Elliptic Laboratories - Smarta mjukvarusensorer

Elabs Q2 ute och riktigt svaga siffror på tavlan. Det finns säkert mycket kvartalsvariation i dessa, men jag hade trott att det ändå skulle växa varje kvartal, när telefoner och laptops ändå har lanserats i en accelererande takt. Nya avtal som ingåtts med Lenovo under Q3 ger stöd för slutet av året, 55 MNOK i utlovad omsättning från dessa. Laila försäkrade att vi kommer att få tvåsiffrig tillväxt för i år, men det låter ganska lite, åtminstone jämfört med mina egna förväntningar.
Kassan brann igen med ca 20 MNOK och endast 57 MNOK återstår.
Kundriskerna har dock enligt mig minskat något, när samarbetet med Lenovo utökas och fördjupas. Samtidigt som nya telefoner ständigt kommer från flera kunder.
Det vore intressant att kunna uppskatta hur mycket omsättning kringutrustning kan generera i framtiden.
Detta skulle ju skrika efter en ny laptop-OEM, men svaret på frågan var det gamla vanliga, att det är under arbete och att man inte kommenterar mer.
Marknadens reaktion har under morgonen svängt åt båda håll.
Vad tycker andra om Elabs för resten av året och framtiden? Själv är jag lite orolig över den nuvarande situationen även om jag har varit en Elabs-tjur.

6 gillningar

Jag själv noterade från presentationen att intäkterna från bärbara datorer, på grund av det nya licensavtalet, skulle redovisas först i Q3 och delvis ännu i Q4. Det innebär att omsättning och resultat har flyttats till det nuvarande kvartalet, vilket borde ha synts redan i Q2. Jag är själv inte orolig än, utan följer med intresse hur Q3 kommer att se ut. Många nya telefoner har ju kommit ut på marknaden och datoravtalet har utökats, så enligt all logik borde något av detta synas på sista raden någon gång.

5 gillningar

Q2-siffrorna svaga eftersom avtalen gled över till Q3, men av denna anledning avslöjade de för första gången avtalens värde (55mNOK minimiåtagande). De berättade dock inte tröskeln (antal enheter) efter vilken ytterligare intäkter från modellerna genereras. Sammantaget ger detta förutsägbarhet för resten av året.

Jag skulle se omsättningen närmare 200mNOK för hela året (131.9mNOK 2024), det vill säga god tillväxt med Lenovo.

De kommenterade praktiskt taget ingenting om nya PC OEM:er. Samma gamla visa att det finns samarbete.

Eliminerade osäkerhet genom att ge synlighet.

Q2-rapport:

Q2-presentation:

Länk till webcast:

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20250828_1

9 gillningar

På frågan om kassasituationen svarades det enligt min mening lite onödigt svamlande:

IMG_6321

7 gillningar

Jaha, jag som trodde att ett fördjupat samarbete med Lenovo skulle vara goda nyheter. Laila såg tydligen saken annorlunda, eftersom hon sålde 2 miljoner aktier, nästan hälften av sitt aktieinnehav.

I slutet står det att försäljningen gjordes på grund av skatteplanering, men det enda säkra är att hon imorgon kan fylla på igen lite billigare.

12 gillningar

En ganska stor smäll när man säljer så här mycket ‘nära botten’. Säg gärna till om du inte håller med, men det verkar inte vara första gången som viktiga avtalsmeddelanden tajmas inför en dålig delårsrapport?

Åtminstone ger denna egen försäljning, som väntade i bakfickan, mer perspektiv på tidpunkten för avtalssigneringar och meddelanden. (Har sålt till höga priser bl.a. innan 500m NOK-målet sparkades till en avlägsen framtid?)

10 gillningar

Det var tydligen inte första gången som pressmeddelanden dök upp lite väl lägligt på forumet precis före en försäljning.

På sistone sägs Verve Groups (det där svenska syskonaktie-reklam-grejen) rykte ha fått en törn på grund av en överraskande emission och förseningar i systemintegrationen. I det företaget köper VD:n dock aktier för betydande summor hela tiden och signalerar därmed en stark tro på företaget.

Med detta i åtanke är Lailas överraskningsförsäljning närmast att dra undan mattan för företagets rykte. Med denna information kan jag inte riktigt ens förstå hur dåligt och framför allt fräckt drag försäljningen var i detta skede, om inte Laila är på väg att lämna. En smart person vet mycket väl hur ett sådant drag kommer att se ut och hur det kommer att tolkas. Nu har dock meddelandet skickats och ganska många ägare hörde det. Om ingen mer information dyker upp någonstans, kan jag inte riktigt tolka detta på något annat sätt än hur det ser ut.

Jag måste verkligen vrida om kniven i såret och gå ut på en löprunda för att lyssna på Q2-webbsändningen och Bors Morgens intervju. Efter det en öl med @PenttiHirvonen? Jag gissar att vi skulle vara ganska mycket på samma våglängd när det gäller företaget.

12 gillningar

Ett par saker finns i åtanke här:

Brann företagets bästa försäljningsargument i och med att Apple tvingades öppna sitt eget ekosystem? Jag själv tänker att fallet delvis tynade bort på grund av det, och jag sålde mina aktier på grund av detta, som jag skrev.

Kontantläget. Företaget har troligen kredit tillgänglig omedelbart, och man kan naturligtvis inte låta kassan sjunka för lågt. Planeras användning av kredit eller något annat arrangemang som inte är fördelaktigt för företaget?

11 gillningar

Jag säljer i alla fall mina aktier direkt på morgonen, det här inger ju inget förtroende när VD:n säljer hälften.
Man kan få pengar till skatter från annat håll också, i Leilas fall, så jag tror inte riktigt på den här teorin.
Börsen är full av företag. Där VD:ar också köper aktier, oavsett vilken skit-skatt som ska betalas.

På något sätt luktar det illa, och det är bättre att dra sig ur nu när man kan komma ut nästan på noll.

3 gillningar

Ja, det här meddelandet träffade verkligen rätt. Jag har som tur är inte så mycket av detta, men hälften av dem kommer att säljas idag.

I sig finns det nu avtal med Lenovo och man kan tänka sig att man skulle kunna satsa på andra kunder eller potentiella kunder. Den där q&a:n var dock sådant svarande på niilo22-nivå att jag kanske inte orkar lyssna på bors morgen, men jag gillar öl.

5 gillningar

“Elliptic Labs’ drivkraft med vivo fortsätter med detta tillkännagivande om lanseringarna av smartphones vivo V60 och iQOO Z10 Turbo+,” sade Laila Danielsen, VD för Elliptic Labs. “Med dessa två leveranser har vi nu levererat vår AI Virtual Smart Sensor Platform till 20 vivo smartphonemodeller under 2025, och totalt 47 smartphonemodeller hittills under 2025. AI Virtual Smart Sensor Platform är det ledande valet för globala smartphonetillverkare som är smartare, grönare och mer användarvänliga.”

3 gillningar

Lars lämnar (CFO) och ersätts tillfälligt av Senior Finance Manager Mathias Norderud.

edit: tillfälligt

7 gillningar

Jag måste komma hit och kommentera mina egna erfarenheter av (åtminstone vad jag tror är) företagets produkt. För en tid sedan fick vi Lenovo ThinkPad X1 Carbon-laptops på jobbet, där jag tror att funktionen som kontrollerar om du är framför skärmen är Elliptics verk (rätta mig om jag har fel?). Det tog nog inte ens en vecka innan de yngre “tech savvy” medarbetarna hade stängt av funktionen. Anledningen var att den “smarta” funktionen inte förstod om du satt stilla framför laptopen, utan låste skärmen. Ett par veckor senare stängde IT av den för alla. Om laptopen var dockad och användaren höll locket stängt, tolererade inte heller denna funktion det, utan låste skärmen direkt när tiden var ute.

Svårt att se att användarupplevelsen inte skulle vara “global”. Visst är det möjligt att funktionen kan fixas med mjukvara, men när den redan är avstängd för användarna kommer dess “rykte” inte att kunna tvättas rent. Och om kunderna inte är nöjda med funktionen, finns det då någon form av hot att Lenovo kommer att överge funktionaliteten i framtida enheter?

14 gillningar

Hade någon mer information om Intel-kopplingarna relaterat till den här nyheten? Intel mjuklanserar Panther Lake idag.

https://www.tweaktown.com/news/108078/intel-panther-lake-cpus-shows-most-refined-hybrid-p-core-e-core-setup-including-xe3-gpu/index.html

1 gillning

Laila lämnar Elliptic.

Norrmännen spekulerar att det rör sig om ett avskedande, eftersom förändringen träder i kraft omedelbart.

11 gillningar

Har du @timontti följt företaget längre? Förväntningarna verkar ha sjunkit mycket, men även kursen.

”Käärmelaila” stack och tydligen är Lenovo-affären inte särskilt lönsam?

2 gillningar

När ‘airdrop killer’-intäkter?

1 gillning