Enento Group - Kvalitet, utdelning och/eller tillväxt?

Roni intervjuade Enentos tf. VD Elina Stråhlman angående Q3-resultatet. :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Inledning
00:22 Q3:s huvudpunkter
01:06 Försäljningsmixens inverkan på bruttomarginalen
02:52 Den svenska konsumentkreditinformationsmarknaden
04:09 Nya kundvinster inom Consumer Insight i Sverige
04:44 Inverkan av svenska banklicenskrav på konkurrenter
07:51 Positivt kreditregister
09:43 Utsikter
11:32 Lönsamhet vs. tillväxt

5 gillningar

Inderes behåller Öka och riktkurs 17.

OP behåller Köp-rekommendationen och riktkursen sänks till 20,00(21,00)

Dnb Carnegie höjer riktkursen till 22,30(21,90) och upprepar KÖP.

18 gillningar

Enentos kurs har sjunkit till den lägsta nivån under en period på drygt 9 år… Det börjar vara en rejäl bit till de senast uppdaterade riktkurserna. Och en gynnsam tid att lägga ett köperbjudande, när premien ser bättre ut än tidigare…

Inte heller VD:n syns eller hörs. Snart har det gått 7 månader sedan Jäger meddelade sin avgång. Den nya VD:n är “under en sten”, eller så är det inte meningen att utse en sådan i den här situationen… :smiling_face_with_horns:

Märkte ni förresten att den senaste delårsrapporten inte inkluderade den “Head of Investor Relations & Strategy” som tidigare funnits med i delårsrapporterna. Han har bytt jobb, och ingen ny har utsetts i hans ställe. Investerarrelationer sköts för närvarande “vid sidan om” av den tillfälliga verkställande direktören…

22 gillningar

Det känns lite som att man nu bara väntar på när sammanslagningen av Enento och AlmaMedia sker. Det har tagit lång tid att välja VD:n..

7 gillningar

När man som ägare rutinmässigt har följt denna Enento-aktie ökenvandring, kan man inte undgå tanken att någon aktör spelar sitt eget, mycket lilla spel med några få cents skillnad i försäljningar och köp. De 100 största ägarna innehar över 92% av aktierna och det fanns inte heller några större förändringar i den senaste ägarlistan: Osakkeenomistajat ja liputusilmoitukset - Enento

Mandatums försäljningar till Otava skedde redan för fem månader sedan, om jag minns rätt, till ett pris av 19,50 euro per aktie. Min tanke är att marknaden eller den ovan nämnda aktören nu liksom frågar Otava vad de tänker göra härnäst, ingen annan har egentligen något behov av att sälja eller köpa, ägandeandelarna är på en lämplig och bekvämt riskfri nivå, oavsett om ett köperbjudande kommer eller inte.

Det kan förstås vara så att ytterligare säljtryck uppstår i slutet av året i samband med skatteförsäljningar, kursen är ju 15% lägre nu än i början av året. Den enda som man för närvarande skulle kunna misstänka orsaka säljtryck är OP livförsäkring, om de vore på min lönelista, skulle de få sparken när de säljer från dessa nivåer :slight_smile:

12 gillningar

Det skulle verkligen vara en kriminellt dålig styrelse om den medvetet lät företaget “driva vind för våg” med tanken att man inte ska anstränga sig om någon kanske lägger ett bud. Även om vissa förhandlingar skulle pågå, bör styrelsen agera på ett sätt som maximerar företagets värde oavsett eventuella företagsarrangemang.

13 gillningar

Hade någon mer detaljerad information om vad en enskild ansökan alltid kostar för långivaren? Till exempel, när man ansöker om en kreditkortsgräns på 1000€ via banken och informationen kontrolleras från Asiakastietos kreditinformationsregister, eller när man köper en bil osv. Priset var ganska litet, men den exakta summan skulle vara intressant, jag minns att det delades här någon gång och var något i stil med 0,33€, men jag kan ha fel.

2 gillningar

Ny VD tillträder i januari

Enento Groups styrelse har utsett Teppo Paavola till bolagets nya verkställande direktör. Han tillträder sin befattning den 7 januari 2026.

Paavola efterträder på posten tillförordnade verkställande direktören Elina Stråhlman, som fortsätter som bolagets ekonomidirektör.

Senast arbetade Paavola på Adecco Group som Chief Digital Officer åren 2019–2024. Åren 2014–2018 var han verksam på BBVA som Chief Development Officer och General Manager för enheten New Digital Businesses, med ansvar för global innovation och digitala affärsverksamheter.

16 gillningar

Nu kan vi väl konstatera att en fusion med Alma inte är på agendan åtminstone inom den närmaste framtiden. Detta skulle också indikeras av Almas nyligen sjunkna kurs. När Enento föll till en lägre nivå än tidigare, kan marknaden ha prisat in en fusion, då värderingsskillnaden blev mycket tydlig för Alma. Det blir intressant att se hur Enento nu lyckas med organisk tillväxt, eftersom Finlands kroniska svaghet sannolikt fortsätter och

4 gillningar

Ronins kommentar om valet av VD:

12 gillningar

Det är bra att en VD hittades. Förhoppningsvis finns det nu en vilja att söka tillväxt och fortsätta resan mot att bli ett europeiskt kreditinformationsföretag.

På pappret verkar Paavola vara en bra person för Enento. Förhoppningsvis är hans erfarenhet också kryddad med mod och att han har förmågan att se möjligheter inom tillväxtområden och nya produktkategorier!

4 gillningar

Energibolaget Fortums styrelsemedlem Teppo Paavola har sålt bolagets aktier för över 189 000 euro.

Kommer Teppo att köpa Enento-aktier med de sålda pengarna? Priset skulle åtminstone vara rätt. Otava betalade 19,50 euro per aktie.

Kanske får vi snart ett meddelande om den nya VD:ns aktieköp!

14 gillningar

Jag hade rätt. Teppo har köpt 17 281 aktier.

Eller är dessa någon sorts belöningsaktier?

8 gillningar

Det gick nog precis som du trodde. Teppo sålde Fortum och köpte Enento. Både den nya styrelseordföranden och nu den nya VD:n har köpt Enento-aktier för ett betydande belopp.

8 gillningar

Nåväl, förhoppningsvis inspirerar de nämnda innehaven dem att också sikta högre i Enentos operativa prestation och skapande av aktieägarvärde – år 2025 var återigen något av en flängig historia, även om det kanske var en hyfsad försvarsstrid i den rådande affärsmiljön.

3 gillningar

När håller Enento sin Q4 silent call @Roni_Peuranheimo? Jag har inte sett inspelningen ännu.

2 gillningar

Pre-silent call hölls i fredags. Inspelningen finns i investerarkalendern:

Investerarkalender - Enento

7 gillningar

Har du hunnit lyssna än? Själv ska jag försöka hinna under kvällen. Var det något intressant? Kursen går i alla fall i den traditionella riktningen.

1 gillning

Jag anser att inget överraskande kom fram under samtalet. Den nya VD:n presenterade sig och lät förstå att man strävar efter tillväxt framöver. CFO:n gav affärsuppdateringen även denna gång, och den innehöll inga överraskningar. Man kommer att nå guidningen. Den mest intressanta frågan kom från OP:s analytiker. I Sverige har ekonomin redan vuxit med 1,5 % och där stimulerar regeringen ekonomin på många sätt, bland annat genom att sänka matmomsen. Frågan var om återhämtningen i den svenska ekonomin redan syns i Enentos data. Svaret var att det inte gör det, åtminstone inte än. Vi får avvakta bokslutet och målen för det innevarande året.

9 gillningar

Kauppalehti idag, en liten höjning av riktkursen:

“SEB Bank höjer riktkursen för Enento till 17,00 euro (tidigare 16,50 euro), upprepar rekommendationen behåll”

11 gillningar