Caverion - Finns det tillräckligt med bevis på vändningen?

Caverions aktie har verkligen varit i läget “Handelsstopp” ovanligt länge. Vanligtvis varar denna fas i högst ett par veckor, varefter aktien avnoteras, det vill säga tas bort helt från börslistan. Avnotering kräver att köparen ställer säkerhet för de återstående aktierna och den ränta som ska betalas på dem, och detta har köparen ännu inte gjort. Tydligen söker de först nu ett obligationslån för att betala för de återstående aktierna och räntan. Man får bara hoppas att de lyckas skramla fram pengarna någonstans ifrån och få processen i mål. Inlösenpriset för aktierna var 8,75 €/aktie och betalningen till värdeandelskontot kan förväntas tidigast i juli, om pengarna kan ordnas och den så kallade ostridiga delen (8,75 €/aktie) betalas i förskott, annars dröjer betalningen till slutet av sommaren eller hösten, när skiljedomstolen har fastställt inlösenpriset.

1 gillning

“Äganderätten till samtliga aktier i Caverion Abp har i inlösenförfarandet övergått till inlösaren, Crayfish BidCo Oy.”

1 gillning

FYI: Pengarna från inlösenförfarandet inklusive ränta har kommit in på kontot idag.

3 gillningar

Jag är inte säker på om det här är rätt ställe att fråga på, men det gäller i alla fall Caverion. Jag märkte att Caverions aktie (som handlades på börsen) och inlösenaktien har olika ISIN-koder. Aktierna som förvärvats på börsen försvann från portföljen till priset 0 euro, så jag undrar om mina följande tolkningar är korrekta?

• Aktierna som förvärvats på börsen har överlåtits till priset 0 euro och deras anskaffningsutgift utgör en förlust
  • För de erhållna inlösenaktierna är det möjligt att använda en antagen anskaffningsutgift (hankintameno-olettama) på 20 %