Godt spørgsmål. Jeg må sige, at fyringsrunderne i denne kategori fortæller, at der i hvert fald ikke er stærk vækst i sigte. Virksomheden har i øjeblikket heller ingen ledige stillinger opslået.
I meddelelsen blev det ikke præciseret nærmere, hvem fyringsrunderne rammer. Det kan være rettet mod teknologiudviklere, salg, administration – hvad som helst.
Kunstig intelligens har naturligvis ændret meget og automatiseret mange opgaver, så det er forståeligt, at man reducerer antallet af programmører, ligesom AI også har effektiviseret administrations- og salgsopgaver. Så personalenedskæringerne kan retfærdiggøres.
På trods af alt tror jeg, at budskabet primært afspejler et trægt marked; der forventes ingen vækst, og man ønsker at styrke lønsomheden. Jeg tror, at lønsomheden vil ligge på et meget højt niveau næste år som følge af disse ændringer. I mine ører er nyheden ret neutral; jeg forventede ikke ligefrem trækhjælp til vækst fra markedet, men dette er et klart signal om, at der i hvert fald ikke er udsigt til tocifret vækst i år eller næste år.
Der er helt sikkert overflødigt personale på alle niveauer, som ikke laver noget for virksomheden i det daglige, hvis omkring 16 % kan opsiges. Man skulle tro, at især kunstig intelligens mindsker behovet for it-personale, medmindre man er en udvikler, der forstår full stack. It-afdelingen er tilsyneladende i Indien, så der er vel ikke længere nogen tilbage på den basale database-, hardware- osv. side? Inden for HR, ESG og økonomiafdelingerne findes der sikkert en del af dem.
En solid præstation derfra. Forandringsforhandlingerne skyldes i hvert fald ikke svage resultater.
Januar-marts 2026, fra meddelelsen:
Omsætningen var 39,6 mio. euro (37,7 mio. euro), en vækst på 5,1 % (vækst på 2,6 % i konstante valutakurser).*
Justeret EBITDA var 13,5 mio. euro (12,4 mio. euro), en vækst på 8,5 % (vækst på 6,4 % i konstante valutakurser).*
Justeret EBITDA-margin var 34,1 % (33,0 %), en stigning på 1,1 procentpoint (en stigning på 1,2 procentpoint i konstante valutakurser).*
Justeret driftsresultat var 10,6 mio. euro (9,5 mio. euro), en vækst på 12,1 % (vækst på 10,3 % i konstante valutakurser).*
Driftsresultatet var 7,6 mio. euro (5,2 mio. euro).*
“Makroøkonomiske og geopolitiske usikkerheder forventes at fortsætte i 2026. Seneste og kommende ændringer i det svenske reguleringsmiljø, som påvirker låneformidlere, er fortsat en risiko for Enento. På trods af disse udfordringer stabiliserede vores forretningsvolumener sig i 2025, og vi forventer at vende tilbage til en vækstkurve i 2026. I Sverige er der opmuntrende tegn på en gradvist forbedret makroøkonomi, mens den økonomiske udvikling i Finland forventes at være mere moderat. Vi forventer en stabil efterspørgsel på boliglån og usikrede lån samt en fortsat god efterspørgsel på erhvervsinformationstjenester.”
Her er en selskabsrapport om Enento fra Roni efter Q1
Enentos justerede Q1-resultat oversteg vores forventninger en smule, men når man tager højde for engangsomkostninger, svarede det rapporterede resultat til vores forventninger. Selvom der er opstået nye risici i kølvandet på krigen i Iran oven på de spirende forbedrede efterspørgselsudsigter fra årets begyndelse, bør forudsætningerne for en tydelig indtjeningsvækst i år dog være på plads. Overordnet set finder vi fortsat værdiansættelsen og risiko/afkast-forholdet interessant. Vi gentager vores kursmål på 17,0 euro og vores akkumuler-anbefaling.