eQ - Entinen (?) tylsä rahakone

Terveiset yhtiökokouksesta.

Keskeisin nosto omaan korvaani oli Janne Larman vastaus erään osakkeenomistajan kysymykseen liittyen eläkevakuuttajien kasvavan osakeallokaation luomaan paineeseen kiinteistömarkkinaan:

Larma nosti näkemyksellisessä vastauksessaan esiin keskustelun erään eläkevakuuttajan sijoitusjohtajan kanssa — tähän perustuen hän ei missään nimessä usko, että eläkevakuuttajat tulevat pilaamaan kiinteistömarkkinaa ja nosti esiin myös tulevaisuudessa eläkevakuuttajien mahdollisuuden ottaa lainaa. Pisteet arvoa luovasta vastauksesta, jossa tuotiin syventävää tietoa & näkemyksellisyyttä.

Toinen korvaani osunut kommentti Larmalta oli, että PE-rahastojen varainkeruu on alkuvuonna sujunut ”kohtuullisesti”, millä hän viittasi viime vuonna hyvin sujuneeseen varainkeruuseen. Tulkitsin, että edellisvuoden tahti on siis jatkunut.

30 tykkäystä

Vt. toimitusjohtaja Janne Larman katsaus tiistain yhtiökokouksesta. :film_projector:

16 tykkäystä

Mietityttää hieman yhtiön pääoman allokaatio. FactSetin mukaan yhtiö treidaa lähellä omia ATL-tasojaan viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Tästä huolimatta yhtiö päättää jakaa varoja ulos osinkoina vielä kahdessa erässä. Mikäli tämä hetkellinen heikko sentimentti on vain väliaikaista ja yhtiö palaa tulevaisuudessa jälleen kasvu-uralle, eikö nyt olisi erinomainen hetki ostaa omia osakkeita takaisin? @Sauli_Vilen , mikä on sinun näkemyksesi tästä?

Samaan hengenvetoon on todettava, että Larman Jannella on uskomaton track record toimitusjohtajana. Hän on yksi Espan suurista tekijöistä, jota olen aina katsonut isosti ylöspäin.

10 tykkäystä

Jos aloitetaan voitonjaosta, niin eQ:n politiikka on läpi historian ollut jakaa ”pajatso tyhjäksi”. Omien osakkeiden ostot eivät kuulu yhtiön voitonjakopolitiikkaan ja en muista, että näistä olisi edes koskaan puhuttu. 2x vuodessa jakoon siirryttiin vuosi sitten ihan käytännön syistä, kun PE-rahastojen tuottikset tulivat odotettua hitaammin sisään ja tämä aiheutti väliaikaista painetta kassavirtaan. Ohessa kappale edellisestä raportistani (raportti: https://www.inderes.fi/files/17af7dfd-9e96-40cd-86a7-4cf94791dee6)

Koko eQ casen kannalta keskeinen kysymys on, että milloin yhtiö palaa tuloskasvuun? Tuloskasvulle on käytännössä 3 mahdollista ajuria:

  1. PE-rahastot ja niiden tuottikset. Tämän pitäisi tuoda kasvua jo ensi vuodesta, koska tuottopalkkioita on paljon putkessa (Larma käy myös yllä olevassa esityksessä näitä läpi).

  2. Kiinteistöt. Tämä on se iso kysymysmerkki. Ensin pitää maksaa jonossa olevat lunastukset pois joiden määrä on vielä epäselvä. Tämän jälkeen pitää saada uusmyynti taas vetämään, mutta normaalin myyntivolyymin hahmottaminen nykyisessä ympäristössä on hankalaa. Ilman kiinteistöjen vetoapua, on eQ:n tuloskasvunäkymä vaisuhko johtuen niiden hallitsevasta roolista.

  3. Yrityskaupat. Yhtiöllä on strategiatyö meneillään ja yrityskaupat nousevat varmasti esille kulmahuoneen pohdinnoissa. Ohessa meidän kommentti edellisestä raportista:

Larman trackista samaa mieltä.

Btw, suosittelen kaikille eQ:sta kiinnostuneille tuota Larman esitystä. eQ ei tunnetusti juuri sijoittajatilaisuuksissa juokse ja nämä esitykset ovat harvinaista herkkua.

24 tykkäystä

Janne Larmalta kysytään Sijoituskästissä osingoista ja voitonjaosta kohdasta 48.54 alkaen.

Kysymys miksi eQ jakaa osinkoja?

Vastaus:
eQ:n liiketoiminta ei sido pääomia, ei halua ottaa riskiä omistajien rahoilla vaan ne sijoitetaan lyhyen koron rahastoon, kasvu on pitkälti orgaanista, yrityskaupassa ei yhden vuoden osingot kuitenkaan riittäisi pelkästään vaan tarvittaisiin myös osaketta maksuvälineenä.

Kohdassa 51.52 kysymys omien osakkeiden ostosta.

Vastaus:
Omistajat saavat itse päättää ostaako osingoilla lisää vai ei. Joutuisi ostamaan koko ajan omia osakkeita, (oma tulkinta: ei haluta ottaa näkemystä hinnasta). Voisi tulla intressiristiriita henkilöstöomistajien ja sijoittajien välillä, jos vaikuttaisi siltä, että yritys haluaa vain nostaa kurssia.

Disc.
Katsokaa mieluiten kyseiset kohdat itse, ettei tule rikkinäinen puhelin ilmiötä.

23 tykkäystä

Kiitos molemmille hyvistä ja informatiivisista vastauksista! :slight_smile:

1 tykkäys

Omien ostoista vielä sen verran että ostin itse vähän aikaa sitten muutamalla hassulla tonnilla, ja osakkeen likviditeetillä jo siinä sai olla tarkkana että oli tarpeeksi lappua myynnissä. Tuolla likviditeetillä isommat ostot on aika haastavia että ei varmaan olisi hyvä senkään puolesta jos vielä firma itse olisi siellä ostolaidalla.

7 tykkäystä

Kiitos – ajattelin itsekin, että kapea likviditeetti vaikuttaa asiaan varmasti :slight_smile:

1 tykkäys

Olisikohan tässä myös syynä kuitenkin se omistuskuvio. Eli kun listaamaton yritys (Fennogens, Rettig, Chilla, Teamet) omistaa kaikki yli 10%, niin osingot on verovapaita?

Tuskin haluavat tätä sanoa syyksi osinkojen maksulle, mutta ite luulen tämän olevan syy.

10 tykkäystä

Kiinteistörahastojen tuotot Q1 +0,47 / +0,82%. Kolmas peräkkäinen plussakvartaali Yhteiskuntakiinteistöille. Vaikka prosentit ovat kohtuu pieniä, on miinusmerkkisten tuottojen pelko vähentynyt merkittävästi. Tämä on uusmyynnin kannalta erittäin tärkeä asia, kenties osa lunastaneista peruu myös pyyntönsä, kun pääoma tuottaa sentään jotain.

4 tykkäystä

Ja samalla annettiin jo informaatio tuottojen maksusta. Paremmalta näyttää!

1 tykkäys

Mistä näistä löytyy tietoa?
Voisi samantien laittaa linkin tai referoida

1 tykkäys

Private Equity markkinan tilasta puhuttu EQ:n kohdalla vähän. Ruotsalaisen Kinnevikin tilanne on melko mielenkiintoinen:

Yhtiön sijoituksia arvostetaan hurjalla alennuksella verrattuna osakkeen substanssiarvoon.
Yhtiön markkina-arvoon peilattuna Kinnevikillä on 50% ihan puhdasta käteistä ja loput markkina-arvosta on lähinnä listaamattomia private Equity kaltaisia sijoituksia. Niiden arvostukseen sovelletaan alan yleisiä käytänteitä.

”In assessing the fair value of our unlisted investments, we adhere to IFRS 13 and the International Private Equity and Venture Capital Valuation Guidelines”

Yhtiön markkina-arvosta jos puhdistaa ensin nettokassan pois, niin alennus suhteessa näihin listaamattomien sijoitusten ”Käypään arvoon” on vielä merkittävästi suurempi kuin 50%.

Osaako esim. @Sauli_Vilen kommentoida miksi osakemarkkinat hinnoittelevat näitä sijoituksia yli 50% alle tasearvon ja onko tässä riski, että samanlainen todellisuus voi osua muualle Private Equity markkinaan?

Mikäli osakemarkkinat ovat hinnoitelleet Kinnevikin PE sijoituksia oikein sehän tietää päänsärkyä alan muillekin toimijoille?

Karon Vale, emävale, Tasearvo? Videossa asiaa jo sivuttiin, (private equity arvonmääritys), mutta mielellään kuulisin myös analyytikon mielipiteen.


14 tykkäystä

toivottavasti @Sauli_Vilen huomasi @WidemoatInvesting kyssärin. oli erittäin hyvä sellainen.

1 tykkäys

Moro ja pahoittelut viivästyksestä. @populisti älä huoli, kyllä minä tämän huomasin, mutta valitettavasti 5min huomaamisen jälkeen unohdin :mage:

En tunne Kinnevikiä niin hyvin, että osaisin tarkkaan sanoa miksi NAV alennus on näin hurja. Jos pitäisi veikata, niin siellä on jonkinlaiset konsernikulut jotka pitää totta kai laskea osien summa laskelmassa mukaan. Nämä selittäisivät jonkinlaisen alennuksen. Huomaathan, että Kinnevik on treidannut valtaosan ajasta jonkinlaisella NAV alennuksella. Joka tapauksessa alennus on nyt historiallisen iso ja kyllähän tämä suurella todennäköisyydellä selittyy epäluottamuksella strategiaan ja/tai huolella kirja-arvojen kestävyyteen.

Yleisesti ottaen PE-rahastojen arvoihin liittyen, kyllähän markkina tällä hetkellä kyseenalaistaa niitä laajalla rintamalla. Fakta on, että rahaa kerätty hurjia määriä tuossa nollakorkohumpassa ja siihen aikaan excelit ovat sylkeneet ulos hyvin erilaisia skenaarioita vs. se maailma mitä tässä on eletty viimeiset vuodet. Tästähän on myös viitteitä jälkimarkkinalla (secondary-markkina), missä PE-portfolioita myydään tällä hetkellä reippaalla alennuksella. Kinnevik ei ole tämän haasteen kanssa yksin, vaan sama haaste koskee myös muita firmoja:

Mielestäni tämä nykyinen taloustilanne on PE-rahastojen kannalta tosi kriittinen. Fakta on, että meillä on PE-salkuissa ennätysmäärä tavaraa, josta osa alkaa olla jo aika vanhaa ja tästä pitäisi päästä eroon. Tölkkiä on ns. potkittu eteenpäin siinä toivossa, että M&A-markkina alkaisi vetää vielä paremmin, mikä taas mahdollistaisi onnistuneet exitit. Nyt jos talous sattumalta dyykkaisi, olisivat PE-rahastot vaikean valinnan edessä. Myydä huonoon markkinaan tai potkia tölkkiä lisää. Rahastoilla tölkin potkiminen ei ole myöskään hyvä ratkaisu, sillä pidempi pitoaika heikentää rahastojen tuottoja => nakertaa voitonjakopotentiaalia.

Itse käytin sapatilla aika paljon aikaa PE-markkinan analysointiin ja oma mielipide on, että siellä on aika paljon likapyykkiä pestävänä. Pääomia yksinkertaisesti kerättiin liikaa hulluina vuosina ja liian monet ovat nojanneet odotukseen, että viimevuosien tapahtumat (inflaatiopiikki, korkojen nousu, geopoliittiset ongelmat) ovat vain väliaikaisia ja kohta mennään taas. Koska oletus on ollut tämä, niin kirja-arvot on pidetty korkeina. Alaskirjauksia vältellään, koska ne vaikeuttavat tulevia varainkeruita (managerille ajan peluu myös tässä mielessä fiksu strategia).

Huomautan, että västä ei pidä vetää suoraa johtopäätöstä yksittäisiin firmoihin, sillä PE:ssä spreadit hyvien ja huonojen rahastojen välillä ovat ihan älyttömiä. Jopa huonojen vuosikertojen kärkirahastot tuottavat hyviä tuottoja ja vaikka markkinan huolet toimialasta osoittautuisivat oikeiksi, olisi meillä silti paljon managereja jotka tahkoavat sijoittajille erinomaisia tuottoja.

Jotta viesti olisi mahdollisimman sekava, niin ohessa minun tuore kiinteistörahastopodi. Vaikka tässä olikin puhe PE:stä globaalisti, niin moni ajatus kiinteistörahastopodista on sovellettavissa myös PE-markkinaan. Ongelmat ovat yhteiset: arvomääritys ei ole läpinäkyvyvää, nollakorkokrapula on osin lusimatta ja intressiristiriidat ovat selvät. Kiinteistörahastokrapula | inderesPodi 226 - Inderes

34 tykkäystä

voisiko sanoa eQ: riskitason nousevan kun PE-rahastojen osuus tuotoista kasvaa entiseen verrattuna kiinteistörahastojen tuottojen pienentyessä? toivottavasti nämä eQ pääomarahastot ovat sitä rehellistä ja hyvää luokkaa mistä Sauli yllä mainitsi. ei voi kun luottaa johtoon ja toivoa parasta.

1 tykkäys

PE-rahastojen jatkuvat palkkiot ovat vielä vähempi riskisiä kuin kiinteistörahastojen (+10v sitoumukset), eli PE painoarvon nousu ei suoraan nosta riskiprofiilia. Kuitenkin PE-rahastojen tuottopalkkioiden nousu nostaa totta kai riskitasoa, koska niiden ennustettavuus on heikompi. Tämä epävarmuus on korostunut viimeisen 2v aikana, kun PE-tuottopalkkiot eivät ole realisoituneet eQ:n arvioimalla aikataululla ja hillotolppaa on jouduttu potkimaan jatkuvasti eteenpäin.

Tämän seurauksena markkina ei arvioni mukaan usko alkuunkaan eQ:n puheita tulevista tuottopalkkioista. Yhtiöhän itse arvioi, että tulevat PE-tuottikset ovat +160 MEUR ja jos markkina näihin uskoisi, niin markkina-arvo ei olisi ~400 MEUR.

On hyvä muistaa, että eQ:n rahastot ovat rahastojen rahastoja ja näin ollen näkyvyys näihin on tosi heikko. Käytännössä analyytikkona ainoa järkevä data jota saan on tämä yhtiön vuosittain julkaisema taulukko ja luonnollisesti tämä nostaa epävarmuutta. Tämä epävarmuus on vain kohonnut, kun hillotolppa on siirtynyt useampaan kertaan.

PE-tuottiksia arvioidessa on syytä muistaa, että ne hajautuvat yli 15 eri rahastoon. Näin ollen tämä ei ole binääristä nolla tai 160 MEUR, vaan huonossakin skenaariossa osa rahastoista (etenkin vanhemmista jo pitkällä elinkaaressaan olevista) tekee tuottiksia. Koska tuottikset ovat hajautuneet eri rahastoihin ja eri vuosikertoihin, tarkoittaa tämä myös sitä, että tuottiksia pitäisi tulla tasaisemmin kuin yksittäisissä rahastoissa. Parhaassa skenaariossa tuo yhtiön arvioima mittakaava tuottiksista on oikea tuottiksia virtaa käytännössä joka vuosi. Tässä skenaarioissa tuottisten ennustettavuus olisi aiempaa parempi ja hyvän jatkuvuuden vuoksi niiden arvo olisi sijoittajille selvästi kertaluontoisia tuottiksia korkeampi.

Vielä loppuun muistutus, että eQ ei käsitykseni mukaan ihan itse noita tuottiksia arvioi, vaan käyttää siinä pohjalla rahastomanagerien tarjoamia arvioita rahastojen tuotoista. Mutta siinä olet kyllä oikeassa, että luottamusta johtoon tämä case vaatii.

21 tykkäystä

Sauli antoi ennakkokommenttinsa tiistaina julkaistavaa Q1-rapsaa varten. :slight_smile:

Ensimmäinen kvartaali on numeroiden valossa sujunut kohtuullisesti, mutta lyhyen aikavälin näkymä säilyy haastavana. Raportissa huomiomme keskittyykin tuloskasvun ajureihin sekä aikatauluun, jolla yhtiö voisi palata tuloskasvuun. Markkinatilanteen heikentymisen myötä ennusteriskit kallistuvat myös eQ:n tapauksessa alaspäin, ja näemme riskin tuloskasvuun paluun lykkääntymiselle, mikäli nykyinen heikko markkinatilanne pitkittyy.

10 tykkäystä

eQ:n uutisvirta ollut varsin mollivoittoista viime kvartaalit, mutta nyt vihdoin vähän positiivisiakin uutisia :sunny: Uusimman USA-rahaston varainkeruu sujuu olosuhteisiin nähden varsin hyvin ja nyt tehty 168 MUSD sulkeminen on hieman meidän ennusteita edellä. Vaisuhko ensimmäisen sulkemisen jälkeen tämä on omiaan myös poistamaan huolia PE-myynnin pahemmasta tyrehtymisestä.

eQ on lisäksi loppuvuoden 2024 ja alkuvuoden 2025 aikana tehnyt ”PE-ohjelmarahasto” -sopimuksia yli 330 miljoonalla eurolla ja yhdessä käynnissä olevien ”PE-ohjelmarahastojen” kanssa, yhteenlaskettu pääoma on noin 1 miljardi euroa. ”PE-ohjelmarahastot” ovat tyypillisesti 4-5 vuotisia, tarjoten asiakkaalle kattavan PE-salkun lisäksi selkeän raportoinnin ja vähemmän sijoitushallintoa yhden taserivin myötä.

Tämä kohta tiedotteessa vaatii puolestaan huomenna tulosinfossa vähän lisäselvitystä johdolta. En ole ihan varma, että miten paljon uutta pääomaa tuossa tulee vai onko kysymys vanhempien sopparien uusinnasta. Joka tapauksessa myös tämä jälkimmäinen osa kääntyy nykyisessä epävarmassa markkinassa vähintään pienelle plussalle.

Huomenna sitten 08.00 Q1-tulos pihalle. Ohessa meidän ennakko: eQ Q1'25 -ennakko: Kadonnutta tuloskasvua etsimässä - Inderes

22 tykkäystä

Oli mennyt meikältä ohi, että perjantai eQ ilmoitti maksavansa 75% Yhteiskuntakiinteistön joulukuun 24 lunastuspäivälle kohdistuneista lunastuksista. Maksupäivä 30.4. Harmillisesti yhtiö ei kerro tuota euromäärää, eli pahimmillaan joudutaan odottamaan tätä tietoa aina heinäkuulle asti (silloin rahasto julkistaa seuraavan kvartaalikatsauksensa). Toivon toki, että yhtiö kertoisi tämän luvun huomenna osarin yhteydessä.

Tämä luku on eQ:lle tosi tärkeä, sillä YKK on ylivoimaisesti eQ:n isoin rahasto. Lunastusten määrää on tosi vaikea arvioida ulkopuolelta. Hyvän ja huonon skenaarion ero näkyykin isosti tuloslaskelman alarivillä. Vaikka uusia lunastuksia on vielä 2025 puolella varmasti tullut, niin ainakin itse uskon pahimman aallon tapahtuneen 2024 aikana.

Jos yritetään vähän haarukoida lunastuten määrää, niin seuraavat faktat ovat meillä tiedossa. Rahastolla oli 2024 lopussa käteistä vain 10 MEUR. Tämän jälkeen se on maksanut noin 24 MEUR tuotto-osuuden sekä myynyt kohteita 37 MEUR:lla (ainakin nämä ovat julkisesti kerrotut myynnit). Mielestäni on selvää, että lunastusten määrän on pakko olla merkittävästi isompi, kun tuo laskennallinen määrä (+20 MEUR). Todennäköisesti eQ on myynyt lisää kohteita, mutta näistä ei ole tiedotettu (eQ:lla ei ole näissä mitään tiedotusvelvollisuutta). Toinen vaihtoehto on, että yhtiö käyttäisi maksuihin velkarahaa, mutta tätä pidän suhteellisen epätodennäköisenä. Joka tapauksessa näiden tietojen pohjalta pidän todennäköisempänä, että lunastusten määrä saattaa jäädä pelättyä pienemmäksi (meillä ~100 MEUR) ja ainakin katastrofiskenaariot eivät realisoidu (en pidä realistisena, että yhtiö olisi ilman tiedotteita myynyt esim. 200 MEUR:lla kohteita). Hyvässä lykyssä nyt maksetut lunarit voisivat olla esim. 50 MEUR ja jonossa olisi maksimissaan toinen mokoma (25% joulukuun lunareista + alkuvuonna tulleet uudet lunarit).

Pakko kyllä nostaa eQ:lle hattua siitä, että yrittävät tosissaan saada noita lunastuksia maksettua. Monilla muilla toimijoilla tuo maksu on ihan luvattoman verkkaista ja väkisinkin herää kysymys, että pelataanko siellä tietoisesti aikaa ja toivotaan markkinan käännettä, sen sijaan että itse tehtäisi kaikki mahdollinen, jotta saadaan maksut hoidettua.

Tässä vielä linkki tiedotteeseen: eQ - eQ Yhteiskuntakiinteistöt -rahaston joulukuun 2024 lunastusten maksu

35 tykkäystä