Jag lyssnade precis på Cadelers samtal om ämnet och har återigen lite blandade känslor inför detta förvärv.
Låt oss börja med det positiva: marginalerna i den verksamheten (~50 %) och tillväxtprognoserna ser mycket bra ut (20 % CAGR på medellång sikt). BTW, jag vill tillägga att “hammarverksamheten” står för över 80 % av bolagets nuvarande omsättning. Visst, den är mer kopplad till borrning och annat inom O&G (olja och gas), men volymerna för dessa är ganska låga just nu. Och den där borrningen kommer tydligen även att användas för vindkraftverk.
Men när jag lyssnade på analytikernas frågor, och särskilt den sista analytikern från BAN Amro, verkade denne känna till konkurrenssituationen bättre (Boskalis och deras motsvarande hammarproduktion – så uppfattade jag det). Det verkar alltså som att nya teknologier är på gång även där, och frågan är om Menck + Cadeler nu är i bästa möjliga position?
Man kan på sätt och vis se detta som ett tecken på den starka efterfrågan från kunder som söker lösningar för att möta nordsjöländernas gemensamma mål från förra året om att öka vindkraftskapaciteten. Därför råder det nu ett tryck på att hitta lösningar på marknaden för att kunna erbjuda kunderna genomförande av projekt i en ganska konkurrensutsatt miljö.
Å andra sidan är det just detta som oroar mig mycket. Beslut som fattas under press av hård konkurrens är inte alltid särskilt lyckade, och är det möjligt att till exempel personalen i det förvärvade bolaget ser andra möjligheter? En annan oro gäller den egna erfarenhetsbasen när det kommer till att erbjuda mer omfattande lösningar till kunder. Jag förstår att dessa stora projekt fungerar på ett lite annat sätt än vanlig produktförsäljning, men jag oroar mig ändå för hur marknaden som helhet tar emot en sådan här koncentration.
Kort sagt innebär detta för mig att jag nu kommer att följa utvecklingen betydligt mer kritiskt framöver, och om jag får en känsla av att saker och ting inte går som önskat, är jag beredd att minska eller till och med helt avyttra mitt innehav i detta bolag.
Och marknadens första reaktion verkar vara i linje med mina egna tankar.