Enento Group - Kvalitet, utdelning och/eller tillväxt?

Två blockaffärer har gjorts med Almas aktier efter resultatrapporten. Åtminstone det ena blocket köptes av Otava. Något motsvarande har åtminstone inte ännu setts i Enentos aktier.

Enento har en hel del utländska ägare. 17,06 % av ägandet finns i Sverige och 12,4 % i USA. Long Path Partners är den största amerikanska ägaren med ett innehav på 9,8 %. De stora svenska innehaven torde härröra från tidigare genomförda företagsarrangemang. Jag har inte följt Enento så länge att jag skulle kunna namnge dessa parter, men de finns tydligen i SEB:s förvaltarregistrering. Förutom Otava har alltså de stora utländska ägarna en nyckelroll i eventuella större arrangemang. Därför lönar det sig sannolikt att följa förändringarna i dessa innehav. Utöver Otava ökade Long Path Partners sitt innehav förra året. Inga förändringar skedde i SEB:s förvaltarregistrering. Med Enentos nuvarande värdering skulle det säkert finnas intresserade köpare, men är någon villig att sälja?

Vi kommer nog att få se arrangemang här. Det jag ser som mest troligt är att Enento börjar söka tillväxt även oorganiskt. Jag ser det som att byten av huvudägare och ledning, samt det långvariga IT-infraprojektet m.m., har varit hinder för företagsförvärv tidigare. Jag kan inte uttala mig om eventuella uppköpsobjekt och deras värderingsnivåer.

4 gillningar