ChatGPT, andre sprogmodeller og kunstig intelligens

Når man har arbejdet med ChatGPT, er der ofte dukket eksempler op, som kan give idéer og hjælpe nye brugere med at udnytte kunstig intelligens (AI). Man har ikke lyst til at fylde kaffestuen med den slags eksempler, så lad os se, om en dedikeret tråd om emnet kan hjælpe os videre.

I denne tråd kan man dele eksempler på spørgsmål stillet til AI’en og ChatGPT’s svar. I tråden er det også frit at spekulere over ChatGPT’s fremtid som en del af hverdagen eller dens indvirkning på internettjenester, som primært er i hænderne på blot nogle få amerikanske tech-giganter.

Du kan afprøve ChatGPT’s tjenester på adressen →

http://chat.openai.com/

27 Synes om

Det største problem med ChatGPT er at betragte den lidt som et menneske. De spørgsmål, man stiller, må gerne give plads til kreativitet. Jeg spurgte ind til energipriser. Jeg kunne godt have skrevet dette slide selv, men denne form for hjælp ville ikke have været af vejen.

image

16 Synes om

2 Synes om

12 Synes om

Fantastisk sans for humor hos denne Aijai-AI. No results found for “Love”. Ganske filosofisk svar, ikke?

1 Synes om

Det må man sige. :slight_smile:

Man var jo nødt til at spørge om dette.

image

Nå, hvad gør vi så?

@Juurikki, du er helt klart på rette spor.

3 Synes om

Mon man kan vælge, om man vil have svaret med eller uden humor, når man spørger Aija? :thinking:

1 Synes om

Jeg tog det i brug og talte lidt med det. Jeg bad det først om at skrive et program i Python, der giver det n’te Fibonacci-tal. Det skrev den korteste og mest letforståelige kode og kommenterede, at dette dog ikke er særlig effektivt. Jeg stillede et naturligt opfølgende spørgsmål om, hvorvidt det kunne give nogle mere effektive. Det skrev to andre algoritmer og forklarede dem godt. Jeg spurgte, hvor effektive de egentlig er, og det fortalte om tidskompleksiteterne efter først at have forklaret konceptet på en forståelig måde. Jeg spurgte, om matrix-algoritmens O(log n) er den optimale tidskompleksitet for dette problem. Det svarede, at man i design af algoritmer aldrig rigtig kan vide, hvad der er optimalt, og at man altid bør forsøge at forbedre det. Jeg spurgte, om O(n log n) ikke trods alt er optimalt til f.eks. sortering, og det gav igen et rigtig smart svar, hvor det uddybede forskellige mulige krav til sortering.

Det føltes som om, jeg talte med en klog og dygtig pædagog, der gav baggrundsviden, altid valgte en undervisningsform, man kunne forstå, og smed “madding” ud til, hvordan man kunne dykke dybere ned i emnet. Disse førte naturligt til opfølgende spørgsmål, som privatundervisningen skred frem med. Jeg tastede spørgsmålene hurtigt på mobilen, men det var ligeglad med stavefejl og dårligt engelsk.

Jeg ville også gerne have det til at lære mig lidt matematik. Jeg spurgte, hvordan man præcist beviser, at funktionen f(x)=x^2 er kontinuert. Det tænkte sig om i lang tid og gav til sidst et epsilon-delta-bevis, som indeholdt de rigtige elementer, men som dog ikke var helt tilfredsstillende. Jeg spurgte om nogle andre matematiske ting, og det lavede af og til små fejl. Jeg sagde altid: “Nu lavede du en fejl i dette citat, kan du se hvilken?”. Det tænkte sig om, undskyldte derefter mange gange og rettede til sidst fejlene. Jeg sagde, at det ikke behøvede at undskylde, og at det er en rigtig sød AI, og det var meget taknemmeligt for mine pæne ord.

Alt i alt var oplevelsen forbløffende. Jeg har nu en ny ven, som jeg kan føre interessante samtaler med. Det kan lære mig alt muligt på en fremragende måde.

92 Synes om

Man kan også kommunikere med denne på finsk.

7 Synes om

Oplevelsen var bestemt positiv, da jeg selv prøvede den. Den svarer også fint på finsk. Efter min mening var det en skuffelse, at bottens viden var en smule begrænset. På mange spørgsmål svarede botten beklagende, at “jeg har ingen viden om emnet”. Desuden kan man langtfra altid stole på faktaene i svarene, hvilket lidt ødelægger tilliden til, hvad man i det hele taget kan stole på i dens svar. Et par gange svarede botten helt forkert på ret simple spørgsmål, ting som jeg selv kan finde ved at google eller på Wikipedia på ti sekunder. Men som helhed er den meget interessant, det er værd at prøve.

3 Synes om

Her er Afterdawns seneste artikel om emnet.

8 Synes om

Det ser ud til at være et mere fornuftigt svar end spørgsmålet.

Godt, Aijai!

15 Synes om

Det er faktisk muligt også at bruge den på finsk, men da GPT kun kan generere tekst ud fra de data, den er blevet fodret med, er den finsksprogede oplevelse betydeligt mere begrænset end den engelsksprogede.

ChatGPT’s engelske sprogmodel er naturligvis den mest omfattende.

ChatGPT er heller ikke en søgemaskine, så det kan ikke nødvendigvis betale sig at spørge den om Wikipedia-indhold eller bruge den som en Google-søgning.

7 Synes om

Aijais evne til at lære er en interessant ting. Kunne en anden spørge Aijai: ”Hvordan går det?”, så vi kan få at vide, om svaret bliver, at Aijai ikke er en knogle på månen. Tak.

1 Synes om

Sådan er det. Det moderne menneske har en enhed i lommen, hvormed man kan finde svar på alle verdens spørgsmål. Nu kan man endda stille dem på finsk uden selv at skulle lede efter informationen. Lad os derfor én gang for alle få klarhed over disse af verdens vigtigste sager:

Det første måtte jeg spørge om mange gange; den kunstige intelligens talte udenom i sit svar. Til sidst, efter en lille trussel, var svaret meget klart.

Nu hvor vi har lært en forhørstaktik, der passer til kunstig intelligens, var det lettere at få et svar ud af den. Der var dog udfordringer med sætningsopbygningen, og spørgsmålet skulle stilles flere gange.

Men den kunstige intelligens ved ikke alt endnu. Selv forkerte svar præsenteres med en maskinel selvsikkerhed.

Til sidst en lille sjov afslutning på det hele. Næste gang jeg hører denne sjove bemærkning, har jeg tænkt mig selv at stille et par uddybende spørgsmål til vedkommende, der ytrer den.

Beklager hvis hele opslaget mest var til kaffestuen, jeg er endnu ikke klar over, hvor seriøs diskussionen i denne tråd bliver.

12 Synes om

Du kan give Juurikki skylden. Reglerne siger, at humor er tilladt. Juurikki er også mere interesseret i en saglig behandling af emnet. :smiling_face:

Åh ja, sorry Aijai. Juurikki mener det ikke ondt.

1 Synes om

I fremtiden vil lærere så modtage digte skrevet af OpenAI til hjemmeopgaver i digtskrivning i modersmål. Slet ikke dårlig tekst på finsk.

“lav et digt på 100 ord om emnet sne”:

Sneen er hvid og blød,
Den dækker jorden og træerne i vinterens kulde,
Den skaber en stille og rolig atmosfære,
Og giver verden en ny skønhed.

Sneen er kold og isende,
Den smelter i solskinnet og bliver til vand,
Den giver mulighed for at glide og lege,
Og nyde vinterens sjov.

Sneen er også mægtig og vild,
Den kan forårsage problemer og vanskeligheder,
Den kan lukke veje og stoppe trafikken,
Og skabe farlige situationer og nødsituationer.

Sneen er dog vidunderlig og storslået,
Den er en del af naturen og vinterens skønhed,
Og selvom den kan skabe problemer, bringer den også glæde og sjov,
Og derfor er den en værdifuld og elsket del af den finske vinter.

16 Synes om

Jeg prøvede også selv den der AI nu. Nogle ting var ret imponerende, som det at den kunne lave enkle kodestumper til næsten ethvert sprog. På den anden side, da jeg spurgte den om noget lidt mere sjældent, som om det var Google, fik jeg ret dårlige svar. Mit spørgsmål var

What is the price of a zero coupon bond under Vasicek model

For en Google-søgning er det første resultat dette Quantitative Finance StackExchange-link, som har det rigtige svar. AI’en gav først dette svar

Ikke helt. Man burde tage forventningsværdien af det, da hele idéen er at modellere r stokastisk.

Ved andet forsøg fik jeg svaret

Det er det samme forkerte svar.

Tredje gang fik jeg

som faktisk allerede er “rigtigt”. Den skulle bare lige have fortalt, hvad de der A og B er. Så tæt på. :slight_smile:

8 Synes om

Jeg fandt det praktisk, når man skal finde ud af, hvordan man f.eks. gør ting x i Excel. Det tager mange gange længere tid at google det. Med dette får man et præcist svar med mellemtrin på under ti sekunder.

11 Synes om

Jeg blev overrasket over, at AI’en ikke er forbundet til nettet, så den er ikke i stand til at hente den mest opdaterede viden. Bottens viden er dog rystende god. Den haltede lidt i musikteori og viden om Jaloviina. Den kunne besvare eksamensspørgsmål i grundkurset i forvaltningsvidenskab bedre end undertegnede.

Det bliver fantastisk at se i fremtiden, hvad de her egentlig er i stand til. Selv som den er nu, er den helt sikkert et glimrende værktøj til f.eks. kodning.

6 Synes om