Carvana (CVNA) - Bilhandelens Amazon?

Jeg burde have åbnet dette tidligere, og @jaska1 har presset så meget, at vi sætter det i gang :wink:

Så Carvana (Ticker CVNA) er en amerikansk virksomhed, der sælger 100% brugte biler via en onlinebutik. Jeg har selv været aktionær i Carvana i længere tid og har derigennem fulgt virksomhedens udvikling.

Hvad gør Carvana til en interessant investering i min optik?

-De forstyrrer det enorme marked for brugte biler, som er ekstremt fragmenteret

-Brugte biler sælges for næsten 900 milliarder om året i USA, og den største sælgers markedsandel (oktober 2020 data) var i størrelsesordenen få procent !

-Størstedelen af bilhandlen foregår på traditionel vis i fysiske bilforretninger, men onlinekøb vokser med betydelig hastighed

-Carvanas vision er at revolutionere denne stagnerede struktur og blive den førende bilforhandler i den digitale tidsalder, bygget udelukkende på den digitale verdens præmisser

-Carvana tilbyder en unik købsoplevelse, hvor du køber online, og Carvana leverer din bil til din dør senest inden for en uge. I mellemtiden er bilen blevet gennemgået og inspiceret i Carvanas eget bilinspektionscenter. Køberen har gratis returret på købet.

-I USA har bilforhandlere ikke et særlig godt ry. Mange hader at gå i butikker og frygter at blive snydt. At kunne købe online, vide at bilen er inspiceret, og at du kan returnere den, fjerner virkelig mange friktioner for køberen.

-Carvana er vokset meget hurtigt i flere år, med over 100% vækstrate, selvom 2020 ikke vil nå helt den hastighed, især på grund af coronaens indvirkning i 2. kvartal. Men i 4. kvartal kan det meget vel være, at vi vender tilbage til eller tæt på den triple digit vækstrate.

-Jeg tror, at 2020 på en måde vil være Carvanas endelige gennembrudsår. Coronapandemien har også gjort onlinekøb af biler til mainstream, og der er ingen udsigt til at vende tilbage til det gamle.

-Carvana gør fremskridt i stort set alle målinger. Virksomhedens drift er dog endnu ikke rentabel, men der har været grunde til dette; man har ønsket at investere i fremtidig vækst i stedet for at optimere resultatet i øjeblikket.

-Carvanas model er at rykke frem ét markedsområde ad gangen og konstant øge antallet af tilgængelige biler lokalt. En vigtig del af dette er at bygge inspektionscentre (Inspection Center) regionalt, hvorigennem kunderne kan serviceres bedre.

-Derudover skaber disse investeringer en voldgrav mod andre konkurrenter, der ikke kan garantere køberne bilernes kvalitet og den vigtige tillid til, at bilen, de køber, er blevet inspiceret og istandsat. Dette fjerner en betydelig friktion fra købsoplevelsen.

-I løbet af de næste 1-2 år tror jeg, at Carvana vil fortsætte med at udvide til nye områder, åbne flere inspektionscentre og investere mere i hele købsoplevelsen og skabe brandkendskab landsdækkende.

-Virksomhedens grundlægger og administrerende direktør, Ernest Garcia III, er en passioneret fortaler for kundecentrerethed. Dette afspejles i alt, hvad virksomheden gør og driver.

-Garcia har selv meget såkaldt “skin in the game”, han ejer 600 millioner Carvana-aktier (Gårsdagens closing price på 261 dollars, så der er en betydelig sum på spil…)

-Carvanas værdiansættelse er slet ikke i udsalgsområdet. Markedsværdien var i går 44 milliarder, og f.eks. P/S er i størrelsesordenen godt 20. Men jeg nærmer mig denne investeringscase ved at bruge Brian Feroldis og Mats Christiansens tankegang, dvs. er virksomheden på et marked med en enorm TAM, og kan virksomheden vokse i årevis, endda årtier, og være en førende aktør på det marked.

Jeg ser dette som meget muligt for Carvana, og dette er kun i USA, så er det selvfølgelig muligt at udvide i fremtiden til f.eks. Europa eller måske Canada til at starte med. Men virksomheden har konsekvent sagt, at fokus nu er fuldstændig på USA, hvilket er fornuftigt, da markedet er enormt og meget fragmenteret. Der er plads til de hårdeste konkurrenter, f.eks. VRoom. Derudover er der vækstmuligheder i at udvide salgssortimentet, f.eks. at inkludere forsikringer, selvom virksomheden ikke selv har sagt noget om dette, er det kun min egen tanke.

Her er en bunke forskellige materialer til at stifte bekendtskab med, hvis Carvana interesserer dig. Jeg anbefaler især at lytte til Mads Christiansens gennemgang af Carvanas Q3-resultat. Mads forklarer meget godt det langsigtede potentiale og hvilke voldgrave der nu bygges.

Et uge gammelt interview, Ernie taler om målet om at sælge 2 millioner biler, små antydninger af triple digit vækst mellem linjerne i Q4

Ernies interview på CNBC efter Q3-resultatet

Carvanas seneste investorpræsentation

Carvanas Q3-resultater:

Carvana er med i denne podcast, hvor der tales om internetforretningsmodeller og opbygning af skala. En rigtig god podcast alt i alt, Parameswaran har en stærk track record, var bl.a. en af Bytedances (TikTok) første investorer.

https://www.joincolossus.com/episodes/22392883/parameswaran-internet-scale-businesses

Et par udpluk fra investorpræsentationen til sidst:

16 Synes om

Det virker som en god virksomhed. Ærgerligt, at prisen også er steget.

Her er også en mini-butik, som i hvert fald endnu ikke klarer sig lige så godt som Carvana, men også koster en brøkdel af prisen. Jeg forstår, at den kom på børsen i oktober via en fusion. Kundeoplevelserne er også, så vidt jeg forstår, ringere end hos Carvana. Jeg nævner den dog her, så man kan undersøge konkurrenterne, hvis man ønsker det.

4 Synes om

I denne podcast bliver Carvana også berørt som en forretningscase. Kamux forstyrrer markedet, men Carvanas forretningsmodel er i potens^2.

Når de i sin tid kommer til Europa, er Kamux i problemer ligesom andre aktører. Jeg synes, Kamux gør de rigtige ting, men lidt for forsigtigt.

https://www.joincolossus.com/episodes/22392883/parameswaran-internet-scale-businesses

4 Synes om

Carvana ses næppe i Europa i årevis endnu, der er så meget af det marked i USA tilbage at erobre. Og hvis de kommer her, er det sandsynligvis gennem opkøb :smirking_face: I Europa er situationen ret den samme, dvs. branchen er stadig ekstremt fragmenteret.

1 Synes om

Carvana undgår franchisemodellen som pesten, hvilket betyder, at forhandlere og butikker fra traditionelle aktører næppe er interessante som opkøbsmål.

1 Synes om

Tak for at starte tråden! Markedet er virkelig fragmenteret, og der kan være vækst i en rigtig lang periode. Prisen er ret pebret i øjeblikket, men når man tager vækstudsigterne, det samlede marked og grundlæggerens store ejerandel i betragtning, er det bestemt værd at holde øje med.

Udover Shift, som jaahas nævnte, kom jeg også til at tænke på et andet lignende selskab, der kom på markedet via en SPAC (Special Purpose Acquisition Company) - Carlotz $LOTZ Ihre Datenschutzeinstellungen. Et meget mindre selskab med kun 8 lokationer. https://investors.carlotz.com/

3 Synes om

Det er også et interessant punkt. Jeg tog et par uddrag fra virksomhedens præsentation:

Jeg tog et par billeder fra præsentationen, da det passer godt ind i tråden. Carvana er klart branchens diamant, men der kan også være potentiale i andre. Det er interessant, hvordan Carvanas bruttofortjeneste per enhed er enorm sammenlignet med andre. Og så er Carlotz’ kundeanskaffelse så meget billigere?

Jeg tror ikke helt på de tal direkte, men de giver en vis indikation.

2 Synes om

Godt fund! Jeg kender ikke de andre godt nok til at kunne vurdere deres position og kvalitet. Men jeg nærmer mig det, som Carvana lader til at gøre. Ernie Garcia sagde i Yahoo Finance-interviewet i sidste uge:

-Vores mål er at sælge 2 millioner biler om året
-Sidste år solgte Carvana 170k biler, i år nok omkring 250k, måske lidt mere
-Målet er altså at øge salget med ca. 10X fra det nuværende niveau
-På hele markedet for brugte biler i USA sælges der 40 millioner biler om året
-Så med Carvanas 10X case ville deres markedsandel kun være ca. 5%!

Kort sagt:

Digitale forhandlere konkurrerer ikke i udgangspunktet endnu mod hinanden, men hjælper tværtimod med at ændre forbrugeradfærd fra fysiske butikker til onlinekøb. Derfor ser jeg, at der vil være vækst nok til flere virksomheder i lang tid fremover.

Nååh ja, snart glemmer vi også at tænke på fundamenterne for dette :joy_cat:

https://twitter.com/dieseldog97/status/1351068696085721088

Rediger: Lad os lægge @Arimatti_Alhankos indlæg fra Kamux-tråden vedrørende Carvana og Vroom.

Samtidig løfter vi @Verneri_Pulkkisens artikel fra over Arimattis besked om bilhandelens overgang til online. Læseanbefaling!

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2020-10-25/the-coronavirus-pandemic-is-dramatically-changing-the-way-we-buy-cars

Det er også værd at gennemse Kamux-tråden, for eksempel ved hjælp af søgningen, hvor Carvana og konkurrenter lejlighedsvis er blevet berørt.

1 Synes om

Nye markeder åbner igen, i dag er der en hel del skud ud: :+1:

2 Synes om

I dag er der igen udgivet et par nye områder, hvor der udvides til. God fart på :+1:

3 Synes om

Lad os også sætte dette i Carvanas tråd. Personalet er på en fin måde blevet inkluderet i ejerskabet. Tak for fundet @Arimatti_Alhanko

2 Synes om

Deltagere af høj kaliber i dette webinar, Carvanas CEO er også med:

Om 2 måneder er vores Reuters Events: Automotive Retail 2021 (12.-13. april) live.

Det, der gør dette møde så unikt, er, at det forener direktører fra globale bilproducenter, USAs største forhandlere og digitale forhandlere, der skaber forstyrrelser. Dette er det eneste møde, hvor du finder direktører fra Ford, til CarMax og Carvana.

Tilmelding er nu åben: Gennemgå vores pasmuligheder og live-dagsorden her https://reutersevents.com/events/automotiveretail/register.php

Dette onlinemøde vil adressere og strategisere fremtidens kundeoplevelse og købsrejse. Dette møde er det eneste sted for alle dine nyheder, opdateringer og benchmarks inden for bilforhandling, der forener den mest seniorgruppe af administrerende direktører, marketingchefer, digitale chefer, strategi-, kundeoplevelses- og detailfagfolk.

Indflydelsesrige talere inkluderer:

• Elena Ford, Chief Customer Experience Officer, Ford Motor Company
  • Deborah Wahl, Global Chief Marketing Officer, General Motors
  • Bill Nash, President & CEO, CarMax
  • David W. Hult, President & CEO, Asbury Automotive Group
  • George Arison, CEO, Shift
  • Ernie Garcia, Chairman og CEO, Carvana

Del venligst dette med dine kolleger, da dette ikke må gå glip af for dem, der leder detailhandel, marketing og oplevelse.

1 Synes om

Midt i Kamux-hypen rapporterede Carvana også sine resultater. Væksten fortsætter med at være meget stærk, over 60%. Som forventet er der stadig underskud, hvilket skyldes investeringer. Carvana er nu steget til at være USA’s næststørste sælger af brugte biler med en markedsandel på 1,7%, så der er stadig en andel at tage. I øjeblikket er efterspørgslen større end udbuddet, hvilket er et bedre problem end det modsatte :stuck_out_tongue_winking_eye:

Screen Shot 2021-02-26 at 9.46.05

4 Synes om

Her er stadig earnings call

Carvana Q4 2020 call.pdf (105,6 KB)

2 Synes om

Disse spekulationer om de muligheder, som virksomhedens ledelse hidtil altid har afvist, er allerede interessante.

Adam Jonas fra Morgan Stanley opgraderede fredag sin vurdering af Carvana Co.-aktien til svarende til køb og med et kursmål på $420, fra $225. Kursmålet repræsenterer en stigning på 60% fra de seneste aktiekurser. At beskrive Carvana som “bare en ‘brugtvognsforhandler’ er som at beskrive Amazon for næsten to årtier siden som bare en online bogforhandler,”

https://www.marketwatch.com/story/carvana-stock-has-60-upside-morgan-stanley-says-2021-02-26

Her er CEO’s kommentarer til CNBC.

1 Synes om

Lad os også lægge dette i denne tråd, priserne på brugte biler stiger kraftigt i USA:

1 Synes om

Nye markeder er igen åbnet, IR-afdelingen lancerede fire nye områder på én gang :printer:

Næste uge er der kvartalsregnskab, torsdag, hvis jeg husker rigtigt. Q1 vil helt sikkert være meget stærkt, og det samme gælder Q2, men jeg er især interesseret i, hvad de siger om resten af året.

1 Synes om