Clear Blue Technologies - Off Grid solenergisystem

Låt oss öppna en tråd för Clear Blue Technologies International (CBLU, CBLU.V), eftersom det verkar finnas flera investerare i företaget på forumet. Jag har fortfarande en relativt liten position här.

Clear Blue är ett kanadensiskt företag som har utvecklat ett intelligent “off the grid” solenergisystem. “Off the grid” innebär att tillföra energi/elektricitet till platser som inte är anslutna till elnätet.

Clear Blue har två huvudsakliga affärsområden:

Att erbjuda lösningar, främst till utvecklingsländer och särskilt till telekomoperatörer (Bygga och elektrifiera basstationer på platser utan elnät).

Att elektrifiera olika vägar med solenergi i utvecklade länder, på platser där det skulle vara särskilt svårt eller dyrt att dra elledningar. Ett exempel på detta är den senaste affären i Pennsylvania (länk senare).

Företaget sammanfattar sin verksamhet med egna ord:

Clear Blue har en mycket god tillväxttakt men företagets verksamhet är fortfarande olönsam. Flera nyligen mottagna beställningar kommer dock att öka omsättningen betydligt, vilket kommer att synas redan i resultaten för Q4 2020 och Q1 2021. Här är en länk till presentationen av Q3-resultatet:

Denna Twitter-tråd fungerar också som en bra introduktion till företaget, notera att den gjordes för några veckor sedan så att särskilt börsvärdet har rört sig upp sedan dess:

https://twitter.com/babyrageee/status/1331970481059196928

Clear Blue genomförde en finansieringsrunda för en tid sedan. Det som gör detta intressant är att VD:n sade i Q3-vinstsamtalet att det inte fanns något behov av ytterligare finansiering och att de kunde driva verksamheten med kassaflöde, men uteslöt inte direkt att finansiering skulle kunna sökas för till exempel en stor framtida order. Hittills har inga nya tillkännagivanden kommit efter detta, men ett sådant kan förväntas. Det är också betydande att de övergår till en SAAS-baserad faktureringsmodell (EaaS) som kommer att säkerställa jämna intäktsflöden i framtiden.

https://www.clearbluetechnologies.com/en/timeline/clear-blue-technologies-announces-private-placement-led-by-echelon-wealth-partners

Övrigt material och länkar:

Senaste affären:

https://www.clearbluetechnologies.com/en/timeline/clear-blues-illumient-smart-off-grid-lights-up-the-american-parkway-in-allentown-pennsylvania

VD:ns vinstsamtal för Q3, med en företagspresentation i början:

32 gillningar

Tack för en utmärkt start! Jag hade saknat en tråd för CBLU så att några meddelanden inte försvinner i energinätverksvimlet (jag äger)

15 gillningar

Stort tack till trådstartaren även härifrån!

Villkoren för den senaste finansieringsrundan innehöll en klausul: “Optionsbevis är föremål för en accelererad utgång, varigenom Bolaget kan utlösa en accelererad 30-dagars utgång av teckningsoptionerna om stängningskursen för Bolagets stamaktier noterade på TSXV förblir över $0,85 under 20 på varandra följande handelsdagar.”

Är detta en bra eller dålig sak nu?

4 gillningar

Bra öppning. :ok_hand:Har någon redan räknat på nyckeltalen för de kommande två-tre åren?

4 gillningar

Tack!

Inget av företagen följs ännu av en enda analytiker, så jag har försökt att själv sammanställa framtidsutsikterna. Det är inte lätt, men utifrån de publicerade avtalen och bolagets egna uppgifter om antalet bokningar kan man försöka få en uppfattning om, i synnerhet, intäktsutvecklingen. Vad som komplicerar detta är de i sig positiva återkommande intäkterna. Utifrån är det svårt att bedöma från avtalen vad som är engångsföreteelser och vad som är kontinuerlig fakturering. Men om man analyserar genom dessa avtal, hittar man följande betydande siffror.

-Avtal om leverans av 400 system till Afrika – avtalsvärdet angavs till 5 MUSD, varav ca 1,5 MUSD periodiseras till Q4 2020 och 3,5 MUSD till Q1 2021. Dessutom innehöll avtalet en option att öka antalet system till 2000. Med samma priser skulle värdet av de ytterligare 1600 systemen vara 20 MUSD. Detta skulle sedan periodiseras framåt, kanske redan från 2021. Totalt skulle detta vara ett avtal på 25 MUSD, vilket skulle vara av en mycket betydande storleksordning, betydligt mer än t.ex. hela omsättningen för 2020. Men det innefattar naturligtvis den betydande osäkerheten om resterande del beställs. Var och en kan själv bedöma sannolikheten, men man kan tänka sig att det verkligen finns ett behov av dem, och om de första 400 kan levereras framgångsrikt och köparen fortfarande har viljan att investera, skulle jag anse det som ganska sannolikt att den ytterligare beställningen kommer.

Bland de senaste avtalen är det mest betydande American Parkway, ett system som ska levereras till Pennsylvania för en två miles lång vägsträcka, vars angivna värde är 650 kUSD. Här är jag mycket intresserad av vilken vägsträcka det är som detta ska installeras på och om det finns fler liknande behov där. Vad jag har förstått är denna American Parkway en ganska lång väg, så det finns gott om utrymme, men å andra sidan kan jag inte på något sätt se att Clear Blues system skulle behövas för att belysa hela vägen.

Utöver detta har företaget självt informerat om orderstocken i samband med Q3-rapporteringen, bland annat så här. Det är värt att notera att de ovannämnda affärerna annonserades först efter Q3-rapporteringen och ingår därför inte i den:

Jag har själv försökt att utifrån detta göra någon form av uppskattning av omsättningen för 2021 till en början. Jag får förmodligen ungefär samma omsättning som 2020 för närvarande. Men det kan saknas några tidigare avtal som periodiseras till 2021, jag har inte gått igenom hela historien.

Jag skulle säga att detta är ett fall där investeringsbeslutet på ett visst sätt innehåller mycket positiva saker, det vill säga en viss god omsättning med säkerhet, men man måste också själv ta ställning till om man tror att fler affärer kommer i samma takt som de har kommit under de senaste 1-2 månaderna, alla dessa nämnda.

Dessutom genomfördes en tilläggsfinansiering av en anledning. Företaget har sagt att den normala affärsverksamheten inte behöver ytterligare finansiering, så man kan anta att denna tilläggsfinansiering verkligen är för en ny investering. Mer information om detta kommer kanske snart.

Jag lyckades inte själv ge ett särskilt bra svar här. Kanske någon annan har lyckats bättre med att gräva fram siffror och få en mer exakt bild av detta :slightly_smiling_face:

I förhållande till marknadsvärdet är de enskilda affärerna mycket stora, så positivt sett, ytterligare 1-2 sådana, så börjar vi vara i en helt annan klass, men sedan måste man naturligtvis komma ihåg att innan sådana offentliggörs är de bara önskedrömmar :smile:

16 gillningar

Låt oss samla in mer pengar:

https://www.clearbluetechnologies.com/en/timeline/clear-blue-technologies-announces-upsizing-to-previously-announced-private-placement-to-4350-dollars-000

2 gillningar

Här är också en länk till det senaste bokslutet, på sidan 15 är skulderna särskilt intressanta. I år har ytterligare 2 miljoner tagits upp, punkt (iii) indikerar att det finns ytterligare avsättningar för minst tre miljoner. Det är inte säkert att pengar för dessa kommer att samlas in via finansieringsrundor ännu, den största delen av nuvarande lån förfaller 2023. Dock krävs kraftig tillväxt. Mer pengar än förra året går till löner, produktutveckling och skuldbetalningar. https://cdn.locomotive.works/sites/5ad64d97a2f4220ad9468eee/content_entry5bae32d414ad66121f406d90/5fb5067ccbc09b00acc4660a/files/Clearblue_FS_Q3_v4.pdf?1605699196

2 gillningar

Bra grävt :+1: Det här är verkligen ett fall där man måste ha stark tilltro till att omsättningen kommer att börja växa. Stora affärer har verkligen gjorts på sistone, så jag har ganska god tilltro. Marknaden är stor, marknadsvärdet är fortfarande litet men verksamheten är lika liten och riskabel :smiley: Vad som är intressant är att det finns två väldigt olika marknader: utvecklingsländer där den första telekominfrastrukturen byggs. Och utvecklade länder där systemet leder till besparingar i svåra objekt.

3 gillningar

Jobb finns, någon?

5 gillningar

CFO söks också. Annonsen talar om en bra tillväxttakt :flexed_biceps:

Som CFO för ett börsnoterat litet TSX-V-bolag förväntas bolaget växa med 2-300 % per år varje år under de kommande åren. Dessutom kommer tillväxt genom förvärv, internationell finansiering och projektbaserade SPV- och skuldfinansieringsprojekt att vara en del av jobbet.

6 gillningar

2-300% är ett brett intervall… :grinning_face: Men jag är med, håller ögon och öron öppna. Det här verkade redan för bra.

3 gillningar

Enligt min uppfattning innebär det 200-300 %. Det skulle vara bra tillväxtsiffror.

Jag försökte också hitta information om hur många anställda företaget har för att kunna jämföra det med de 10 nya installatörerna som söks. Men de rekryteras såklart inte utan att det finns projekt.

5 gillningar

Ja, det verkar riktigt intressant! Tänk om det vore 200-300 % :slight_smile: Förmodligen om de bygger telmaster lite överallt!

De där procenten beskrevs lite väl “savolahtiskt” :sweat_smile: Alla drar sina egna slutsatser, men jag tolkar det som 200-300%. Den här arbetsbeskrivningen har säkert lästs och godkänts av VD:n, eftersom de söker en livsviktig underordnad till honom/henne.

Vad gäller den andra annonsen verkar de tjänsterna vara för Nordamerika. Den största ordern gick tidigare till Afrika, så dessa 10 kanske inte skulle leverera den, man skulle åtminstone tro att annonsen skulle nämna att man ska åka till Afrika för att installera. Så dessa behövs troligen för beställningar i Nordamerika.

2 gillningar

Jag gjorde några beräkningar med den tillväxttakt på 200–300 % som nämns i platsannonsen för finanschefen. Dessa bör tas med en nypa salt och du bör göra dina egna kontroller, jag är ingen expert på detta.

Men i alla fall, med vissa antaganden om lönsamhet fick jag följande P/S- och P/E-tal för två olika scenarier (200 % eller 300 % tillväxt under de kommande åren). Det säger sig självt att om denna tillväxt uppnås, är multiplikatorerna fortfarande mycket attraktiva. Det finns naturligtvis fortfarande många risker i ett så litet bolag. Å andra sidan, om affären som gjordes med teleoperatören i Afrika förverkligas i sin helhet, är dess värde ensamt 20 miljoner, vilket i så fall skulle göra scenariot med 200 % mycket nära verkligheten.

4 gillningar

Spekulationer om en ny affär på Twitter:

https://min.e24.no/norfund-vil-drive-900-mobiltarn-med-sol-for-orange-i-noen-av-verdens-fattigste-land/a/kRMjxv

3 gillningar

https://www.clearbluetechnologies.com/en/timeline/clear-blue-appoints-farrukh-anwar-as-chief-financial-officer

CFO hittad :+1:

6 gillningar

Handelsstopp fram till öppning

7 gillningar

Jaja, jag tänkte bara tillägga innan nyheterna :sweat_smile: Vi får vänta och se vad som kommer :folded_hands:

5 gillningar

Åh, nu blir det spännande, jag köpte just detta igår :slightly_smiling_face:

2 gillningar