Enedo har ikke sin egen tråd her. Jeg tænkte, jeg ville oprette en nu, så viden og forståelse for virksomheden øges som grundlag for investeringer.
Ifølge deres investorsider (som forresten er rigtig gode!) beskriver Enedo deres kerneopgave således:
Vores mission er at gøre elektricitet bedre for vores kunder – mere pålidelig, sikrere, mere effektiv – og netop egnet til formålet.
Enedo (tidligere Efore) er en europæisk designer og producent af højkvalitets strømelektronikprodukter og -systemer, hvis produkter er velegnede til kritiske funktioner selv i de mest krævende miljøer. Hovedkontoret ligger i Finland, og salgs-, marketing- og produktudviklingsfunktionerne er placeret i Finland og Italien. Derudover har koncernen en salgs- og marketingenhed i USA samt et eget produktionsanlæg i Tunesien.
I juli 2019 solgte Enedo produktionen af strømforsyninger til mobilnetværksbasestationer til kineserne. Den solgte forretning udgjorde næsten halvdelen af virksomhedens samlede omsætning, og køberen fik desuden ejerskabet over Efore-brandet og navnet i handlen. Enedo havde været for lille til at kunne få succes i telekommunikationsbranchen uden en samarbejdspartner. Basestationsbranchen ændrede sig, da man gik over til mindre stationer, og Enedo / Efore lykkedes ikke med at gøre driften rentabel.
Som følge af handlen skiftede virksomheden navn (Enedo, 2/20) og sagde, at den ville fokusere på at udvikle de resterende produktlinjer Digital Power & Light og Digital Power Systems. Den foregående vinter i 2018 havde Enedo erhvervet strømforsyningsproducenten Powernet International i en handel på 4,5 millioner euro, hvilket havde givet den fodfæste som producent af strømforsyningsløsninger til f.eks. togdrift.
Enedos tre hovedproduktkategorier er Led Drivers, Power Supplies og Power Systems. I 2020 var koncernens omsætning 38,5 mio. euro. Enedo beskæftiger 354 personer.
Corona påvirkede også Enedo betydeligt.
Q1 / 2021, 30b2f8db-49c8-430c-a396-3c1e8abb6ab7 (globenewswire.com)
- Omsætning 8,8 mio. € (10,0 mio. €)
- Power Systems voksede med næsten 40% fra året før
- Produktkategorierne Led Drivers og Power Supplies faldt i forhold til sidste år
- Efterspørgslen efter underholdnings- og kulturbaserede Led drivers var stadig lav på grund af coronaens virkninger. Der er allerede nogle spæde tegn på en opblomstring i efterspørgslen efter Led Drivers-produktkategorien, og nogle kundeprojekter, der havde været i venteposition, er begyndt at skride frem.
- Leveringsevnen i første kvartal var dog relativt god på trods af den generelle situation på komponentmarkedet
Virksomheden er i gang med et turnaround-program, der sigter mod permanente besparelser på anslået 4,0 mio. euro. Nogle af forandringsprojekterne blev påbegyndt allerede sidste år, og implementeringen fortsatte også i første kvartal.
Enedos fem største ejere 30.06.2021
- Nordea 49,72 %
- Joensuun kauppa ja kone 11,63 %
- Rausanne Oy 7,17 %
- Soinitilat Oy 3,25 %
- 4Capes Oy 2,92 %
Hvad synes I andre om Enedo? Jeg lavede mine første investeringer for et par uger siden og ser dette som en meget mulig profitabel vækstvirksomhed, da elektrificeringen ser ud til at skride frem.