Nå, Ilmarinen konstaterede tilsyneladende helt korrekt, at de ikke kan forhindre den rettede emission, og de ønskede ikke at ende i en juridisk strid om tegningskursen. Grænsen på 90 % behøver ikke at blive overskredet; 2/3 af aktierne og stemmerne på generalforsamlingen er nok. At skændes om begrundelsen ville naturligvis have været forgæves, da den senest nu er til stede. Et godt eller rettere sagt dårligt eksempel på, at man bør analysere de andre ejere lige så meget som selve selskabet, som for eksempel den tidligere sag om Ahlstrom-Munksjö. Hvis Katzman alligevel ender med at indløse hele selskabet, bør han tilsyneladende gøre det inden kapitaliseringen, da KKO:2025:94 | 24.10.2025 | Ennakkopäätökset | Korkein oikeus | Finlex fremhæver afkastværdien, som naturligvis er lav eller ikke-eksisterende nu, hvor prisen på lånekapital er høj.
Jeg tænkte engang, at jeg ville beholde mine aktier i lang tid, men købstilbuddet gav mig dårlige vibes, og derfor solgte jeg dem med det samme. Mindretalsaktionærens lod er hård, hvis man ikke har kendskab til tilstrækkelig stærk støtte i retten. På den anden side tvivler jeg ikke et øjeblik på, at Katzman har dygtige jurister til rådighed. I den forbindelse ville det være interessant at vide, hvem der finansierer Katzman, men det er måske bedre, at jeg ikke ved det.
Jeg henviser til min tidligere kommentar: “Hvis der ikke er oplysninger om ejendomssalg, kan jeg ikke selv finde på andre muligheder for Katzman end en rettet emission, f.eks. til ejere af hybrider. Der skal tilføres mere egenkapital et sted fra, hvis balancen ikke hurtigt afvikles.” Jeg ved ikke, hvem der ejer hybriderne, men uanset hvem der ejer de mulige/sandsynlige nye aktier, kan de selvfølgelig sælges videre, hvis man ønsker det.
Sikke nogle historier fra Arvopaperi (værdipapir), hvor andres udbytter nævnes, men den største faldende aktie glemmes at nævnes. Hvor kapitalafkastet var større end aktiekursfaldet. Den finske finansjournalistik’s klareste stjerne.
Generelt rettede kursen sig dog ret godt fra morgenens “kaninhul” og endte 78 cent under gårsdagens slutkurs (da der blev udbetalt 90 cent i kapitalafkast).
Hvis kursen efter månedsskiftet igen falder under 2,90, kan Katzman meget vel fortsætte med at købe, når han får kapitalafkastet ind på sin konto. Jeg anser det dog for mere sandsynligt, at kursen vil stige mod nordøst, da aktiens free float er ret tynd, og de villige sælgere på dette niveau sandsynligvis allerede har solgt.
Aktien er kommet sig ganske godt efter gårsdagens “kaninhul”, hvor den kortvarigt befandt sig efter kapitalafkastet.
Nu er den sammenlignelige kurs omkring 4,20 (præcis 3,118 i skrivende stund), når man sammenligner med budperioden før 0,20 + 0,90 i kapitalafkast. Den har selvfølgelig ikke udviklet sig særlig godt endnu, men det er svært at se, at kursen ville falde meget under 2,90 efter, at fonde på grund af deres regler og de sent ankomne bestyrelsesmedlemmer solgte de sidste aktier efter buddet var lukket.
Jeg har stadig alle mine aktier, inklusive de 2000 stk. jeg købte dagen før det store kapitalafkast. Der er en lidt afventende stemning, og jeg håber, at “Kissamies” (Kattekongen) nu vil spille fair og lade Citycons kurs stige markant og hurtigt, så jeg kan reducere den værste gearing til en fornuftig pris og endelig få glæde af “kaninen”.
Jeg var til den ekstraordinære generalforsamling mandag, hvor jeg holdt det eneste indlæg. Direktøren var der i en uldtrøje, og hans fremtoning overbeviste mig ikke helt (selvom uldtrøjen sikkert var dyr).
Han sagde, at tilbagebetalingen af kapital på 0,90 € ville blive finansieret som følger: “Vi har penge, og der er også nogle drøftelser om salg af ejendomme.” Jeg håber, at fokus er på sidstnævnte.
Jeg selv modsatte mig distributionen af penge udelukkende, fordi jeg frygter for virksomhedens økonomiske bæredygtighed. Jeg tager dog gerne imod pengene, da det blev besluttet. Jeg håber virkelig, at der nu begynder at komme nyheder, når ejendommene sælges til bogført værdi eller tæt på den.
Bestyrelsen foreslår, at bestyrelsen bemyndiges til at træffe beslutning om aktieemission samt om udstedelse af særlige rettigheder, der giver ret til aktier i henhold til § 1 i kapitel 10 i aktieselskabsloven, med en eller flere beslutninger som følger.
Antallet af aktier, der udstedes i henhold til bemyndigelsen, kan udgøre i alt højst 16 millioner aktier, hvilket ville svare til ca. 8,72 procent af selskabets samlede registrerede aktier. Eventuelle aktier, der udstedes i henhold til særlige rettigheder, der giver ret til aktier, er inkluderet i det ovenfor nævnte maksimale antal aktier.
Bestyrelsen beslutter alle betingelser for aktieemissionen og udstedelsen af særlige rettigheder, der giver ret til aktier. Bemyndigelsen gælder både udstedelse af nye aktier og overdragelse af egne aktier. Aktieemissionen og udstedelsen af særlige rettigheder, der giver ret til aktier, kan ske som en rettet emission i afvigelse fra aktionærernes fortrinsret.
Hvem mon en uafhængig bestyrelse ville kunne rette det mod?
Og fortsættelsen kommer lige efter, hvis dette, så kan man altid:
”Bestyrelsen foreslår, at bestyrelsen bemyndiges til at træffe beslutning om erhvervelse og/eller pantsætning af selskabets egne aktier i en eller flere rater som følger.
Antallet af egne aktier, der erhverves og/eller pantsættes, kan udgøre i alt højst 30 millioner aktier, hvilket ville svare til ca. 16,34 procent af selskabets samlede registrerede aktier.
Egne aktier kan erhverves til den pris, der dannes ved offentlig handel på erhvervelsesdagen, eller til en anden markedsmæssig pris.”
Hvem mon dette kunne gavne? Hvis man nu købte sådan nogle papirer et sted og så eliminerede dem? Hypoteisk set, er der næppe nogen sammensværgelse bag dette
Aktieejerlisten er blevet opdateret. Interessante observationer inkluderer, at bestyrelsesmedlem Eero Sihvonen kun har solgt omkring 1/3 af sine aktier. Han har stadig omkring 40 tusind aktier tilbage. Pyysing (Zeroman Oy) har solgt omkring 40% af sine aktier og har stadig omkring 421 tusind aktier tilbage.
Den ordinære generalforsamling godkendte for eksempel en bemyndigelse til bestyrelsen til at udlodde kapitaltilbagebetaling på maksimalt 1,09 euro pr. aktie (hvilket svarer til maksimalt 200 mio. euro)