Björn Borg - kursstigning fra underbukserne?

Borg er en tidligere svensk tennisspiller, der betragtes som en af de mest betydningsfulde spillere i sportens historie. Mellem 1974 og 1981 vandt han 11 Grand Slam-turneringer og repræsenterede Sverige ved at vinde Davis Cup en gang. Borg opnåede ITF’s verdensmesterskab i årene 1978-1980 og blev kåret som årets spiller 1976-1980.

Björn Borg er også et brand, der især er kendt for underbukser, men sortimentet omfatter også sportstøj, sko, tasker og lidt af hvert. Det er altså et slags sportsmodebrand. :slight_smile:

image

Björn Borg opererer på omkring 20 forskellige markeder, hvoraf de største er Sverige, Holland, Finland og Tyskland. I 2023 kom over 80 % af virksomhedens omsætning fra disse fire markeder, og dette var en stor overraskelse for mig. Jeg troede, at mærket var bedre spredt ud over verden. Virksomhedens stærke position i hjemlandet er baseret på dets omfattende forhandlernetværk og egen webshop​.

Virksomheden er vokset med et gennemsnit på 6 % om året i perioden 2013-2023. Virksomhedens omsætningsvækst har været langsommere end konkurrenternes, men virksomheden har for nylig fokuseret på at udvide sit sportstøjssortiment, hvilket har hjulpet med at diversificere forretningen. Efter min mening er det flot tøj og sandsynligvis af god kvalitet, men som fitnessudøver har jeg ikke set nogen grund til at købe virksomhedens produkter, da man kan få ganske godt og måske mere funktionelt tøj billigere (ekstremt interessant information for investorer :smiley: )

I 2023 var Björn Borgs omsætning 892 millioner svenske kroner (jeg troede, det var et meget større firma), hvilket svarer til en vækst på 4 % fra året før. Virksomhedens driftsresultat (EBIT) var 101 millioner kroner, hvilket svarer til 12 % af omsætningen. Online-salget voksede markant, og i 2023 udgjorde det 41 % af virksomhedens samlede salg, men jeg kan ikke sige, hvordan dette sammenlignes med andre konkurrenter.

Mere for investorer:

Björn Borg har et stærkt brand, men det er også modtageligt for skiftende modetrends, hvilket kan påvirke salget. Konkurrencen i modebranchen er hård, men virksomheden har været i stand til at hæve priserne, hvilket indikerer brandets styrke.

Björn Borg tilbyder lønsom vækst med et stærkt brand. Virksomheden har regelmæssigt udbetalt udbytte takket være sin gode rentabilitet og stabile balance, hvilket giver investorer en kontinuerlig pengestrøm​.

image

Hvorfor læse Rekruttens snak, FORDI:

Denne rapport er så tilgængelig for alle. :slight_smile:

Björn Borg has a strong track record of profitable growth, consistently generating value for its shareholders. We see solid growth opportunities in key markets for this strong Nordic brand. The valuation of P/E 15x and EV/EBIT 11x for 2025 looks moderate and a combination of dividends and earnings growth should give around 10-15% expected return.

28 Synes om

Tak til nybegynderen for at åbne tråden. Dette er efter min mening en virksomhed, der allerede har vist god vækst og stadig har vækstpotentiale, hvor værdiansættelsen er ret neutral. Desuden har selskabet en stærk balance og for vane primært at udbetale resultatet som udbytte, så det passer måske til den finske smag :slight_smile: Der forventes ikke nogen store vendinger/spring i de kommende år, men snarere en pæn vækst på 5-10 % og en lille marginforbedring i takt hermed.

Forretnings- og investeringsprofilen minder i mine øjne en del om finske navne som Marimekko (international tilstedeværelse og vækst, ét brand, stærkt cash flow, balance og udbytte), selvom produkterne og prisklasserne selvfølgelig er forskellige. Jeg har været involveret i dette projekt i nogen grad, så hvis nogen ønsker at stille spørgsmål på finsk, kan jeg forsøge at hjælpe. På engelsk eller svensk svarer Lucas selvfølgelig bedre direkte på det svenske forum: Björn Borg - servar lönsam tillväxt - Aktier - Inderes.se Forum

19 Synes om

Brandværdi kan være mange ting. Baseret på min erfaring som forbruger vil jeg konstatere, at når det kommer til Björn Borg, er produkternes kvalitet og brugskomfort efter min mening på et fantastisk niveau, som man kunne forestille sig ville være en meget holdbar konkurrencefordel. Rent udseendemæssigt praler mærkets produkter efter min mening ikke synderligt meget.

Jeg ser prisopfattelsen som en smule problematisk for den slags brands. Jeg har købt så meget tøj fra det mærke på f.eks. -70 % udsalg, at opfattelsen af det såkaldte passende prisniveau har ændret sig en del, siden jeg første gang bestilte tøj fra mærkets egen webshop til næsten fuld pris. Selvom jeg må indrømme, at pris/kvalitetsforholdet selv dengang viste sig at være ganske godt.

9 Synes om

Her er Lucas’ forhåndskommentarer vedrørende selskabets Q2.

Björn Borg offentliggør sit Q2’24-resultat fredag den 16. august. Vi forventer god vækst i omsætningen sammenlignet med det tilsvarende kvartal sidste år, primært drevet af integrationen af fodtøjskategorien og fortsat stærk udvikling i egen e-handel. Selvom vi forventer, at et gunstigt kanalmix og færre rabatter vil påvirke lønsomheden positivt, forudser vi, at EBIT-% vil forblive på samme niveau som i samme periode sidste år på grund af øgede omkostninger forbundet med integration af fodtøj og markedsføring. Givet det udfordrende økonomiske miljø vil vores fokus være på efterspørgselsrelateret information og opdateringer om fodtøjsovergangen, hvilket vi anser for at være hovedpunkterne i den kommende Q2-rapport.

https://www.inderes.fi/analyst-comments/bjorn-borg-q224-earnings-preview-strong-growth-figures-expected

image

1 Synes om

Jeg har meget lignende tanker selv. Jeg betragtede tidligere dette som et high end-brand, men i øjeblikket består min underbuksebeholdning næsten udelukkende af Björn Borg, da det konstant kan fås på tilbud i bl.a. Tokmanni til rene Black Horse-priser. Kvaliteten føles dog god, intet at klage over.

Dette er selvfølgelig en helt subjektiv forbrugeroplevelse, men det er svært at positionere dette brand rigtigt nogen steder på den baggrund.

1 Synes om

Dette er på ingen måde high-end; distributions- og prisstrategien er i høj grad massemarkedsdrevet eller “including”, som de selv formulerer det. Det er selvfølgelig ikke i en virksomheds interesse, hvis den ser sig selv som et brand-firma, hvis produkterne regelmæssigt er på kraftigt udsalg, selvom det kan ske indimellem. Firmaet har gennem årene forsøgt at håndtere styringen af distributionskæden ved selv at overtage mere af distributionen og salget (gennem egen detailhandel), men optimering af distributionskanaler er en løbende kerneopgave for sådan en virksomhed.

5 Synes om

Hvis man forstår svensk eller kan læse svensk via ”undertekster” (kan findes i indstillingerne), er det værd at se dette.

Björn Borg rapporterede i dag den 16/8 sit andet kvartal. I dette interview interviewer analytiker Lucas Mattsson CEO Henrik Bunge om netop Q2-tallene fra Björn Borg. Hvordan klarede de forskellige kategorier sig, rejsen inden for ”sko”, egen e-handel og fremtidsudsigterne.

Emner:

00:00 Start 00:13 Q2 opsummeret 01:26 Rejsen inden for ”sko” 04:52 Vækst inden for ”sko” 06:26 Drivkræfterne inden for ”sportstøj” 07:12 Egen e-handel 09:12 Omverdensfaktorer 11:05 Tiltag fremadrettet 12:20 Risici fremover 13:52 Det vigtigste for resten af 2024

2 Synes om

Lucas har lavet en analyse efter andet kvartal. :slight_smile:

På trods af et fortsat udfordrende marked leverede Björn Borg et stærkt andet kvartal, der overgik vores estimater. Værdiansættelsen på P/E 16x og EV/EBIT 12x for 2025 ser stadig moderat ud, og en kombination af udbytte og indtjeningsvækst bør give et samlet afkast til aktionærerne (total shareholder return) på omkring 10 %.

5 Synes om

Virkelig godt interview. Dækningen af svenske selskaber har været en god tilføjelse; annoncér i Kvalitetsaktiepodden, Börspodden eller lignende, så I får mere trafik til de svenske sider.

2 Synes om

@Isa_Hudd I fik god feedback, se ovenstående besked. Og der var også nogle gode idéer i den. :slight_smile:

En stærk Q2-rapport fra Björn Borg gør, at vi hæver vores estimater for de kommende år. Lyt til analytiker Lucas forklare, hvordan Björn Borg har udviklet skosegmentet i andet kvartal, hvordan vi ser på udsigterne for Björn Borg samt værdiansættelse + anbefaling for de kommende 12 måneder.

00:00 start 00:36 Q2 opsummeret 02:05 Hvordan foregår salget 02:33 Ændringer i vores estimater 03:24 Udsigterne fremover 04:05 Værdiansættelse + anbefaling

2 Synes om

Tak for rosen @Kivi og tak fordi du pingede @Sijoittaja-alokas <3 :partying_face:
Du har allerede rost dem (Lucas + Jesper) :heart:, men jeg bringer helt sikkert denne ros videre også :partying_face:!

Mændene bag Kvalitetsaktiepodden er virkelig flinke, og podcasten er god! Jeg er fan. Også fan af Börspodden.

Hvad kan jeg sige: ét skridt ad gangen, men følg med :wink: :slight_smile:

7 Synes om

Björn Borg opdaterede i dag de finansielle mål, hvor den eneste ændring var en forhøjelse af vækstmålet til mindst 10 % (tidligere mindst 5 %). Det tidligere mål var beskedent, da den globale markedsvækst også forventes at være omkring 5 %. Vores prognoser for 25-26 er 7-9 %, og for i år et godt stykke over 10 % (EDIT: tallene er præciseret). Da lønsomheden allerede er i overensstemmelse med målet på over 10 % på driftsmarginalniveau, lyder det som et logisk mål at accelerere væksten.

EDIT: Lucas’ kommentar om emnet er også inkluderet

10 Synes om

Besøgte en Björn Borg-butik med Lucas, sidst jeg var i Stockholm :star_struck:
Første video er på ENG, resten er på svensk:

På svensk nedenfor:

2 Synes om

Hej alle sammen! :smiley: Vi afholder en konkurrence sammen med PinPoint. Gæt estimaterne for Björn Borgs Q3-rapport og få chancen for at vinde gode præmier.
Er du klar til at tage udfordringen op?

Gå til Björn Borgs virksomhedsside
2. Rul ned på siden og indsend dine estimater for at deltage i konkurrencen! :smiling_face_with_sunglasses:
3. En vinder for hvert nøgletal vil blive annonceret, efter Björn Borgs rapport er offentliggjort den 15/11.

Deltag i konkurrencen for at vinde Inderes-merch! Vinderen for nettoomsætning vil modtage en Inderes-beanie (hue), og vinderen for EBIT vil få en Inderes-mulepose.

Denne konkurrence er oprettet af Inderes og er på ingen måde tilknyttet eller sponsoreret af de sociale medieplatforme, vi udgiver på, i overensstemmelse med deres regler.

4 Synes om

@lucas.mattsson har skrevet forhåndskommentarer til selskabets Q3-rapport, som offentliggøres på fredag. :slight_smile:

Björn Borg offentliggør sit Q3’24-regnskab fredag den 15. november. Vi forventer stærk omsætningsvækst sammenlignet med samme kvartal sidste år, primært drevet af integrationen af fodtøjskategorien og fortsat stærk udvikling i selskabets egen e-handel. Selvom vi forventer, at reducerede rabatter inden for direkte-til-forbruger-salg fortsat vil have en positiv indvirkning på marginerne, forventer vi et fald i lønsomheden sammenlignet med samme periode sidste år på grund af øgede omkostninger fra fodtøjsintegration og markedsføringsaktiviteter. Givet det fortsat udfordrende økonomiske miljø vil vores fokus være på efterspørgselsrelateret information samt enhver indsigt relateret til kernevækst inden for fodtøjskategorien.

1 Synes om

Q3-delårsrapporten er ude: https://storage.mfn.se/b791deaa-1079-4d3d-9a6b-6bc0706add22/bjorn-borg-interim-repport-q3-2024.pdf

Ved et hurtigt blik var omsætningen lidt under forventningerne og resultatet lidt over forventningerne:

image

2 Synes om

Nedenfor er et link til Analyst Groups analyse, jeg refererer herunder lidt af indholdet. :slight_smile:

Björn Borgs resultat var lavere end forventet, men på den anden side skred de ting, som selskabet har satset på strategisk, fremad. Omsætningen steg med næsten 9, og især sportstøj og sko klarede sig godt, selvom salget i skokategorien var lavere end forventet.

Virksomhedens egen webshop vokser fortsat stærkt, og på det tyske marked så man en enorm vækst. På det svenske marked var udviklingen mere afdæmpet. Selskabet har øget sine markedsføringssatsninger, hvilket på kort sigt presser lønsomheden, men understøtter den langsigtede vækst. Resultatet levede ikke helt op til forventningerne, men Björn Borg ser ud til at være på rette vej ved at fokusere på centrale vækstområder og styrke sit brand.

2 Synes om

Og her er endnu en kvalitetsanalyse fra @lucas.mattsson. :slight_smile:

Driftsmiljøet er fortsat udfordrende på grund af lav forbrugerkøbekraft og tillid. Derudover har Björn Borg i løbet af det seneste år kæmpet med interne udfordringer med at integrere skodistributionen fra den tidligere partner, som gik konkurs i starten af året. På trods af disse faktorer mener vi, at Björn Borg leverede et stabilt tredje kvartal, selvom det var noget under vores forventninger i forhold til salget. Værdiansættelsen på P/E 17x og EV/EBIT 13x for 2025 ser ganske attraktiv ud, og en kombination af udbytte og indtjeningstilvækst bør give omkring 10 % i samlet afkast til aktionærerne (total shareholder return).

Analysen er læst, og målt på tallene er det en interessant case. Jeg har dog selv spekuleret på, om den bedste upside allerede er overstået for denne. Så lige en lille sidebemærkning om selve produkterne: underbukserne sælger i hvert fald som varmt brød. Jeg må dog sige, at de er af virkelig dårlig kvalitet → hvilket så på den anden side øger salget :smiley: Min mor købte en stor pakke i julegave, og der var hul i dem alle :frowning:

1 Synes om

Inderes’ @lucas.mattsson har skrevet forhåndskommentarer, da Björn Borg offentliggør sit Q4-resultat denne uges fredag. :slight_smile:

EDIT: Skiftet til den finske kommentar (tidligere engelsk)

Björn Borg rapporterer sit Q4’24-resultat fredag. Vi forventer, at omsætningen er vokset godt i forhold til referenceperioden, primært takket være integrationen af skokategorien, væksten i salget af sportstøjskategorien og den fortsatte stærke udvikling i egen onlinebutik. Vi forudser, at bruttomarginen er faldet som følge af ændringer i salgsmixet og øgede driftsomkostninger, hvilket igen hovedsageligt skyldes øget marketingaktivitet. Samlet set forventer vi, at dette vil opveje fordelene ved den stærke omsætningsvækst, hvilket fører til en relativt stabil absolut udvikling i driftsresultatet. I den kommende rapport vil vi især grave efter efterspørgselsrelaterede data og en opdatering om overgangen til fodtøj.

1 Synes om