Bloom Energy Corp

Jag tänkte flytta diskussionen härifrån Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet - Talous & markkinat - Inderes forum och skapa en egen tråd så att vi kan diskutera detta mer detaljerat och eventuellt väcka mer intresse för det.

Det är alltså ett företag som är verksamt inom många områden. De har bränsleceller, elektrolysatorer, gaser, koldioxidavskiljning osvosv.

Jag lägger in några länkar här där man kan få en uppfattning om vilken typ av företag det handlar om.

Senaste investerarkonferensen publicerad i slutet av maj

Q2-rapport 2022
https://investor.bloomenergy.com/press-releases/press-release-details/2022/Bloom-Energy-Announces-Second-Quarter-2022-Financial-Results/default.aspx

Twitter
https://twitter.com/Bloom_Energy

Youtube
https://youtube.com/user/BloomEnergy

Jag ska försöka uppdatera den här tråden med information allteftersom jag hittar den i internets djup. Låt oss försöka få igång någon form av diskussion :grinning_face_with_smiling_eyes:

40 gillningar

Tack för den nya tråden! Bloom förtjänar verkligen en egen tråd. Börsvärdet är redan nu i klass med Wärtsiläs, men tillväxten guidas till ca 30 % årligen för en lång framtid. Även om tillväxten under innevarande år är ganska obefintlig, gissar jag att dessa prognoser kommer att överträffas framöver, så snart fröna runt om i världen börjar gro. Och elektrolysören har ju precis blivit färdig. Och inte en dag för tidigt, eftersom just den marknaden håller på att explodera i praktiken.

I den investerarpresentationen finns omfattande utsikter för var man står och vart man är på väg, men ett framtida multimiljardsegment saknas där, nämligen konsumentmarknaden:

‘‘Det nästan 2000 kvadratfot stora hemmet är det första demonstrationsprojektet med solpaneler, ett batteri, en elektrolysör för att omvandla solenergi till grön vätgas och en bränslecell för att förse hemmet med el.’’

Byggandet av [H2] Hydrogen Home inleds | SoCalGas Newsroom

Det här är en intressant nyhet i den bemärkelsen att byggherren är Socalgas, vars vd medverkar vid Blooms investerarträff och alltså är kund hos Bloom.

Det är mycket tydligt att detta mikronätstänkande kommer att sprida sig ända till konsumenterna så snart tekniken är mogen och konkurrenskraftig. Och Nilsson Energy i Sverige har ju byggt ett motsvarande hus redan för flera år sedan. Om jag minns rätt har man experimenterat med sådana även i Tyskland. På samma sätt innehåller Enphases kommersiella koncept redan nu, förutom solenergi och batterier, även en bränslecell, vilket innebär att det bara saknas en liten elektrolysör för att det så kallade slutgiltiga systemet ska vara klart, med alla förutsättningar för långtidslagring av (sol)el och fullständigt oberoende av elnätet. Det behövs alltså en kompakt elektrolysör för hemmet i storlek med ett kyl-/frysskåp samt utrustning för hantering/lagring av vätgas. Om/när dessa hamnar i närheten av priset för en bergvärmepump kommer marknaden att explodera även på detta område.

Det återstår dock att se vilken teknik man kommer att gå vidare med här. Rent instinktivt skulle jag kunna tänka mig att både Blooms och Plugs lösningar (SO/PEM) kanske är för dyra i just dessa mindre objekt. Och i övrigt misstänker jag att dessa företag under de kommande åren kommer att söka större industriella kundrelationer och dylikt, där prispressen inte är lika stor som i konsumentbranschen.

12 gillningar

Vad är fördelen med att gå vägen solpaneler → batteri → elektrolysör → grön vätgas → bränslecell → elektricitet jämfört med att gå direkt från solpaneler via ett batteri till el i hemmet?

Nyemission på gång

https://investor.bloomenergy.com/press-releases/press-release-details/2022/Bloom-Energy-Corporation-Announces-Commencement-of-Public-Offering-of-Class-A-Common-Stock/default.aspx

6 gillningar

Kan det vara så att solkraftverkets överskottsproduktion först styrs till batterier och när de är fulla produceras vätgas. Vätgas och batterier används när solen inte lyser.

1 gillning

Batterier är kortvarig energilagring, vätgas är mer långvarig, upp till månader. Idén är att producera vätgas när det finns överskottsenergi tillgänglig och batterierna redan är fulladdade.

Nyemissionen kom ändå i ett ganska bra läge, då aktiekursen är på en någorlunda dräglig nivå efter det värsta raset.

5 gillningar

Det där skulle fungera utmärkt i kalla länder som Finland, eftersom solenergins nytta är obefintlig under uppvärmningssäsongerna och man då skulle kunna utnyttja den lagrade vätgasen.

1 gillning

Ja. Likaså i de länder och områden där nätet är svagt eller opålitligt – för att inte tala om områden där man inte har dragit några ledningar alls. Och det skalar väl från småhus till bostadsrättsföreningar eller hela bostadsområden.

Här är Nilssons lösning:

Demo Site / R&D Living-lab – Nilsson Energy

3 gillningar

13 000 000 nya aktier skapas…
https://www.businesswire.com/news/home/20220815005701/en/Bloom-Energy-Corporation-Announces-Commencement-of-Public-Offering-of-Class-A-Common-Stock

I förhandeln -5%.

2 gillningar

Förväntat meddelande från företaget gällande vätgasproduktion i kärnkraftverk:

https://finance.yahoo.com/news/xcel-energy-bloom-energy-produce-122100803.html

meddelade planer på att installera en elektrolysör vid Xcel Energys (NASDAQ:XEL) Prairie Island-kärnkraftverk i Welch, Minnesota. Installationen är utformad för att förstärka befintlig kärnkraftsinfrastruktur för ren energi för att skapa omedelbara och skalbara vägar för att producera kostnadseffektiv, ren vätgas, vilket stöder den växande vätgasekonomin samtidigt som värdet ökar för operatörer av koldioxidfria kärnkraftsanläggningar.

Bloom Energys elektrolysör – byggd på dess fastoxidplattform (solid oxide platform) – arbetar vid höga temperaturer för att omvandla vatten till vätgas. Att kombinera fastoxidelektrolys med kärnkraftsteknik är en föredragen metod för att uppnå oöverträffad effektivitet. Den höga värmen och ångan som produceras av Xcel Energys Prairie Island-anläggning matas in i Bloom Energys elektrolysör för att producera koldioxidfri vätgas mer effektivt än lågtemperaturelektrolys-alternativ som polymerelektrolytmembran (PEM) eller alkaliska. Dessa lågtemperaturalternativ kräver cirka 40 % mer elektricitet, vilket ger Bloom-elektrolysören en effektivitetsfördel som förväntas sänka kostnaden för vätgasproduktion avsevärt.

Visst är det synd att tidsplanen återigen är väldigt lång för de mest otåliga (som jag själv):

Projektering för 240 kW-demonstrationen pågår för närvarande, med byggstart beräknad till slutet av 2023 och driftsättning förväntad i början av 2024.

7 gillningar

https://finance.yahoo.com/news/taylor-farms-taps-bloom-energy-100100699.html

Och ytterligare en order. Kalifornien har ju de där elproblemen och mikronät (microgrids) är svaret på dessa.

7 gillningar

Låt oss lyfta den här tråden, då delårsrapporten kommer idag. Bolaget kom även med positiva nyheter igår:

https://investor.bloomenergy.com/press-releases/press-release-details/2022/Bloom-Energy-Inaugurates-High-Volume-Electrolyzer-Production-Line/default.aspx

Bloom Energy Corporation (NYSE: BE) invigde idag sin kommersiella produktionslinje för elektrolysörer med hög volym vid företagets anläggning i Newark, vilket ökar företagets produktionskapacitet för elektrolysörer till två gigawatt. Den prisbelönta tekniken är den mest energieffektiva designen för att producera rent väte hittills.

De hade förresten tagit bort avsnittet gällande årets prognoser från investerarpresentationen i september. Det återstår alltså att se om det blåser motvind, särskilt när det gäller huruvida man når ett positivt kassaflöde mot slutet av året.

5 gillningar

https://finance.yahoo.com/news/bloom-energy-announces-third-quarter-200300269.html

SAN JOSE, Kalifornien, 3 november 2022 – Bloom Energy Corporation (NYSE: BE) offentliggjorde i dag det finansiella resultatet för det tredje kvartalet som avslutades den 30 september 2022.

10 gillningar

Vilken lättande delårsrapport, och nu vågar jag öka igen om jag bara får loss pengar från annat håll. Ledningen lovar och levererar, och de verkligen upprepade årets utsikter.

Rekordomsättning för tredje kvartalet på 292,3 miljoner dollar 2022, en ökning med 41,1 % jämfört med 207,2 miljoner dollar under tredje kvartalet 2021.

Bruttomarginal på 17,4 % under tredje kvartalet 2022, jämfört med en bruttomarginal på 17,8 % under tredje kvartalet 2021.

Non-GAAP bruttomarginal var 19,1 % under tredje kvartalet 2022, jämfört med en non-GAAP bruttomarginal på 19,2 % under tredje kvartalet 2021.

Utsikterna var ju:

Bloom bekräftar återigen utsikterna för helåret 2022:

• Omsättning 1,1 - 1,15 miljarder dollar

• Produkt- och tjänsteintäkter 1 miljard dollar

• Non-GAAP bruttomarginal ~24 %

• Non-GAAP rörelsemarginal ~1 %

• Positivt kassaflöde från den löpande verksamheten

Bruttomarginalen för Q3 var ju 19,1 %, rörelsemarginalen -9,8 % och det operativa kassaflödet -69,9 miljoner. Det finns ju mycket att göra inför Q4, särskilt med det där kassaflödet. Men förtroendet finns där. Härnäst får jag leta upp transkriptionen (transcript).

12 gillningar

Här är utskriften. Jag är föräldraledig och har inte tillgång till datorn, så jag hoppar över att göra en sammanfattning den här gången. Men läs absolut själva, hela materialet är åtminstone enligt min mening övertygande läsning:

https://seekingalpha.com/article/4552926-bloom-energy-corporation-be-q3-2022-earnings-call-transcript

10 gillningar

Jag fick även syn på det här, där Bloom Energy är involverat:

https://www.h2-view.com/story/midwest-us-coalition-to-submit-hydrogen-hub-funding-application-to-us-doe/

Midwest Alliance for Clean Hydrogen (MachH2) har meddelat att de kommer att skicka in en ansökan till det amerikanska energidepartementet (DOE) om finansiering för att utveckla ett regionalt nav för ren vätgas (hydrogen hub).

MachH2, en koalition bestående av offentliga och privata aktörer från flera delstater inom vätgasens hela värdekedja, planerar att etablera ett nav för produktion och distribution av vätgas i Mellanvästern i USA.

8 gillningar

Ja, det var verkligen övertygande läsning, tack för länken!

Min personliga favorit inom vätgassektorn har länge varit Plug, men BE håller på att kliva in i samma vagn i snabb takt. Bloom arbetar med några områden som Plug inte har, åtminstone inte i det här skedet, lika aktivt under arbete. För det första pink hydrogen (rosa väte). Baserat på KR:s tal har Bloom utmärkta möjligheter inom kärnkraftssektorn med sina SO-elektrolysörer (Solid Oxide). Ett annat lovande spår är waste to energy (avfall till energi), där projekten är mindre men till antalet många. För det tredje marinsidan, där de första leveranserna redan har gjorts. Om vi sedan tänker på datacenterprojekt, som båda företagen är helt sålda på, kan man tänka sig att Bloom till och med har ett litet försprång, eftersom deras energy server redan är en helt färdig produkt och fungerar med flera bränslen. Plug har ju än så länge mest bara prototypat sina reservkraftverk med MS (Microsoft). Nåväl, storkunder kräver säkert även av Bloom mer eller mindre skräddarsydda lösningar för sina anläggningar. Det som också fascinerar med båda företagen är att de är verksamma inom båda huvudsektorerna i vätgasekonomin: vätgasproduktion och användning, det vill säga i praktiken elektrolysörer och bränsleceller.

Förra veckan laddade jag ner siffror för några företag från Marketscreener, av vilka jag skulle kunna dela till exempel dessa:

EV/Rev 2022 2023 2024
Plug 8,0 5,8 4,0
Bloom 2,5 1,9 1,4
McPhy 11,3 6,8 3,4
NEL 18,7 12,0 8,17
Enphase 16,5 11,9 9,4

Jag tog med NEL och McPhy i jämförelsen, även om de inte är bränslecellstillverkare. Den explosiva utbyggnaden av elektrolysen kommer dock säkert att gynna även dem. NEL var också min första vätgasaktie en gång i tiden, men jag gjorde mig av med den när det började kännas som att Lökkes tal upprepade sig själva och man bara sköt fram målen hela tiden, tills Lökke själv tackade för sig. Jag tvivlade också lite på hur norrmännen ska ta sig in på de större marknaderna, där man ofta tenderar att favorisera inhemska aktörer. Men detta är ingen rekommendation i den ena eller andra riktningen. NEL kan klara sig utmärkt i framtiden om/när efterfrågan på elektrolysörer förverkligas ens i närheten av prognoserna.

Det jag förundras mest över i denna jämförelse är hur dyra de europeiska företagen är och/eller hur billiga de amerikanska företagen är. Alla har tillväxtprognoser i ungefär samma storleksordning och alla går med förlust. Allas kassor ser ut att räcka fram till den förväntade lönsamheten, så jag förstår inte riktigt varför värderingsskillnaderna är så stora. Faktum är att Bloom är närmast ett positivt kassaflöde av dessa, och nästa år borde hamna på plus, trots att kapaciteten återigen håller på att fördubblas. Ändå är Bloom överlägset billigast.

När jag läste den här Bloom-rapporten kom jag att tänka på Enphase, som förresten också har en indisk ledare. Jag ser att Bloom har alla chanser att följa Enphases väg gällande värdering, om affärerna utvecklas på det sätt företaget kommunicerar. Även Enphase var en gång i tiden en spottkopp och ett favoritbyte för blankare, men hård och lönsam tillväxt gjorde processen kort och resultatet är siffrorna i tabellen ovan.
Man lever på hoppet, som någon sa en gång i tiden…

17 gillningar

Utmärkt text igen, tack @Von_Wangell. Bloom har gjort ett fint jobb de senaste åren med att skära ner kostnaderna, men enligt min mening inte på bekostnad av tillväxten. Det finns gott om order och kunder, och nu börjar man leverera efter att ha byggt upp kapacitet. Ledningen har under de två föregående åren gett tydliga numeriska mål och särskilt i år gett kvartalsvisa tydliga riktmärken för de kommande kvartalen om hur i synnerhet omsättningen kommer att utvecklas. Jag har åtminstone i nuläget ingen anledning att tvivla på ledningens ord och jag litar fullt ut på att det hela fortskrider som utlovat. Därför har Bloom också den största vikten för mig bland vätgasbolagen.

SO-elektrolyssidan tycks tydligen vara den minst konkurrensutsatta, då de flesta vätgasbolag kör med alkalisk eller PEM? Eller det är åtminstone den bild jag har fått. SO är dock tydligen bäst för till exempel just vätgas producerad med kärnkraft, för vilket Bloom fick lysande forskningsresultat tidigare i år gällande sin egen utrustning.

För övrigt som en kuriositet: Glen Griffiths, som tillhör bolagets ledning, säljer och köper aktivt bolagets aktier och vanligtvis har det lönat sig att ta rygg på honom. Jag har visserligen inte själv gjort det, men jag har märkt korrelationen.

Och ännu en sak: @Von_Wangell, du nämnde värderingarna för vissa vätgasbolag. Jag skulle vilja lyfta fram SFC-Energy från Tyskland, vars EV/Sales enligt Marketscreener är x3,76 för 2022 och x2,26 för 2023. Bolaget är dessutom, likt Bloom, nära lönsamhet och lär nå dit nästa år. Så det finns billigare vätgasbolag även i Europa.

10 gillningar

https://finance.yahoo.com/news/bloom-energy-cefla-partner-italian-093000502.html

Bloom fortsätter sin expansion i Europa via Italien:

Bloom Energy (NYSE:BE) har ingått ett partnerskap med Cefla, ett ledande italienskt ingenjörs-, upphandlings- och byggföretag, gällande flera megawatt (MW) av Blooms fastoxidbränsleceller (solid oxide fuel cells), vilka förväntas tas i bruk fram till 2025. Partnerskapet kommer att utöka Blooms närvaro i Italien och stödja italienska företags övergång från traditionella förbränningsbaserade energikällor till en bränslecellsbaserad Energy Server™ som effektivt kan tillgodose kritiska energibehov.

Samarbetet mellan Bloom och Cefla bygger på respektive företags ledande ställning inom energi och utökar det utbud av miljötekniska lösningar som är tillgängliga för italienska företag. Cefla kommer att installera Blooms högeffektiva Energy Servers, som kan konfigureras för att ersätta traditionella kraftvärmesystem (combined heat and power, CHP), för att hantera de krav på gasreduktion som nyligen godkänts av Europeiska unionens energiministrar. Blooms bränsleflexibla teknik, som kan drivas med naturgas, biogas eller vätgas, producerar elektricitet utan förbränning och minskar koldioxidutsläppen jämfört med elnätet med nästintill noll skadliga smogbildande partiklar. Under de senaste 90 åren har Cefla finslipat sin expertis inom design, konstruktion och hantering av kraftvärmeanläggningar och energieffektiviseringsprojekt i både byggnader och industriella tillämpningar.

11 gillningar

Beställning till Taiwan för en vecka sedan

https://finance.yahoo.com/news/bloom-energy-expands-energy-platform-130100143.html

10 gillningar