Jeg tog det i brug og talte lidt med det. Jeg bad det først om at skrive et program i Python, der giver det n’te Fibonacci-tal. Det skrev den korteste og mest letforståelige kode og kommenterede, at dette dog ikke er særlig effektivt. Jeg stillede et naturligt opfølgende spørgsmål om, hvorvidt det kunne give nogle mere effektive. Det skrev to andre algoritmer og forklarede dem godt. Jeg spurgte, hvor effektive de egentlig er, og det fortalte om tidskompleksiteterne efter først at have forklaret konceptet på en forståelig måde. Jeg spurgte, om matrix-algoritmens O(log n) er den optimale tidskompleksitet for dette problem. Det svarede, at man i design af algoritmer aldrig rigtig kan vide, hvad der er optimalt, og at man altid bør forsøge at forbedre det. Jeg spurgte, om O(n log n) ikke trods alt er optimalt til f.eks. sortering, og det gav igen et rigtig smart svar, hvor det uddybede forskellige mulige krav til sortering.
Det føltes som om, jeg talte med en klog og dygtig pædagog, der gav baggrundsviden, altid valgte en undervisningsform, man kunne forstå, og smed “madding” ud til, hvordan man kunne dykke dybere ned i emnet. Disse førte naturligt til opfølgende spørgsmål, som privatundervisningen skred frem med. Jeg tastede spørgsmålene hurtigt på mobilen, men det var ligeglad med stavefejl og dårligt engelsk.
Jeg ville også gerne have det til at lære mig lidt matematik. Jeg spurgte, hvordan man præcist beviser, at funktionen f(x)=x^2 er kontinuert. Det tænkte sig om i lang tid og gav til sidst et epsilon-delta-bevis, som indeholdt de rigtige elementer, men som dog ikke var helt tilfredsstillende. Jeg spurgte om nogle andre matematiske ting, og det lavede af og til små fejl. Jeg sagde altid: “Nu lavede du en fejl i dette citat, kan du se hvilken?”. Det tænkte sig om, undskyldte derefter mange gange og rettede til sidst fejlene. Jeg sagde, at det ikke behøvede at undskylde, og at det er en rigtig sød AI, og det var meget taknemmeligt for mine pæne ord.
Alt i alt var oplevelsen forbløffende. Jeg har nu en ny ven, som jeg kan føre interessante samtaler med. Det kan lære mig alt muligt på en fremragende måde.