BPC Instruments - Mätinstrument för biologisk nedbrytning

BPC:s sena resultatrapport väcker nog inga större känslor hos ägarna åt ena eller andra hållet. Omsättningen minskade jämfört med jämförelseperioden, även om den återhämtade sig något från årets början. Detta förklaras med att kunderna är tröga i sitt beslutsfattande.

På årsbasis har omsättningen blivit stående kring 60 MSEK-nivån och EBIT på cirka sex miljoner, även om det i ett så här litet bolag räcker med en enda rekrytering (30 anställda) eller en större beställning – eller avsaknaden av en sådan – för att siffrorna ska svänga hit och dit.

Helhetsbilden är oförändrad, det borde mätas biogas och gud vet vad, men nu befinner sig tillväxten helt klart i en lugnare period. Till ledningens bortförklaringar förhåller jag mig som bekant kritisk, eftersom omsättningstillväxten på lång sikt och å andra sidan lönsamheten bäst berättar om a) produkternas åtgång och b) det mervärde de skapar för kunderna. Men BPC är inte helt utan “jämförelsegrupp”, nämligen från Storbritannien hittar man en sådan serieförvärvare av mätarbolag som Judges Scientific, som har kommit med samma förklaringar till sin tröga tillväxt. Naturligtvis är denna helhet av 25 mätarbolag inom olika branscher inte heller någon särskilt träffsäker jämförelse, så trösten är tunn eller obefintlig. :smiley:

Trogen sin natur har också denna small cap-aktie (pienyhtiöosake) exploderat, men med min lilla andel (man får inte ha för mycket pengar fast i de här småttingarna :smiley: ) tittar jag på detta med lugnt sinne. Värderingsbilden är intressant. Marknadsvärdet är 170 MSEK, men kassan är 64 MSEK och det finns inte en skuld… Å andra sidan vill jag nog inte öka heller utan bevis på en återgång till tillväxt, även om drivkrafterna borde vara på plats i det stora hela.

Bolaget samlade ju in pengar på ett genialiskt sätt från fransmännen (Eiffel) genom en riktad nyemission kring 35 kronor. Kassan svämmar över och verksamheten finansierar sig själv.

Det har inte heller synts några rörelser bland de stora ägarna.

11 gillningar