Bolaget verkar i ett ganska svårt och konkurrensutsatt segment. Det finns ganska många företag idag som producerar dessa olika bärbara/enkanaliga/eller på annat sätt små EKG-enheter och de system och algoritmer som byggts kring dem. Visst finns det en verklig medicinsk nytta med dessa, men det är ganska få som kan gå vinnande ur konkurrensen.
Här finns dock en lite annorlunda vinkel jämfört med andra, nämligen att enheten inkluderar fonokardiografisk analys (lyssning på hjärtljud), något som jag inte kan påminna mig om att jag sett hos andra företag. Jag kan ändå inte föreställa mig att det skulle medföra någon särskild nytta för vårdpersonal i deras kliniska arbete. Visst marknadsförs dessa nog även till lekmän med en tendens till självövervakning. Enligt min mening rör man sig då på lite osäker mark, och jag kan inte se att detta skulle ge bolaget någon särskild konkurrensfördel.
Inget utesluter förstås att produkten skulle kunna lyckas väl i framtiden. För min smak är det dock en ganska spekulativ och mycket riskfylld investering.