Moro ja pahoittelut viivästyksestä. @populisti älä huoli, kyllä minä tämän huomasin, mutta valitettavasti 5min huomaamisen jälkeen unohdin 
En tunne Kinnevikiä niin hyvin, että osaisin tarkkaan sanoa miksi NAV alennus on näin hurja. Jos pitäisi veikata, niin siellä on jonkinlaiset konsernikulut jotka pitää totta kai laskea osien summa laskelmassa mukaan. Nämä selittäisivät jonkinlaisen alennuksen. Huomaathan, että Kinnevik on treidannut valtaosan ajasta jonkinlaisella NAV alennuksella. Joka tapauksessa alennus on nyt historiallisen iso ja kyllähän tämä suurella todennäköisyydellä selittyy epäluottamuksella strategiaan ja/tai huolella kirja-arvojen kestävyyteen.
Yleisesti ottaen PE-rahastojen arvoihin liittyen, kyllähän markkina tällä hetkellä kyseenalaistaa niitä laajalla rintamalla. Fakta on, että rahaa kerätty hurjia määriä tuossa nollakorkohumpassa ja siihen aikaan excelit ovat sylkeneet ulos hyvin erilaisia skenaarioita vs. se maailma mitä tässä on eletty viimeiset vuodet. Tästähän on myös viitteitä jälkimarkkinalla (secondary-markkina), missä PE-portfolioita myydään tällä hetkellä reippaalla alennuksella. Kinnevik ei ole tämän haasteen kanssa yksin, vaan sama haaste koskee myös muita firmoja:
Mielestäni tämä nykyinen taloustilanne on PE-rahastojen kannalta tosi kriittinen. Fakta on, että meillä on PE-salkuissa ennätysmäärä tavaraa, josta osa alkaa olla jo aika vanhaa ja tästä pitäisi päästä eroon. Tölkkiä on ns. potkittu eteenpäin siinä toivossa, että M&A-markkina alkaisi vetää vielä paremmin, mikä taas mahdollistaisi onnistuneet exitit. Nyt jos talous sattumalta dyykkaisi, olisivat PE-rahastot vaikean valinnan edessä. Myydä huonoon markkinaan tai potkia tölkkiä lisää. Rahastoilla tölkin potkiminen ei ole myöskään hyvä ratkaisu, sillä pidempi pitoaika heikentää rahastojen tuottoja => nakertaa voitonjakopotentiaalia.
Itse käytin sapatilla aika paljon aikaa PE-markkinan analysointiin ja oma mielipide on, että siellä on aika paljon likapyykkiä pestävänä. Pääomia yksinkertaisesti kerättiin liikaa hulluina vuosina ja liian monet ovat nojanneet odotukseen, että viimevuosien tapahtumat (inflaatiopiikki, korkojen nousu, geopoliittiset ongelmat) ovat vain väliaikaisia ja kohta mennään taas. Koska oletus on ollut tämä, niin kirja-arvot on pidetty korkeina. Alaskirjauksia vältellään, koska ne vaikeuttavat tulevia varainkeruita (managerille ajan peluu myös tässä mielessä fiksu strategia).
Huomautan, että västä ei pidä vetää suoraa johtopäätöstä yksittäisiin firmoihin, sillä PE:ssä spreadit hyvien ja huonojen rahastojen välillä ovat ihan älyttömiä. Jopa huonojen vuosikertojen kärkirahastot tuottavat hyviä tuottoja ja vaikka markkinan huolet toimialasta osoittautuisivat oikeiksi, olisi meillä silti paljon managereja jotka tahkoavat sijoittajille erinomaisia tuottoja.
Jotta viesti olisi mahdollisimman sekava, niin ohessa minun tuore kiinteistörahastopodi. Vaikka tässä olikin puhe PE:stä globaalisti, niin moni ajatus kiinteistörahastopodista on sovellettavissa myös PE-markkinaan. Ongelmat ovat yhteiset: arvomääritys ei ole läpinäkyvyvää, nollakorkokrapula on osin lusimatta ja intressiristiriidat ovat selvät. Kiinteistörahastokrapula | inderesPodi 226 - Inderes