Här är några lösa funderingar kring Elisa:
- Konkurrensen är riktigt stenhård. Jag skulle säga att det pågår något slags race-to-the-bottom på mobilsidan. Jag såg i mitt arbete priserna som Telia kommer att sälja abonnemang till offentlig sektor för framöver, och jag har ingen aning om hur någon kan få någon marginal med de priserna.
- Börjar Veli-Matti Mattilas avgång märkas så sakteliga? Mattila skapade ändå ett stort försprång gentemot Telia under sin tid, och nu kanske vi återgår till paritet. Okej, Telia klantade också till en hel del genom att spreta för mycket, men ändå.
- Hotar Starlink ändå operatörerna på sikt? Det vore en rätt galen grej om det gör det, men Elisas största tillgång (asset) och vallgrav är stamnätet som är nedgrävt i fosterlandet. Om detta inte skulle vara en så stor sak i framtiden, så må Gud bevara Elisa-investerarna.
- Informationssäkerhet är en bra spjutspets, men jag tror inte att det är något som företag betalar för i samma utsträckning som för nätförbindelser. Enligt min mening beror det delvis på att säkerhetsaktörer gärna säljer teknologi och tjänster, men ansvaret ligger ändå alltid kvar hos kunden själv.
Nåväl, jag har bara detta som en liten post i en av portföljerna så jag avvaktar i lugn och ro, men jag skulle inte öka eftersom jag tycker att det finns för många grå moln.