Brexits indvirkning på verdensøkonomien

{“content”:“Hvad tænker forum-folket om virkningen af et no-deal Brexit på verdensøkonomien og muligvis Helsinki-børsen? Jeg er selv pinligt uvidende om dette, og det ville være rart at høre jeres egne spekulationer.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Der kommer næppe en no-deal, medmindre EU eller Storbritannien den 30. december 2020 snubler over en bureaukratisk detalje, så fristen den 31. december 2020 utilsigtet overskrides, og vi vågner op i 2021 uden at have aftalt en forlængelse (og da Corona-Johnson allerede har sagt, at han ikke vil godkende nogen forlængelse af forhandlingerne). Men hvordan ville dette usandsynlige fald påvirke verdensøkonomien, måske positivt?

Hvis denne britiske lov vedtages, vil verden få en virkelig “pålidelig” handelspartner. :face_with_raised_eyebrow:
Mere liv til denne tråd, tiden efter Covid-19 vil også komme…

Lad os bringe det op igen, det bliver mere og mere aktuelt. Bliver det no-deal? Hvilke konsekvenser får det for dem, der er afhængige af britisk handel? Hvordan reagerer pundet?

Der har været en del snak i medierne om de praktiske problemer, som Brexit har forårsaget, ikke kun for onlinehandel, men også især for SMV’ernes handel mellem EU og Storbritannien. Også den britiske finanssektor har taget en del slag, og selv store industrivirksomheder lider under problemer med forsyningskæden. Kan for eksempel @Moops fortælle, hvordan stemningen og synspunkterne i øjeblikket er på stedet med hensyn til Brexit’s indvirkning?

1 Synes om

@jps tak for spørgsmålet. Jeg vil forsøge at forklare dette fra mit snævre perspektiv. Jeg har været så isoleret i en måned, at jeg ikke engang kan dele dagligdags observationer, fordi der simpelthen ikke er nogen! Måske taler dette også for sig selv, hvis vi antager, at jeg repræsenterer den almindelige borger. Jeg går kun ud en gang om dagen for at gå i gummistøvler på mudrede stier. Jeg brugte mit kreditkort sidst den 4. januar, dagen før de fulde lockdown-restriktioner. Når indkøb af dagligvarer går fra familiens konto og leveres til døren med en leveringstjeneste, behøver man ikke køre bil, og når frisørsaloner, caféer og skønhedssaloner er lukkede, behøver man simpelthen ikke penge til noget.

Jeg tror, at Brexit’s skyggesider stadig er ukendte for den almindelige forbruger, primært fordi samfundet er lukket ned. Hvis der ikke var en pandemi, ville Brexit’s virkninger være mere mærkbare. Nu er der tilsyneladende kommet ubehagelige overraskelser for dem, der har bestilt produkter fra Kontinentaleuropa.

Eksportindustrien har naturligvis allerede mødt disse praktiske ulemper. Problemerne er velbeskrevet i de to artikler.

Før jul var der planer om, at London skulle blive et Singapore-on-Thames, altså et nyt containerhavnscentrum for Europa. Denne proklamation har ikke været hørt i et stykke tid. Enten var det ikke en rationel idé, eller også er den blevet begravet under pandemibekæmpelsen.

Dette er et meget forbrugsdrevet samfund. Der kan være lockdown-træthed, men jeg ser den nærmeste fremtid som ret dyster for forbrugssektoren. En vinder vil være indenlandsk turisme, så snart bevægelsesrestriktionerne er fjernet. Amazon, leveringstjenester osv. vil også blive yderligere styrket. Butikker uden en e-handelsplatform vil sandsynligvis ikke overleve.

En ting, der ikke er blevet fremhævet, er udlejernes potentielle fremtidige vanskeligheder. Under lockdown har det været svært at smide lejere ud, der ikke kan/vil betale husleje, men lånet til en investeringsbolig, der er finansieret med lånte penge, skal betales til tiden. Derudover fjernes skattefradrag for lejeboliger i det kommende skatteår (dette har været en fireårig proces). Jeg tror også, at især mange udenlandske unge, der boede i bofællesskaber, har forladt London. Det kan derfor være udfordrende at finde nye lejere til disse boliger. Der kan være en form for omfordeling af investeringsboliger forude.

De Brexit-positive fik medvind fra EU’s og Storbritanniens vaccinekontrovers. Friheden til at forhandle aftaler uafhængigt viste sine fordele og vil sandsynligvis forme den offentlige mening i en Brexit-positiv retning.

Der er nu indledt forhandlinger om at tilslutte sig Trans-Pacific Partnership-gruppen.

3 Synes om