sätta sig in i det, så man vet när det är CFD och när det är direkt aktiehandel!
Det verkar gå ganska bra för eToro, och det kommer ständigt tjur-jackor och andra företagspresenter till ytterdörren. Det är dock användarna som betalar. Så även om handeln är “kostnadsfri”, är köp- och säljpriserna alltid sämre än de verkliga kurserna. Det största problemet har dock varit att vissa aktier har stängts. Ibland kan man inte ange ett pris för försäljning, utan man måste stänga till det som finns tillgängligt för tillfället. Med sådana aktier är det enda sättet att följa från Tradingview eller liknande vad som erbjuds på köpsidan innan man trycker på knappen. Detta kan lätt smälta bort ibland en procent av den vinst som kalkylatorn visade vid försäljningstillfället.
Jag återkommer till detta forum när deadline för skattedeklarationer närmar sig. Många har förmodligen börjat investera på eToro-plattformen och jag har inte stött på denna (ganska väsentliga) fråga tidigare.
Jag började med eToro förra året och lärde mig praktiskt att CopyPortfolior gör sin “rebalansering” efter årsskiftet (kan vara även vid andra tillfällen). Detta innebär att det sker en snabb försäljning och återköp av aktierna i portföljen, vilket är kapitalinkomstbeskattningsbart, eftersom eToro naturligtvis är ett värdepapperskonto. Deras rebalansering är frustrerande i sig, då jag själv är en långsiktig investerare med en tidshorisont på många år.
Jag skulle vilja fråga forumets kunniga vad eToros “pause investment” praktiskt innebär? Fryser det CopyPortfolio så att en liknande situation (rebalansering) inte kan uppstå och jag lugnt kan hålla mina investeringar utan årliga skattebördor? Eller gör “pause investment” fortfarande försäljningar på kontot (men inga nya köp), erfarenheter?
En annan sak är att kopiera CopyTraders. Många handlar mycket frekvent, så min fråga gäller mer dessa håll-portföljer… Tack!
Det var faktiskt en del kritisk diskussion om ämnet i andra trådar idag. Jag passade samtidigt på att ta bort superlativerna från rubriken, eftersom det utan källor känns som en fånig reklam.