Jeg burde have åbnet dette tidligere, og @jaska1 har presset så meget, at vi sætter det i gang ![]()
Så Carvana (Ticker CVNA) er en amerikansk virksomhed, der sælger 100% brugte biler via en onlinebutik. Jeg har selv været aktionær i Carvana i længere tid og har derigennem fulgt virksomhedens udvikling.
Hvad gør Carvana til en interessant investering i min optik?
-De forstyrrer det enorme marked for brugte biler, som er ekstremt fragmenteret
-Brugte biler sælges for næsten 900 milliarder om året i USA, og den største sælgers markedsandel (oktober 2020 data) var i størrelsesordenen få procent !
-Størstedelen af bilhandlen foregår på traditionel vis i fysiske bilforretninger, men onlinekøb vokser med betydelig hastighed
-Carvanas vision er at revolutionere denne stagnerede struktur og blive den førende bilforhandler i den digitale tidsalder, bygget udelukkende på den digitale verdens præmisser
-Carvana tilbyder en unik købsoplevelse, hvor du køber online, og Carvana leverer din bil til din dør senest inden for en uge. I mellemtiden er bilen blevet gennemgået og inspiceret i Carvanas eget bilinspektionscenter. Køberen har gratis returret på købet.
-I USA har bilforhandlere ikke et særlig godt ry. Mange hader at gå i butikker og frygter at blive snydt. At kunne købe online, vide at bilen er inspiceret, og at du kan returnere den, fjerner virkelig mange friktioner for køberen.
-Carvana er vokset meget hurtigt i flere år, med over 100% vækstrate, selvom 2020 ikke vil nå helt den hastighed, især på grund af coronaens indvirkning i 2. kvartal. Men i 4. kvartal kan det meget vel være, at vi vender tilbage til eller tæt på den triple digit vækstrate.
-Jeg tror, at 2020 på en måde vil være Carvanas endelige gennembrudsår. Coronapandemien har også gjort onlinekøb af biler til mainstream, og der er ingen udsigt til at vende tilbage til det gamle.
-Carvana gør fremskridt i stort set alle målinger. Virksomhedens drift er dog endnu ikke rentabel, men der har været grunde til dette; man har ønsket at investere i fremtidig vækst i stedet for at optimere resultatet i øjeblikket.
-Carvanas model er at rykke frem ét markedsområde ad gangen og konstant øge antallet af tilgængelige biler lokalt. En vigtig del af dette er at bygge inspektionscentre (Inspection Center) regionalt, hvorigennem kunderne kan serviceres bedre.
-Derudover skaber disse investeringer en voldgrav mod andre konkurrenter, der ikke kan garantere køberne bilernes kvalitet og den vigtige tillid til, at bilen, de køber, er blevet inspiceret og istandsat. Dette fjerner en betydelig friktion fra købsoplevelsen.
-I løbet af de næste 1-2 år tror jeg, at Carvana vil fortsætte med at udvide til nye områder, åbne flere inspektionscentre og investere mere i hele købsoplevelsen og skabe brandkendskab landsdækkende.
-Virksomhedens grundlægger og administrerende direktør, Ernest Garcia III, er en passioneret fortaler for kundecentrerethed. Dette afspejles i alt, hvad virksomheden gør og driver.
-Garcia har selv meget såkaldt “skin in the game”, han ejer 600 millioner Carvana-aktier (Gårsdagens closing price på 261 dollars, så der er en betydelig sum på spil…)
-Carvanas værdiansættelse er slet ikke i udsalgsområdet. Markedsværdien var i går 44 milliarder, og f.eks. P/S er i størrelsesordenen godt 20. Men jeg nærmer mig denne investeringscase ved at bruge Brian Feroldis og Mats Christiansens tankegang, dvs. er virksomheden på et marked med en enorm TAM, og kan virksomheden vokse i årevis, endda årtier, og være en førende aktør på det marked.
Jeg ser dette som meget muligt for Carvana, og dette er kun i USA, så er det selvfølgelig muligt at udvide i fremtiden til f.eks. Europa eller måske Canada til at starte med. Men virksomheden har konsekvent sagt, at fokus nu er fuldstændig på USA, hvilket er fornuftigt, da markedet er enormt og meget fragmenteret. Der er plads til de hårdeste konkurrenter, f.eks. VRoom. Derudover er der vækstmuligheder i at udvide salgssortimentet, f.eks. at inkludere forsikringer, selvom virksomheden ikke selv har sagt noget om dette, er det kun min egen tanke.
Her er en bunke forskellige materialer til at stifte bekendtskab med, hvis Carvana interesserer dig. Jeg anbefaler især at lytte til Mads Christiansens gennemgang af Carvanas Q3-resultat. Mads forklarer meget godt det langsigtede potentiale og hvilke voldgrave der nu bygges.
Et uge gammelt interview, Ernie taler om målet om at sælge 2 millioner biler, små antydninger af triple digit vækst mellem linjerne i Q4
Ernies interview på CNBC efter Q3-resultatet
Carvanas seneste investorpræsentation
Carvanas Q3-resultater:
Carvana er med i denne podcast, hvor der tales om internetforretningsmodeller og opbygning af skala. En rigtig god podcast alt i alt, Parameswaran har en stærk track record, var bl.a. en af Bytedances (TikTok) første investorer.
https://www.joincolossus.com/episodes/22392883/parameswaran-internet-scale-businesses
Et par udpluk fra investorpræsentationen til sidst: