Digitalist Group

Borde Digitalist Group ha en egen diskussion?

Här är en ny intervju med VD:n.

https://digitalist.global/fi/article/asiakas-katsoo-aina-kokonaisuutta-miten-asiakaskokemuksen-kehittaminen-on-muuttunut/

3 gillningar

Vad tycker du själv? Skulle du kunna berätta lite mer om detta i öppningsinlägget. Och varför ska investerare vara intresserade av detta?

11 gillningar

På ägarlistan finns även ett stort investerarnamn med 350 000 aktier. Erkki Sinkko.

2 gillningar

Jag har följt Digitalist med ett halvt öga ganska länge nu. Det känns som en evig underpresterare med en lysande framtid bakom sig. Jag har förstått att de har behövt många kapitalinjektioner under åren för att förbli funktionsdugliga.

4 gillningar

Tolvanen skapade ett sådant fenomen under Twitters guldålder att det är synd att den entusiasmen inte fick leva under denna tid av SPAC:ar och drömmar. Manövern med börsnoteringen verkar också ha splittrat leden lite i sitt genomförande.

Stämningen var verkligen hög. :grin:

2 gillningar

https://digitalist.global/fi/article/mieleenpainuva-asiakaskokemus-luo-kilpailukykya-miten-rakennetaan-erottuvia-kohtaamisia/

1 gillning

Verkställande direktören byts ut.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/digitalist-groupin-toimitusjohtajan-vaihdos

2 gillningar

Jag glömde att länka den här tidigare, det handlar om finansieringsarrangemanget, även om länken är från Satu :shushing_face:

Hoppas de fungerar “för en god sak” i detta fall

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/digitalist-group-jarjestelee-rahoitustaan-6

2 gillningar

Och en färsk aktieägarlista

2 gillningar

Kul att du uppdaterar, Satu! Tack.

1 gillning

Det är trevligt att uppdatera.

https://digitalist.global/fi/article/mimmit-koodaa-itsensa-toihin/

1 gillning

Det ger ett lite dåligt intryck av företaget, den där amatörmässiga bloggsidan. Varför är hälften av sidan bara blanksteg? :smiley:

Att fixa det krävde inte särskilt mycket Javascript-kunskap. Läsvärdheten hade förstås kunnat förbättras genom att lämna tomrum vid kanterna. Tjejerna kanske kunde koda en bättre bloggsida åt Digitalist nästa gång? :smiley:

2 gillningar

En intressant iakttagelse, nämligen att 4Capes också finns med på listan, som är den 5:e största ägaren även i Enedo. Ganska många verkar också ha som investeringsstrategi att köpa öreaktier från många olika företag.

1 gillning

Jag köpte Ixonos för länge sedan, när det var en aktie i centklassen och det fanns något hopp om att förlusterna skulle minska. Men kursen fortsatte att sjunka. Jag ökade mina insatser något när Tolvanen sålde Digitalist till Ixonos, eftersom jag trodde att företaget skulle vända. Omsättningen började så småningom öka och så vidare, men förlusterna fortsatte och huvudägarna pumpade in 4-5 miljoner euro i kassan varje år så att företaget inte skulle gå i konkurs. Vid denna tidpunkt drog jag mig ur och sålde mina aktier med en tydlig 40 % förlust. Efter detta har jag inte rört aktien, inte ens under januarirallyt. Pressmeddelanden och webbplatser berättar egentligen allt om företaget. De inledande texterna i kvartalsrapporterna är desamma varje år och de maler på om samma struntprat om vad Digitalist tillför här och där. Verksamhetsnätverket är alldeles för stort och design och liknande verkar inte lämna något kvar på sista raden.

Efter att ha tittat på den senaste Digitalist-rapporten efter en lång tid insåg jag att ingenting har förändrats. Omsättningen har sjunkit kraftigt och de går fortfarande med förlust. Familjen Ehnroot pumpar in mer pengar i företaget. Jag vet inte om det handlar om några skattemässiga skäl till varför de vill upprätthålla detta företag. Likaså är familjen Sjöblom mycket aktiv med att köpa och sälja mellan olika månader. Nåväl, här är mitt utbrott om saken.

6 gillningar

Har ni följt dessa rekryteringar? Är platserna tillsatta eller söker man bara nya?
Vi kommer säkert snart att höra om VD-valet.

1 gillning

Förhoppningsvis berättar de om tillväxten.

1 gillning

Jag har nu undersökt Digitalist lite närmare än för en månad sedan. Affärsverksamhetens kärna är att utveckla kundupplevelsen. Kunderna verkar vara stora företag: Finnair, Spotify, Volvo.. Men som det står i bokslutet är en svaghet att många uppdrag är kortvariga.

Sinkola har verkligen 350 000 aktier och Nordea har ökat sitt ägande något sedan den 31 juli.

Berättelsen verkar bra, men jag funderar bara på varför det inte har kommit något resultat under dessa år? Vad skulle kunna vara triggern som skulle göra “tecnotreet”? Jag har inte kommit på det än. Andra, som Alma och Avidly, har samma mål i sin verksamhet - att utveckla kundens affärsverksamhet och innovation på ett övergripande sätt.

Jag måste fortfarande fundera på om jag ska investera i detta. Jag startade i Tecnotree på samma nivå för 2 år sedan, men där fanns det redan goda nyheter i bakgrunden som stödde beslutet att bli ägare.

3 gillningar

Jag vet inte om det är värt att jämföra med Tecnotree annat än när det gäller den gamla aktiekursen. Digitalists (Digitalist) affärsverksamhet är inte skalbar, det finns fortfarande för många kontor även i Finland och överlag är design och utveckling av kundupplevelser förmodligen inte de IT-branscher som har prissättningskraft. Till exempel är Digitalist ansvarig för Kauppalehtis (Kauppalehti) kundupplevelse och undersökningar. Undersökningarna har varit ganska stela i sin struktur och innehöll många stavfel. Dessutom gör företaget ingen som helst uppdelning av omsättning eller lönsamhet per land. Hos Vincit (Vincit) är det till exempel ganska enkelt att följa utvecklingen i Kalifornien, eftersom den rapporteras separat. Sammantaget håller Ehnroots (Ehnroot) företaget flytande. Tillväxten har uteblivit i flera år, och den tidigare tillväxten var enbart inorganisk, där företag köptes med aktieutbyte. Ledningens ständiga byte säger sitt om företagets svåra situation.

3 gillningar