Coala-Life - Hjärtövervakning

Jag bestämde mig för att äntligen skapa en tråd om detta, så att jag inte behöver spamma ner kursuppföljningstråden :sweat_smile:.

Coala Life utvecklar system/appar/utrustning för hjärtövervakning (jag känner inte till branschen så väl, så jag kan inte säga exakt). Alltså SaaS och hälsoteknik (healthtech) som bransch. Patent och produktgodkännanden/rekommendationer har redan samlats på hög, så den tekniska risken är begränsad, och försäljningen bör ta fart ordentligt under detta år. Bolaget noterades förra året på ett lite speciellt sätt när ett tidigare bolag “köpte” in det på börsen och sålde av de gamla verksamheterna.

“Coala Life är ett medicintekniskt företag grundat i Sverige med fokus på molnbaserad hjärt- och lungdiagnostik. Företaget har utvecklat och lanserat Coala Heart Monitor – en mångfaldigt prisbelönt, FDA-cleared och CE-godkänd produktplattform som möjliggör långsiktig fjärrövervakning, analys och algoritmbaserad diagnostik av hjärta och auskultation av lungor, på distans i realtid. Coala Heart Monitor marknadsförs huvudsakligen till vårdgivare som en Rx-lösning för användning i patientens vardag och hemmiljö. Företagets lösningar baseras på över 10 års forskning och utveckling (R&D) och skyddas av mer än 30 patent. Huvudkontoret ligger i Uppsala och sedan 2019 ligger det amerikanska kontoret i Irvine, Kalifornien. Mer än 10 000 patienter har använt, diagnostiserats eller står under långsiktig övervakning med Coala Heart Monitor. I Coala Care Portal finns för närvarande fler än 1 700 läkare och sjuksköterskor anslutna till fler än 500 vårdgivare.”

Bolaget är naturligtvis fortfarande kraftigt förlustbringande, men siffrorna för de senaste kvartalen har uppenbarligen påverkats av saker relaterade till noteringsarrangemangen. Utspädningen har varit kraftig och på grund av den speciella noteringen var bolagets värdering utmanande (och åtminstone på Nordnet missvisande), vilket gör att aktiekursen ser… mycket intressant ut. Red Eyes prognoser:

Q1:

Coala_Q1_2022_SV_FINAL.pdf (coalalife.com)

Ett ganska stort förvärv offentliggjordes för en stund sedan.

Vilket Red Eye kommenterade så här:

Coala Life: Initial Take on the Acquisition of Vitrics (redeye.se)

VD:n fyllde på med en bra post just idag:

“Coala Lifes VD, Dan Pitulia, förvärvade 500 000 aktier den 9 juni 2022 till ett totalt värde av cirka 1,6 miljoner kronor (MSEK), med ett genomsnittspris per aktie på 3,2277 SEK. Aktierna förvärvades på Nasdaq First North Growth Market.
Efter förvärvet äger Dan Pitulia totalt 3 411 279 aktier, vilket motsvarar 4,29 procent av de utestående aktierna i Coala-Life Group AB (publ), samt 1 271 706 teckningsoptioner. Innehavet ägs personligen samt genom närstående parter och bolag.”

6 gillningar

Toimari lisäili jälleen hieman.

Coala Life’s CEO, Dan Pitulia, acquired 100,000 shares on June 15, 2022 at a total value of approximately 0,245 MSEK, with an average price per share of 2,4550 SEK. The shares were acquired on Nasdaq First North Growth Market.

Following the acquisition, Dan Pitulia owns a total of 3,511,279 shares, corresponding to 4.42 percent of the outstanding shares in Coala-Life Group AB (publ), as well as 1,271,706 warrants, the ownership is in person and through related parties and companies.

2 gillningar

Q3 tulos. Kasvu alkanut hyvin, vaikkakin nollasta on helppo kasvaa. Turskaa tulee vielä kunnolla.

Third quarter 2022

• Net sales increased to SEK 5.0 M (0.9).

• EBITDA amounted to SEK -27.8 M (-16.0).

• Operating income totaled SEK -28.2 M (-16.9).

• Profit after tax was SEK -18.5 M (-16.0).

• Earnings per share (weighted) was SEK -0.3 (-7.8).

• Cash flow from operating activities was SEK -36.0 M (-13.7).

Kuukausittaisia USA lukuja alettiin julkistaa (yay)

Syys:
KPI’s September 2022:

• Patients in RPM as of September 30, 2022: 2,600

• Annual revenue rate as of September 30, 2022: 2.7 MUSD

Loka:
KPI’s October 2022:

• Patients in RPM as of October 31, 2022: 2,800

• Annual revenue rate as of October 31, 2022: 3.2 MUSD

2 gillningar

“Kevyt” diluutio :smiley:

" Coala-Life Group intends to carry out a rights issue of units, guaranteed to 75 percent, consisting of new shares and warrants of approximately SEK 101 million

The Rights Issue comprise no more than 198,704,085 units and each unit consist of one (1) new share and one (1) warrant issued free of charge. The subscription price is SEK 0.51 per unit and refers to the share. "

Osakemäärä ennen antia 79,4m.

"The main reason for the Rights Issue is to finance the Company’s continued commercial expansion, primarily in the United States. QorumPartners, which is a service company in Managed Remote Patient Monitoring, was established in the beginning of 2022 and has since grown rapidly. In August 2022, Coala Life acquired Vitrics, which also is service company within the Managed Remote Patient Monitoring space. Sales of the medical device Coala Heart Monitor has developed well, with an increasing number of recurring customers and in Sweden the sales organization has been reorganized to create a better offering for the Swedish healthcare system. In the spring of 2022, the Coala Heart Monitor received 510K approval for use in lung auscultation. Coala Life’s patient platform and software has been further developed and multiple milestones related to this have been reached.

To ensure that the Company has the best conditions to build and grow its business, primarily in the United States, and to develop its product offering and establish sustainable profitability, the board of directors intends to convene an extraordinary general meeting to resolve on the Rights Issue (as well as the Overallotment Option and the Commitment Consideration Issue). Upon full subscription, the Company will initially receive proceeds of approximately SEK 101 million before deduction of transaction costs. Should the Overallotment option be fully exercised, the Company will initially receive additional proceeds amounting to approximately SEK 10.1 million before deduction of transaction costs. Approximately SEK 25 million is expected to be contributed to the Company through set-off of debt. The transaction costs related to the various issues are estimated to amount to approximately SEK 10.9 million. The Company may furthermore receive additional proceeds in the event that the warrants are exercised for the subscription of new shares during the third quarter of 2023.

The expected net proceeds will, following below order of priority and with the approximate split specified in parentheses, be used for;

• Continued market penetration in the United States (50%)

• R&D (12.5%)

• Financing of day-to-day operations (37.5%)"

Jonkinlainen anti oli odotettavissa, kun yhtiö panostaa kasvuun, mutta turskaa tulee ainakin alkuvaiheessa runsaasti. Tämä annin koko kuitenkin aika huima, varsinkin kun siitä suurin osa jo ennalta merkitty :smiley:. No parempi tämäkin kuin konkurssi, kun yhtiön tuotteet kuitenkin vaikuttaa pätevältä ja liiketoiminnallisestikin lupaavalta, kunhan alun tappiollisuudesta selvitään

2 gillningar

Q4 är ute. Tillväxten är enorm (om än från en låg basomsättning), och den absoluta förlusten har minskat, men i den här takten kommer pengarna definitivt att ta slut igen vid något tillfälle. När man tittar på EPS-raden kan man bli lite yr, då förlusten för enbart Q4 är större än aktiens värde (och för hela året ännu betydligt mer) :smiley:

Verksamheten har dock kommit igång väl, och målen för 2024 kvarstår fortfarande.

“. Även med beaktande av att vi har stärkt organisationen för att utveckla den utökade tjänsten, ligger de nyckeltal som publiceras i denna rapport i linje med vårt finansiella mål om en försäljning på 250 MSEK till 2024 med ett positivt rörelseresultat och en bibehållen bruttomarginal på över 80 %.”

Det viktigaste i det här caset är förmodligen om bolaget lyckas vända kassaflödet till positivt innan pengarna tar slut och bolaget går i konkurs, ifall de inte får in ny finansiering. Om bolaget överlever den inledande fasen verkar verksamheten ändå bra, och med tanke på branschen finns det ingen risk för att kunderna tar slut på mycket länge.

1 gillning

Bolaget verkar i ett ganska svårt och konkurrensutsatt segment. Det finns ganska många företag idag som producerar dessa olika bärbara/enkanaliga/eller på annat sätt små EKG-enheter och de system och algoritmer som byggts kring dem. Visst finns det en verklig medicinsk nytta med dessa, men det är ganska få som kan gå vinnande ur konkurrensen.

Här finns dock en lite annorlunda vinkel jämfört med andra, nämligen att enheten inkluderar fonokardiografisk analys (lyssning på hjärtljud), något som jag inte kan påminna mig om att jag sett hos andra företag. Jag kan ändå inte föreställa mig att det skulle medföra någon särskild nytta för vårdpersonal i deras kliniska arbete. Visst marknadsförs dessa nog även till lekmän med en tendens till självövervakning. Enligt min mening rör man sig då på lite osäker mark, och jag kan inte se att detta skulle ge bolaget någon särskild konkurrensfördel.

Inget utesluter förstås att produkten skulle kunna lyckas väl i framtiden. För min smak är det dock en ganska spekulativ och mycket riskfylld investering.