Caverion - Finns det tillräckligt med bevis på vändningen?

Det går framåt

Från och med vilken dag betalas räntan på inlösenaktierna? Ackumuleras den redan nu, eller börjar den löpa först när skiljenämnden har fattat sitt beslut?

Det kan vara en dum fråga, men jag ställer den ändå :grinning_face_with_smiling_eyes: Beskattas denna dröjsmålsränta som kapitalinkomst eller på samma sätt som till exempel den inlåningsränta banken betalar (alltid 30 % och banken gör avdraget)? Och samtidigt en följdfråga: om dröjsmålsräntan beskattas som kapitalinkomst, gör betalaren då en förskottsinnehållning?

Åtminstone Nordnet har gjort förskottsinnehållning på den ränta som betalats ut i samband med inlösen. I beräkningen finns bruttoräntan på en egen rad och på nästa rad har förskottsinnehållningen dragits av.

Jag hade använt en presumtiv anskaffningsutgift på 20 % som förval i beskattningen. Det såg ut som om jag hade gjort betydligt bättre vinster på Caverion-försäljningarna. Jag tänker korrigera dessa. Var uppmärksamma.

“Caverions omedelbara ägarstruktur förblir oförändrad, och sammangåendet påverkar därför inte det pågående inlösenförfarandet för minoritetsaktier. Triton och Crayfish BidCo Oy, som utövar bestämmande inflytande i Caverion, har för avsikt att avnotera Caverions aktier från Nasdaq Helsingfors börslista så snart det är praktiskt möjligt. Avnoteringen från börslistan bedöms för närvarande ske under det andra kvartalet 2024.”

5 gillningar

Hur är det med den här inlösen? Behöver man göra något själv här eller sköts allt automatiskt ”av sig självt” och pengarna kommer in på kontot?
Jag har inga egna Caverion-aktier, men dödsboet har det och de blev kvar i portföljen då acceptansen inte gjordes förra året.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av inlösen då det inte har hänt mig tidigare.

Du behöver inte göra någonting, inlösenpriset + ränta betalas ut i sinom tid.

Tack för svaret. Jag hade samma uppfattning själv men ville ändå försäkra mig.

För drygt en vecka sedan kom ett rekommenderat brev från Crayfish Bidco som skulle ha hämtats ut på Posten, och för det skulle man ha behövt göra en fullmakt åt en av dödsbodelägarna som sedan skulle ha gått till Posten med bouppteckningen och fullmakten för att hämta ut det. Vi lät bli att hämta ut det. Vi konstaterade att det bara är någon informationsgrej och att vi inte börjar skriva fullmakter för den sakens skull. :grinning_face:

Är det någon som vet hur läget ser ut med den här inlösen? I vilket skede brukar handeln vanligtvis stoppas?

Samma gissning gällande handelsstoppet, det vill säga att det kan bli ett stopp efter Vappen den 2–3.5.2024, men min syn på när pengarna trillar in på kontot (baserat på erfarenhet) skiljer sig lite. Som snabbast har pengarna hittills kommit på ca 20 dagar från handelsstoppet (t.ex. Avidly, Kotipitza) och som långsammast har det tagit upp till 100 dagar (t.ex. Next Games, Basware).

1 gillning

Japp, vi får se hur det går. På tal om räntepiskan, så betalades det redan en helt hygglig ränta för den nämnda inlösen av Avidly (13.4.2023), men för de andra tre behövde ingen ränta betalas än. Den senaste ”inkasserade” inlösen var Rovio i februari 2024 och där tog det 26 dagar från handelsstoppet till att pengarna betalades ut.

2 gillningar

Är det någon som har erfarenhet av vad som händer med Nordnets belåningsvärde mellan ett handelsstopp och utbetalningen av pengarna? Behålls belåningsvärdet eller försvinner det från portföljen?

Bra gissningar i de föregående inläggen

Tolkar jag det rätt att inlösaren inte har ställt säkerhet?

Du tolkar det rätt. Detta kan dock ha att göra med den kommande bolagsstämman den 12 juni, det vill säga de vill förmodligen att de nuvarande minoritetsaktieägarna ska behålla rätten att delta (avstämningsdagen är den 31 maj). Detta är visserligen ren spekulation, men jag kan inte själv komma på någon annan anledning till en så här lång fördröjning. Jag gissar samtidigt att aktien avnoteras från börsen (det vill säga säkerheten betalas ut) direkt i början av juni.

1 gillning

Jag förstår faktiskt inte heller själv vad minoritetsaktieägare har att göra på bolagsstämman, men eftersom en sådan nu arrangeras, så är det väl bra om det finns åtminstone några deltagare där :slight_smile:

Jag drog slutsatsen från meningen i kallelsen: “Förändringar i aktieinnehavet efter bolagsstämmans avstämningsdag påverkar inte rätten att delta i bolagsstämman eller aktieägarens röstetal” att avnoteringen av aktien och ställande av säkerhet skulle kunna ske redan före bolagsstämman (men efter den 31.5), men den faktiska betalningen till minoritetsägarnas värdeandelskonton kan förstås dra ut på tiden även över 100 dagar från det att handeln stoppades. Denna utbetalning tänker jag inte ens gissa närmare på, pengarna dyker väl upp på kontot någon gång under juni–september.

Referensräntan justeras faktiskt från och med den 1.7.2024 och det kan mycket väl hända att den sjunker lite, men knappast särskilt märkbart. Om detta sedan har någon betydelse för betalningsschemat, så är det förstås möjligt.

Just nu pågår förresten samtidigt Uponors inlösenförfarande; där stoppades handeln en vecka tidigare än i Caverion (alltså den 26.4) och avnoteringen skedde direkt ett par dagar efter det, det vill säga redan före första maj. Inga pengar har dock synts till från Uponor heller, men det finns små tecken i luften på att pengarna från Uponor skulle kunna komma redan under juni, vi får väl se.

Nu söker de pengar och som ett av användningsområdena nämns inlösen av de resterande aktierna i Caverion.

2 gillningar

Bra iakttagelse, samtidigt klarnade det varför aktien fortfarande inte har avnoterats och varför ingen säkerhet därmed har ställts, eller varför det inte bjuds på något på den kommande bolagsstämman; köparen var ju helt pank. Nåväl, vi får hoppas att de lyckas skrapa fram pengar till ett lån någonstans ifrån och att aktierna någon gång blir betalda.

Jag har inte ägnat det här företaget någon uppmärksamhet på ett par år, men jag äger cirka 40 aktier och insåg först nu att de inte längre går att sälja när jag försökte göra det :smiley: Finns det någon information om när aktierna tvångsinlöses och till vilket pris? Det vore intressant att veta om man får tillbaka några pengar från det här överhuvudtaget. Jag har inte hittat någon information gällande detta.