{“content”:“I går så vi ret store kursbevægelser, da Callaway meddelte, at de ville købe Topgolf. \n\nI sig selv er dette en interessant nyhed, da Callaways forretningsområde udvides betydeligt fra den nuværende: "Omsætningen fra det kombinerede selskab forventes at blive fordelt med 30% golfudstyr, 46% Topgolf og 24% softgoods."\n\nProforma omsætning på ca. $2,8 milliarder baseret på regnskabsåret 2019’s resultater, som forventes at vokse til ca. $3,2 milliarder i 2022 og med ca. 10% om året i de efterfølgende år\n\nLatest Consumer Goods & Retail Stock Analysis Articles | Seeking Alpha er jeres mening om dette?”,“target_locale”:“da”}
Hej.
Super, at der blev åbnet en tråd om dette. Jeg er en ivrig golfspiller, og det var oprindeligt gnisten til at eje Callaway ![]()
Jeg var selv overrasket over kursreaktionen (20$ → 15$) på grund af denne nyhed. Jeg synes, at handlen med Topgolf er god. Mange “golf-influencers”, som jeg følger på Instagram, spiller i Topgolf med deres venner, og jeg har selv drømt om, at der ville komme lignende centre i Finland, hvor golf kombineres med teknologi, og man kan spille forskellige slagspil.
Derudover har jeg bemærket, at der er en stor golfboom i Finland og Europa lige nu, delvist på grund af corona. Fra mange golfbutikker har jeg fået beskeden, at fabrikkerne ikke har kunnet levere køller som normalt. Jeg skulle købe et sæt køller i september, og sælgeren sagde, at hvis jeg bestilte nu, ville jeg måske få dem i begyndelsen af året. Normalt har leveringstiderne været omkring 1 uge.
Jeg er meget fristet til at tilføje Callaway til porteføljen, men bevægelserne på den amerikanske børs bekymrer mig, og et godt eksempel er det kraftige fald i Callaways kurs i begyndelsen af ugen.
Markedet så alligevel ud til at kunne lide handlen, jeg skulle have hoppet med på vognen omkring 15 USD, nu ligger den på 27 USD.
Golfudstyrsproducenter har typisk tabt penge, og Callaway gjorde det samme sidste år. Det tager 8 år at opnå fortjeneste fra driving rangen, så jeg ved ikke, hvor god en forretning Topgolf vil blive?
- Som en, der har spillet i lang tid, følger jeg det selv sløvt. Men den typiske golfspiller bruger ikke tid på driving rangen, i hvert fald ikke mine bekendte. Nybegyndere og så de virkelig aktive, der ønsker at udvikle sig, gør dog. Disse kommer næppe nogensinde til Danmark.
En typisk golfspiller bruger bare ikke tid på rangen, i hvert fald ikke mine bekendte.
Callaway og Topgolf søger en bredere målgruppe og indhold med det:
I modsætning til en typisk driving range, henvender Topgolfs steder sig til større grupper og et bredere publikum end den hardcore golfspiller-demografi. På tidspunktet for fusionsopkaldet i oktober havde det 58 steder i USA og havde 23 millioner besøgende i 2019.
I slutningen af artiklen var der en interessant opsummering:
Der er meget at synes om ved Callaway og Topgolf fusionen. Topgolf alene har en lang bane for vækst. Toptracer-teknologien vokser med en trecifret rate, og hvis du tror, at Topgolfs lokationer kan give Callaway en fordel inden for udstyr og beklædningssalg, kan [denne virksomhed] være meget større om fem år.
Topgolf har klaret sig ret godt i USA, så nogen må jo tilbringe deres dage der
Callaway har da penge til at bygge de centre, men den årlige pengestrøm virkede ikke særlig stor. Uanset hvad, så bør man tro på dette, hvis man planlægger at købe det som en investering; salg af udstyr har ikke været særlig profitabelt på grund af den hårde konkurrence.
https://seekingalpha.com/article/4403020-callaway-golf-pass-on-this-opportunity
– fangede mit blik, da jeg hurtigt kiggede på, hvad der er blevet rapporteret om virksomheden for nylig
Er du med?