Da G City formentlig ikke køber til en pris over 4€, så er købernes motivation enten spekulation om et bedre tilbud eller en intention om at blive og modsætte sig indløsning. Det bliver interessant at se, hvordan situationen udvikler sig.
I Karon’s seneste grill spekulerer Pyysing om Citycons situation.
Jeg kunne ikke finde dette på hjemmesiderne eller YouTube.
Har de en anden platform?
Hvornår skulle det egentlige købstilbud komme?
Det afhænger af, hvad man mener med, at det kommer. Den 02.12 skal købstilbuddet offentliggøres, tilbudsperioden starter så senere. Det kan også strække sig ind i næste år, da det handler om Gazit, og der er juleferie osv. imellem.
Listen over de største aktionærer for ultimo november er blevet opdateret.. Man kan nemt se, hvilken retning aktierne har bevæget sig.
Så kom det, det starter den 2.1.2026, så det gik over til næste år. Den 16.2 udløber tilbudsperioden, hvis myndighedsgodkendelserne opnås inden da. Pengene kommer så nok ind på kontoen i marts.
CITYCON OYJ Investornyhed 18.12.2025 kl. 14.45
Citycon har i dag gennemført handlen, hvor selskabet sælger Lippulaiva-boligejendommene i Espoo. Boligejendommene består af 275 lejligheder, i alt ca. 13.000 kvadratmeter, og de er beliggende i forbindelse med det Citycon-ejede indkøbscenter Lippulaiva. Bruttokøbsprisen på 61,5 millioner euro svarer til ejendommens seneste bogførte værdi i henhold til IFRS. Købesummen blev betalt kontant.
Frasalget er i tråd med Citycons strategi om at fokusere på salg af ejendomme, der ikke hører til kerneforretningen, og fokusere på sin nordiske portefølje af indkøbscentre. Provenuet fra salget skal anvendes til at nedbringe gælden.
Det ser ud til, at Citycon formår at sælge sine ejendomme til den bogførte værdi.
Mod denne baggrund virker G City Ltd’s kommende købstilbud på 4,00 euro pr. aktie ikke særlig attraktivt, når den indre værdi pr. aktie (EPRA NRV per share) ifølge Q3/2025-rapporten var 8,33 euro. Efter min mening indeholder G Citys købstilbud en alt for stor substansrabat på -52 % (= 4,00 / 8,33 - 1).
Det vækker undren, hvad Citycons bestyrelse mener om G Citys købstilbud, set ud fra alle aktionærers lige interesser.
”Citycons bestyrelse har endnu ikke på datoen for denne meddelelse afgivet en udtalelse om købstilbuddet. Tilbudsgiveren vil supplere tilbudsdokumentet med Citycon-bestyrelsens udtalelse efter offentliggørelsen heraf.”
Bestyrelsen har en lovbestemt pligt til at udtale sig om købstilbuddet, men det kan vel nås senere. Der er jo kun gået en måned til at kommentere på sagen.
Hvad sker der i praksis i februar, hvis man ikke indvilliger i at sælge sine Citycon-aktier til en pris på 4,0 €?
Aktien forbliver normalt børsnoteret, medmindre hovedaktionæren opnår en ejerandel på 90 %, hvilket ville give vedkommende ret til at tvangsindløse de øvrige småaktionærers aktier. Det ser sandsynligt ud, at 90 %-grænsen ikke vil blive nået, og at aktien forbliver børsnoteret.
- Jeg accepterer tilbuddet
- Jeg agter ikke at acceptere tilbuddet
Lad os lave en lille afstemning af ren interesse vedrørende Citycons offentlige købstilbud.
Hvad er holdningen her på forummet?![]()
Hvis/når opkøberen ikke får samlet 90 % af aktierne, forbliver aktierne på børsen.
Da indløsningstilbuddet på 4,0 euro blev offentliggjort, steg kursen jo fra 3,0 euro → 4,0 euro.
Indløsningstilbuddet har uden tvivl understøttet kursen, så det bliver interessant at se, hvad der sker med kursen, hvis de 90 % ikke nås, og indløsningstilbuddet ikke forlænges.
→ falder den, hvis man ikke for enhver pris vil blive i kattemandens slæde?
Hvis tilbuddet kun lige akkurat ikke går igennem, kunne man vel forestille sig, at der opstår spekulationer om, at der kunne komme et nyt indløsningstilbud om mere end 6 måneder
→ stiger den?
Interessant at følge med i, hvordan det også går her…
Hvad hvis de 90 % ikke opnås?
I dette tilfælde er der to hovedmuligheder:
A) Selskabet forbliver børsnoteret (men bliver illikvidt)
Der kan være meget få aktier tilbage i fri handel
Handlen kan blive meget begrænset
Kursen afspejler ikke nødvendigvis længere den reelle værdi
B) Frivillig afnotering
Selskabet kan stadig ansøge om afnotering fra børsen, hvis:
generalforsamlingen godkender det
minoriteterne tilbydes en rimelig exit (ofte et nyt købstilbud)
Nasdaq Helsinki vurderer desuden:
om handlen i praksis er fungerende
om børsnoteringskravene er opfyldt
Citat AI. Hvis mulighed A bliver en realitet, hvem ville så købe dem og til en ordentlig pris? Hvis aktien blev afnoteret fra børsen, ville det så blive endnu sværere?
Så den nemmeste og sikreste mulighed ville vel alligevel være at afhænde Citycon-aktierne?
Jeg tænker selv, at der findes utallige bedre risiko/afkast-forhold, startende helt fra en simpel opsparingskonto. Risikoen er høj, hvis man bliver hængende i Citycon, selvom jeg samtidig mener, at 4 €/aktie er alt for lidt for aktiverne. Jeg anser det for sandsynligt, at hvis “kattemanden” får f.eks. 85 % af aktierne, og aktien forbliver på børsen, vil kursen begynde at sive nedad med lav omsætning. Der kommer heller ikke noget udbytte… Jeg har tænkt mig at acceptere, at det her ikke gav de store afkast, og komme videre.
Edit: Man kan se på Mustis kurs som lidt af et fortilfælde.
Helt enig, så selvom den tilbudte pris er uhørt lav, ser jeg ikke andre muligheder her end dårlige og endnu dårligere alternativer. Hvis der bare var en lille chance for, at ”kattemanden” kunne få samlet de 90 %, ville det efter min mening være helt inden for mulighedernes grænse, at voldgiftsretten hævede prisen, men da der også her er livsforsikringsselskaber som store ejere, og disse er ret kendte for at blive hængende i årevis (f.eks. Musti og Finnlines), er det meget usandsynligt at nå de 90 %. Dette vil igen føre til et uundgåeligt fald i kursen, da der heller ikke vil blive udbetalt udbytte i fremtiden.
Så længe der ikke udbetales udbytte, vil der heller ikke opstå nogen indtægtsstrøm for Kissamies herfra, og døden vil på et tidspunkt uundgåeligt indhente en. Citycon er i stand til at sælge sine aktiver tæt på NAV, så jeg ser ingen grund til at sælge mine egne aktier til mere end 50 % under NAV.
Jeg ville ignorere den AI-analyse som værende helt værdiløs – lige fra tidsfristerne af er den fyldt med forkerte oplysninger.

Jeg vil hellere opfordre til at åbne kapitel 11 i værdipapirmarkedsloven og takeover-koden, især i forhold til anbefaling 4 og 5. Især takeover-koden er letlæselig, selvom man ellers ikke plejer at læse juridiske krinkelkroge. Takeover-koden kan findes her: https://www.cgfinland.fi/wp-content/uploads/2023/05/ostotarjouskoodi-2022-fin-2.pdf
Citycon udbetaler “udbytte”? Hvorfor i alverden lige nu, mens der er et købstilbud i gang?
Vil dette reducere indløsningsprisen på 4 €, eller kommer udbyttet oveni?
Er der tale om en arbitrage ved at købe Citycon i dag, indtil aktiekursen overstiger 3,99 + (0,2 - udbytteskatten for din personlige situation)? Jeg køber aktien til 3,99 €, modtager udbyttet på 0,2 €, og sælger aktien til købstilbuddet på 4,00 €?
Og hvis det er tilfældet, kan man så forvente, at kursen i dag hopper op på et niveau omkring 4,15 €, indtil udbyttet er udbetalt?
EDIT: Og kan motiverne for sådan en handling være følgende:
A: Kattemanden får mere likviditet. Man solgte et flagskib til den bogførte værdi og overfører pengene til brug, så man kan købe flere aktier til 50 % af den bogførte værdi.
B: Flere vil måske skille sig af med deres aktier nu, hvis der kommer en stigning på ca. 5 % i prisen, hvilket stadig er markant under den bogførte værdi.