Crocs, Inc ($CROX)

Crocs (CROX) er en af verdens mest kendte producenter af billige sko til mænd, kvinder og børn, og alle har sikkert set Crocs på nogens fødder. Mit mål er at starte en diskussion om dette selskab, som mange kender gennem deres sko, men måske ikke som en investering.

Crocs sko sælges i over 90 forskellige lande, og der er solgt over 720 millioner par sko. Virksomhedens salg er ret jævnt fordelt mellem Direct-To-Consumer (DTC) salg og engrossalg.

Link til den seneste præsentation fra marts 2021: https://s22.q4cdn.com/133460125/files/doc_presentations/2021/03/Crocs_NDR-Presentation_vFF-2021.02.28.pdf

HEYDUDE

Hvad der måske ikke er kendt for alle, er at Crocs nu ejer skomærket HEYDUDE.

Crocs købte skomærket HEYDUDE for 2,5 milliarder dollars og finansierede dette opkøb med et lån (2,05 milliarder dollars) og Crocs-aktier (450 millioner dollars). HEYDUDE har også et meget stærkt brand og er populært blandt forbrugerne. Dette kan f.eks. følges på TikTok og Amazon. Blandt de 15 bedst sælgende sko på Amazon er 7 forresten enten HEYDUDE eller Crocs sko.

Her er hvad Crocs’ ledelse havde at sige om HEYDUDE:

"With the acquisition of HEYDUDE, we are thrilled to add another high-growth, highly profitable brand to our portfolio," said Andrew Rees, Chief Executive Officer of Crocs. “We believe HEYDUDE’s casual, comfortable and lightweight products are aligned to long-term consumer trends and are a perfect fit for Crocs. We intend to leverage our global presence, best-in-class marketing and scale infrastructure to build upon HEYDUDE’s strong foundation and create significant shareholder value. We truly admire the business that founder Alessandro Rosano has built and are honored to welcome the HEYDUDE team to Crocs.”

HEYDUDE founder and Chief Executive Officer, Alessandro Rosano said, "We founded HEYDUDE in Italy in 2008, to develop comfortable, versatile and accessible footwear. We are proud of the brand we built and are honored to become a part of Crocs, a company perfectly positioned to take HEYDUDE to the next level. We have long admired the Crocs business and are excited to have them bring HEYDUDE’s comfort, craftsmanship, and style to consumers globally."

Crocs Executive Vice President and Chief Financial Officer, Anne Mehlman said, “HEYDUDE has experienced incredible growth in revenue and profits over the past few years. HEYDUDE is expected to be immediately accretive to our high revenue growth, industry-leading operating margins and earnings. We expect the combined business to generate significant free cash flow, enabling us to quickly deleverage while investing to support future growth. We are excited about the combination and are confident in our ability to deliver long-term shareholder value.”

Da købet af HEYDUDE blev annonceret, var Crocs-aktiekursen over 130 dollars, og siden da er kursen faldet. Før denne transaktion havde Crocs aggressivt købt egne aktier tilbage fra markedet, og markedet kunne lide dette. Egne aktier købes dog ikke længere tilbage, før gældsgraden er tilstrækkelig lav.

Hvad jeg godt kan lide ved begge brands er, at begge produkter kan personaliseres, og produkterne kan laves på enhver måde omkostningseffektivt. Ledelsen har også tydeligt angivet, at de forventer at gøre HEYDUDE’s salg mere rentabelt, når produkterne bliver en del af Crocs’ distributionsnetværk.

Tal

image

(Tal i tusinder)

2021 bruttofortjeneste var 61,3 %, og driftsmarginen var 29,5 %. Disse er efter min mening virkelig stærke tal.

Q2 2022

Her er et link til Q2 2022 pressemeddelelsen: https://investors.crocs.com/news-and-events/press-releases/press-release-details/2022/Crocs-Inc.-Reports-Record-Second-Quarter-Revenues-Up-51/default.aspx

Virksomhedens samlede omsætning var 964,6 millioner dollars og steg med 50,5 % sammenlignet med samme periode i 2021. Denne store vækst skyldes integrationen af HEYDUDE i tallene. Bruttofortjenesten faldt en smule fra 2021-tallene, og den blev presset af problemer i forsyningskæden og usædvanligt høje luftfragtpriser. Q2 bruttofortjenesten var 51,6 %.

Crocs-brandets omsætning var 732,2 millioner dollars og steg med 19,4 % sammenlignet med 2021-tallene, eksklusive valutakurspåvirkning. Især EMEALA-segmentet oplevede stærk vækst. Crocs’ digitale salg udgjorde 37,2 % af omsætningen, hvor det var 36,4 % året før. Crocs solgte 32,4 millioner par, en stigning på 3,3 millioner par i forhold til Q2 2021. Crocs-brandets bruttofortjeneste var 57,7 %.

HEYDUDE’s Q2 omsætning var 232,4 millioner dollars og steg med 96 % sammenlignet med 2021. Dette oversteg også Crocs-ledelsens egne prognoser for HEYDUDE-brandet. Der blev solgt 8,1 millioner par sko. HEYDUDE’s bruttofortjeneste var 32,4 %. Ledelsen sigter mod at forbedre dette ved at integrere produkterne i Crocs’ distributionsnetværk. HEYDUDE’s digitale salg udgjorde 31,5 % af det samlede salg.

Prognoserne blev overskredet, men aktiekursen faldt med over 10 procent efter meddelelsen, da EPS-prognosen for 2022 blev justeret en smule ned til intervallet 9,50 - 10,30 . Ledelsen begrundede dette med usikkerhed omkring forbrugeradfærd på grund af inflation og den globale økonomiske situation.

Vurdering

Jeg anser Crocs’ værdiansættelse for at være meget lav, da ved ledelsens nederste ende af EPS-prognoserne er FY22 P/E under 8 til den nuværende kurs. Crocs forventer en omsætning på 2,545 – 2,615 milliarder dollars for 2022. Hvis Crocs rammer den øvre ende af deres prognose for 2022 (2,615 milliarder) og deres mål for Crocs-brandets omsætning i 2026 er 5 milliarder, betyder dette en årlig vækst på ca. 17 %. Virksomheden tilbyder altså god og rentabel vækst alene med Crocs-brandet.

Jeg tror, at årsagerne til den lave værdiansættelse er frygt for recession og den store gæld fra HEYDUDE. Crocs er dog i stand til at betale gælden tilbage med virksomhedens frie pengestrøm. Et problem her er, at virksomheden ikke længere køber egne aktier tilbage fra markedet, før gælden er betalt tilstrækkeligt tilbage. Virksomheden ønsker en bruttogældsandel under 2 (den var nu 2,6), hvorefter de har meddelt, at de vil genoptage tilbagekøb af egne aktier.

Nu har jeg brug for forumets kollektive intelligens til at forklare, hvorfor Crocs er værdiansat med så lave multipler, og om jeg er ved at falde i en værdifælde her. Dette var ikke en perfekt introduktion til virksomheden, og der er sikkert ting, jeg har overset, men jeg håber at starte en diskussion om dette interessante selskab.

40 Synes om

Tak for at starte den nye tråd og for et rigtig godt resumé!

Jeg flyver desværre ikke i flokke. Tværtimod er min overlevelsesstrategi at undgå masserne og grave mad frem fra gemmesteder i fjerne skove eller fra ødemarker, som andre har forladt.

Men tilbage til sagen. Jeg kom til at købe Crocs i sidste uge, efter at have læst netop de ting, du nævnte. Jeg tænkte selv, at den største årsag til kursfaldet har været markedsaktørernes alvorlige gældsallergi samt en meget kort lunte i den nuværende markedssituation. Jeg nåede selv at overveje, om jeg skulle sælge med hurtig fortjeneste, men besluttede at beholde dem på længere sigt og se, hvordan synergierne udvikler sig. Begge mærker er yderst lovende, og i det mindste har Crocs en overbevisende historik bag sig.

Jeg har en bredt diversificeret portefølje, og dette selskab passer godt ind i den del af porteføljen, som ikke behøver konstant overvågning. Min investering er relativt lille og helt uden for mit eget område, så jeg vil nok ikke skrive meget her, men jeg følger diskussionen, når jeg har tid, og ønsker dig held og lykke med din investering. Her ville forresten være en fremragende partner for Spinnova.

2 Synes om

Åh nej, jeg havde ikke troet, at jeg nogensinde ville røre ved Crocs. Det er relevant, fordi jeg tilbragte sommeren i Caribiens varme, og der var Crocs meget populære blandt lokalbefolkningen (hvem ved, om de var ægte eller falske). En ven roste dem også, da jeg klagede over blærer fra sko og sandaler.

Udfra specifikationerne virker det som en helt acceptabel sag. Det er ærgerligt, at Nordea opgav 1 % købsloftet for amerikanske aktier, så man nu ikke kan snuppe små overvågningspositioner eller købe i dele. Prisen er stadig ikke svimlende, men efter sidste måneds kaos og den nuværende stigning på >50 % er jeg lidt bekymret for at tage en position, da Kina, Ukraine, abekopper, inflation osv. efter min mening kan skræmme markederne og tilskynde dem, der har købt fra bunden, til at tage hurtige gevinster hjem.

2 Synes om

En af grundene til Crocs’ vilde kursbevægelser kan være, at det af en eller anden grund er noteret på Nasdaq. Baseret på tallene er virksomheden meget attraktiv, forudsat at det nuværende salg eller endda vækst er bæredygtigt, men jeg solgte min egen position før regnskabet og håber at kunne komme med igen billigere, hvis markederne igen begynder at søge nye bunde.

2 Synes om

Fantastisk at vi fik en tråd om Crocs her på forummet. Jeg har selv overvejet at starte en tråd i et stykke tid. Crocs er også min største beholdning i porteføljen. Uheldigvis er min gennemsnitspris tættere på $70, så efter juli måneds stigning er jeg først lige kommet lidt i plus.

Nogle af mine egne tanker:

• Virksomheden har opnået genial markedsføring. De lancerer specialkollektioner med influencere og forskellige kendisser, som bliver udsolgt på få minutter. På sko til hundredevis af dollars nærmer marginerne sig hundrede procent (min egen antagelse).

• Google Trends-søgeaktiviteten har været stigende især i de store europæiske lande.

I 2019 investerede jeg i turn-around historien Pandora. Trends-aktiviteten begyndte at stige i slutningen af foråret 2019, og senere på efteråret leverede virksomheden en positiv opjustering. Markedet havde dog ikke indpriset væksten i Trends-aktiviteten, selvom Pandora markedsværdimæssigt var i samme kategori som Crocs. Pandora var en af mine bedste handler, og jeg solgte aktierne med omkring 100 procent fortjeneste. Værdiansættelsen og rentabiliteten for Crocs er stort set i samme kategori som Pandora var dengang.

Efter min mening er der indpriset et klart fald i resultatet for Crocs, ligesom det skete for Pandora i sin tid, selvom søgeaktiviteten ikke understøtter dette argument. Hvis trenden holder bare til næste år, vil værdiansættelsesmultiplerne sandsynligvis korrigere tydeligt opad. Ifølge SeekingAlpha er median fwd P/E (GAAP) for referencegruppen omkring 14, mens den for Crocs er 9,4. Crocs er desuden mere rentabel end median-referencen og har også vokset stærkere.

• Store insiderkøb. Crocs har alene i år haft insiderkøb foretaget af flere forskellige ledende medarbejdere. Værdien af nettokøbene er i millioner af dollars.

Risici

I Q2 voksede omsætningen i Nordamerika kun en smule, og lagrene var også større end forventet på grund af lavere end forventet efterspørgsel i Nordamerika. Google Trends har allerede vist en afmatning i USA. En vending på det største marked vil ikke ødelægge investeringscasen, da andre markeder vokser, men det mindsker attraktiviteten og øger risikoen.

8 Synes om

Er der nogen, der kan fortælle mig mere om Crocs’ situation i Rusland? Er der noget om snakken om, at de har genåbnet butikker i Moskva?

2 Synes om

https://finance.yahoo.com/news/crocs-inc-reports-record-third-110000433.html

Hvis man rammer den lave ende af estimaterne, handler aktien til en P/E på ca. 7. Der er ikke ligefrem noget at skamme sig over i det resultat.

2 Synes om

Lad os vække tråden lidt til live.

Hvilke tanker gør I jer om den nuværende pris?

Jeg har selv solgt lidt ud efter det store rally, men det er stadig min største position. Jeg har regnet lidt i Excel på, at det i bedste fald kunne være en aktie til omkring 220 dollar.

På den anden side er downsiden øget siden efteråret. Jeg har dog stadig ikke observeret et fald i Google Trends-aktiviteten. Insiderne har også solgt lidt ud, men der er ikke tale om alarmerende store handler i forhold til deres positioner. Multiplerne er stadig ret moderate i forhold til vækstraten. Faldet i priserne på luft- og søfragt understøtter marginerne fint.

Jeg mener, det er godt at være tålmodig nu, så man ikke lader et stort potentiale ligge på bordet. Vi sælger, når den begynder at figurere i Cramers anbefalinger på CNBC. :slight_smile:

3 Synes om
  1. HeyDude-aktionærernes lock-up udløber i midten af februar. Dette kan meget vel skabe et hårdt salgspres på aktien.

2. Lagerbeholdningerne er baseret på Q3 overraskende høje, en grund til bekymring?

3. Den meget omtalte recession er på vej, hvordan vil dette påvirke Crocs? Især HeyDude-brandet er et spørgsmålstegn i en recession, selvom det har leveret stærk vækst på det seneste.

4. Der benyttes en høj gearing (leverage), hvordan ser det ud med rentebetalingerne?

Jeg har selv fået et solidt afkast på 100+%, da markedet ramte hårdt og ikke troede på ledelsens prognoser i 2022 efter HeyDude-opkøbet. Men nu føles det ikke længere som en no-brainer, og jeg solgte for et par uger siden af disse årsager.

2 Synes om

Et godt kvartalsregnskab fra Crocs efter min mening, men pre-market indikerer i hvert fald et stort fald på -6,5 %.
Samtidig kom der en lille opjustering for hele året:
Adjusted operating margin of more than 25% compared to prior guidance of approximately 25%.
Adjusted diluted earnings per share of $12.45 to $12.90 compared to prior guidance of $12.25 to $12.73. Adjusted diluted earnings per share guidance does not assume any impact from potential future share repurchases.

Omsætningen i andet kvartal steg med 4 % i forhold til sidste år → $1.112M
EPS op med 11 % til $3,77 og justeret udvandet EPS op med 12 % til $4,01

Gælden nedbringes hurtigt, og der foretages samtidig aktietilbagekøb:
During the quarter, we repaid $200 million of debt. We repurchased approximately 1.2 million shares for $175 million, and at quarter end, $700 million of share repurchase authorization remained available for future repurchases.

Af rapporten fremgår det, at Crocs’ eget brand klarer sig godt, mens Heydude falder betydeligt.
Heydude er det eneste dårlige punkt i rapporten. Salget af Crocs-brandet er tydeligvis skiftet mere mod DTC-modellen, hvilket logisk set burde være mere lønsomt. DTC steg med hele 12,5 %, mens engrossalget samtidig “kun” steg med 6,9 %. Rigtig god udvikling :slight_smile:

https://finance.yahoo.com/news/crocs-inc-reports-record-second-110000261.html

1 Synes om

Set i bakspejlet betalte Crocs omkring 10 gange dagens EBIT for HeyDude, hvilket ikke var en specielt dårlig pris for et brand, der klarede sig godt i 2022 og 2023. Men nu hvor problemerne er dukket op i 2024, ser handlen dyr ud. På trods af dette er ledelsen stadig optimistisk omkring HeyDude baseret på deres Q&A, hvilket er noget, der vækker bekymring.

Tesen har ændret sig siden 2022/2023. Crocs vækster ikke længere omsætningen med tocifrede tal, og P/E er ikke længere under 8. Nu afhænger alt af en succesfuld vending for HeyDude, hvilket virker udfordrende, når økonomien bremser op, og forbrugernes købekraft svækkes.

Jeg sætter pris på ledelsens åbenhed, deres traditionelt konservative guidance samt virksomhedens marginer i topklasse. Hvis jeg kunne, ville jeg gerne betale en P/E-multipel på 15 for Crocs-brandet som en selvstændig virksomhed, men HeyDude blander kortene for meget. Jeg ejer stadig Crocs, men salgsknappen er tæt på.

1 Synes om

Jeg ville med glæde købe til P/E 8, selvom væksten var 2 %. En P/E på 8 er ikke en værdiansættelse, hvor der er indregnet nogen vækst, men snarere et lille fald.

Crocs’ eget brand udgjorde 82,2 % af salget i sidste kvartal, og de resterende 17,8 % var HeyDude. Det er selvfølgelig ikke godt, når HeyDudes salg svigter, men dets andel af omsætningen er dog forholdsvis moderat. Mon det bare er sådan, at Crocs er mere defensiv, og HeyDude er mere cyklisk? Jeg håber, det drejer sig om en svag cyklus og ikke, at kunderne ikke længere finder HeyDude værd at købe.

1 Synes om

I 2022 købte jeg Crocs til en P/E-multipel på 6, da selskabet voksede med over 50 % (HeyDude-opkøbet inkluderet). I efteråret 2023 kunne man igen få selskabet billigt, P/E 7 og en omsætningsvækst på over 10 %. Der findes masser af lignende situationer på markedet, så hvorfor nøjes med et selskab, der vokser 2 %, når P/E er 8? Ja, alt afhænger naturligvis af indtjeningens kvalitet osv. … Men jeg er ikke villig til at betale en NTM P/E på 9,5 for Crocs baseret på analytikernes prognose om 6 % vækst næste år. Det er vigtigt at huske, at dette forudsætter, at EBIT-marginen forbliver uændret, hvilket jeg tvivler stærkt på i det kommende økonomiske miljø samt på grund af udfordringerne med HeyDude.

Jeg kan selvfølgelig tage fejl, og HeyDude-turnarounden lykkes uden problemer; ledelsen sagde, at de vil investere massivt i dette brand. De vil selvfølgelig aldrig indrømme, at HeyDude-opkøbet var en total farce. Hvis disse 2,5 milliarder var blevet brugt på tilbagekøb af egne aktier, ville der være skabt meget mere aktionærværdi. Det er ikke let at lave en turnaround, og derfor foretrækker jeg at holde mig til dokumenterede vindere, der ikke står over for operationelle udfordringer.

1 Synes om

Det er måske lidt uden for emnet, men lad os svare.
Jeg mente, at 2 % vækst til en P/E-værdi på 8 helt sikkert ville få mig til at købe løs, hvis man med sikkerhed kunne vide, at marginerne holder, og man magisk kunne kende det fremtidige afkast uden risiko. Dette ville knuse S&P 500-indekset over en bare lidt længere periode.
For Crocs indprisede man en meget værre nær fremtid ved kurser omkring 80 $. Crocs har dog præsteret meget bedre, og heldigvis købte jeg dengang. Det føles stadig billigt, men ikke som det samme “screaming buy”. Balancen forbedres også hele tiden, i takt med at gælden reduceres. Dette mindsker risikoen, og en lidt højere P/E-værdi er efter min mening berettiget af denne grund.
I mange tilfælde, hvor der er en lav P/E-værdi og vækst fra det foregående år, er virksomheden allerede i en nedgangscyklus, eller det forventes i det mindste, eller også har den en stor gældsbyrde, eller der er tale om mulig geopolitisk risiko, eller måske det hele på én gang. Outokumpu lå for nylig på omkring P/E 2 med stor vækst, men alle vidste, at det ikke var bæredygtigt. Der er altid en vis frygt/usikkerhed, der bliver indpriset, men den kan sagtens være voldsomt overdrevet.
Hvis du finder en rimelig defensiv forretning med en stærk balance, der leverer tocifret vækst og handles til P/E 1-10, må du gerne give et tip, så undersøger jeg det nærmere (ingen banker).

2 Synes om

Den eneste forskel her er, at Crocs’ ledelse i 2022 guidede til over 40 % vækst og i 2023 til over 10 % vækst. Markedet prissatte altså en anden fremtid end den, ledelsen fortalte os, så jeg købte aktien dengang, fordi jeg stolede på ledelsen. I øjeblikket er guidancen for resten af året desværre svag, og jeg gætter på, at 2025-guidancen kan være endnu svagere, når den kommer.

I løbet af de sidste 4 år har ledelsens guidance i hvert fald ikke skuffet til den negative side en eneste gang, så jeg stoler mere på den end på markedet. Det er ikke alle selskaber, der tør guide på samme måde, så det skal Crocs have kredit for.

1 Synes om

Selvfølgelig er dette en no-brainer, men man skal altid stræbe efter en god “margin of safety”. Jeg forsøger at finde virksomheder, der vokser mere end det til en billigere multiplikator, som f.eks. Crocs på de tidspunkter, jeg nævnte. Hvis det værste scenarie indtræffer, så får jeg måske den P/E 8 og 2 % vækst, du nævnte, hvilket slår markedets afkast.

1 Synes om

Hvis man ikke tæller kasakhiske banker med, så Betsson.

1 Synes om

Problemerne med HeyDude fortsætter, og selskabet investerer yderligere i denne turnaround, hvilket betyder, at marginerne falder mere end forventet for det kommende år. Ledelsen virker alt for naiv og fortsætter med deres optimistiske indstilling, men måske man snart skal stole på det…

Crocs-brandet kan nu købes til en P/E på omkring 12 efter gårsdagens fald. Markedet indpriser slet ikke en bedring i HeyDude, en option der kunne realiseres næste år. Det kan være, at jeg hopper med på vognen igen et sted mellem 100-110.

2 Synes om

Ledelsen ser ud til at have overvurderet sin egen andel af succesen, samtidig med at den undervurderede Crocs-brandets tiltrækningskraft og effekten af den efterspørgselsspids, som covid medførte. At gøre HeyDude til en succeshistorie vil være betydeligt sværere, end de giver udtryk for, og virksomheden investerer betydeligt i det. I øjeblikket stoler jeg ikke på ledelsens evne til at træffe fornuftige kapitalallokeringsbeslutninger – den tillid skal genvindes.

Derudover tror jeg, at de overdrev HeyDudes salgstal i de første kvartaler efter opkøbet i et forsøg på at modvirke markedets mistillid. Denne strategi mislykkedes dog, og ledelsen har mellem linjerne indrømmet det. Vi ved heller ikke endnu, hvor godt Crocs vil modstå virkningerne af en recession. Forbrugerne udskyder let køb af nye sko, hvilket sandsynligvis vil presse marginerne, som ikke virker holdbare på lang sigt. Jeg kan overveje at investere igen, hvis aktiekursen falder yderligere, og P/E-forholdet er omkring 6. Dette ville naturligvis kræve mere negativ stemning…

1 Synes om

Herunder er der en god tweet om Crocs, som tydeligt viser tallene, og hvordan visse tal har udviklet sig. :slight_smile:

https://x.com/Eric4Invest/status/1865803506034319401
image
image

Og en tweet om virksomheden, med et par gode observationer. :slight_smile:

https://x.com/WilliamSassoX/status/1863630222479736965
image

1 Synes om